Nästa artikel
Provkörning: Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo (2010)
Provkörning

Provkörning: Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo (2010)

Publicerad 13 december 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den är nästan tre decimeter längre än vanliga Opel Astra och betydligt mer lastbar. Nya Astra Sports Tourer har klassledande kombiutrymmen och rymmer till och med mer än storebror Insignia. Plumpen i protokollet är baksätet. Där blir det bakläxa.

Förr i världen hette de Caravan. Sedan blev det kombi. Men numera kallas Opels familjeskåp för Sports Tourer.

Tanken bakom den uppiffade kombibeteckningen är, får man anta, ett försök att ändra synen på bilarna. De ska mer uppfattas som spännande och eleganta livsstilsmarkörer än som gråtrista familjetransportörer.

Opels första kombi i den nya flashigare skolan var Insignia Sports Tourer. Det är en bil där massor av utrymmen och praktisk användbarhet, fullt medvetet, offrats för de utstuderat svepande karosslinjerna.

I fallet Astra Sports Tourer har designteamet valt att gå lite varligare fram och hittat en vettigare balans mellan funktion och utseende.

Resultatet har bland annat blivit att den nya Astra-kombin har en större maximal lastvolym än den 21 centimeter längre Insignian; 1 550 liter mot 1 530. Med uppfällt baksäte ryms dock 40 liter mer i Insignia.

Jämfört med vanliga Opel Astra är Sports Tourern förlängd med nästan tre decimeter och mäter 470 centimeter mellan stötfångarna. Alla extra centimeter har satsats på bagageutrymmet, som är både generöst och väldisponerat. Lastlängden med fällda bakre ryggstöd är hela 183,5 centimeter, en klart konkurrenskraftig siffra i storleksklassen.

Smart inrett
Men Opelns bagagerum är inte bara rymligt, utan också smart inrett. Här finns såväl kasskrokar som lastöglor och sidofack för småprylar. Under det dubbla golvet döljer sig dessutom ett stort extra utrymme, där bland annat insynsskyddet kan förvaras när det inte används.

En annan bekväm finess är att baksätenas ryggstöd med en enkel knapptryckning kan fällas direkt från lastutrymmet. FlexFold, som Opel kallar systemet, kostar 1 500 kronor extra om man väljer basutförandet Enjoy och ingår i priset på den mer påkostade Sport-versionen.

Som tillval, för 750 kronor, finns också en listigt utformad vikbar bagagerumsmatta. Den skyddar inte bara lastutrymmets inklädnad, utan även öppning, bakre stötfångare och de nedfällda bakre ryggstöden. En vettig investering.

Instängd känsla
Tyvärr är baksätet inte lika lyckat som lastutrymmet. Varken insteg eller benutrymme kan matcha de bästa konkurrenterna, trots att Opeln är klart längst i klassen.

Jämfört med exempelvis Volkswagen Golf, Ford Focus och Peugeot 308 SW är Astra-kombin ungefär 20 centimeter längre och den klår till och med nya Volvo S60 med sju centimeter.

En annan negativ sida hos Astras baksäte är att det, på grund av karossens höga sidolinje, ger en instängd känsla och det brukar inte barn gilla. De vill kunna se ut för att trivas på färden och fin utsikt är inte Opelns bästa gren.

Då är det lättare att uppskatta de fina köregenskaperna. Bilen har ett brett register och erbjuder såväl kvicka kurvegenskaper, stabil väghållning som behaglig riktningsstabilitet. Det gör att den klarar provslingans alla utmaningar, från krokiga och knaggliga bergsetapper till snabba släta motorvägar, med beröm godkänt.

Intressanta tillval
Sports Tourern är byggd på samma chassi som vanliga Astra och det innebär, förutom fina köregenskaper, även en behaglig åkupplevelse. Såväl fjädrings- som ljudkomfort imponerar och hör till de bättre i klassen.  

Vår provbil var dessutom extrautrustad med Opels FlexRide-fjädring (à 9 900 kronor) som kan ställas i tre körlägen: Standard, Sport och Tourer. Det förfinar ytterligare kör- och åkupplevelsen, men känns inte helt nödvändigt med tanke standardchassits fina egenskaper.

Apropå körsäkerhet är det bra att veta är att elektronisk släpstabilisering är standard på alla Astra Sports Tourer. Det fungerar ihop med antisladdsystemet och motverkar wobbling och annan instabilitet som kan förekomma när en hus- eller släpvagn kopplas till bilen.

Den nya Opel-kombin är hyfsat utrustad i redan basutförandet Enjoy. Om inte det skulle räcka finns Sport-paketet för 17 000 kronor. Då får man en mer fullödigt utrustad bil, samtidigt som grundpriset sticker iväg till 203 900 kronor för den provkörda 1,4-litersturbon.

Förlängd garanti
Det som vill kosta på sig ytterligare lite extra har en del intressanta tillval att välja bland. Ett exempel är Opel Eye (5 900 kr), som via en kamera håller reda på vilken fartgräns som gäller och samtidigt fungerar som avåkningsvarnare.

Xenonstrålkastare som anpassar ljusbilden efter rådande körsituation är tillval för 9 900 kronor, fabriksmonterad dragkrok kostar 5 900 kronor, navigator 13 000 kronor, elsollucka 9 300 kronor och p-sensorer fram och bak går på 4 900 kronor.

Jämfört med föregångaren är den nya Astra-kombin drygt 10 000 kronor dyrare. En liten tröst i sammanhanget är att Opel förlängt nybilsgaranti till fem år.

Det är positivt för ägandekostnaderna på två sätt: reparationskostnaderna blir lägre och andrahandsvärdet högre.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo

Pris: Från 186 900 kr.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Januari 2011.
Mått, cm: L 470/B 181/H 154.
Tjänstevikt/släpvikt, kg: 1 450/1 400.
Motor: 1,4-liters bensinturbo. Effekt 140 hk vid 4 900 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 850–4 900 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. 0–100 km/tim på 10,5 s.
Bränsleförbrukning: 6,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 144 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Golf Variant, Ford Focus kombi, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi, Kia Cee´d kombi m fl.

Vad nytt? En halv kaross. Kombin är, jämfört med vanliga Opel Astra, omgjord från B-stolpen och bakåt och förlängd med nära 20 cm.
För vem? Den som vill ha en snitsigt formgiven och körtrevlig kombi, som samtidigt är rymlig och praktiskt användbar.
Bra köp? Ja. Grundpris, lastutrymme och garantier är klart konkurrenskraftiga. Plumpen i protokollet är det trånga baksätet.

Plus: Trevlig att köra, behaglig åkkomfort, smarta kombilösningar, snitsig design.
Minus: Trångt och instängt baksäte, plottrig mittkonsol, vassa luckkanter.

Fler motorer:

Förutom den provkörda 1,4-liters bensinturbon på 140 hästkrafter finns ytterligare sex motoralternativ att välja på till den nya Opel-kombin: tre bensinare och tre dieslar.

Snålast är den nya 1,3-litersdielsen på 95 hästar med stopp/startsystem som standard. Men den finns inte från start, utan dyker upp i motorprogrammet först i mars. Ännu senare under 2011 introduceras även en 1,4-liters bensinturbo på 120 hästkrafter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2010-12-13 14:47
DeN (ej verifierad)

Verkar vara en helt klart trevlig och praktisk bil.
Jag gillade halvkombin när jag var och kollade provade den... Kul att Opel vågar sig på lite formgivning också, i mina ögon ser den ganska "sportigt elegant" ut.

Så plottrig är inte mittkonsolen, inte värre än sina konkurrenter iallafall. Och den har bra instrument, har ju nu fått tillbaka temp-mätaren, som sin föregångare saknade...

Motortipsen är mellan eller stora dieseln och bensin 1.4T eller 1.6T, de är pigga.

#c • Uppdaterat: 2010-12-13 19:35
Pson (ej verifierad)

Kromad mittkonsol, luftuttag och ratt ger reflexer och ser billigt ut. Dessutom är siffrorna i mätartavlan små och därmed svårläsbara. Gör om Opel!

#d • Uppdaterat: 2010-12-13 21:06
Muu (ej verifierad)

Aldrig mera Opel. Vi hade ny Omega -91 som då kostade 156.000KM Nya Audi 100 2,0 kostade då 174.000KM Efter 10 år hade omegan halva värdet av Audin. Bilen var mycket plastik och bullrig vid färd på motorvägen. Ågrar att vi inte köpte Audin som vi skulle säkert än idag använda.

#e • Uppdaterat: 2010-12-13 22:56
amsa11 (ej verifierad)

Det är roligt med folk som Muu. Du får nog köpa en pansarvagn om du planerar ha den i 20 år. Och precis som Du så har även bilarna utvecklats under tiden. Gå du idag och köp dig en dubbelt så dyr Audi så kanske du får en extra slant för den om tio år. Behöver nog inte ens gå in på att den är dubbelt så dyr att äga också under tiden eller garantibiten m m. Eller besök iallafall en bilhall år 2010 och kolla på hur plasten känns idag. Den plasten i Audin är säkert mycket mer premium?!
Säljer bilar idag och det finns ingenting värre än att höra det klassiska "Jag hade en sådan bil år 1975 och aldrig igen i hela mitt liv!!" Och nej, jag säljer inte Opel. Förövrigt så bytte jag precis in en BMW X6, ett år gammal bil som kostade den stackars ägaren 783 000kr ny. Han fick 399 000kr för den idag. Det gäller nog även en liknande Audi idag. Muu undrar hur många Opel Astra får du för de pengarna han förlorade? nu jämför jag päron och äpplen men det tål att tänkas på.

#f • Uppdaterat: 2010-12-13 22:56
amsa (ej verifierad)

Det är roligt med folk som Muu. Du får nog köpa en pansarvagn om du planerar ha den i 20 år. Och precis som Du så har även bilarna utvecklats under tiden. Gå du idag och köp dig en dubbelt så dyr Audi så kanske du får en extra slant för den om tio år. Behöver nog inte ens gå in på att den är dubbelt så dyr att äga också under tiden eller garantibiten m m. Eller besök iallafall en bilhall år 2010 och kolla på hur plasten känns idag. Den plasten i Audin är säkert mycket mer premium?!
Säljer bilar idag och det finns ingenting värre än att höra det klassiska "Jag hade en sådan bil år 1975 och aldrig igen i hela mitt liv!!" Och nej, jag säljer inte Opel. Förövrigt så bytte jag precis in en BMW X6, ett år gammal bil som kostade den stackars ägaren 783 000kr ny. Han fick 399 000kr för den idag. Det gäller nog även en liknande Audi idag. Muu undrar hur många Opel Astra får du för de pengarna han förlorade? nu jämför jag päron och äpplen men det tål att tänkas på.

#g • Uppdaterat: 2010-12-13 23:01
gunnar44 (ej verifierad)

Det enda som var problematiskt med Omegan var rosten. Maskinell livslängd var betydigt båttre hos Opel. Däremot på dieselsidan kan jag hålla med om kritiken mot Opel. Har själv haft ett antal Omegor inom familjen som rullat mellan 30 o 40000 mil utan nämnvärda dyra reparationer. Har även erfarenhet av nyare firmabilar av märket. Dottern har en Astra -99 som nu rullat 24000 mil. Inte en enda reparation, förutom de kamrem/vattenpumpbyten som gjorts vid 7500 till 8000 mil.
Försök inse att Opel är en kvalitetsbil idag. Däremot är inte generalagenten någon kund eller handlarvänlig instution. Opel Sverige tar ut skyhöga räntor, genom deras bank, (samägd med Saab) av de handlare som vill ha Opel i lager.
Jag anser att Opel Sweden sviker både kunder och säljare. En helt ny organisation är vad Opel behöver i Sverige.

#h • Uppdaterat: 2010-12-14 07:49
truebeliver (ej verifierad)

SOPEL!

#i • Uppdaterat: 2010-12-14 09:11
DeN (ej verifierad)

Jag ser inget krom på mittkonsolen?
Möjligvis silverfärgad plast, något som övriga också har, även dyrare fabrikat.
Å vill man inte ha det så finns det svarta eller grå dekorlister på mittkonsolen att beställa till Astran.

Plast är nämligen snällare än metall vid krockar.
För vem vill ha en massa vassa metall-lister flygande i kupen vid en smäll.

Det finns ett skäl till allt...

#j • Uppdaterat: 2010-12-14 10:39
gunnar44 (ej verifierad)

Muu med flera likasinnade pratar en massa skit om bilar de inte ägt. Visst, ni kanske har ägt en mindre bra begagnad av märket och haft otur. Otur liksom jag haft med Audi, Mazda, Saab,VW både som privatbilsägare och innehavare av tjänstebilar.
Opel är ett märke med hög kvalitet sedan 10 år tillbaka. Synd bara att inte generalagenten tydligare presenterar sina bilar. Tydligen sätter GMAC bank käppar i hjulen för Opel. Men det är ju en bank som styrs av Saab, genom att de lär ha aktiemajoritet enligt ett rykte från vissa av försäljarna.
Så sant som det är sagt.-Opel blir aldrig något märke i Sverige förrän Saab försvunnit och blivit självständigt. Så länge de ryms under samma tak, kommer inte Saab att tillåta att Opel växer. Detta är även det hämtat från vissa inom säljarkåren.

#k • Uppdaterat: 2010-12-16 22:32
Mangnus (ej verifierad)

Det där med att Opel har dålig kvalitet är bara snack! Ni har säkert inte ens varit i närheten av en på senare år. Jag har kört insignia i 4000 mil och inga verkstadsbesök utom service! Nu fick den ju dekra-priset för 'minst antal fel' också i tyskland.

Inget fel på formerna heller! Precis som ni säger, hur många hundratusen kronor mer vill man punga ut för en likvärdigt utrustad audi eller bmw eller till och med volkswagen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.