Bild
Nästa artikel
Nyheter

Så mycket kostar bilreklamen

7 december 2011

När man köper bil betalar man förstås för mer än plåt, plast och gummi. Och det är ju inget konstigt med det. Men vad kostar de olika bitarna?

Ta till exempel marknadsföring. Enligt statistik från branschtidningen Advertising Age spenderade GM i fjol mer pengar än någon annan biltillverkare på reklam:

1. General Motors, 3 590 (miljoner dollar)
2. Toyota, 2 860
3. Volkswagen, 2 240
4. Ford, 2 140
5. Fiat/Chrysler, 1 790
6. Nissan, 1 500
7. Hyundai, 1 260
8. Honda, 1 160
9. Renault, 1 100
10. Daimler, 854,7
11. Kia, 775,7
12. BMW, 760,7
13. Mitsubishi, 715,6
14. Mazda, 512,6
15.Subaru, 416
16. Suzuki, 388

Reklamnotan för GM slutade alltså på 3,59 miljarder dollar. Smaka på den siffran.

Det gjorde jag och kände mig tvungen att plocka fram miniräknaren. Eftersom 8,39 miljoner bilar från Chevrolet, Cadillac och de andra GM-märkena såldes under 2010 blir kostnaden per bil 428 dollar, vilket motsvarar 2 888 kronor med dagens kurs.

Med samma räknesätt knappade jag fram att Toyota spenderar drygt 2 300 kronor per bil och Volkswagen cirka 2 100 kronor per bil.

Det är bara att öppna plånboken och betala.