Nästa artikel
Lena Ek vill ha snabbstart för elbilen
Intervju

Lena Ek vill ha snabbstart för elbilen

Publicerad 17 november 2011 (uppdaterad 18 november 2011)
Miljöministern hoppas att supermiljöbilspremien ska få fart på försäljningen av elbilar. Vi Bilägare ställer Lena Ek (C) mot väggen.

Vilken typ av elbilar har du kört?
– Jag har haft möjligheten att provåka flera kommande modeller, bland annat Volvos eldrivna C30-modell.

Vad tyckte du?
– Det som ungefär som att segla när man kör elbilar, de är så tysta jämfört med bensin- eller dieselbilar.

Elbilar är fortfarande alldeles för dyra och opraktiska för privatpersoner. Varför inte stödja och satsa på miljöbränslen tills elbilarna blir tillräckligt billiga?
– Regeringen gör både och. Förnybara bränslen, såsom etanol, biodiesel och biogas är fortsatt skattebefriade. Vidare satsar regeringen hundratals miljoner kronor varje år på att utveckla vad som kallas för andra generationens förnybara drivmedel.

En kall dag kan man inte ens köra en elbil från Stockholm till Arlanda eller från Malmö till Lund tur och retur – batteriet räcker inte. Hur många privatpersoner tror du är beredda att lägga över 300 000 kronor på en sådan bil idag?
– Även de första bilarna med avgasrening var få och dyra när de kom ut på marknaden. I dag har alla bilar katalysatorer tack vare både teknikutveckling och lagstiftning. Det tar lite tid för ny miljövänlig teknik att utvecklas och få ett brett genomslag. Med premien kan vi skynda på den utvecklingen. Målet är en fordonsflotta oberoende av bensin och diesel 2030.

– Vi ser också att de stora bilföretagen skyndar på utvecklingen för att vinna konkurrenskriget.

Regeringens så kallade supermiljöbilspremie på 200 miljoner kronor räcker till 5 000 bilar. Ska vi tippa att de flesta, kanske fyra tusen, kommer att köpas av stat, kommuner och landsting? Och så får skattbetalarna betala både premien och köpet av bilarna – ytterligare en utgift på cirka en miljard.
– Det är svårt att förutsäga vem och vilka som kommer att köpa bilarna innan premien är sjösatt. Det viktiga är att vi kan snabbstarta marknaden och få ut de nya riktigt miljövänliga bilarna på vägarna för att visa att tekniken finns och fungerar. Jag vet att det finns ett intresse från privatpersoner, taxibolag och flera bilpooler.

– En positiv konsekvens av att företag och offentlig sektor köper supermiljöbilar är att detta genererar en attraktiv andrahandsmarknad av elbilar och laddhybrider för privatpersoner.

I Trollhättan står en modern bilfabrik med över 2 000 duktiga medarbetare som är till salu. Är det inte ett gyllene läge för statliga elleverantören Vattenfall, som första kvartalet i år gjorde en vinst på drygt elva miljarder, att köpa delar av Saab och satsa på forskning och tillverkning av moderna elbilar?
– Från regeringens sida har vi supermiljöbilspremien som ett sätt snabbstarta marknaden för de riktigt miljövänliga bilarna. Det är en satsning som sträcker sig över ett antal år. Saabs senaste el-9-3 är en smart bil – men det är inte statens uppgift att driva en bilfabrik.

Den närmsta tiden kommer det en mängd bilar som drivs av el och som stöttas av en konventionell motor. Vilken typ av bränsle vill du se i denna typ av motorer?
– Eftersom Sverige har bland annat en koldioxidskatt premieras de mest miljövänliga och energisnåla alternativen i hybridbilar. Det finns därför en stark drivkraft för biltillverkare att tillverka bilar som har så låg energiförbrukning och så låga utsläpp som möjligt. Det viktigaste ur miljösynpunkt är att bilarna klarar kravet på högst 50 gram koldioxid per kilometer, oavsett vilket bränsle som används i motorerna.

Att ladda elbilen hemma under natten är inga problem. Men hur ska vi göra på dagen? Kommer staten att stötta någon form av laddstolpar?
– Energimyndigheten har avsatt 200 miljoner kronor för ett nationellt demonstrationsprogram, och vi samarbetar nära med Norge med ett demonstrationsstråk med laddstolpar, system för laddstationer och betalningslösningar. Utöver detta är det branschens roll, precis som när den traditionella bilismen växte fram, att förse en växande marknad med tank- och laddmöjligheter.

– En viktigt sak att komma ihåg är att kostnaden för att sätta upp laddstolpar är betydligt lägre än att sätta upp ett tankställe för E85 eller fordonsgas. EU driver frågan om gröna korridorer mellan stora städer.

Bilägarna tycker att de får ta en oproportionerligt stor del av miljöskatterna. När bensinen kostar fjorton kronor så är drygt åtta kronor olika skatter. Om folk börjar köra elbilar så minskar utsläppen och statens intäkter. Kommer ni att ersätta dagens bränsleskatter med nya? Kommer skattetrycket på bilisterna att förbli det samma, lägre eller högre?
– De ekonomiska styrmedel, såsom energi- och koldioxidskatter, som Sverige använder på transportområdet behöver anpassas till utvecklingen. Men regeringen bedömer inte att koldioxidskatten behöver höjas under mandatperioden. I EU diskuteras nu hur andra transportslag ska ta ansvar för sina utsläpp.

Personbilarnas utsläpp minskar medan lastbilarnas ökar. Varför vidtar inte regeringen fler åtgärder för att minska lastbilarnas utsläpp – där det har mest effekt?
– Vi jobbar aktivt med att minska utsläppen från lastbilar genom bland annat fordonsskatt, bränsleskatter, miljözoner och bidrag till elhybridbussar. Lastbilstillverkarnas kunder, det vill säga åkerierna, är också väldigt bra på att ställa krav på låg bränsleförbrukning. Det finns ett starkt tryck från marknaden på lastbilstillverkarna och de svenska tillverkarna ligger väl framme på världsmarknaden.

Många bilägare känner sig jagade av statens miljöskatter. Samtidigt är nöjesbåtar och nöjesresor med flyg med stora utsläpp i stort skattebefriade. Varför inte flytta en del av miljöskatterna?
– Internationellt flyg och sjöfart är befriat från skatt enligt globala bestämmelser. Däremot är bränsle till privatflyg och fritidsbåtar som används inom Sveriges gränser beskattat.

Vilken bil kör du själv?
– Jag äger en Volvo V50 etanol samt en cykel och har årskort på järnvägen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-17 08:28
myaudiisfantastic (ej verifierad)

Hae lena Ek några lööv kvar på eken nu när det är höst?

#2 • Uppdaterat: 2011-11-17 08:43
saabnisse

Det var ju bra frågor och typiskt politiska svar.

Men vad skulle hon svara egentligen?

Att försvara ett i grunden korkat förslag, som bara kommer att fördyra för normalbilisten som inte kan få någon lönsamhet i att köpa en supermiljöbil bil, måste vara svårt.
Risken finns ju att hon blir genomskådad.

Sedan har jag aldrig fattat varför man ska ställa så höga miljökrav på personbilar samtidigt som yrkestrafiken ökar kontinuerligt.
Men ställer man samma krav där kommer naturligtvis transportkostnaderna att öka väsentligt och det kommer i slutänden ändå att få betalas av konsumenterna.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-17 09:21
Thommys

Fel att miljöbilspremien ska gälla offentliga förvaltningar och företag. Bilarna kommer slå igenom ändå när tekniken utvecklas. Vi i Sverige kan inte styra utvecklingen med våran pyttelilla marknadsandel på 5000 bilar.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-17 09:44
Raymond K (ej verifierad)

Lena Ek har inte alla hönsen hemma.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-17 09:51
johan_l

Att lastbilar ökar sin bränsleförbrukning beror faktiskt på miljözoner och krav på bättre avgasrening. För varje steg i avgasrening Euro 3,4,5.. så har bränsleförbrukningen ökat med ca 5%. Så slutsatsen är ju renare avgaser ju högre bränsleförbrukning. Här har staten prioriterat den lokala miljön istället för den globala.

Att hon nämner miljözoner som ett sätt att sänka lastbilars utsläpp av växthusgaser visar på en djup okunskap om sitt arbete

#6 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Bra frågor men som väntat är svaren så undanglidande och svävande som förväntat från en av alla dessa teflonbehandlade politiker som är så vanliga numer.

Allt handlar om att suga ut så mycket pengar som möjligt från privatbilismen. Miljöhänsyn eller allas rätt till skäligt billig persontransport bryr dom sig inte om. Men vi förtjänar väl inte bättre..

#7 • Uppdaterat: 2011-11-17 12:53
Lasse Ln

En fråga till dig Lena. Jag har ett bilobjekt på g, som jag tänker konvertera till biogasdrift med elmotorer i bakhjulen. Hur mycket bidrag/stöd har regeringen för detta projekt? Jag räknar med i princip att bli helt fri från fossilbränsle.
Var kan jag vända mig för detta projekt?

#8 • Uppdaterat: 2011-11-18 16:12
Back3vagen

Miljöpartister är en ren samhällsfara. De ställer enorma krav på att vi i pyttelilla Sverige skall storinvestera i miljöprojekt för att klara de globala klimatmålen när vi i NUTID har svårt att klara kostnaderna för en bra skola, sjuk- och äldrevård mm. Sverige är redan ett av de allra främsta när det gäller att skydda miljön. Skall ytterligare åtgärder göras för att vi skall bli världsmästare - då kostar det enorma pengar. Vad gör världens stora industriländer, Kina och USA - nästan ingenting. Så det vi bidrar med i det totala är som att pissa i Missisippi.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-19 17:39
audi power (ej verifierad)

Min fruga heter Lena. Hon vill att jag kommer in i sovrummet nu. :)

#a • Uppdaterat: 2011-11-20 18:48
OscarDenAndre

Jag skulle vilja fråga dig, Lena, varför måste ni politiker envisas med att kalla fordon som kan tankasexempelvis etanol för "miljöbilar?"

----

I mina ögon finns det inget som går att kalla "miljöbil", bara för miljöbränslen.

I mina ögon kan fossila bränslen som bensin, diesel och naturgas aldrig klassas som "miljöbränslen", eftersom hur lite motorn än sörplar ur tanken så är bränslet i fråga fortfarande fossilt.
Motorn i fordonet kan klassas som effektiv (om fordonet i fråga körs på ett effektivt sätt vill säga), men "miljöbil", Nej.

I mina ögon är etanol ett miljöbränsle, men av etiska skäl är det inte rimligt ifall etanolen, som enligt rykte, framställs av sockerrör odlade i Brasilien där regnskog en gång stod.

----

Det enda rättvisa skulle vara att ta bort "miljöbilsstämpeln" och kanske även fordonsskatten och gradvis höja skatten på fossila bränsle istället i förmån för förnybara bränslen.
Då skulle ni politiker kunna beskatta bilisten mer korrekt istället för att titta på fantasisiffror som "119g/km" och "4,5l/100km", för du inser väl såsom jag att nästan Ingen "miljödiesel" i trafik idag körs på under 4,5l/100km och det finns alldeles för många etanolbilar som körs på bensin i dagsläget.

Faktum är att det är få bilar överhuvudtaget som i dagsläget når ner till sin så kallade "officiella förbrukning". En "officiell förbrukning" borde vara ett exempel på hur lite en medelsvensson beräknas behöva för att driva fordonet i fråga på under 100km, men att beskatta enligt det är bara absurt.

Om ni fortfarande vill ha fler "miljöbilar", subventionera då det miljövänliga bränslet så "miljöbilen" i fråga körs på miljöbränslet fordonet är byggt för istället för fossila bränslen!

Vad tycker du om idéen, Lena? Och vad tycker ni andra om idéen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.