Bild
Nästa artikel
Nyheter

Saab behöver en Jobs

6 oktober 2011

Då var rykteskarusellen om Saab igång igen. Volvoägaren Geely påstås ha visat intresse och frågetecken målas upp kring investeraren Youngman.

Vad ska man säga det? Tja, i den här historien är ju allt möjligt.

En dag som denna
kan man i stället göra en jämförelse mellan Saab och Apple, grovt förenklad förstås. På 90-talet var Apple nere för räkning, likt Saab anno 2011. Företaget hängde inte med i konkurrensen, redovisade miljardförluster och hotades av konkurs.

Det var först när grundaren Steve Jobs återvände 1996, efter elva års frånvaro, man vände på skutan. En rad starka lanseringar senare (Imac, Ipod, Iphone, Ipad) är företaget där man är i dag. På toppen. Med ett av världens mest attraktiva varumärken.

Liksom Apple brukar Saab beskrivas som ett märke med väldigt hängivna och entusiastiska kunder. Företagen delar också en historia som innovatörer.

Nu säger jag inte att Saab är Apple, inte på långa vägar. Bilar är heller inte samma sak som datorer och telefoner. Men det finns vissa likheter. Klart är i alla fall att Saab skulle behöva någon som gjorde det Steve Jobs gjorde med Apple.

Än så länge kan Victor Muller knappast beskrivas som den personen.