Nästa artikel
BMW:s första elbil här om två år
Reportage

BMW:s första elbil här om två år

Publicerad 14 november 2011 (uppdaterad 14 november 2011)
I stort sett alla tillverkare hänger på i elbilsracet. Vi har tittat närmare på BMW:s kommande elbilar och provkört en prototyp.

Framtidens bilar drivs av el, det är BMW övertygande om. I alla fall bilar för storstäder, där räckvidden inte är något problem. Elbilar är inget nytt för BMW, det har man byggt sedan 1972 i olika prototyper. Men något intresse för elbilar från bilköparna har inte funnits förrän nu.

Om två år ska i3, BMW:s elbil, komma ut på marknaden. Det blir en högbyggd stadsbil med design som påminner om nedlagda Audi A2. Bilen blir cirka fyra meter lång och ska rymma fyra personer.

Elmotorn drivs av 32 kWh litiumbatterier och ger en effekt på 170 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Räckvidden vid blandad körning beräknas till 16 mil i bästa fall, ungefär som i andra elbilar.

Som tillval ska en extra, bensindriven hjälpmotor kunna köpas till. Vilken räckvidd som i3 då kan få är inte fastställt men troligen 30–40 mil. Bensinmotorn driver inte hjulen utan hjälper bara batterierna att ladda under färd.

Några priser är inte officiella. Tidigare har priser kring 350 000 kr uppgetts – något som inte bekräftas. Priset kan bli högre än så, kanske bortåt 500 000 kr. Dyrt? Javisst, men Mitsubishi i-MiEV och Nissan Leaf går på cirka 370 000 kr. Opel Ampera är tänkt att kosta cirka 400 000 kr. BMW med sin premiumimage vill naturligtvis lägga sig ett stycke över dessa.

Stadig i hög fart
Eftersom i3 inte är färdig får vi prova elbilsmotorn i ett annat skal, en 1-serie coupé som ingår i BMW:s testflotta av förseriebilar. Ett antal bilar ska användas för forskning och utprovning av eltekniken, bland annat i Tyskland, England, USA och Frankrike. Tidigare har en elbilsversion av Mini använts för att testa tekniken i verklig körning.

Vi ger oss ut på gatorna i Mün-chen. I låga farter hörs knappt elbilens motor alls. Men vid acceleration märks den. Då hörs ett vinande ljud, inte helt olikt ett t-banetåg. Accelerationen är mycket direkt och bilen suger iväg snabbt.

i3 ska klara 0–100 km/tim på nio sekunder. 1-serie coupé med elmotor väger 1 815, men produktionsbilen i3 ska bantas med 600 kg. Om man lättar på gaspedalen sjunker farten direkt. Det känns ovant till en början, men man vänjer sig snabbt.

Ut på motorvägen och det dröjer inte länge innan vi når toppfarten på 145 km/tim. Då stoppar bilen fartökningen med ett abrupt ryck. Men bilen känns mycket stadig i hög fart. Och körglädjen vill inte BMW pruta på när det gäller kommande i3 – även om det är en elbil.

– Kunden förväntar sig bra väghållning. Vi gör ju sportiga bilar, så det finns inget sätt att komma runt det med en elbil, säger Ulrich Kranz, projektledare för BMW:s elbilar.

BMW har också en sportbilshybrid, kallad i8, på gång. Den har en trecylindrig turbomotor på 1,5-liter och 200 hk. Tillsammans med en elmotor ska den ge hela 390 hk och 550 Nm.

Prestanda ska också vara sportbilsmässiga. 0–100 ska gå på 4,6 sekunder och toppfarten blir elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Trots det ska utsläppsvärdena bara vara 66 g/km och förbrukningen omkring 0,3 l/mil.

Exakt när i8 kommer ut på marknaden vill inte BMW uppge, men det blir troligen inte långt efter att i3 haft premiär. Något pris är inte känt, men billig lär den inte bli.

Rörelse i luften
Vid presentationen ger också BMW en fingervisning om kommande säkerhetsteknik som håller på att utvecklas. Bilen ska kunna kommunicera med föraren om vilket väglag det är längre fram på vägen, varna med elektroniska signaler om det finns risk för ishalka eller vattenplaning, dimma eller snö.

Inom några år kan bilens dator skicka ett meddelande till din mobil för att berätta att det är långa trafikköer eller vägarbete på vägen till jobbet. På så sätt kan föraren bli förvarnad om det och kanske ta en annan väg eller anpassa körtiden efter informationen.

På liknande sätt ska bilen kunna leta upp parkeringsplatser i närheten av ditt resmål eller kanske köpa konsertbiljetter åt dig. Istället för att trycka på knappar ska en rörelse i luften kunna ställa om reglage i bilen.

Med en headup-display i vindrutan ska föraren kunna guidas till rätt fil eller få information om avståndet till framförvarande bil i tredimensionella bilder. Visst, det låter science fiction men enligt BMW är tekniken bara några år borta. 2015 kan det finnas i produktionsbilar.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s elbilssatsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-14 09:16
Juppe (ej verifierad)

Jag är klart skeptisk till elbilar, men jag hoppas att både i3 och i8 sätts i produktion oavsett vad för drivkälla som kommer.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-14 11:21
Jooon

Nånting jag tycker är sorgligt med elbilarna hur sakta det går samt varför dom måste göras så jääkla fula.
Att dessutom privatpersoner har utvecklat bilar med längre räckvid och lite mer effekt än bilfirmorna tycker man är bara sorgligt.

http://www.youtube.com/watch?v=WX-_azD2vNo&feature=related helt otroligt projekt, okej en e30 väger inte riktigt lika mycket men hela drivlina är rätt otrolig

#3 • Uppdaterat: 2011-11-14 11:43
KaptenOberkommando

"Räckvidden vid blandad körning beräknas till 16 mil i bästa fall, ungefär som i andra elbilar." Och minst lika intressant är siffran för "i sämsta fall"! 3 mil?
Sedan håller jag med Jooon: Varför måste elbilarna vara så överdrivet "futuristiskt fula"? Elbil? Visst - bara den ser ut som en vanlig bil!

#4 • Uppdaterat: 2011-11-14 13:14
Mistro

Kanske byggdes dessa elbilar likt Bmw´n i klippet nedan utav övermänniskor begåvade med kunskaper som inte kan köpas för pengar,...Kanske är dem egentligen UFOS och därför överlägset mer teknologiska,...eller men bara kanske så är det så att biltillverkarna aldrig har velat att få ut elbilen i trafik liksom jag alltid har varit övertygad om.
Biltillverkarna skall inte ha ett skit beröm för vad de har åstadkommit fram tills nu utan borde bara stå i skamvrån!!!

Det är fullt möjligt att för en begåvad person,även med en klart begränsad budget bygga en elbil som fungerar.
Att bygga en fungerande elbil som dessutom klarar av dagens krocktester och innehåller all den teknik som krävs idag är därmed något helt annat som kräver mycket pengar.
Dessa pengar har biltillverkarna men de vet att en sådan bil skulle konkurera ut deras övriga modeller.
Det räcker alltså inte att förhala allt i 100 år och sedan producera bilar till överpriser utan man måste även se till att dessa bilar dessutom får så dålig prestanda att ingen vill ha dem!
Som lök på laxen måste dessutom skapelsen likna allt annat än en bil!

Det värsta är att det fortfarande finns många som köper all skit om att dessa bilföretag "gör så gott de kan" och att allt annat bara är konspirationsteorier,...men det är för fan inte Ufon vi pratar om här utan bara det FAKTUM att biltillverkarna gör allt vad de kan för att fördröja elbilsframfarten!
Att tro något annat är bara motsägelsefullt!

För övrigt skulle jag inte ha tackat nej till designen på dessa bilar som BMW nu menar ....snart blir en "vardag" ( möjligtvis när alla andra redan har ett alternativ och man tvingas att sänka sina genomsnittliga utsläpp "på riktigt" )

#5 • Uppdaterat: 2011-11-17 09:34
RaphaeI (ej verifierad)

Bajs Mellan Wäxlarna;)

Nej, skämtåsido men jag köper hellre franskt än tyskt.
Dock kanske jag tog i lite väl mkt när jag hittade på karaktären Uno bara för a påpeka hur överskattade tyska bilar är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.