Nästa artikel
Fler än 50 000 Kia i Sverige
Nyheter

Fler än 50 000 Kia i Sverige

Publicerad 28 april 2011 (uppdaterad 28 april 2011)
Nyligen passerades 50 000 sålda Kia-bilar på den svenska marknaden. Sju år har gått sedan Kia Motors Sweden etablerades.

När det nya företaget startade 2004 hade Kia haft ett rekordår och marknadsandelen låg på 0,55 %. Sedan dess har Kia mer än tiodubblat sin försäljning och marknadsandelen 2010 var 4,60 % då 13 239 nya Kia-bilar registrerades vilket innebar en ökning med ca 4000 bilar jämfört med 2009.

Det är många samverkande orsaker som gjort att Kia har vuxit så snabbt säger Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden.

– Naturligtvis är dagens modellprogram något helt annat än vad som erbjöds 2004 och en annan mycket viktig orsak är att vårt återförsäljarnät har genomgått en total omvandling. Vi finns idag representerade över hela landet och övervägande med fullserviceanläggningar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-05-01 20:10
Hälsingen

Re:Christer1
Fakta är fakta; du kan inte köpa en produkt för 150.000kr och tro att du får samma pryl som för 450.000kr - ty marknadsekonomi fungerar inte så...... Så snälla, inse att billigt skräp oftast är just billigt skröp... Ingen ironi där, bara fakta!

#c • Uppdaterat: 2011-05-02 00:06
Roger Skagerström

Ja du Hälsingen.

Man kan ju fråga sig varför alla ska åka omkring i svindyra bilar när man klarar sig med billigare?

Du verkar tro att just koreanska bilar är sämre än Europeiska. Varför? Det är inte många europeiska tillverkare som vågar ge samma garantitider som koreanerna. Kan det betyda att en BMW 120i inte är 150 000 kr bättre än en Kia Ceed? Kan va så. Speciellt BMW är väl rätt ökända för att råka ut för diverse mekaniska haverier. Ford är europeiskt men knappst känt som ett kvalitetsmärke. Men de är ändå bättre än tex Kia?

Stämmer nog det du säger, att en bil för 150 000 kr är inte lika bra som en bil för 450 000 kr. Men det finns inga jämförbara bilar i de prisspannen. Och är du så dum så att du tror att någon åker omkring i en Kia och tror den är lika exklusiv som en tysk lyxbil så är det inte mitt fel. Folk köper den bil de har råd med och som de trivs med. Bara för att Adeln (ej Gert inräknad) inte kan tänka sig något annat än en penisförlängare med kolfiberinredning så finns det folk som har lite större omdöme än så. Kom förresten på en enda bil som passar in i din jämförelse - Toyota Aygo / Aston Martin Cygnet. Är Astonen bättre än Toyotan? Samma jävla bil ju?

Sen får man säkert lite finare skinn i en Mercedes än i en, ja vad ska vi ta? En VW. Men har det verkligen nån betydelse? Sitter du och smeker inredningen? Om vi bortser från ursprungen och går på priset så blev jag rätt imponerad när jag provsatt en Skoda Superb. Väldigt fina material och stilig design. Provsatte en ny Merca E-klass och blev måttligt imponerad. Småplastig. Får man verkligen vad man betalar för då med en prisskillnad på åtminstonde 100 000 kr?

Min Mazda kostade 280 000 och tillhör troligen de där billiga skräpbilarna du pratar om. Ska man ha en jämförbar BMW (svårt att jämföra förvisso då den är mittimellan 3 och 5-serien i storlek) så tippar jag att BMW (tar 320 för enkelhetens skull) så kostar den upp emot 320-330 000 kr. Då är det men mindre, trängre bil med betydligt högre ägandekostnader. Ska man ha en bil som matchar i egenskaper så är det väl 520 som gäller. Då är det svårt att hålla sig under 400 000 kr. Är man så fåfäng så man anser att det är värt pengarna så visst. Men jag skulle vilja påstå att du INTE får vad du betalar för.

Mitt inlägg här nere var ironiskt menat, men kanske inte? Allt jag skriver stämmer ju i det stora hela. Alla de så kallade kvalitetsmärkena från Europa är väl mer eller mindre kända för att göra skitbilar? Ford, Opel, Peugeot, Renault, Citroën, Land Rover, Jaguar är väl alla bilar som aldrig haft något gott kvalitetsrykte. Volvo, Saab, BMW, Mercedes, Audi och VW är väl de märken som klarat sig bäst undan att göra skitbilar.

Subaru, Mazda, Toyota, Honda, Kia, Huyndai, Nissan och Mitsubishi är däremot samtliga kända för hög byggkvalitet och driftsäkerhet. Japanarna har dessutom under alla år haft riktiga sportbilar i produktion, så de är inte lika tråkiga som Opel, Ford, Peugeot, VW och Citroên som på sin höjd släpper ett sportigt koncept en gång i decenniet. Focus RS och Megane RS är väl de enda undantagen. Så det går inte ens att få det till att det är tråkiga gubbmärken. Mazda och Honda är dessutom kända för att göra väldigt kompetenta vanliga personbilar väghållnings- och körmässigt.

Så du får gärna speciefiera vad som är DÅLIGT. Inte bara säga att nåt är billigt och dåligt. Billigt kan jag gå med på. Även om det kanske är så att de är de andra bilarna som är dyra? Är det dålig byggkvalitet? Dålig prestanda? Dålig hur?

#d • Uppdaterat: 2011-05-02 06:50
Hälsingen

Ja du Roger,
det är just detta med "kvalitetskänsla" som du skriver som är problemet. Känsla är en sak, fakta är en annan.... Det finns folk som exempelvis tycker att Nissan har "kvalitetskänsla". Fakta i målet är att Nissa Navarra troligen är den bil som har haft absolut flest motorhaverier av de bilar som tillverkats under 00-talets andra hälft. Toyota har haft ett rykte om sig att ha hög kvalitet, men har under de senaste åren haft STORA problem, dels med enorma återkallningar, men också med motorproblem (Avensis etc.) ..

Ungefär samma med skoda.... Det är billiga bilar, och fungerar hyffsat, men Skoda är ju i huvudsak gammal VW-teknik....

När det gäller Huyundai och KIa så är det väl knappast någon som anser att det är bilar med hög kvalitet som du skriver? De individer jag ser köra kIa/Huyundai är folk som jag närmast skulle definiera som WT dvs. white trash...

Jag tror det förhåller sig såhär: de som började köpa japanskt och koreanskt var folk som inte hade haft råd att köpa så dyra bilar från början, och tyckte plötsligt att de fick en "superbil". MEN, när folk som kört europeiskt och eller enstaka av de bättre amerikanska bilarna går över till exempelvis Toyota så blir de inte imponerade...

Sedan angriper du flera europeiska bilmärken, och där kan vi ju ta Land Rover som exempel (ett bilmärke som 2010 ökade mest i Europa i försäljning i procent räknat), de tillverkar idag bilar av god kvaliet som säljer bra; bl.a. Freelander 2, Discovery 4 samt vagnarna som går under Range Roverflagg). Visserligen är exempelvis Freelander 2 oerhört nära besläktad med Volvo CX60, men i alla fall; modellen Defender (som ju många verkar tro är det enda L-R tillverkar) må ha haft en rad kvalitetsbrister genom åren, MEN, det är fakta att 75% av alla dylika som någonsin tillverkats sedan 1948 faktiskt fortfarande rullar någonstans i världen!!! Detta är ett svårslaget rekord, så helt dålig kan ju vagnen inte vara....

Sedan är ditt och andras resonemang om garantier ganska ointressant då dessa ju t.o.m av ViBilägare har konstaterats vara svår att utnyttja pga. många dolda regler.. Idag är det väl Opel, KIa, Huyundai och Mitsubishi som har 5-7 år långa garantier, men tro mig, det är du som bilköpare som betalar dessa....! Jämför gärna med servicekostnadsstatistiken som tidigare redovisats i denna tidning....

Nej, du, kör gärna billig koreansk eller japansk bil, men tro inte att du får något mer än vad du betalar för; och det är inte mycket.....

#e • Uppdaterat: 2011-05-02 11:13
Peter i Sydney

Jag anser att Hälsingen har helt fel. Marknadsekonomi fungerar så att biltillverkarna tar ut högsta möjliga pris som deras undersökningar visar att de kan få ut. Om koreanska biltillverkare skulle sälja till samma pris som de tyska skulle ingen köpa dessa. Att BMW och Mercedes kan ta ut höga priser beror på att det finns tillräckligt många idioter som är villiga att betala och har inte ett smack med kvalitet att göra. Att asiatiska bilar är skit vet ju du som aldrig har haft någon. Vi som åker i dessa bilar är tydligen jubelidioter som inte begriper att vi skall vara missnöjda.

#f • Uppdaterat: 2011-05-02 12:04
Raymond K (ej verifierad)

Att säga att asiatiska familjebilar har exakt samma kvalitet som Mercedes och Bmw är nog att måtta lite väl grovt.
Mercedes och Bmw kanske inte har den kvalitet idag som dom haft tidigare men visst märks det att dom är lite bättre än normalbilen. De lyxigaste asiatiska bilarna kan kanske komme upp i de tyska bilarnas kvalitet men då kostar också de asiatiska lyxbilarna lite mer som de tyska bilarna.

#g • Uppdaterat: 2011-05-02 12:29
toni-

Hälsingen: WT? Vad fint du generaliserar folk, du
målar bara ut dig som en riktigt stor jubelidiot, grattis!

Självklart får man inte den komforten i en Kia Ceed (kombi) som i en V70, och andra sidan skiljer det
200k i samma utrustningsklass, det är ganska sjukt
mycket och betala för ett emblem, och något förbättrad
åkkomfort.

Jag skulle tipsa dig om att provköra en Kia, nu kommer
du självklart säga att du gjort detta, men det förstår
vettigt folk att du aldrig har gjort.

#h • Uppdaterat: 2011-05-02 13:44
Hälsingen

Att bara antyda att skillnaden mellan en Kia Cee´d combi och en V70 är 200.000kr och ett emblem, såsom vissa gör i denna debatt är bara ett tecken på hur lite den personen vet om en bils uppbyggnad och vilka olika tekniska lösningar och kvalitéer som finns! Grundregeln är oftast att du får vad du betalar för. Ibland kan utrustningsnivån vara till synes liknande, men det kan vara stora skillnader mellan olika kvalitéer och prestanda även på sådant som de flesta uppfattar som "lull-lull".. Viktigast är dock de olika skillnader i karosseri och drivline-uppbyggnad som finns; det kan röra sig om natt och dag mellan olika märken. Skillander i delars kvalitet märker en del bilägare när det är dags för service; ta t.ex det här med kamrems-byte som kan bli en kostsam historia för dig som bilägare. Det finns bilar som behöver kamremsbyte vid 6 eller 8 tusen mil, och sedan finns det de bilars vars kamremmar som klarar 24.000mil! Sedan finns det tillverkare som aldrig ens börjat med rem, utan alltid har kört med kedja. Exempelvis MB och BMW. (En kamkedja kan gott och väl hålla i 50.000mil utan byte.) Att chansa med en rem är någt mer vanslikgt....

#i • Uppdaterat: 2011-05-02 13:45
Hälsingen

Att bara antyda att skillnaden mellan en Kia Cee´d combi och en V70 är 200.000kr och ett emblem, såsom vissa gör i denna debatt är bara ett tecken på hur lite den personen vet om en bils uppbyggnad och vilka olika tekniska lösningar och kvalitéer som finns! Grundregeln är oftast att du får vad du betalar för. Ibland kan utrustningsnivån vara till synes liknande, men det kan vara stora skillnader mellan olika kvalitéer och prestanda även på sådant som de flesta uppfattar som "lull-lull".. Viktigast är dock de olika skillnader i karosseri och drivline-uppbyggnad som finns; det kan röra sig om natt och dag mellan olika märken. Skillander i delars kvalitet märker en del bilägare när det är dags för service; ta t.ex det här med kamrems-byte som kan bli en kostsam historia för dig som bilägare. Det finns bilar som behöver kamremsbyte vid 6 eller 8 tusen mil, och sedan finns det de bilars vars kamremmar som klarar 24.000mil! Sedan finns det tillverkare som aldrig ens börjat med rem, utan alltid har kört med kedja. Exempelvis MB och BMW. (En kamkedja kan gott och väl hålla i 50.000mil utan byte.) Att chansa med en rem är någt mer vanslikgt....

#j • Uppdaterat: 2011-05-02 14:52
Roger Skagerström

Tror fortfarande att ingen är så dum att de tror att de får Merca-kvalitet när de köper en Kia. Men jag ifrågasätter att Kian skulle vara "dålig". Sen stämmer det kanske att någon som kört premiumbil hela livet och sen byter till Kia inte bli så impad. Men om jag kört Rolls Royce hela livet och sen sätter mig i en 7-serie kommer den kännas rätt smäckig också, tro mig.

Min Mazda har för både överklassdetaljen kamkedja och de ack så exklusiva dubbla triangellänkarna i framvagnen. Någon som jag tror BMW skröt som fan om att de hade i nån modell (E90?). Har Mazda haft sedan 2002. Kedja var det på den 6'an med förresten.

Men egentligen - ska man jämföra Merca/BMW/Audi med nåt så är det Lexus, Infinti och Acura. Och där tror jag inte Europerna är så mycket bättre.

Sen som Peter skriver - de tar ut det de kan för bilarna, och bygger så dyrt som imagen tillåter. Kia skulle rent tekniskt kunna bygga en bil som var minst lika bra som en tysk premiumbil, men de har inte nått så högt på prestigeskalan att de kan ta ut pengarna den kostar än. Lexus ÄR ju tex Toyotabilar. Men ingen skulle köpa en Toyota för 700 000 kr (Land Cruiser exkluderad) så därför gör man ett nytt märke med rätt image.

Så man ska nog försöka jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Och gör man det så borde man inse att det är i det stora hela likvärdiga produkter, utöver några rötägg.

Förresten så ser iallafall jag Kia och Huyndai som rätt högkvalitativa bilar. Inte exklusiva eller speciellt spännande, men bra bilar är det allt.

#k • Uppdaterat: 2011-05-02 15:29
toni-

Hälsingen, du skämmer ut dig mer och mer, blir
blir snart paff här.
Som jag skrev kortfattat är det inte bara ett emblem (det var mer ironi) Samt att det finns kamkedja i fler bilar
än t.ex Bmw.. Huyndai, Kia är bara 2 exempel.
Och som sagt, du har aldrig provkört en Kia, så snälla
lägg bara ner och försök spela smart, för du gör
tyvärr bara bort dig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.