Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Problem med hjullås

26 april 2012

Vad är värst?

Bli stående vid vägkanten efter en punktering där hjulbultarna sitter som berget eller att en morgon upptäcka att bilen står på bromsskivorna och alla alu-fälgar är puts väck?

Kostnadsmässigt kan det gå på ett ut, beroende på vilka fälgar man har.

Från och med nu kör vi i alla fall med vanliga olåsta hjulbultar i vår Volvo V70 -08. Vi bedömer att risken att bli av med våra alu-fälgar – just våra bör inte vara speciellt attraktiva på tjyvmarknaden - är mindre än att hjullåsnyckeln ska haverera på nytt.

Det hände alltså när v i skulle skifta från vinter- till sommarhjul. Låsbultnyckeln deformerades, möjligtvis av att muttermaskinen vid förra bytet gått på för mycket kraft. Vår däckfirma hävdar att framför allt Volvos låsbultnycklar, Volvo McGard, håller alldeles för dålig kvalitet och än värre ska det enligt uppgift vara med BMW.s nya aluminiumnycklar.

Om låsbultnyckeln deformeras gäller det att ha koll på den åttasiffriga låskoden. Annars återstår det att med våld ge sig i kast med att lossa hjulbultarna.