Bild
Nästa artikel
Nyheter

Koenigsegg ett PR-geni

2 december 2009

Hur allvarligt menad var egentligen Koenigsegg med Saab-affären?


Det är mycket möjligt att Christian von Koenigsegg själv var övertygad om att det skulle gå. Vilket i och för sig säger en hel del om bristande omdöme hos Koenigsegg-gruppen och säljaren GM.


Eller också var Koenigsegg supersmart. För om avsikten med alltihop var att gör varumärket Koenigsegg känt så blev det en gigantisk succé. Det finns  väl ingen i bilvärlden som inte känner till Koenigsegg vid det här laget.


En reklamtidning, Dagens Media, har räknat ut att värdet av uppmärksamheten i  internationell media är 1,6 miljarder kronor! Lägg därtill 300 miljoner kronor som publiciteten i Sverige värderas till. Under maj-november publicerades 37 000 inlägg om Koenigsegg i tidningar, etermedier och på webbar runt om i världen.


Inte illa för ett företag med 40 anställda och en årsproduktion på 20 bilar.