Nästa artikel
Bilfrågan: Rimlig kostnad för att laga Volvo V70?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rimlig kostnad för att laga Volvo V70?

Publicerad 24 februari 2011 (uppdaterad 24 februari 2011)
"14 000 kronor kostade det att laga handbromsen och flera följdfel på min Volvo V70. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Äger en Volvo V70 -06 som gått 6 700 mil. För ett par veckor sen började det låta från bakbromsarna. Lite gnissel, drog lätt i spaken och det blev bättre. Körde en kilometer och då smällde det till i höger bakhjul. Kostnad för att laga handbromsen 7 851 kr.

Massor av följdfel och delar, bland annat lagerhus 4 212 kr och bakhjulsspindel 2 450 kr. Enligt verkstaden har jag gjort allt rätt. Är det en försvarbar kostnad för en vanlig standardbil som är servad och skött?

Gunnar

SVAR:
Volvo har skivbromsar bak med integrerade trumbromsar för handbromsen. Detta för att få en effektivare handbroms och slippa problem med bromspads som rostar fast vid längre stillestånd. Systemet används även av BMW, Mercedes, Chrysler med flera.

Det framgår inte av ditt brev vad det egentligen är som har hänt med bromsen och det är därför svårt att göra en bedömning av felet. Avigsidan med den här konstruktionen är att bromsen innehåller fler delar och kan därigenom bli dyrare att reparera om den havererar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-24 09:21
emellertid (ej verifierad)

Dessa höga priser rimmar illa med vår stora folkvagn V70. Det finns många andra alternativ till kombibil om man vill ha normala reperationskostnader

#2 • Uppdaterat: 2011-02-24 10:26
#1 Tysken (ej verifierad)

Man får vara naiv om man tror att Volvo är en folkbil, men det är Sveriges mest sålda tjänstebil,
Det innebär inte att man har livstidsgaranti eller har priser som baseras på självkostnad.
Släpp räcket nu, vi lever inte i ett samhälle där allt betalas av någon annan.
Bilar kostar och väljer vi att åka stora dyra bilar så kostar det att laga när de börjar bli gamla.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-24 10:42
Det är så Volvo är (ej verifierad)

Med en Kia händer inte detta.
Det finns faktiskt företag som tar ansvar för sin produkt med det rimliga förbehållet att bilen skall ha sin service.
Vissa verkstadskedjor garanterar sitt eget servicearbete, genom att tillhandahålla omhändertagandeansvar, 2000 mil/12 månader,
Problemet uppstår inte heller med alla andra som ger lång garani, dvs dagens Focus, eller Astra, är bättre, 5 års garanti, Mitsubishi 8 år.
Själv har jag en modern Volvo, S80, och jag har fått lära mig att Volvo själva inte tror på sin produkt, och/eller sin service - Därför gör inte heller jag det längre. Volvon är uppbyggd av undermåliga komponenter, som Volvo själva specat och köpt in.
Där är det otryggt med att Volvo inte står upp för sina pruduktger gentemot köparna.
Familjens andrabil, Nissan, däremot - där funkar det, i ur och skur , utan minsta knot

#4 • Uppdaterat: 2011-02-24 10:59
saabnisse

Jag tycker nog att kostnaderna är ganska rimliga.

Det anmärkningsvärda är följdfelen, är de verkligen orsakade av handbromsfelet?

Men den här idiotkonstruktionen av handbroms är dyr att reparera, det är alltid billigare att reparera en handbroms som tar direkt på skivan och den har oftast bättre verkan än de här små fjuttrummorna.
Normalt kan man räkna med att det här händer genom att handbromsen används sällan så att det blir rost i vajern och den fastnar vid åtdragning.
Detta medför att allt måste bytas, från vajrar till belägg och skivor.
Detta brukar kosta mellan 7 och 8000:-.

Det bästa är att motionera handbromsen ofta, speciellt på automatväxlade bilar där föraren sällan eller aldrig använder handbromsen.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-24 15:02
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Onödig kostnad, bara för att jävlas med oss konsumenter. Detta ska Volvo stå för.

Det traditionella brukar vara det bästa.

Skitbilar Volvo, har väl inte ens vanliga hjulmuttrar längre utan bultar så att en annan med fel i armarna ska behöva lämna in bilen för hjulbyte. Men om jag får punktering på vägen då? Eller om en glödlampa pajjar?

Skärpning! Bygg bilar för Sverige igen.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-24 17:54
Björn Ohlsson (ej verifierad)

Det låter som att Gunnar råkat ut för ett fel som drabbat alla framhjulsdrivna volvobilar jag haft. Det som händer är att friktionsbelägget pga rost släpper från bromsbacken och kilar fast sig mellan bromsbacken och trumman. Sedan blir det som att köra med handbromsen åtdragen. Har dock hittills haft turen att det hänt nära hemmet så att jag kunnat byta backar själv. Det är inte så svårt att göra.
Problemet kanske skulle kunna lösas genom att göra backen av rostfritt material. Möjligen skulle det bli svårt att få limningen att fästa och så skulle det förstås bli dyrare.
Björn Ohlsson

#7 • Uppdaterat: 2011-02-24 19:05
jarno trulli (ej verifierad)

händer inte bara volvo, kan faktiskt hända på bilar med trumbromsar bak dvs småbilar. trumbroms som färdbroms.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-24 23:46
Evert J (ej verifierad)

Tydligen många som haft dyra problem med 850/70 serien!

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000057&conference=10500000000001158&posting=19500000004425128

#9 • Uppdaterat: 2011-02-25 16:06
saabnisse

Evert J
Är det inte lite fånigt att hänvisa till en artikel om problem på en nästan 20 år gammal bil?

Björn Ohlsson
Det du beskriver är inte så vanligt och har ingenting att göra med om bilen är framhjulsdriven eller inte.
Beläggen är väldigt väl limmade mot backarna men när de blir mycket slitna kan de sista resterna släppa från backen och bete sig som du beskriver.
Att de blir så slitna beror som jag tidigare skrev oftast på att vajrar och länkar rostar fast så att backarna blir anliggande.
Genom att bromsverkan på dessa små trummor är ganska dålig är det inte säkert att man märker att bromsen ligger på och det medför ganska snabbt att både skivor/trummor och belägg måste bytas.

jarno trulli
Visst kan det hända även på småbilar som har trummor bak och då av samma anledning, men det är inte lika vanligt.
Där motioneras backarna kontinuerligt genom fotbromsen och skulle handbromsen låsa sig märks det oftast lätt genom att bilen knappast går att köra.

#a • Uppdaterat: 2011-02-25 17:18
skoda prisvärd (ej verifierad)

en bil för 300000 tusen måste nog bromsarna hålla minst 10 år eller 25000 mil.min 12 år gamla skoda octavia har orginal trummbrommsar bak !! mätar ställning 25000 mil. snacka om kvalitets skoda!!!
jag köper ingen volvo. aldrigi livet!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.