Bild
Nästa artikel

De är tapprast på Saab

Håkan Bäcklund

Varför lämnar de inte det sjunkande skeppet Saab?

Frågan ställdes av en krönikör i Aftonbladet i går och det är precis vad jag undrat över en längre tid.

Krönikören Staffan Heimersson skräder inte orden precis:

"I händerna på klåpare och svindlare går Saab obönhörligt mot nerläggning. Saab blir – näst regalskeppet Vasa och Krügerkraschen – det största fiaskot i svensk företagshitoria."

Enligt Heimersson är det bara chauvinistiska eller korrupta bilreportrar som orkar upprätthålla myten om att Saab som företag besitter unik kunskap i biltillverkning.

Jag vet inte det...men nog är det förvånande att inte alla som har minsta möjlighet att få nytt jobb säger tack och adjö till "Mannen i den Randiga Kostymen" som Heimersson kallar Victor Muller.

I stället uttalar facket sitt förtroende för Muller och Saabs informationsledning fortsätter oförtrutet att försäkra att räddningen är inom räckhåll. Hur orkar Gunilla Gustavs och Eric Geers?

Den sistnämnde är informationschef på Saab Automobile och när en reporter på Dagens Industri i går frågade Geers om det kan bli klart med ett nytt finansieringsavtal den här veckan så blev svaret:

"Jag kan ge dig ett råd och det är att du inte ska ta semester den här veckan."

Det skulle betyda att Victor Muller har något på gång. Har vi hört det förut?

Muller har ju själv försett sig med en bonus för sitt jobb med Saab. Den borde han skicka vidare till informationsavdelningen och bifoga var sin tapperhetsmedalj.

Kommentarer

#1
2011-08-16 16:23

Man skulle inte behålla all personal samt ta in nödpengar om man inte var övertygad om att lösningen, som man nu arbetar med att få klar, är hållbar.
Lösningen stavas KINA. Fram tom att alla papper o tillstånd är signerade så försöker man bara hålla näsan över ytan. Sen blir det fullt drag. :)

#2
2011-08-16 16:27

Instämmer helt med bloggaren.
Att leva dag efter dag med att få motstridiga och ibland felaktiga eller rent lögnaktiga besked måste vara en ren pina. Med en arbetsmarknad som inte ser så jättebra ut är det nog många som inte är så efterfrågade på öppna marknaden utan lever bara på hoppet, ... Som minskar dag för dag. Jag hoppas att Saab överlever men tror inte att det sker.

#3
2011-08-16 18:48

Det Müller har sagt, om jag inte är felunderrättad är att han ska ta ut sin bonus när alla underleverantörer fått betalt. Alla underleverantörer har inte fått betalt och enligt den principen har Müller inte tagit ut sin bonus (går sådant att kolla?).

Men jag kan verkligen hålla med om att den dagen, förhoppningsvis inte alltför långt bort, när alla fått betalt och Saab är på rull så bör fler än Müller ha rätt till en liten extraslant...

#4
2011-08-16 20:14

Jag har inte haft en Saab och har inga planer på att köpa Saab, för produkterna passar inte mig - men, jag kan ändå ge credit till Müller för att han ändå kämpar så hårt och försöker så mycket trots den enorma motvind som han har.

Han har tagit över ett företag med produkter som inte efterfrågas av marknaden, så företaget var uträknat redan från början. Företaget har dessutom inga pengar utan är i akut behov av nytt kapitaltillskott. Och underleverantörerna är sura.

Processen för att få igång Saab efter att GM ville lägga ner företaget, har varit lång och omständlig - och den finansieringsplan som Müller har haft har inte fungerat.

Dessutom är han ju så enormt positiv och lever ett "det ordnar sig på vägen"-liv. Möjligen naivt, möjligen dumdistigt, men jag tror inte att han är en lögnare, bluffmakare eller lyckosökare (som pressen har antytt att han är) utan jag tror faktiskt att han är genuint intresserad av bilar och tror att han ska lyckas.

Men han behöver stöd för Antonov för detta och Antonov får ju inte släppas in enligt europeiska investeringsbanken som har lånat ut pengar till Saab. En omöjlig situation och jag vet inte hur den ska lösas.

Jag har inget förtroende för Saabs produkter och jag anser att företaget borde ha lagts ner för länge sedan då det har levt på konstgjord andning sedan slutet av 70-talet.

Men Müllers energi och positiva anda är beundransvärd. Kanske det helt enkelt är kärlek?
Jag menar, hur står han ut egentligen? Jag avundas honom inte. Något drivs han av. Pengar? Knappast. Han tjänar inga pengar nu precis...

Jag tror det är kärlek. Kärlek till Bilen.
Jag förstår det inte, men det är intressant.

#5
2011-08-16 23:19

Jag känner till en person från min kommun som jobbat som testförare i över 10 år hos Saab i Trollhättan och han gjorde precis det Håkan Bäcklund undrade varför Saab-anställda inte gör, för han sa tack och adjö till Saab och Muller för lite över en månad sedan då han inte längre tror på Saab och vill få ett annat jobb medans han kan så han har nu flyttat hem igen med hela familjen då han i stället fick jobb på en möbeltillverkare här i byggden, kanske inte ett drömjobb för en testförare men tydligen känns det såpass osäkert att stanna kvar på Saab att det känns som ett vettigare alternativ för honom.

#6
2011-08-16 23:40

Kandidat: nåja, lite bonus har ju VM trots allt redan tagit ut under 2010. Det skulle inte förvåna mig om det till och med var lite mer än lite. Från di.se 28/7 2011:

"Den som läser det finstilta i Saab Automobiles årsredovisning kan se att 4 Mkr i arvoden, så kallad ”management fee”, förra året betalades ut till bolaget Latin American Tug Holding, vilket di.se tidigare har rapporterat om. I beloppet ingick en bonus på 1,8 Mkr till Saabs vd och styrelseordförande Victor Muller.
Detta var i tillägg till den ersättning och bonus på 9,6 Mkr som Victor Muller förra året fick från Spyker. Det är osäkert om Victor Muller även har fått del av de 40 Mkr som förra året betalades ut i "management fee" från Saab till Spyker." Geers hade initialt lite svårt att försvara/förklara detta.

Vidare så fortsätter eventuellt detta även just nu. Frän di.se samma dag:

"Det står dock klart att kostnaderna för "management feen" kommer att fortsätta att vara hög, trots Saabs akuta kris. Den kommer att ligga på "relativt höga nivåer under 2011 eftersom Saab fortsatt är i en omstruktureringsfas", skriver Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning i ett mejl till di.se."

Så förslaget att skicka lite stålar till Geers och Gustavs kanske inte är så tokigt. Jämfört med Bagdad Bob så har de ju ett om möjligt ett ännu mer otacksamt jobb.

#7
2011-08-17 21:32

"Enligt Heimersson är det bara chauvinistiska eller korrupta bilreportrar som orkar upprätthålla myten om att Saab som företag besitter unik kunskap i biltillverkning."

Det ligger lite i detta påstående.

Och här kan man inte skylla på att alla andra länder och deras bilreportrar gör samma lika.
Sopa framför din egen dörr och skit i vad grannen gör.

"Jag vet inte det...men nog är det förvånande att inte alla som har minsta möjlighet att få nytt jobb säger tack och adjö till "Mannen i den Randiga Kostymen" som Heimersson kallar Victor Muller."

Folk är bekväma och dessa stora förändringar som det innebär för arbetaren på golvet påbörjar man bara när faktum är fullbordat.
Alla har helt enkelt inte råd, mod eller vilja att bara släppa och dra trots att man vet att man borde.

#8
2011-08-17 21:33

Du borde veta bättre.

#9
2011-08-17 21:44

"Enligt Heimersson är det bara chauvinistiska eller korrupta bilreportrar som orkar upprätthålla myten om att Saab som företag besitter unik kunskap i biltillverkning."
Heimersson må skriva en del lustiga saker i sina krönikor i Aftonbladet men denna formuleringen är klockren.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!