Nästa artikel
Ny Saab 9-3 i oktober 2012
Nyheter

Ny Saab 9-3 i oktober 2012

Publicerad 24 januari 2011 (uppdaterad 25 januari 2011)
Nästa Saab 9-3 blir en äkta Saab – med hybridteknik. Det sa Saabs ordförande Victor Muller på söndagen.

På söndagskvällen gästade Victor Muller, styrelseordförande för Saab Automobile, Agenda i SVT. Där avslöjade han bland annat detaljer om nästa Saab 9-3.

– I oktober 2012 kommer en splitterny Saab 9-3, helt utvecklad av Saab. Den kommer att vara full av bästa Saab-teknik, inklusive hybridteknik, sa Victor Muller.

– Det blir en äkta Saab, utvecklad av Saab på en Saab-plattform.

Räknat från januari 2011 innebär det att bilen är klar för start om 20 månader.

Samarbeten ska ge mindre Saab-modell
Victor Muller utvecklade också sina tankar om en mindre instegsmodell under Saab 9-3.
 
– Jag kallar projektet Saab 92, sa Victor Muller.

För att ha råd med utvecklingskostnader i storleken två till tre miljarder kronor vill Victor Muller hyra ut produktionsanläggningen i Trollhättan till andra biltillverkare.

Dessutom menar han att flera andra tillverkare är intresserade av plattformen som utvecklas för nästa generation Saab 9-3.

Victor Muller gjorde också klart att han gärna ser ryske bankiren Vladimir Antonov som delägare av Saab. I slutet av förra året blev Vladimir Antonov rentvådd från påstådda kopplingar till organiserad brottslighet, som tidigare tvingat bort honom som ägare.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2011-01-25 00:22
Jarl S

Det enda som hänt sen Muller tog över är att saab släppt en GM-produkt. inget annat. muller har allt kvar att bevisa.

#m • Uppdaterat: 2011-01-25 01:46
Olle Fredriksson (ej verifierad)

Har faktiskt börjat gilla dom nya saabarna som bitvis är riktiga skönheter så saab har ju bättrat sig betydligt mot äldre tiders fulingar. Faktiskt så att jag skulle kunna tänka mig att skaffa en läcker svart 95.
Men så börjar man fundera ca 400000kr hmm... vad kan man få för BMW eller kanske audi för dom pengarna..... och genast kommer tvivlet in...

#n • Uppdaterat: 2011-01-25 09:28
saabHenke (ej verifierad)

det återstår att se om den har chans eller inte nu är det sista skriket att visa var skåpet ska stå... man kan ju alltid hoppas iaf...

#o • Uppdaterat: 2011-01-25 14:22
gunnar44 (ej verifierad)

Men visst måste man väl hålla med om att det krisar sig för Saab. Man hade inte lyckats sälja ens hälften av de bilar man hade hoppats på. Nya 9-5 an är en designkatastrof, som ser tung och otymplig ut, till skillnad mot Audi och Opel Insignia VW med flera.
I sanningens namn ska man väl erkänna att Saaben ine känns lika otymplig som den ser ut.
Att den kommer att bli någon säljsucce i övriga världen, tror jag inte för ett ögonblick på.
Och hur är det med nya 9-3 som miljöbil? Jag har hört via pernonal vid bilprovningen, att man inte kommer ner till 119 gr co på de bilar man slumpvis kollat. Är det därför det inte finns några av den typen att provköra? Jag har varit till ett flertal handlare som säger att de väntar på att få in bilen. På ett ställe hade de en bil som det stod 180 hk på, som jag provade. Eftersom jag kände att den var slöare än de 180, tittade jag i besiktningshandlingarna och fann at det var en 130 hk motor i den. Inte undra på att man tappar förtroendet.
Innan jag börjar tro på Saab, måste ett flertal villkor uppfyllas. 1. man ska inte behöva vänta upp till ett halvår på en beställd nybil. 2. En ny modell av 9-3 an. 3. "ansiktslyft" på 9-5. 4. En kvalitet som motsvarar det högre priset. 5 säljarna måste lära sig respektera andra bilfabrikat. OK en bättring har skett under de senaste åren, men det finns tyvärr kvar hos en del handlare.

#p • Uppdaterat: 2011-01-25 20:02
Henr1k (ej verifierad)

hehe, Gunnar 44, frågade du inte dem på bilprovningen varför kunderna ÖHT åkte dit och besiktade sina 1-2 månader gamla 9-3or? Jag trodde nya bilar var besiktningsbefriade?
Eller är det en frivillig aktion från dessa miljöbilsägare? Trovärdigt?

F.Ö är det inte väldigt underligt att en grävande reporter och en "tung industriexpert" inte hade klart för sig att den bilen de påstår att Saab aldrig kommer att ha råd att utveckla redan är i stort sett färdig? Hur dåligt påläst får man bli, vem som helst som läser Biltidningar vet ju bättre.

#q • Uppdaterat: 2011-01-25 21:19
Fredde2 (ej verifierad)

Vänta nu här.....förra året såldes det 5445 Saab i USA.....MEN.....1074 av dem såldes i december. Om man håller den takten....så blir det ca 13000 bilar där under hela 2012....inte sant......PLUS att kombin 9-5 och 94x kommer.......vilket nog ökar på ytterligere......
Om ALLA marknader ökar sin försäljning med 2,5 gånger så kan det här gå vägen att nå 80000 bilar. I Österrike sålde man till exempel 16 bilar i januari till och med den 20-e.......Hela förra året såldes 102 bilar där.....få se......säg att man säljer fem ytterligare resten av januari.....det blir 20......multiplicerat med 12 månader......240.....plus lite 9-5 kombis och 9-4-or....kanske 300 totalt........VOILA....DET GÅÅÅÅÅR VISST DET att genomföra......och det var bara en LITEN exempel-marknad........ Varför är alla så pessismistiska.....? Tyskland....788 bilar i fjol.....2007 var det över 4000 sålda där.......nog ska det väl gå att kränga 3000 vagnar där 2011.....i alla fall....försök inte slå i mig nåt annat......

#r • Uppdaterat: 2011-01-25 21:21
Fredde2 (ej verifierad)

Ja...menade förstås 2011 i början av mitt inlägg.....inte 2012 :-)

#s • Uppdaterat: 2011-01-25 23:06
MTH

Christer Karlsson som var med i Agenda (SVT) kände mycket väl till att en ny 9-3a är på gång. Victor Muller lycktes retoriskt få det att låta som att det var en nyhet. Redan för ett år sen när Saab Automobil såldes så ingick plattformen för nuvarande 9-3a, som kommer att agera plattform för nya 9-3an. Det Christer Karlsson syftar på är att Saab Automobil inte har ekonomi just nu för att ta fram en ny” 9-2a”eller nästa 9-5 som bör komma om 6 år från nu. Håller dock med om att intervjun inte var så saklig.

#t • Uppdaterat: 2011-01-25 23:35
StefanH STHLM (ej verifierad)

Gunnar44. Anledningen till att man endast lyckades sälja hälften av prognos ett var att man helt enkelt gjorde en missbedömning av hur lång startsträckan skulle bli. Att få igång underleverantörerna, och de är många, tog längre tid än beräknat. Ca 4-6mån.
OK, man kan tycka att de som proffs ska kunna göra rätt bedömning i frågan, men det var en väldigt speciell situation och det är inte många företagsledare inom bilbranschen som får vara med om att "boota" om en bilproduktion. Och inte så många som vill heller.......
:-)
Det finns inte så många prejudikat i frågan s a s.

#u • Uppdaterat: 2011-01-26 00:24
Henr1k (ej verifierad)

---> MTH, kan han inte ha gjort, han pratar ju om "två-tre" år och om kostnaden för att utveckla plattform. Phoenix ska ju ligga till grund för även nästa 9-5 och 9-4. Det har han ju även dragit i DI nyligen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.