Bild
Nästa artikel

En strimma av hopp för Saab

"Nu kanske nekrologerna får läggas i arkivet, opublicerade. En strimma av hopp har tänts."

Jag gissar att det förbereds dödsrunor över Saab på en hel del redaktioner runt om i landet.


- Saab existerar inte efter årsskiftet, sa exempelvis en branschspecialist tvärsäkert till mig för ett par veckor sedan.


Men nu kanske nekrologerna får läggas i arkivet, opublicerade. En strimma av hopp har tänts och till och med skeptikern Jöran Hägglund på näringsdepartementet bekräftar att det kommit siffror från Koenigsegg Group "om investerare som ger en finansiering med ett kapital där inget fattas denna gång" (Dagens Industri).


Enligt DI kommer räddningen än en gång kommer från Kina, närmare bestämt Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) som pytsar in de tre miljarder som fattades.  


Men än en gång: det gäller att få fart på försäljningen också.


 

Kommentarer

#1
Roy
2009-09-08 13:01

Hm... Kunde man inte även i denna blogg ana embryon till en nekrolog för en tid sen?
Kan väl tilläggas att även jag själv såg allt dystrare på Saabs framtid som biltillverkare. Nu återstår att se hur bra maskineriet kommer att snurra.

#1
Håkan Bäcklund
2009-09-08 14:44

Roy: Jag är fortfarande mycket skeptisk men det blir lite tjatigt att agera domedagsprofet hela tiden.

#1
Carl
2009-09-08 19:01

Det var SAIC som lovade Rover en massa pengar 2004-2005 och sedan drog sig tillbaka - med konkurs som följd...

#1
Roland
2009-09-08 22:56

Synd att bilarbetarna då får emigrera till Kina..............

#1
Saabnisse
2009-09-09 00:46

Nåja.
Det måste ju finnas en anledning till att kineserna spenderar tre miljarder i Saab.
Vad?
Har de ett produktsortiment som är intressant?
Nja, 9-5 är nog tillräckligt stor och märklig för att locka penningstarka kineser att lyfta på plånboken och där går det säkert att kränga en hel del.
Men i övrigt?
Det gäller nog att få fram en hel del nytt, men det kommer det kanske att finnas möjlighet till.
Tyvärr kommer nog det mesta av all utveckling och tillverkning att ske i Kina till en bråkdel av kostnaderna i Sverige.
Men det är nu det.
Om tjugo år kanske det är dyrare att producera i Kina än i Sverige!

#1
Citronfil
2009-09-09 01:58

1) Det är di.se som spekulerar. Samma blaska som intervjuar Christer "bilexperten" Karlsson i parti och minut med totalt meningslösa artiklar som följd. Dom är i rätt land, men det är allt.
2) Det är inte extremt billigare att producera bilar i Kina för andra marknader som skrönan lyder. Senast Volvo pratade om detta. Anledningen är t ex att verktyg och delar ofta görs ofta i Euroipa och Nordamerika, och måste alltså först fraktas till Kina innan bilen fraktas tillbaka. Fundera på varför Japanska tillverkare bygger bilar i Europa och USA istället för att bygga dom i Kina om det nu är så otroligt billigt där..
3) Saab är en guldgruva pga teknologin. Inte många fattar det, men titta på hur mycket pengar GM pumpat in under 20 år + under rekonstruktionen så fattar ni varför dom är väldigt intresserade av att Saab finns kvar - åtminstone som teknikföretag. Med rätt partner på Asiatiska marknaden öppnar sig gigantiska möjligheter inom t ex miljöteknik. Saab är ett företag som pga av sin situation är pragmatiskt. Andra (t ex Opel) finns i länder där facken aldrig skulla acceptera kinesiska pengar. Saab skulle aldrig ha något emot att det byggs en fabrik i Kina för Saab som ska säljas där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.