Nästa artikel
Filmad med två telefoner vid ratten
Nyheter

Filmad med två telefoner vid ratten

Publicerad 18 maj 2011 (uppdaterad 19 maj 2011)
En italiensk busschaufför stängs av från sitt jobb sedan han blivit filmad med två telefoner och armbågarna på ratten.

 

Chauffören filmades när han framförde en buss genom Roms stadstrafik på väg mot flygplatsen Ciampino, rapporterar brittiska tidningen Guardian.

Bilderna visar att förarens ena hand är upptagen med att fingra på en mobiltelefon och den andra näven med ytterligare en telefon mot örat. Bussbolaget som trafikerar sträckan har nu beslutat att tills vidare stänga av chauffören innan en utredning har genomförts.

Att prata i telefon när man kör bil, utan handsfree, är förbjudet i Italien. Sverige är det enda landet i Europa där mobilprat bakom ratten fortfarande är tillåtet.

Diskutera: Förbjuda telefonsamtal utan handsfree vid bilkörning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-18 11:37
Raymond K (ej verifierad)

Jaha nu räcker det inte med att fingra på en telefon när man kör, nu skall det vara 2 stycken.
Ny trend?

#2 • Uppdaterat: 2011-05-18 15:22
.nef

Måste ju ändå vara bättre att ha händerna på två telefoner än på två rattar... Inget tjafs.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-18 16:11
Roy J

Har vi inte uttömt detta ämne?
Vad mer finns att skriva som vi inte redan skrivit?

Sammanfattning av mina åsikter:
Att pilla med vad som helst som inte har med själva bilkörningenatt göra ska naturligtvis undvikas så långt möjligt. Måste det ändå göras, så gäller det lika naturlgt endast kortare avbrott som att justera någon radiokanal, plocka fram något som man vet finns i något fack, stoppa in en napp i någon barnmun (eller för all del den egna om man har såna böjelser - en del röker ju om än inte i bilen), svara i telefonen (som självklart har handsfree) och liknande. Detta görs förstås när trafiksituationen så tillåter - alltså en aktiv bedömning och inte bara ett slentranmässigt handlande.
Samtal, oavsett om de sker per telefon eller med medpassagerare, får aldrig prioriteras. Trafikbedömningen måste alltid gå före allt annat. Det är det där sista som är det farliga - att inte inse vad man måste prioritera, inte själva samtalet i sig.
Det är alltså lika korkat att sitta och lösa Sudoko eller att trimma skägget (gäller företrädesvis män) som att skicka sms eller knappa in telefonnummer eller ens hålla i mobilen under körning.
Således återkommer jag till min gamla käpphäst - attityder - och någon särskild lag för mobiltelefoni behövs inte eftersom den faller under vårdslöshet i trafik.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-18 21:17
Pender

Roy J, din första rad innehöll en fråga. Resten av din tramsiga kommentar, visade att du direkt glömde din fråga.
För egen del, som yrkesförare, kommer jag alltid att vara starkt kritisk till alla som försvarar de vingelpellar som försöker klara av nåt som kräver tre händer. Värst är de som försöker växla med vänster hand, telefonen i höger, (givetvis noll händer på ratten). Och koncentrationen spridd långt från pågående trafik. (Jag skulle hellre se 0,8 promille tillåtet, än handhållna mobiler.)

#5 • Uppdaterat: 2011-05-19 07:33
Car-lsson

Tyvärr är det ju dina kollegor(yrkesförarna) som slarvar mest. Hur kan man ens komma på tanken att som lastbils-, buss- eller taxichaufför sitta och köra med en telefon i handen? Har man som yrke att framföra ett fordon borde man kunna kosta på sig en handsfree för 200kr. Det är som tur är ganska tydligt när mindre vana förare pratar i telefon när de kör. Farten sjunker, blinkersen lyser med sin frånvaro och placeringen av fordonet på vägen är vad kan kalla något osäker... Man tycker det borde räcka med sunt förnuft men eftersom det tydligen inte räcker måste vi helt enkelt lagstifta.

#6 • Uppdaterat: 2011-05-19 19:55
Roy J

Ja du, Pender, jag utgick ifrån allt det jag och andra skrivit tidigare i detta ämne, så det blev en ganska lång sammanfattning.
Om du nu har lite svårt för heltäckande resonemang, så får du här ett sammandrag:

Tänk innan du gör något som tar uppmärksamheten från det som är väsentligt.
Trafikbedömningen har alltid högsta prioritet.
Vissa saker ska inte alls göras under körning och dit hör bland annat allt pillande med mobiltelefoner - alltså krävs handsfree.
Det finns redan en lag mot vårdslöshet i trafik.

Om även detta sammandrag är för långt, läs crister_1:s slutsats härinunder.

Du ger ett exempel på hur korkat det kan gå till när somliga använder mobiltelefon, jag ger ytterligare exempel på andra dumheter, också hämtade ur verkligheten. Något problem där?

#7 • Uppdaterat: 2011-05-20 23:44
Pender

Nej Carlsson, yrkesförarna (om vi räknar bort typ hantverkare) kör inte mer med handhållen mobil än privatförare. Dock kanske dom hanterar det bättre, eftersom 10% av deras totala körtid ger vana och färdighet. Men ovanstående är bara en tramsdiskussion. Jag tycker ett gott steg på vägen är förbud mot handhållen mobil. Och detta förbud skulle inte stå i motsats till förbud att stoppa nappar i Roys mun. Bara ett nyttigt komplement.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-21 09:51
Thommys

Och hände det någon olycka? Nej. Att prata i telefon vid bilkörning är inte så farligt. Men där emot att titta på skärmar och trycka på knappar. Det framkom nyligen i en undersökning. Att en buss är full av utrustning som tar förarnas uppmärksamhet talas det inte om. Utan det är telefonpratet som berör, både arbetsgivare och resenärer.

Att det är biljettmaskiner, övervakningsskärmar, bränslebesparingsskärmar, tidtabeller, tidhållningsutrustning, skärmar för kommunikationsmedelanden, komradioutrustning, skyltning osv, som ska läsas av och tryckas på under körning berör inte. Det är arbetsgivarna och resenärerna som står för den största delen av stjälandet av trafikuppmärksamhet.

Det gick utmärkt att köra buss på 60-talet utan all denna utrustning.

#9 • Uppdaterat: 2011-05-21 17:59
Roy J

Thommys, bussföraren har fått hjälpmedel som underlättar hans körning och kontroll av saker som han annars skulle funderat över eller oroat sig för. Nu får han info när han behöver den och kan, när han vill men måste inte, se ytterligare bekräftelser.
Lite grand som att en GPS-navigator är en välsignelse jämfört med bensinmackskartor.
På samma sätt kan ett kort mobilsamtal över handsfree klara upp problem som man slipper oroa sig över, utan kan fortsätta körningen mer avslappnat.
Du jämför fräscha äpplen och ruttna päron!

#a • Uppdaterat: 2011-05-21 23:14
Thommys

Roy, du verkar inte alls ha någon erfarenhet om det du talar om. Teoretiskt trams!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.