Nästa artikel
Osannolik dödsolycka blir rättsfall
Nyheter

Osannolik dödsolycka blir rättsfall

Publicerad 18 januari 2011 (uppdaterad 20 januari 2011)
Kvinnan blev påkörd bakifrån och fick huvudet spetsat av baksätets nackstöd. Nu åtalas föraren som körde på kvinnan.

Det var i april 2009 den 63-åriga kvinnan körde längs Ängelholmsledan, vid Brohults trafikplats utanför Helsingborg. Där blev hennes Toyota Aygo påkörd bakifrån.
 
Kvinnan ådrog sig svåra skador och avled på sjukhus två dagar senare. Dödsorsaken fastslogs till att baksätets nackstöd spetsat kvinnans huvud. Sätet antas ha studsat framåt, varpå nackstödet lossnat och slungats framåt.

Till rättegång
På tisdagen ställdes föraren som körde på kvinnan, en 78-årig man, inför rätta för vållande till annans död. Det rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Åklagaren menar att mannen är ansvarig för kvinnans död, att han varit oaktsam, kört för fort och inte hållit rätt avstånd. Försvarsadvokaten Pontus Peyron menar dock att mannen ska frias på grund av olyckans osannolika omständigheter.

– Kvinnan hade en alldeles osedvanlig otur. Om det inte vore för det olyckssaliga nackstödet skulle hon ha undkommit oskadd, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Bland annat Trafikverket, Rättsmedicinalverket, Statens kriminaltekniska laboratorium och Toyota har analyserat olycksbilen för att klargöra händelseförloppet. Ingen har lyckats.

"Baksätets lås inte trasigt"
Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige, säger att olyckan är fruktansvärt tragisk och samtidigt otrolig annorlunda.

Han menar att det är svårt att säga varför nackstödet kastats framåt eftersom bilen var så pass skadad efter kollisionen, där hastighetsskillnaden mellan bilarna var stor.

– Om ryggstödet sitter fast är avståndet mellan nackstöd och tak inte tillräckligt stort för att nackstödet ska kunna lossna, säger Bengt Dalström till Vi Bilägare.

Under sin undersökning av bilen kunde Toyota konstatera att baksätets lås inte blivit sönderdraget. Utöver det vet man inte vad som hänt.
 
– Om vi börjar spekulera innebär det också att vi skuldbelägger någon. Det gagnar inte någon och framför allt gör det inte olyckan ogjord, säger Bengt Dalström.

Tingsrätten meddelar domen i ärendet den 25 januari.

Diskutera: Vad tycker du om olyckan och det rättsliga efterspelet?

Länkar

Ämnen i artikeln

#129 • Uppdaterat: 2011-01-19 08:51
789 (ej verifierad)

Pender:
Jag behöver inte Toyotas pengar med tanke på att jag har redan ett välavlönat arbete. Arbetar på av Sveriges största banker, topp tre, faktiskt. Vill du veta vilken?

#12a • Uppdaterat: 2011-01-19 09:01
789 (ej verifierad)

Pender:
Man ska självfallet inte "förakta" eller beakta att alla inte har råd att köpa en ny stor, stark och säker bil men jag tror ändå att de flesta eller åtminstone många bilägare av små "skruttbilar" hellre borde köpa en begagnad större bil snarare än att köpa den där lilla bilen bara för att kunna "skryta" med att "jag har också köpt en ny bil". Jag ser, i mitt arbet, alltför många som inte alltid har det så "bra ställt" samtidigt som de släpar hem mängder med snask, godis, läsk och besöker McDonald´s istället för att laga egen och nyttigare mat hemma samtidigt som detta förfaringssätt faktiskt ger ett ekonomiskt utrymme att spara pengar till tex en större begagnad bil stället för den där nya lilla trafikfarliga skruttbilen. Eller hur?

#12b • Uppdaterat: 2011-01-19 09:36
Anonym-ous (ej verifierad)

789: ser du verkligen i ditt arbete att folk släpar hem mat från McDonalds, snask och godis? Du jobbade ju på bank, säljer ni det i banken då eller?
Din översittarattityd är talande för anställda i storbankerna...

#12c • Uppdaterat: 2011-01-19 09:47
789 (ej verifierad)

Anonymous:
Javisst ser jag det. Vad man gör på banken vet de flesta och synnerligen jag i min position vet, ser och hör vad mina kunder sysslar med liksom folk i mer generella termer. Översittarattityd? Jag ser det snarare som ett problem då många klagar på dålig ekonomi samtidigt som de konsumerar alldeles galet vilket får konsekvenser både på lång / kort sikt. Men nu är det inte konsumtionsteori vi ska diskutera här, eller hur?

#12d • Uppdaterat: 2011-01-19 09:50
Anonym-ous (ej verifierad)

"Välkommen till Storbanken, här ger vi både placeringsråd och kostråd. vill du inte tala om vad du handlar kan du vara säker på att vi kollar ditt kontutdrag efter misstänkta transaktioner!"

#12e • Uppdaterat: 2011-01-19 10:03
789 (ej verifierad)

Anonym-ous:
Jag märker att det är "lönlöst" att besvara ditt inlägg....

#12f • Uppdaterat: 2011-01-19 10:08
Anonym-ous (ej verifierad)

"Men nu är det inte konsumtionsteori vi ska diskutera här, eller hur?" ... men varför gör du det, då?

#12g • Uppdaterat: 2011-01-19 10:15
Roland Bardun (ej verifierad)

Vi bilister måste lära oss att hålla avståndet till fordonet framför oss(3sekundersregeln på sommaren.6sekunder vid vinerväglag)

#12h • Uppdaterat: 2011-01-19 10:17
Anonym-ous (ej verifierad)

789: det är lugnt, du behöver inte besvara mitt inlägg. jag vet att ni har mycket att göra på banken, placeringsråd mm samt bankstöd att fördela ut tillsammans med bonusarna. Sen ska ni ju hinna gå hem kl 15 också.

#12i • Uppdaterat: 2011-01-19 10:18
Anynomus (ej verifierad)

Det är obegripligt varför EU inte har lagstiftat bort för korta deformationszoner och varför krocksäkerheten bakifrån inte testas överhuvudtaget. EuroNCAP måste via EU tvingas att börja utföra krocktester bakifrån också - lämplig testmetod torde väl vara typ en stillastående bil och en som kör in med full frontträff bakifrån i 50 km/h (50 km/h torde väl vara en ganska "normal" hastighet i sådana situationer). Testdockorna som sitter i baksätet MÅSTE klara vissa skadevärden - gör de det inte får bilen inte säljas. Dessutom måste samtidigt alla bilar som ska säljas inom EU ha aktiva skydd mot pisksnärtsskador. På samtliga sittplatser!

Bilar som Aygo skulle aldrig klara ett påkörningstest bakifrån med den löjligt korta deformationszonen och därför redan nu förbjudas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.