Bild
Nästa artikel

Visst har vi en svensk bilindustri!

Har vi en svensk bilindustri?


Nej, säger en del trångsynta petimätrar. "Saab ägs ju av en holländare som köpte av amerikanerna på GM och Volvo övergår snart i kinesisk ägo från Ford."


Jag tror inte att personalen i vare sig Göteborg eller Trollhättan ser biltillverkningen där som något annat än svensk, må så vara med utländska ägare.


Alltså: ja, vi har en svensk bilindustri! Den är dessutom otroligt viktig för landet Sverige eftersom den ger sysselsättning, exportintäkter och i hög grad bidrar till forskning och utveckling.


Till exempel svarade den svenska fordonsindustrin för tolv procent av industriinvesteringarna under 2009 och exporterade för 85 miljarder kronor, vilket motsvarar 8,5 procent av den totala svenska varuexporten. Ã-ver 100 000 svenskar jobbar inom fordonsindustrin.


Det där är siffror som jag hämtat från Bil Swedens och MRF:s tidskrift Bilbranschen just nu.


Lägg därtill att vi har två av världens ledande lastbilstillverkare i Scania och Volvo så betyder det att Sverige har en närmast unik ställning globalt vad fordonsindustri anbelangar.


Ja, jag ville bara ha sagt detta.

Kommentarer

#1
Gösta
2010-06-30 15:29

Helt korrekt Håkan. Fordonsindustrin är viktigare än många viktigpettrar och förståsigpåare gör gällande.
Vi skall vara stolta över våra bil- och lastbilsfabriker och arbetarna där som ser till att landet går runt. Hur skulle landet se ut om det bara fanns borgare och direktörer.

#1
Haubits77B
2010-06-30 16:05

Så sant så sant... Hur många kallar Nissan för en fransk bil för att företaget kontrolleras från Frankrike? Hur många kallar Skoda en tysk bil för att det har tyska ägare, elelr Seat? Eller vem skulle kalla Jaguar för en indisk bil??? Snacket om att Volvo är en "kinesisk" bil t.ex är nog snarare något slags ställningstagande - något vissa intalar sig för att inte känna sig "illojala" när de köper en utländsk bil. Faktum är ju dock att ytterst få biltillverkare idag är "helt nationella" - och varför skulle de vara det?

#1
Jägaren
2010-06-30 16:08

Gösta: Attt fordonsindustrin är viktig för Sverige tror jag alla förstår. Det är inte om detta som vissa "petimätrar" (ordvalet tyder på att bloggaren har tappat omdömet helt) uttalar sig. De uttalar sig om huruvida vi har en "svensk" fordonsindustri eller inte. Och att som Bäcklund fråga sig om personalen i Göteborg eller Trollhättan ser biltillverkningen som något annat än svensk är helt urvattnat. Klart att den blir svensk för de här människorna när utveckling och tillverkning till stor del sker just här i Sverige. Men sen finns det faktiskt en dimension till, just den som "petimätrarna" framhåller - om än något irrationellt presenterad.

#1
Jes
2010-06-30 17:13

Hur som helst är det faktiskt lite kul att påtala för Volvo-freaksen att de numera har en "kina-bil".

#1
leifer
2010-06-30 21:15

JES, värst är ändå Bmw-freaksen. Gissa om man skulle skratta gott om Bmw blev kina-ägt!

#1
Sigge
2010-06-30 21:28

Leifer...spara och lägg undan pengar så kan du säkert också ha råd med en BMW endera dag! Avundsjukan skulle då också bli botad. :-)

#1
Henrik
2010-07-01 01:18

Absolut är våra märken svenska, frågan är om inte Saab blir svenskare än någonsin nu, Victor verka ha fattat poängen i att spela på just detta. Och glöm inte Koenigsegg, en av de snabbaste supersportbilarna på orden. Men trots detta var det bara ett fåtal eller någon motortidning som inte motarbetade Saab 2009....och det var inte denna.

#1
Sverige? norden? scandinavien? universum?
2010-07-01 03:21

Världens industriledare och styrelseorförande har för länge sen kasserat gränsdragningarna på jorden och revirkissandet och arbetar numera obehindrat internationellt med samarbete. Tyvärr lever en del av det så kallade fotfolket kvar i det förflutna med patriotiskt och nationellt tänkande. (se fotbollshulliganer). Den bäste Thomas Di Leva försökte i ett TV program för många år sen förklara för Göran Per(s)(s)on att vi alla är ett i universum och vikten genom samarbete. Vi alla "gemensamt" mot samma mål istället för vi mot dom. Vet inte riktigt om Göran förstod budskapet? Världens ledare i hemmliga ordensällskap (frimurare) (rotary) osv. har förstått för länge sen och placerar ut företag "och bilindustrier lite varstans i i jordens fattigaste hörn för att skapa välstånd för fattiga genom lönsamt arbete.

#1
Jimmy
2010-07-01 17:25

Det var ju samma sak när Ford köpte Volvo, då blev det Amerikanst, sen dröjde det ett par år och alla hade glömt det och Volvo var åter svenskt i folks sinnen. Ge det ett par år så har vi glömt vilka som äger företaget även denna gång. Fast jag måste faktiskt erkänna, att jag ser både Skoda och Seat som tyska märken, men det är troligtvis för att jag knappt hört talas om märkena innan VW köpte dom.

#1
Lägerleffe
2010-07-01 20:51

Klokt Bäcklund!
Samma om kommentarer från "HAUBITS77B" mfl.
Vad man kan vara rädd för är om ägarna helt plötsligt skulle ta heltokiga beslut så att allt "det svenska" skulle gå förlorat: konstruktion, design, forskning, utveckling, all tillverkning mm

#1
S-E S
2010-07-02 13:17

Helt rätt LÄGERLEFFE, varför bry sig om Volvo är Belgisk, Rolls Royce är Tysk, Toyota är Engelsk, Honda är Amerikansk, Renault är Turkisk, Opel är Ungersk eller att SAAB cab tidigare var Finsk. Det är vad du får för pengerna som räknas.

#1
Svenne
2010-07-03 13:01

Jag ser alla som inte kör volvo och saab som landsförrädare. Jo, jag vet att det inte är rättvist, men kan inte låta bli att tycka att när vi har bra bilar byggda för våra behov (bra rostskydd osv) varför ska folk köpa annat? Volvo har ca 20 % och Saab ca 10 % av svenska bilmarknaden. 70 % köper utländskt! Varför? T.ex. folk springer benen av sig för att köpa Audi, när Volvo är i stort sett samma bil!
I Sverige anses det fint att vara "osvensk" men det går för långt.

#1
S-E S
2010-07-03 20:30

SVENNE, det är något som heter pris och storlek. Tänk om Volvo levererar de bilar som man vill ha i Sverige, hur många kunde de inte då sälja? Vilka speciella egenskaper har t.ex en XC 90 som inte en betydligt billigare bil kan visa upp? Vi talar inte om penisförlängareffekten.

#1
Lägerleffe
2010-07-04 17:38

Bra S-E S! Det har i alla tider funnits stackare som funnit anledning av köra omkring i långkuk. Eller som det brukar kallas nuförtiden - premiumklass.
En bil är i första hand en bil, en hushållsmaskin och ett transportmedel.
Men så har vi det så kallade "metavärdet", d.v.s. det upplevda värdet av en viss bil. Som vissa är beredda att betala extra, eller rent av hur mycket som helst för. Utan att det i grunden förändrar begreppet bil, hushållsmaskin och transportmedel.
Fine, låt de som har behov av en bil få en fin, säker och användbar kur typ Volvo eller Skoda. Medan de som har andra önskningar kopplade till bilen får skaffa en Audi, BMW eller annan långkuk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.