Nästa artikel
Osannolik dödsolycka blir rättsfall
Nyheter

Osannolik dödsolycka blir rättsfall

Publicerad 18 januari 2011 (uppdaterad 20 januari 2011)
Kvinnan blev påkörd bakifrån och fick huvudet spetsat av baksätets nackstöd. Nu åtalas föraren som körde på kvinnan.

Det var i april 2009 den 63-åriga kvinnan körde längs Ängelholmsledan, vid Brohults trafikplats utanför Helsingborg. Där blev hennes Toyota Aygo påkörd bakifrån.
 
Kvinnan ådrog sig svåra skador och avled på sjukhus två dagar senare. Dödsorsaken fastslogs till att baksätets nackstöd spetsat kvinnans huvud. Sätet antas ha studsat framåt, varpå nackstödet lossnat och slungats framåt.

Till rättegång
På tisdagen ställdes föraren som körde på kvinnan, en 78-årig man, inför rätta för vållande till annans död. Det rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Åklagaren menar att mannen är ansvarig för kvinnans död, att han varit oaktsam, kört för fort och inte hållit rätt avstånd. Försvarsadvokaten Pontus Peyron menar dock att mannen ska frias på grund av olyckans osannolika omständigheter.

– Kvinnan hade en alldeles osedvanlig otur. Om det inte vore för det olyckssaliga nackstödet skulle hon ha undkommit oskadd, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Bland annat Trafikverket, Rättsmedicinalverket, Statens kriminaltekniska laboratorium och Toyota har analyserat olycksbilen för att klargöra händelseförloppet. Ingen har lyckats.

"Baksätets lås inte trasigt"
Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige, säger att olyckan är fruktansvärt tragisk och samtidigt otrolig annorlunda.

Han menar att det är svårt att säga varför nackstödet kastats framåt eftersom bilen var så pass skadad efter kollisionen, där hastighetsskillnaden mellan bilarna var stor.

– Om ryggstödet sitter fast är avståndet mellan nackstöd och tak inte tillräckligt stort för att nackstödet ska kunna lossna, säger Bengt Dalström till Vi Bilägare.

Under sin undersökning av bilen kunde Toyota konstatera att baksätets lås inte blivit sönderdraget. Utöver det vet man inte vad som hänt.
 
– Om vi börjar spekulera innebär det också att vi skuldbelägger någon. Det gagnar inte någon och framför allt gör det inte olyckan ogjord, säger Bengt Dalström.

Tingsrätten meddelar domen i ärendet den 25 januari.

Diskutera: Vad tycker du om olyckan och det rättsliga efterspelet?

Länkar

Ämnen i artikeln

#115 • Uppdaterat: 2011-01-18 17:12
789 (ej verifierad)

Karl axel bakaxel:
Jag kritiserar ej bara Toyota utan alla bilmärken då det finns skäl därtill. Se tex vad jag skrev härunder i spalten där det uppdagats att Volvo saknar temp mätare i moderna bilar. Om det tycker jag inte! Uselt är vad jag skrev!! Finns det skäl att kritisera, gör jag det! Gäller även Toyota trots att min fru har en men vi kommer absolut inte att köpa en ny Toyota en gång till trots att Toyota har mycket bra lack kvalitet och mycket bra rostskydd. Nästa bil blir definitivt en Europeisk bil där det lutar mot en Audi A4 Quattro eller kanske en SAAB 9-3 kombi med AWD. Vi försökte förövrigt sälja Toyotan på "Blocket" i höstas utan att lyckas. Både SAAB och VAG betalar ett helt horribelt inbytespris varför det ej blev affär då. De rekommenderade "Blocket" och "tji" vi fick! I vår försöker vi en gång till....

#116 • Uppdaterat: 2011-01-18 17:15
jUrlNOnoett (ej verifierad)

eller man behöver inte ens lasta mkt förrän baksätet måste lossas lite i en toyotta

#117 • Uppdaterat: 2011-01-18 17:18
Simon no1

Re jUrlNOnoett
Jag tror ett löst nackstöd är lika farligt oavsett bilmärke vid en påkörning bakifrån.....

#118 • Uppdaterat: 2011-01-18 17:21
Simon no1

Re 789 du har ingen och har aldrig haft nån Toyota, du har ju redan avslöjats tidigare, vet inte varför du fortsätter med detta påhitt, när du påstod dig ha den på blocket så fanns den ju inte ens där....!

#119 • Uppdaterat: 2011-01-18 17:24
Karlaxel bakaxel (ej verifierad)

789 så som du har kritiserat Toyota är väldigt omoget och onyanserat utan perspektiv. Så du får ursäkta jag tror varken att du eller som du skriver din fru äger en Toyota. Hur dum får man vara? Först kritisera Toyota för än det ena än det andra och sedan vill man sälja sin bil nu i vår! Snacka om att binda ris på egen rygg.Jag tror ni får behålla er Toyota alternativt ge bort den! Jag funderar fortfarande på vad du är för dubbelnatur? Något måste vara fel.....

#11a • Uppdaterat: 2011-01-18 17:31
Thommys

Tragisk olycka. Flera bilmodeller vet jag har spärrar så att nackstöden inte glider ur själva. Hur Aygo har vet jag inte. Frågan är hur starka dessa fästen är dock. När inte avståndet är längre än vad det är till ryggstödet är det kanske inte så konstigt att det viker sig framåt. Det naturliga vore annars att det slungas bakåt i bilen, när påkörningen sker bakifrån. Nu var inte ryggstödsfästena skadade. Då är det nära till hands att tro att det inte satt fast. Det är dåligt att det inte finns bättre varningar på sådant i Toyota. Jag blir rädd av att se det lilla utrymme som är bakom ryggstödet på en Aygo, och då är det stort jämfört med en IQ.

#11b • Uppdaterat: 2011-01-18 17:32
Karlaxel bakaxel (ej verifierad)

Simon no1 detta förklarar en heldel. 789 är en mytoman eller vad? Jag förstod att något varit fel då jag följt vad denna person skrivit om Toyota en längre tid. Och att det inte är något att fästa sig vid vad denna person skriver.

Ändå skulle jag inte köpa en Aygo och försvarar inte en sådan typ av bil. Men 789s skriverier om Toyota blir ju bara för mycket då de gör många andra vettiga bilar med bra säkerhet tex Toyota Avensis som är säkrast enligt Folksam och bra betyg Euro-Ncap. En sådan bil skulle jag tänka mig från Toyota.

#11c • Uppdaterat: 2011-01-18 17:57
#1 Tysken (ej verifierad)

När det gäller krockvåld bakifrån mot en minibil som Aygo där man sitter med huvudet nära nog i bakrutan är inte är den bästa bil att sitta i om olyckan inträffar.
Att tro att den är säker pga av antalet stjärnor i EuroNcap så gäller det krock i offset framifrån och sidokrock.
I EuroNcap får bilen stjärnor motsvarande sin egen klass.
Självklart är en liten bil i underläge mot en större oavsätt antal stjärnor.
Men har en minibil fem stjärnor så klara man sig bättre än en som har färre, men en större bil har alltid överläge om de har samma antal stjänor.
Det är tragiskt med dödsolyckor och att sätta sig i baksätet på en minibil och någon kör på bakifrän, då kan det vara den sista resan man gör.

#11d • Uppdaterat: 2011-01-18 18:10
Vis (ej verifierad)

varför diskuterar ingen bilen som inte kunde bromsa
det räcker inte med att ryggstödet är lösgjort då skulle nackstödet träffa i ryggen på framstolen och med den mjuka sidan först, (oavsett bilmärke)
sen är det spärrar på nackstöden, så enda möjligheten är att nackstödet låg löst i bilen troligtvis på hatthyllan, och då spelar märke eller storlek på bil ingen roll. Tydligen krävs inga kunskaper om konstruktion och krafter i rörelse för att bli journalist i alla fall det är tydligt om man läser HD.

#11e • Uppdaterat: 2011-01-18 18:14
Anynomus (ej verifierad)

Simon no1, har jag antytt att småbilar skulle vara något nytt? Visa gärna var i så fall.

Läser du vad jag skriver? Varifrån får du resonemanget om vad jag tror det hjälper mig med en V70 när en långtradare susar in i baken i 70 km/t? Det jag skrev var att om du står stilla i ett trafikljus med din Aygo med vänner i baksätet och blir påkörd bakifrån av en V70 kommer det garanterat att gå sämre för dina vänner än om de hade suttit i baksätet på en S-Klass eller 7-serie. Du förstår väl själv att den extremt korta deformationszonen på Aygo är att betrakta som wellpapp? Och skulle nu en långtradare ränna in i häcken väljer jag - och garanterat alla med mig (utom du, då) - att sitta i en stor bil med långa deformationszoner än i en liten fågelholk med extremt korta deformationszoner. Kännbart blir det i vilket fall som helst, men dina chanser att överleva och klara dig undan onödigt svåra skador minskar bevisligen.

För övrigt var du själv som gjorde självmål genom att hävda att deformationszonerna inte behövde vara så långa på en Aygo eftersom rörelsemassan var så låg att den därav klarade en krock mot en bergvägg lika bra som en stor bil. Jag upplysde dig då om att du får räkna med att något annat fordon med största säkerhet kommer att vara involverat i smällen, och om du står stilla med din Aygo kan du glömma de korta deformationszonerna eftersom det är den påkörande bilens rörelsemassa som avgör hur det går (se andra stycket).

Vi kan avsluta med en till synes enkel fråga: Du får alternativen att hoppa från en meters höjd ner i golvet eller från fem meters höjd. Vilket alternativ väljer du? Vilket av de här två alternativen kommer att kännas minst?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.