Bild
Nästa artikel

Håll andan i Stockholm!

Biltestarbloggen

Jaha. Nu har man återigen upptäckt att storstadsluften är farligare än utanför stadsgränsen. Och i en artikel i Dagens Nyheter ”krävs hårda tag mot dieselbilar och minskad trafik”.

Samtidigt är det faktiskt så att utsläppen av avgaspartiklar, koldioxid och kväveoxider minskat kraftigt mellan 1990 och 2007 och i en prognos från Naturvårdsverket (2010-03-31) bedömdes plana ut först vid 2020.

Det är väldigt populärt att räkna ut hur många som dör ”på grund av partiklar” i Stockholmsluften. Det som brukar redovisas i vetenskapliga rapporter, är förkortade liv i månader. Och i den senaste rapporten jag sett, som presenterades våren 2010, också den från Naturvårdsverket, visade siffrorna att år 2000 handlade det om ett förkortat liv för medelsvensken i Mellansverige på 1-2 månader. Och ett scenario för 2020 kanske på 2-4 månader.

Det är klart att man kan räkna om det till människoliv. Det är kanske korrekt statistiskt men ger en skev verklighetsbild. Nämnas bör att det i Europa bara fanns så låga värden i södra Finland, Norge, inre delarna av Spanien och Ryssland.

Ett sätt att förbättra luften i Stockholm är att se till att den trafik som ska ut och in i flyter förhållandevis snabbt. Stillastående bilar, ryckig trafik med många stopp och start, är ingen miljövinst. Och att avgiftsbelägga kringfartsleder verkar ju vara rena rama dårpippin!


Om nu luften är så hälsofarlig – varför anlägga cykelbanor mitt i de allra farligaste stråken? Man borde också fundera över hur skadligt det är att åka T-bana? Redan 2001 gjordes mätningar som visade att PM10 nivåerna var åtminstone fem gånger högre än i gatumiljö. Det bekräftades i en mätning av SLB Analys 2005, som då endast kontrollerade PM10 (partiklar som är 0,01 mm) av 14 metallhalter och ändå landade på över 300 mikrogram/kubikmeter luft.

Håll i hatten – eller snarare håll andan!

Kommentarer

#1
johan44
2012-02-22 09:00

Bara för att man är billobbyist så behöver man väl inte skriva krönikor mot bättre vetande?
-det är ett problem att dieselbilar med låga CO2-utsläpp ses som "rena" med sämre luftkvalitet som följd. Se hur Californien agerar, ledande på detta.
-Fråga vilken trafikforskare du vill hur det fungerar med tillgång och efterfrågan, mer vägar gör bilen till ett attraktivare alternativ och ger mer trafik. Stockholm har till slut börjat inse även på politisk nivå att det inte funkar att vara bilbejakande i stan, se http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Stockholmstrafiken-nu-och-i-framtiden-/Vad-vantar-i-framtiden-/ "Flyt" i rusningstrafiken är inte ett tillgängligt alternativ helt enkelt.
-Cykling är en del av lösningen och för att fortsätta den stora ökning som har skett de senaste åren så måste cykelbanorna gå kortaste/effektivaste vägen och inte snirkla på bakgator.
Inget av detta kan vara nyheter för Erik som förmodligen varit på en och annan föreläsning. Men som många andra journalister så raljerar du om partiklar. Hoppas du är påläst. Jag såg varken dig eller nån annan journalist på det heldagsseminarium om partiklar som ordnades av Ecotraffic för en tid sedan.

#2
2012-02-22 09:18

I Göteborg kommer 27% av stadens NOx från vägtrafik. 52% från sjöfart. Hur ser det ut i Stockholm? Någon som vet? Blir liksom fel om man enbart sätter krav på 27% delen.

#3
johan44
2012-02-22 09:34

ja förmodligen annorlunda eftersom Göteborg är en utpräglad hamnstad: "i göteborg ligger nordens största containerhamn – den enda i sverige som trafikeras av oceangående fartyg . godset kommer från alla världsdelar" Hamnens egen web, 10 sekunders letande på nätet.

#4
2012-02-22 10:18

Johan.. Poängen är att i Göteborg kommer 63% av NOx från källor som inte är trafik. En gissning är att en stor del inte kommer från trafiken även i Stockholm. Kanske mer än hälften. Så om man fokuserar på att minska enbart på trafiken skjuter man rejält bredvid målet.

#5
2012-02-22 10:57

Öka andelen eldrivna fordon i stadstrafik. Satsa på etablerade billiga lösningar som är flexibla och trafiksäkra, exempelvis trådbussar. Om dessa förses med batterier, kommer det fungera även vid vägarbete eller om någon råkat parkera i kollektivkörfältet. Någon kanske undrar hur mycket partiklar minskar om man tar bort alla bussar med förbränningsmotorer. Jag vet inte, men i snitt förbrukar en etanoldriven buss 500 liter bränsle per dag. Om det rullar 100 bussar i innerstaden så minskas förbränningen med 50 000 liter per dag.

#6
2012-02-22 12:22

Fantastiskt, motorjournalisterna fortsätter att ifrågasätta de hälsofarliga utsläppen från dieselbilarna. Är det inte dags att erkänna att ni har fel? Motorjournalister har vilselett svenska folket under flera år med att påstå att diesel är bra för miljön. Nu kommer baksidan av den ökade dieselandelen. Vi får åtminstånde hoppas att dieselbilarna tappar sin miljöbilklassning.

#7
2012-02-22 12:27

Man behöver väl inga experter eller utredare för att fatta att storstadsluften inte är speciellt bra eftersom det står rader av bilar vid varje rödljus och spyr ut avgaser och städer är ju väldigt trafikintensiva med arbetspendling, varutransporter, shoppingbilister. Detta kunde jag sagt för en hundring eller så.

#8
2012-02-22 16:50

Man kanske borde sluta ta betalt för att bilarna åker UT ur Stockholms innerstad !

#9
2012-02-22 16:55

matda, är det förbjudet att ifrågasätta? Det visade sig att etanol inte heller var så jävla roligt för miljön, men hur många var det som ifrågasatte det?

Vad jag känner att Rönnblom gör, är att sätta saker i sitt sammanhang - och då blir det faktiskt inte så, att enbart dieselbilar är bidragande. EN faktor, javisst, men inte DEN ENDA faktorn, som det ju låter som annars.

#10
2012-02-22 18:25

Mycket problem skulle försvinna om färjeterminalerna skulle flyttas. Stadsgården, Värtahamnen är båda två helt idiotiska platser att ta emot färjetrafik. Är verkligen inte roligt att komma i land på morgonen med lastbil och försöka ta sig ut till e4an eller att ta sig ut till Kapellskär vid 4 slaget.

Undra just om det gjorts beräkningar på hur mycket tung trafik man skulle få bort från Stockholm om en förbifart byggdes. För att inte tala om luftförbättring, Då man anländer till Shhlm kan förbrukningen ligga på t.ex 30l/100km (efter säg 200mil) då man tagit sig ut på e18 mot Norrtlälje kan den i värsta fall stigit till 32l/100km. Mycket också pga de inte går att kör ekonomiskt, lämnar man en billängd och försöker håller ekipaget i rullning kan du vara säker på att en bil skall dit och du tvingas pallnita

Man har tyvärr inte så mycket val på vägar om man skall/kommer söder :(

Sthlm borde studera hur man löst det i Helsingfors. Ringlösningarna är verkligen perfekt. Skall man bara förbi Staden väljer man 3an och håller jämn och fin hastighet trots rusningstrafik. In mot staden tar man istället 1an. Men väljer flera gånger ändå att köra 3an och sedan ta en av de anlöpningsvägar till Centrum så får man ligga så kort stund som möjligt inne i "gröten". Bästa är att de finns så många alternativ.

#11
2012-02-23 08:29

Det här med tunnelbanan och luften har jag som besökare i huvudstaden funderat över många gånger. Det bokstavligen luktar gift, skit och smuts lång väg - särskilt luktar det typ "kreosot" från alla slipers. Och i den här miljön vistas stockholmarna en stor del av sitt liv. Tur att man bara är där ett par, tre gånger per år.

#12
2012-02-23 09:33

Stockholm har bland den renare luften i Europas städer. Det är bra värden. Dessutom sa dom på tv att om man bara fick bort fordon som är 15-20 gamla och genomfartstrafiken från tunga fordon så skulle luften bli betydligt bättre. Det tycker jag låter som en bra lösning. Då skulle vi även få en säkrare trafik.

#13
2012-02-23 20:41

Hur många bilar i innerstan är 15-20 år gamla? Och varför 15-20 år?

#14
2012-02-24 09:24

trasten, förmodligen inte många, men tydligen är det de få som står för de stora mängderna föroreningarna.

#15
2012-02-24 13:10

Mythbuster... Vilken tillfällighet att Stockholm har haft en minskning av kväveoxider under många år fram till dess att dieselbilars antal ökade i Stockholmstrafiken och nu är uppe i hela en tredjedel av alla bilar men står för över 60 % av kväveoxiderna i luften. Det blir spännande att se hur luften blir när dieselbilarna står för 60 % eller mer av bilarna i Stockholm. Vid Arlanda flygplats får taxiförarna inte ens lämna passagerare om dom kommer i en dieseltaxi och inte heller hämta någon passagerare, men där är man noggrannare med luftkvalitén än vad Stockholms stad är tydligen.
Här står det om att 60 % av kväveoxiderna på Hornsgatan i Stockholm kommer från dieselfordon.
http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2010_007.pdf

#16
2012-02-24 13:13

Det negativa för luftkvaliteten med den ökande andelen dieselbilar är att NOx-utsläppen är högre än för bensinbilar och att direktemissionen av kvävedioxid, NO2 är större hos dieselfordon (andelen NO2 av NOx är högre). Detta bidrar till ökade NO2-halter, främst i trånga gaturum som Hornsgatan och andra innerstads-gator, i relation till om de nya bilarna t.ex. vore bensindrivna. I beräkningarna av åtgärder i rapporten har hänsyn inte tagits till att dieselfordon har en större direktemission av NO2 än icke-dieselfordon, varför dessa i praktiken står för ett ännu större bidrag till utsläpp och uppmätta NO2-halter. Effekten av direktutsläppen på NO2 halterna bedöms hittills inte ha haft avgörande betydelse, men kan bli viktigare i framtiden med tanke på den ökade dieselandelen i fordonsparken.

#17
2012-02-24 16:54

PREVIA tittar man de åtgärder som slb föreslår så nämns inte nya dieselbilar. För de har redan en så låg nivå av utsläpp. Man pratar om pre-euro till euro 3.

#18
2012-02-26 15:54

Varför inte fortsätta stimulera försäljning av biogas bilar med reducerat förmånsvärde även efter 2014.
Detta ger bättre luftkvalitet, mindre CO2. Efterfrågan på biogas fortsätter att stiga som i sin tur skapar jobb inom biogas industrin i Sverige.

#19
2012-02-26 19:44

När ska man förbjuda rökning på Hornsgatan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.