Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 308 e-HDi (2011)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 308 e-HDi (2011)

Publicerad 17 maj 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Peugeot har ett extremt stopp/startsystem. Motorerna stängs av tidigare och vid lägre temperatur än hos konkurrenterna. Man får också veta hur länge motorn är avstängd via en digital klocka i instrumentpanelen. Det ska inspirera de som kör att använda systemet.

Nya Peugeot 308 har fina köregenskaper trots enkla medel, fjäderben fram och en enkel torsionbakvagn, visserligen med krängningshämmare. Här har inga förändringar gjorts. Nya 308 känns lika spänstig och säker som tidigare.

Det är också en av de rymligaste bilarna i klassen. Vuxna har gott om plats både i fram- och baksäte. Förarplatsen är också som tidigare. Vissa har svårt att hitta en bra körställning.

Det intressanta med nya 308 är främst motorerna. När vi fick provköra Peugeot 308 e-HDi hade vi redan klarat av Volvo V60 Drive, Ford C-Max, Mazda 3 och Citroën C4, alla miljöklassade och med samma motor som i Peugeot. Därför var det lite extra intressant att se hur 1,6-litersdieseln i e-HDi-utförande skulle kännas i 308.

Motorerna har samma vridmoment men i Peugeots tappning är effekten något lägre, 112 mot 115 hästkrafter i de övriga. Å andra sidan har 308 lägre utsläpp av koldioxid än konkurrenterna.

Vid lanseringen är den officiella siffran 104 g/km i blandad körning. Men om några månader kommer man att landa på 98 g med den så kallade MCP-växellådan, vilken bäst kan beskrivas som en manuell låda som växlas automatiskt.

En mikrohybrid
Peugeot kallar 308 med e-HDi för en mikro-hybrid. Förklaringen är att bilen har en reversibel generator som dels laddar batteriet när man motorbromsar, dels drar igång motorn med en effekt av 2,2 kW efter att den stängts av vid stillastående. Men generatorn laddar inte bara det vanliga startbatteriet utan också en superkondensator.

Den fungerar som ett batteri, men ger högre effekt. Därför kan Peugeots dieselmotor startas oerhört snabbt vilket minskar vibrationer. Systemet kan också stänga av motorn så fort det är möjligt, eftersom batteriet får hjälp av kondensatorn. Och det är därför Peugeots stopp/startsystem kan tillåtas fungera vid låg temperatur. Systemet kallas e-booster.

Med automatlådan kan motorn stängas av redan vid åtta km/tim och från 20 km/tim med manuell växellåda när man växlar till neutralläge och släpper upp kopplingen. Peugeot räknar med att man ska spara 10–15 procent vid stadskörning och minska koldioxidutsläppen med fem gram per kilometer enligt körcykeln.

Mjukare linjer
Den kosmetiska förändringen stannar vid en ny och i vårt tycke snyggare grill med minskat luftintag och en mindre stötfångare. Dessutom har det kommit till en dagljusbelysning i form av LED-lampor i bumerangform. Huvens främre del har mjukare linjer och den klassiska symbolen i nosen, lejonet, har mer stiliserad form.

Inne i bilen har instrumentpanelen vinklats en aning och mittpanelen har pianolack. I grundutrustningen ingår en hel del som normalt brukar kosta extra, till exempel klimatanläggning, 16-tums alufälgar, farthållare och fartbegränsare, dimljus och LED-lampor.

308 kombi och kombisedan finns fortsättningsvis med e-HDi dieselmotorn, med automat eller manuell växellåda. Alternativet är en 1,6-liters bensinmotor utan eller med turbo på 120 eller 156 hästkrafter, utvecklad i samarbete med BMW.

308 CC, cabriolet säljs i Sverige med 1,6 T och manuell eller tiptronic automat eller med en tvåliters HDI-diesel på 163 hästkrafter. Priset börjar omkring 265 000 kronor.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 e-HDi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 308 e-HDi

Pris, kr från: 175 000 (ej spikat pris ännu).
Modell: Femdörrar kombisedan.
Säljstart: Maj.
Mått, cm: L 428/B 182/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 508.
Maxlast, kg: 352.
Max släpvagnsvikt, kg: 1 500.
Motor: Tvärställd fycylindrig dieselturbo. 8 ventiler/cylinder, 1 överliggande kamaxel. 1 560 cm3. Max effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 270 Nm vid 1 750–2 500 v/min. Stopp/startsystem. Regenerativt laddsystem.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. 0–100 km/tim på 12,5 s .
Bränsleförbrukning: Blandad körning:  l/100 km.
CO2-utsläpp: 98 g/km.
Konkurrenter: Citroën C4, Hyundai I30, Kia Cee’d, Renault Megane, Seat Leon, Toyota Auris, VW Golf.

Vad nytt? Ansiktslyftning och miljöklassade motorer.
För vem? För den som tänker miljö och ekonomi.
Bra köp? Ja, 308 är välutrustad, krocksäker och har nu miljöklassade motorer.

Plus: Välutrustad, stark och snål miljömotor, fri service tre år/4 500 mil.
Minus: Inget rostskydd i balkar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-17 08:22
Peugeote-Pär

En 308 är ett mkt smart val av bil måste jag säga!

#2 • Uppdaterat: 2011-05-17 09:39
Pender

Ett smart val? Visst, bilen verkar smart. Och kanske riktigt prisvärd. (står inte vad som ingår i 175.000 kr.)
Men tänk på att:
1. Pga av den snåle importören riskerar du få betala en del reparationer själv. (Plussa det på priset.)
2. Kan löna sej att vänta på 98-grammaren. Pga kommande miljöbilsregler. (Bara en gissning.)
Min son har en 308, -09. Riktigt nöjd med bilen, men mindre nöjd med Peugeot Gbg. Jag hade en 207:a. Eftersom bilen gick felfritt, så fick jag aldrig chans att bli missnöjd.
PS. Jag tror att både PSA-bilar (iaf Peugeot) och Renault numera har bättre tillförlitlighet än snittbilen.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-17 11:43
Mistro

Vad menar du med snål importör "Pender"?
5 års nybils garanti och fri service i 3 år/4500 mil låter väl inte så snålt!?
Har svårt att tro att Peugeot sätter sig i fler "rävsaxar" nu när man satsar så mycket på motsatsen!?

#4 • Uppdaterat: 2011-05-17 12:03
.nef

Känns gammal. Hellre en Golf, mer genuin. Fast inte diesel. TSI is the shit.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-17 12:13
nitsew

Kan bara hålla med om TSI-motorn. Grym!!
Dieseln blir snart ca 28 cent (2,50 kr) dyrare när EU-komm. nya förslag går igenom. Skandinavien har sagt ja.
Fattar inte det här med diesel för privatpersoner som kör 1500 mil om året. Kan inte folk räkna? Dyrare skatt, dyrare inköp, dyrare service. Men billigare vid pumpen...

#6 • Uppdaterat: 2011-05-17 12:45
Simon no1

Öh, Peugeot och avancerad elektronik... Nej tack...!

#7 • Uppdaterat: 2011-05-17 12:49
Raymond K (ej verifierad)

Instämmer med föregående talare.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-17 14:57
Pender

Mistro, jag avstår att upprepa mina gamla kommentarer. Men kort:
1. 3 års service betalar inte importören. (Skulle i så fall inte bli kvar nån förtjänst på bilen.)
2. 5 års garanti betalar inte importören. (Skulle i så fall inte bli kvar nån förtjänst på bilen.)
Det är tillverkare och kund som betalar. Svårt att lära gamla hundar sitta. Och Bruun som lärt sej spara och tjäna pengar, på snål garantipolicy, lär inte bli nåt nytt Toyota, bara för att Frassarna och kunderna önskar så. Krävs nog, som i fallet Suzuki, en ny importör för att det ska bli ordning på torpet.

#9 • Uppdaterat: 2011-05-17 19:46
Peugo

Jag anser att PSA gör vettigare lösningar än många andra tillverkare. Till exempel råddar dom inte ännu på med svindyra dubbelkopplings-lådor före dom hittar på ett sätt att få dom att fungera riskfritt (dom har ju redan en dubbelkopplingsfabrik). Den automatiserade manuella-lådan har varit väldigt driftsäker (enkel och billig!) med få som havererat, minns ni ännu den tiden då automat-lådar som begagnat var ett 100% nej? Vill man ha den nyaste tekniken som bör man kolla åt ett annat håll men bör också vara beredd på att inte allting håller. Får se hur driftsäkra dagens 308:or blir då Hitachi i Japan ännu har problem med med att leverera? Eldelar i Europa har ju inte haft något gott rykte med sej (tex Bosch). Kom ändå ihåg att kvalitetssystemet är verkligt och tycks, enligt första statistikerna, fungera också i praktiken (L'Andon).

#a • Uppdaterat: 2011-05-17 20:29
Roger Skagerström

Säga vad man vill om Pegutt men de kan göra smakfulla interiörer iallafall. Skulle ändå inte köpa nån dock ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.