Bild
Nästa artikel

Påkörd av stressad filbytare!

Biltestarbloggen

Ett ögonblicksverk. Jag stod stilla vid trafikljusen och väntade på grönt för att svänga höger. Plötsligt smäller det till bakom mig och min bil kastas framåt.

Jag har blivit påkörd!

Det visar sig att en stressad bilist försökt trycka sig in i vänster fil men missbedömt situationen och krockat. Den stressade studsade sedan vidare med god kraft in i bakvändan på min Ampera. Bilen går fortfarande att köra men nu väntar förstås verksradsbesök och krångel. Dessutom sitter jag på vårdcentralen med stel nacke...

Ta det lite lugnare därute!

Kommentarer

#1
mcregor
2013-07-31 16:55

Ja - detta men närgångna trafikanter bakom en är ett oerhört gissel. Och närgångenheten verkar bara öka och öka - och inte minst när det gäller stora och tunga lastbilar. Märkligt att folk tror att dom vinner en massa tid på att slicka framförvarande i röven. Och den som råkar värst ut är ju nästan undantagslöst den oskyldige som blir påkörd. Detta är ett beteende som tillsammans med utebliven blinkersanvändning borde tas upp mycket mera frekvent i tidningar, radio och TV.
Kan inte se på detta på annat sätt än att alltför många trafikanter är rejält egotrippade och fullständigt skiter i andra.
Hoppas att det gick bra med din stela nacke !

#3
mcregor
2013-07-31 18:31

@Erik N - jodå, den lösningen hade vi redan i vår Corsa -02 (fast det var tillval då) men om dom har den idag har jag ingen aning om.

#4
2013-07-31 18:32

Det finns faktiskt en nyskapad lag som reglerar avståndet till framförvarande bil! Men varför skapa lagar när ingen övervakning sker och ingen följer dem?? Håller man rätt avstånd så kan man ge sig 17 på, att någon kör om och tränger sig emellan! Håll stånd!!

#5
2013-07-31 19:00

Saab utvecklade nackstöden i samarbete med ett amerikanskt företag så det är bara 50% Saab, dessutom var Saab först bara därför att man händelsevis hade en ny modell 9-5 lagom klar vid just den tidpunkten.
Astra fick det 98.

Men Opels del i Ampera är bara tekniken under skalet, vissa designdrag i inredningen och fronten, extraljusen bak och fälgar, i övrigt är det en amerikansk Chevrolet.

Stolarna är alltså Amerikanska, har inget alls med Opel att göra och saknar därför nackstöden.

#6
2013-07-31 19:56

Hundter; samma gäller vid regler om bl.a. hastighet, användning av körvisare, samt de flesta regler i trafiken. Det har blivit total anarki just för att ingen eller mycket liten övervakning sker. Förr såg man trafikkontroller och även blev man stoppad i sådana, idag och sedan trafikpoliserna knöts till polisdistrikten, lyser de med sin frånvaro.

#8
2013-08-01 08:21

"Hundter" : Det finns piller till sådant som du uppmanar till för de som har problem,men att ta avstånd till att köra för fort eller att hålla avstånd till framförvarande bil verkar tydligen omöjligt för många. ;)

#9
2013-08-01 10:09

Ampera och Volt är i grunden en koreansk Chevrolet Cruze. Om olyckan kan man väl säga att ¨shit happens¨ för att tala utrikiska.

#10
2013-08-01 11:32

Chevrolet Cruze är en billighetsversion av Opel Astra.

#11
2013-08-01 14:49

Cruze är inte längre en billighetsversion av Astra. Den senaste uppdateringen har gjort en bra och prisvärd bil ännu mycket bättre och fullt i klass med Astra men mera prisvärd.

#12
2013-08-01 20:30

Hoppas verkligen att denna olycka inte ledde till en besvärlig pisksnärtskada. Annars är just den typen av skador den vanligaste vid bilolyckor, såvitt jag förstår. Det är synd att inte detta uppmärksammas mer. Allt mer stressig tätortstrafik lär inte minska risken, och även till synes lindriga krockar kan leda till livslånga besvär. Bilarnas skydd mot pisksnärtskador bör testas och redovisas bättre. Och aktiva system för att undvika eller lindra påkörningar (autobroms) bör snarast bli obligatoriskt på alla nya bilar, bussar och lastbilar. Autobroms har redan visat sig ge en reduktion av skaderisken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.