Bild
Nästa artikel

Miljöpartiet kan stoppa Förbifart Stockholm

<p>Äntligen! I dag kom regeringsbeslutet om Förbifart Stockholm, 30 år för sent visserligen men bättre sent än aldrig.</p>
De allra flesta tycker att det är ett helt riktigt beslut - utom miljöpartiet. Just därför finns det anledning till viss osäkerhet om huruvida den två mil långa motorvägen, som ska binda ihop Stockholms norra och södra delar, verkligen blir av.

Byggstarten är satt till 2012 och när vi är där kan vi ha en ny regeringskoalition bestående av socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister.


Det är upplagt för kohandel om en del av de mindre partiernas hjärtefrågor för att de ska ställa sig bakom en regeringsbildning med socialdemokraterna. Förbifart Stockholm kan mycket väl bli en sådan fråga.


Gröna Bilister riktar också kritik mot regeringsbeslutet som man kallar otidsenligt. Gröna Bilister börjar mer och mer att profilera sig som en organisation som inte är ute efter GRÃ-N BILISM utan INGEN BILISM.


Tala om att vara otidsenlig.


 


 

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-09-03 20:47

Miljömupparna fattar som vanligt ingenting.
De tjatar om ökade utsläpp och att alla ska åka kollektivt.
Hur sjutton ska jag kunna åka kollektivt om jag måste frakta fyrahundra kg från vischan utanför Linköping till Gävle?
För att slippa sitta i bilkö i Stockholm tvingas man ta en omväg över Enköping!
Bara två städer i Europa saknar ringled eller förbifartsled , Stockholm och Tirana!
Man kan ju fundera på vilken av dessa två som är mest i behov av det.
Varför är motståndarna till förbifarten så enormt korkade att de tror att allting cirkulerar i och runt Stockholm?
Själv vill jag passera så snabbt som möjligt och helst vara så kort tid som möjligt i Stockholm med omnejd.

#1
Gurksaft
2009-09-03 21:42

Ja, att biltrafik-situationen i sthlm redan ÄR en långt framskriden pågående kollaps, är väl alla överens om.
Tar typ en timma att köra några kilometer genom centrala delarna i morgon och eftermiddags-rusningen.
Man borde först höja biltullarna rejält till kanske 100KR per passage, tycker jag, och se vad effekten blir.
Dagens tullavgifter gav ju en kortvarig, lättnad på trafiktrycket den dag då de infördes, men sen "vande sig" folk tydligen vid kostnaden och avgifterna har idag inte längre nån effekt, vad jag kan se = samma kaos tillbaka som innan de infördes.
En pendlare, 2 passager/dag, blir väl max 40kr/dag * 20 arbetsdagar/mån = 800kr/mån ---- uppenbarligen alldeles för lite för att åstadkomma nån varaktig effekt.

#1
Lova
2009-09-04 01:05

Wow! Sa du att det finns en chans att projektet inte blir av? Isåfall ska jag genast rösta på de politiker som har fattat nåt. Det är helt vansinnigt att bygga en enorm motortrafikled när problemet med trafikstockningarna har en annan, mycket enkel och helt gratis lösning: sluta åk bil ensam i rusningstrafiken under morgontimmarna. För i de flesta bilar sitter en ensam person. Samåkning är grjejen! Eller åk kommunalt! Inte kan jag heller tycka synd om yrkestrafikanterna. För varför handla på Lidl och köpa mjölk som fraktats från Tyskland när vi har så bra bönder här hemma i Sverige? massor med helt onödiga transporter med andra ord. Varför köpa Pågens limpa från Skåne när man kan baka lokalt. Det är ju ingen rocketscience precis att svänga ihop en limpa?

#1
Globetrotter
2009-09-04 13:52

Hur kan ett litet skitparti som miljöpartiet komma att stjälpa ett så viktigt infrastrukturbygge?
Dessa miljötalibaner vill bara att vanligt folk ska lida, så att de själva kan bo mitt inne i stan "som på landet". Snart vill de väl ha vall i Kungsträdgården...
Blah-blah-blah buss blah blah blah kollektivtrafik blah blah "sluta åk bil".... jaja... och det flyger kor på månen också.

#1
Göteborgsfödd
2009-09-04 14:14

Åker ibland ringled runt Oslo och den fungerar alldeles utmärkt, snabb och effektiv, och kostar vägtull, vilket jag tycker är helt ok med tanke på tunnlar och annat.
Stockholms förbifart skulle förstöra mkt vackra och ganska orörda miljöer i västra förorterna. Dessutom skulle förbifarten generera ytterligare trafik i Sthlms-regionen.
Nej tack till förbifart, det finns betydligt viktigare användningsområden för dom pengarna!

#1
S-E S
2009-09-04 17:22

Förbifart Stockholm borde ligga längre västerut. Dagens förslag är fortfarande en "genomfart Stockholm". Man borde kunna svänga av vid Arlanda och ansluta igen vid Nyköping. De som färdas Nord-Syd i Sverige har ingen glädje av att passera nära Stockholm.

#1
RAGGEJ
2009-09-04 23:38

De uppgifter som man ute i landsorten har fått se bl a i tv visar ju att förbifarten skall gå i tunnel större delen av sträckan. Den skall ju också börja en bra bit ut från centrum och komma ut långt utanför centrum, vilket borde göra att de som skall pendla in till stockholms centrala delar inte kommer att ha någon glädje av den. Däremot kan alla vi som bara vill komma förbi på östra delen av Mälaren slippa åka Essingeleden med de hemska köerna.

#1
Lova
2009-09-06 00:22

De hemska köerna på Essingeleden har en helt uppenbar orsak: det är ineffektivt att resa en och en i bilarna. Som jag tidigare skrev så är samåkning en lösning på problemet. Varför ska enorma resurser läggas på att gynna dessa bilister medan kollektivtrafikåkarna får trängas som packade sillar på tåg och bussar? Alla dessa fullständigt onödiga köer skapar problem inte bara för Stockholmarna utan även för alla andra som ska passera staden. Sedan kan man också konstatera att under större delen av dygnet så flyter trafiken på bra med den kapacitet vi har idag. Alla behöver väl inte resa precis under "rusningstimmarna". Vi har allt bättre infrastruktur när det gäller it-teknologi så fler borde kunna jobba hemifrån en del av dagen. Det är så fyrkantigt och omodernt tänkt att samhället ska se likadant ut nu som i framtiden. Och ett stort vägbygge av denna kaliber är väl ändå tänkt för framtiden? Att bygga en motortrafikled är ju som att bara välja gamla uttjatade infrastrukturlösningar och saknar helt framåtanda och visioner. Förutom detta så gagnar ju denna vägsträckning förhållandevis få stockholmare. Vägen kommer därför med största sannolikhet att ha mycket marginell eller ingen effekt alls på köerna. Om man vill bygga en väg för att leda trafik förbi stockholm behöver den väl inte ligga precis här utan kan byggas mycket längre ut.

#1
Saabnisse
2009-09-06 17:21

LOVA
Jag ger fullkomligt sjutton i var genomfarten dras, bara jag slipper en massa fullkomligt onödiga trafikstopp i Stockholm.
Jag vill genom stan så fort som möjligt och jag vill absolut inte stanna mer än nödvändigt.
Och snacka inte en massa smörja om kollektivtrafik, en tradare har aldrig och kommer aldrig att åka kollektivt!
Tänk gärna lite utanför det insnöade mupp-perspektivet.

#1
Hilda
2010-09-15 13:36

Idiot! Fattar du inte att den här bron bara gynnar en del av stockholm. Skulle man i stället göre en tunnelbanelinje mellan norra och södra stockholm skulle alla ha tillgång till denna "förbindelse". Vi som inte får ut någonting av denna jävla förbifart är vi so inte är gamla nog att ha bil, inte har råd med bil eller faktiskt har en LITEN jävla uppfattning om vad att jorden snart går under av växthusgaser som överettar planeten. Och de där 27 miljarderna skulle kunna gå till att bygga ut kollektivtrafiken eller kanske utjämna klasskillnaderna i det här landet...
Men visst. Ta din fina, dyra bil över 27 miljarders motorvägen till ditt lyxiga jobb! Vi under 18 och de som inte tjänar 100 000 i månaden gör den här planeten en tjänst och åker kollektivt till skola/jobbet
// Hilda 16 år

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.