Bild
Nästa artikel

Håll avståndet!

Håkan Bäcklund

Få saker i trafiken är mer irriterande än bilister som håller för korta avstånd till framförvarande. Det är ett hotfullt och farligt beteende som trafikpolisen dessbättre börjat beivra hårdare på senare tid.

Allt fler tillverkare erbjuder teknisk hjälp till föraren att hålla säkrare avstånd. Opel har till exempel ett system kallat Following Distance Indication (FDI) som aktiveras automatiskt i farter över 40 km/tim. FDI ingår som en funktion i kameran Opel Eye och mäter avstånd upp till 120 meter till framförvarande fordon.

Uppgifter om fart och avstånd i meter omvandlas till avstånd i sekunder på displayen. Det verkar vettigt i min värld. I det här fallet tror jag nämligen att den mänskliga hjärnan kan värdera risken bättre om avståndet mäts i tid istället för i meter.

Om man ligger 50 meter bakom en bil som kör i 100 km/tim så motsvarar det 1,8 sekunder. Rätt så klargörande. Samma omvandlingsformel gäller för alla farter; om avståndet i meter är hastigheten delat med två så blir luckan 1,8 sekunder.

I Tyskland är minimiavståndet just 1,8 sekunder. Ligger man under en sekund bakom framförvarande så blir det böter.

Nu frågar sig vän av ordning hur polisen kan se till att den här lagen efterlevs?

Jag vet inte men det primära är att det finns en lag att förhålla sig till. De flesta har faktiskt respekt för lag och ordning.

Kommentarer

#1
2012-03-01 12:02

Instämmer helt och det borde börja bötfällas här också, eftersom det tydligen är ett vanebeteende hos väldigt många att istället för att invänta omkörningsmöjlighet på säkerhetsavstånd, försöka "driva på" framförvarande genom att ligga alldeles för nära.
Mest idiotiskt ter sig detta längs vajerräcksvägarna där det t o m anges hur långt det är till dubbelfiligt. Det kan ju inte vara framförvarandes skyldighet att överskrida hastighetsgränsen för att underlätta för sin jäktade bakomvarande!

#2
2012-03-01 12:41

Jag har fått lära mig att avståndet ska vara 3 sek. Inte 1,8!

#3
2012-03-01 12:55

En kompis kom ifatt en civil polisbil ute på landet och låg inte särskilt nära. Han blev stoppad och höll på att bli av med körkortet för det, men slapp undan med dryga böter. Polisen har skärpt sig på området och det är bra.

Whiplash skador är oerhört dyra för samhället och skapar oerhörda lidanden.
Hålla avståndet är mycket viktigare än att hålla farten anser jag.
Bordet det inte gå att eftermontera avståndsradar i äldre bilar? Ett som larmar även om de inte automatbromsar? Det blir ju bara ett separat tillbehör. En rad dioder som skickar upp rött ljus i vindrutan.

#4
2012-03-01 13:04

1storstark: Det har jag också fått lära mig. Tyvärr funkar inte det så bra alltid.
Håller du tre sekunder så innebär det ett mera betryggande avstånd tills någon annan kör om och lägger sig emellan. Och det gör "någon" hela tiden. Du får slå av på farten för att öka avståndet.
När luckan åter är tre sekunder kommer nästa och du får bromsa in. Så där håller det på.
Ett rejält avstånd tolkar många som att du kör långsammare än trafikrytmen och vill om. Det är väl okej men det innebär en orytmisk körning för din del.

#5
2012-03-01 14:53

Vet inte vad det beror på men känns att det har blivit lite bättre i Sthlm området, det är bara de olika entreprenörsbilar som fortsätter vara lika jävliga som vanligt, kan bero på en bransch som lever under ständig stress eller lägre intelligens en medel medborgare inte vet jag…

#6
2012-03-01 15:01

Ja, 3 sekunder är ju en bra tid, 1,8 låter väldigt tight....
Men, som Håkan säger: det är svårt att försöka hålla det då nån gärna tränger sig in.

Tyvärr finns det ju folk som gärna ligger max 5 meter bakom och pressar, även i 90 km/h! De har ju inte en chans att hinna bromsa ifall nåt skulle hända!

När något plötsligt händer framför mig är inte min största oro att hinna bromsa, utan att någon bakom kör på mig... Jag kollar mycket i backspegeln, och vid ett tillfälle fick jag slänga mig ut på vägrenen för att undvika bli påkörd!

#7
2012-03-01 15:45

Jag försvarar inte för korta avstånd eller att man ligger och nosar men om man håller sig till tanken att trafiken är ett samspel där alla har rättigheter och skyldigheter så borde det kunna fungera. Om någon inte har bråttom så är det hans/hennes rättighet att köra 10-15 kmh under hastighetsbegränsningen. Men han/hon har också skyldighet att underlätta för dom som har rätt att köra på hastighetsgränsen. Tyvärr är det alltför vanligt att förare bara har uppmärksamhet(?) framåt.
Ni som inte har speciell koll bakåt eller inte bryr er, hur vill ni bli uppmärksammade på att jag vill köra fortare än du för tillfället vill? Kör nära? Nja.. Blinka med lyset? Tuta? För det är väl inte så att du tycker att du skall bestämma vilken fart andra trafikanter skall hålla?
För att undvika missförstånd: väglaget och sikten är bra, jag tänker inte köra fortare än tillåtet.

#8
2012-03-01 15:54

Den dagen polisen i stockholmsområdet börjar bötfälla för för korta avstånd
till framförvarande bil tror jag inte jag kommer att få se. Att polisen i övriga delen av Sverige kommer att göra det blir ett problem för bilister från Stockholm på resa.....

#9
2012-03-01 15:59

Har irriterat mej på "rövslickare" som ligger i häcken på en!
Den sk,3sekunders regeln verkar vara glömd.
På 70 väg när jag kör så har jag märkt, antingen måste jag ligga i 50 eller 100 km/h. Ligger jag i 70+ så är det alltid någon som lägger sej framför nosen!
Vill varken köra på eller bli på körd bakifrån! Dags att ta itu med problemet!
Låt oss komma ihåg 3 sekunders regeln! 1001-1002 1003,osv.

#10
2012-03-01 16:27

Min bil går så fort att jag alltid ligger först i alla bilköer!

#11
2012-03-01 16:28

När jag tog körkort för en massa år sedan präntade man in att man skulle hålla samma avstånd i meter till framförvarande som antalet km/tim som man körde i.
Detta var ju överdrivet i synnerhet i den tidens trafik, men ändå tänkvärt.
Största anledningen till att folk kör så nära är att de inte har en aning om ur man gör en säker omkörning såsom att hålla ett ordentligt avstånd och när det blir fritt, använder man avståndet till att accelerera på sin egen väghalva och därefter göra omkörningen på kortast möjliga tid. Istället segar man sig om efter att ha skrämt vettet ur den som kör framför, gärna efter att ha kört på detta sätt kilometer efter kilometer utan att kunna ta sig om p.gr.a. möte och skymd sikt m.m.

#12
2012-03-01 17:10

Jag tycker det är mer irriterande med folk som ligger för nära framför. Det talas det aldrig om.

#13
2012-03-01 17:19

Förutsatt att bilen framför inte ligger och skräpar i vänster-filen är det ett oskick att hålla dåligt avstånd. Ligger det någon och skräpar i vänsterfilen trots att högerfilen är tom så är det fri jakt.

#14
mcregor
2012-03-01 17:20

Tror inte "rövslickning" alltid har så mycket att göra med att man vill köra om - det förekommer ju minst lika flitigt i trafiksituationer där det är helt omöjligt att köra om och även om man ligger lite över tillåten hastighet. Det är helt enkelt nån form av beteende som gränsar till sjukdom för vissa. Och som nån nämnde - jag är inte mest rädd för att jag själv inte skall hinna få stopp utan för att det kommer nån bakom och kör in i min bil med väldigt onödigt lidande för de som främst sitter i den påkörda bilen. Så tyvärr är det fel kategori som oftast drabbas.
Detta i kombination med att blinkers tycks vara väldigt kostsam extrautrustning numera (obs ironi) eller av annan orsak inte fungerar är det som personligen stör mig mest i trafiken. "Rimliga" hastighetsöverträdelser är nog som nån annan också nämnde mindre farliga i sammanhanget - såvida dom inte kombineras vilket ju också förekommer...

#15
2012-03-01 19:07

Man undrar hur de tänker, de som ligger tätt bakom. Ofta har de kommit dit genom att köra snabbare än en själv. Men när de väl är ikapp så fastnar de bakom, tätt bakom. Trotts att det finns många och goda omkörningstillfällen. Ibland hjälper det inte ens att man håller åt sidan och till och med sänker farten. De sitter fast bakom ändå.

En annan kategori som gärna hamnar tätt bakom är lastbilar på 70 vägar. Det är som om denna begränsning inte gäller för somliga av förarna. Har man kört på en 90 väg och kommer in på en 70 sträcka så kommer de upp i baken. Väldigt nära. Otrevligt nära. Vad ska man göra? Att köra upp i en hastighet som de inte kan köra är det sista jag gör. Att gå in någonstans och släppa förbi dem, för att sedan när det blir 90 igen behöva köra om dem igen, är inget bra alternativ det heller.

Det är skönt att fler och fler bilar får system som på ett eller annat sätt förhindrar dem att komma nära. Jag tycker bara ett sådant system som nya B-klass har där det tänds en röd lampa på instrumentet om man ligger farligt nära är bra. Men det finns säkert de som inte fattar vad det är heller. De tror nog att något har gått sönder och när de då sänker farten så slocknar den igen och då tror de att bilen är hel igen. Så bra då slapp de åka till verkstaden. Man ska veta att än är inte den sista idioten född, och allra minst som bilist.

#16
2012-03-01 20:46

Jag satt och funderade på vad polisen själva höll på med idag, en civilbil låg och blinkade blått bakom en stor skåpbil i ytterfil på E4an vid Sollentuna norr om Stockholm, den låg typ 3 meter bakom. Det tog en jäkla stund innan skåpbilen fattade galoppen och körde åt sidan, och tro fan det, hur skulle han se civilaren, blåljusen sitter ju innanför grillen och i framrutan, skåpbilen hade inga fönster bakåt.

#17
2012-03-01 22:35

Håller helt med mc regor.

#18
2012-03-01 22:45

"Ligger man under en sekund bakom framförvarande så blir det böter [i Tyskland]."

För att inte tala om att man rätteligen och utan diskussion blir av med körkortet på plats, om detta bland de grövsta trafikbrott man överhuvudtaget kan begå har har begåtts i högre hastighet än 100 km/h. Minimiböter är f.ö. 375 €. Jag skall säga att detta gäller även utlänningar, ifall någon läsare här skulle få för sig att ta med sig perverterad svensk trafikkultur till kontinenten.

En gång för alla: DU KOMMER INTE FRAM SNABBARE BARA FÖR ATT DU HAR FÖR KORT AVSTÅND TILL FRAMFÖRVARANDE, snarare tvärtom: Framförvarande måste och skall sänka sin hastighet för att återskapa säkerhetsmarginalen som du har stulit. Köer skapas av korta avstånd. Olyckorna som rövsniffare orsakar skapar tvärstopp i trafiken. Det finns helt enkelt ingen rationellt motiverad anledning till att ligga nära framförvarande.

#19
2012-03-01 22:59

@Henr1k,
"Förutsatt att bilen framför inte ligger och skräpar i vänster-filen är det ett oskick att hålla dåligt avstånd. Ligger det någon och skräpar i vänsterfilen trots att högerfilen är tom så är det fri jakt."

Nej, du får helt enkelt inte göra komplett livsfarliga och olagliga saker, oavsett om någon annan också gör fel. Vad skulle syftet vara? Du har väl helljusblink och om det inte hjälper ett signalhorn på bilen? Hjälper inte det så, tja, då får du väl helt enkelt finna dig i den fasansfulla förnedringen i att ligga på säkert avstånd bakom en annan bil.

Vill du köra fortare än framförvarande: Kör om! Går det inte; håll avstånd tills det går! Tänk att detta skall vara så förbannat svårt att begripa för så många.

#20
2012-03-01 23:46

Thommys:

Fråga, då du kommer till en 70 väg, bromsar du? om, VARFÖR? Släpp bara gasen, inte ens polisen kommer att säga något fast det går 73 då du passerar 70 skylten. De är även just då de går i dessa lägre hastigheter som man upptäcker hur fruktansvärt ojämt svensson bilisten kör. Jag har inga problem att det går 67 bara det gör det hela tiden, Men för det mesta pendlar hastigheten mellan 60-80 på 70 sträckan. Tänk dig att du har 50-60 ton som skjuter på, du ändrar inte hastigheten bara med att släppa gasen utan de blir att bromsa, för att sedan försöka ta igen hastigheten. Medan man håller på att ta igen hastigheten bildas det en enorm kö bakom dig, för att då de är 2 filigt skall alla om. Bara att då man äntligen fått upp hastigheten igen så går det 10km/h saktare än före för att osäkra Agda som har lika rätt att vara i trafiken också körde förbi medan jag höll på att ta upp farten. Egentligen borde de inte göra något men då jag har en jäkla färdskrivare som bestämmer när jag är hungrig vill jag gärna planera så jag får stanna där det finns mat och inte ute i skogen. Samt jag vill gärna få vara hemma åtminstone Lördag Söndag och inte tillbringa dom dagarna i bilen också bara för att färdskrivaren säger att jag inte får köra mer.

#21
2012-03-02 06:59

Joon: Jag förstår ditt resonemang om att det tar tid att accelerera ett tungt ekipage, att föraren kan vara hungrig mm. Men, som de flesta vet, man kommer inte fortare fram för att man ligger tätt bakom framförvarande. Det gäller även lastbilar.

#22
2012-03-02 08:18

Prövade 3 sek regeln i mosse på Södertäljevägen i högerfilen, samtidigt låg det 11 bilar på samma sträcka i ytterfilen !!

#23
2012-03-02 09:44

är det inte bra konstigt att ju högre hastigheten blir desto närmare ligger folk? det är ju bra mycket kortare avstånd (speciellt i vänsterfilen) på 2-filiga motorvägar/trafikleder än på 70 och 90-sträckor? häromveckan höll jag på att bli av med främre stötfångaren pga nåt pucko som tyckte sig vara klar med omkörningen på en 1-2-väg, trots att det var långt fram till nästa bil och avsmalningen var hundratals meter längre fram hann föraren knappt passera mig med bakhjulet förrän han (hon?) började gira höger... då höll jag ändå 110+ där. Tur man är på alerten även på morgonen, pendlingstrafik är inget att leka med...

#24
2012-03-02 09:58

Jooon, nej jag bromsar inte framför lastbilar. Dessutom håller jag jämn fart.

#25
mcregor
2012-03-02 11:14

Alla yrken har sina för- och nackdelar men lastbilschaufförer måste trots detta respektera andra trafikanter som oftast inte uppskattar en stor lastbilsfront som fyller upp hela backspegeln - och inte minst vad som händer i den situationen om man måste bromsa häftigt. Detta med "vägens riddare" är nog inte lika aktuellt idag som det var på t ex 60-talet, tyvärr. Och som 1storstark sa - man kommer inte fram snabbare genom att "knuffa på" bilen framför - oavsett om man sitter i en lastbil eller en vanlig personbil. Det beteendet tyder bara på att man helt saknar respekt för övriga trafikanter.

#26
2012-03-03 01:33

Ser att det här snabbt skrivits många kommentarer (vilket får mig att åter sucka över kronologin i inlägget som gör innebär en massa skrollande och ologiskt tänkande om man vill läsa innan man skriver). Alltså ett engagerande ämne.

Den nu mycket gamla rekommendationen är att hålla tre sekunders avstånd till framförvarande.Det är en mycket enkel och precis regel. Att använda farten och avståndet som måttstock är mycket vanskligt.

Vi uppfattar ljud- och ljusstyrka logaritmiskt, men hastighet linjärt trots det som man förr kallade levande energin ökar logaritmiskt, närmare bestämt med kvadraten på hastigheten. Alltså det där som innebär att bromssträckan blir fyra gånger längre när hastigheten fördubblas och hela nio gånger längre när hastigheten ökar tre gånger.
Det här är omöjligt att hålla i huvudet och inte ens en mycket erfaren och alert förare känner när det är rätt.

Men med tiden som bas kan man nöta in ett riktigt beteende.
jag har vid de tillfällen jag kontrollerat saken konstaterat att jag håller ett avstånd på tre sekunder om jag inte är väldigt koncentrerad då det kan sjunka till två, vilket faktiskt då är OK.

Man hör ibland (alltför ofta) att man i rusningstrafiken in till stan inte kan hålla några "teoretiska" avstånd, för då kommer minsann halva stan att tränga sig in i luckan, vilket är en våldsam överdrift som de som praktiserat att verkligen hålla avståndet kan bekräfta.
De som slår ifrån sig gör det för övrigt utan att tänka, i någon sorts tro att det handlar om jätteavstånd - men det gäller alltså tid, inte meter.
Sen kan man ju alltid diskutera avståndet i en stillastående bilkö...

#27
2012-03-03 02:45

Första gången jag fick en riktig funderare över detta med avstånd var när jag som tonåring hade överblick över ett stort stycke landsväg på andra sidan ett fält.
Till vänster en lång sträcka landsväg, likaså till höger. men mitt på körde fyra bilar tätt tillsammans, som ett tåg. Jag tvivlar på att de ens kände varandra.
Det hade varit tomt länge innan de dök upp och tomt länge även efter.

Den där bilden lever kvar.
Vad i herrans namn hade de upp i häcken på varandra att göra?
Kunde inte vara annat än stressade Stockholmare.

#28
2012-03-03 03:24

Några antyder att ligga för nära handlar om att man vill fram fortare. Dessvärre är det långt ifrån alltid fallet, utan för somliga verkar det vara fullkomligt normalt att alltid slicka avgasröret på bilen framför.
Men visst görs det stressade och stressande, vansinniga omkörningar.

Det finns en person som jag ofta använt som avskräckande exempel på trafikbeteende.
Under en längre bilfärd visade han prov på urusel planering.
Vi kör en väg som leder fram till en annan väg - en T-korsning, alltså. Sikten är mycket god och vi har inga bilar efter oss. På vägen vi ska ut på kommer en mindre bilkö, en lucka och mer bilkö. Här hade det normala (åtminstone för mig och säkert de flesta andra) varit att lätta på gasen och anpassa den egna farten så att man kom fram lagom till luckan och fotfarande med fart kunnat ansluta i luckan. Men, nej då, här gällde full fart och tvärnit för att sen ligga och stresspassa på den där luckan som är svår att se på så nära håll.

Lite senare hade det både mörknat och börjat regna.
Vi kom ikapp en långtradare som han genast körde upp i häcken på. Med den placeringen ser man ju absolut ingenting och det blev ju inte precis bättre av att ligga i vattensprutet med torkarna vispande på högfart. Plötsliga knyck åt vänster för att lika plötsligt knycka tillbaka åt höger på grund av möten. Slitsamt och stressande både för bil och passagerare - och även för honom, men det insåg han ju inte.
Att, oavsett situation, komma med tips och råd, för att inte tala om påpekanden, uppfattades alltid som grov och orättmätig kritik av hans bilkörning. Flygande omkörning visste han inte vad det var för något.
Till slut, vilket i situationen säkert tog någon sekund extra, så uppfattade han att han kunde köra om och måste alltså då gasa allt vad bilen förmådde.
Nåja, vi överlevde...

Tänk vad enkelt och avsevärt behagligare det hade kunnat vara.
Hade han hållit ett rejält avstånd så hade han (med torkarna i normal fart), särskilt i kurvorna, kunnat se förbi långtradaren och se när det var läge för omkörning. Han hade då kunnat accelerera så att bilen redan var uppe i fart när omkörningen påbörjades och snabb kunnat genomföras.
Det här är naturligtvis självklarheter för de flesta av oss.

#29
2012-03-03 11:17

Till Jooon: Det går ju att släppa upp gaspedalen i så god tid före fartbegränsningen så att Du inte rullar mer än tillåten fart när Du kommer inom begränsningen. Om Du inte ligger för nära framförvarande så ska även 62 ton kunna anpassas till rådande fartgränser med kompetens bakom ratten! Med egna erfarenheter från 65 ton brutto och 240 hk under huven så ryser man över bristen på förmåga hos vissa av dagens yrkestrafikanter !

#30
2012-03-05 07:33

Seriekrockar inträffar ibland. Smaka på ordet "seriekrock". Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag blev inblandad i en sådan.

#31
2012-03-05 10:22

En sak som hänt mig ett antal gånger och som gör mig förvånad är följande.
Jag kommer på en större väg och jag är för tillfället ensam på vägen. En bit fram står en bil som kommer från en mindre avtagsväg och som har antingen stopp eller lämna företräde. Jag närmar mig korsningen och med hjärtat i halsgropen ser jag bilisten köra ut framför mig, inte så nära så det är risk för krock (om jag bromsar lite) men tillräckligt nära för att jag funderar på vad som skulle hända om den bilisten får tjuvstopp eller spinner loss lite så att han inte kommer iväg direkt. Varför gör en del bilister så? Jag var ju ensam på vägen så om bilisten bara väntar en del sekunder tills jag är förbi korsningen kan bilisten köra ut i lugn och ro. Varför är det så viktigt att komma ut på vägen innan jag är förbi korsningen?
Är det en attityd som "jag skall min själ inte vänta på dig) eller bara dålig planering?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.