Senaste aktivitet

"leifer" har svarat på foruminlägget "Peugeot 308 Sports Wagon - bättre val än Volvo V70?"9 minuter 32 sekunder sedan

Fotgängare är miljöbovar

Biltestarbloggen

Vi bilister blir ju nästan dagligen beskyllda för att vara miljöbovar, men finns det några som verkligen förtjänar detta tillmäle så är det fotgängarna! Varje gång jag är ute och åker blir jag ilsken på hur gående hjälper till att förstöra luften och naturtillgångarna.

Här är scenen som ständigt upprepas på gatorna:

Jag ligger bakom eller framför en lastbil eller buss eller i en bilkö som närmar sig ett övergångsställe. En ensam fotgängare kommer på trottoaren – och kliver så ut i gatan och börjar gå över, ofta utan att ens titta på bilarna som kommer körande. Vi i bilarna tvingas bromsa hårt och stanna.

Flera ton plåt ska alltså hejdas och sen sättas igång igen. Deciliter diesel och bensin går åt och luften fylls med avgaser från accelererande motorer. Detta bara för att 75 kilo människa inte kan vänta några sekunder på att vi ska passera innan han/hon går över gatan.

Jag vet att fotgängare har företräde, men tydligen inte när det gäller att tänka på miljön.

Kommentarer

#64
2013-01-31 12:10

Nu har ni nått botten, Vi bilägare.

#63
2013-01-30 22:49

@HerrAber: Jo, jag medger att siffrorna givetvis är gripna helt ur luften och var mest ett mått på vad jag tycker borde vara ett långsiktigt mål. Jag inser, precis som du säger, att vi inte kan växla om över en dag men, handen på hjärtat: Hur mycket görs det egentligen överhuvud taget för att ställa om till en mer miljövänlig trafik? Sannolikt måste vi både förändra sättet vi arbetar på (för att reducera det dagliga pendlandet) och försöka ersätta den ständigt växande tunga trafiken med alternativ som både är miljövänliga och som inte förstör våra vägar (vilket den tunga trafiken gör). När ska vi se en politker faktiskt arbeta för ett utbyggt järnvägsnät? Mycket snack och ingen som helst verkstad om man ser till de senaste tio åren!

#62
2013-01-30 22:02

Moggel: kan hålla med dig om att arikeln inte är briljant men ditt påstående om att minska personbilstrafiken med 80% och lastbilstrafiken med 99% var nog två eller tre steg mer hjärndött.
Bil- och lastbilstrafiken är nödvändig för att få samhället att fungera öht idag. Alla har verkligen inte möjligheten att pendla med lokaltrafiken till jobbet och vi kan knappast sköta alla varuleveranser med tåg. Det som behövs är ett hållbart sätt att köra bil och lastbil på, och det verkar vara el och förnyelsebara bränslen.

#61
2013-01-30 10:59

Ärligt talat var detta bland det dummaste jag har läst den senaste tiden. Hur ska en fotgängare egentligen bete sig när den står där och ser en oändlig bilkö passera? Det dyraste alternativet vore förstås att separera bilister och fotgängare helt men det är ju knappast rimligt. Det näst bästa alternativet blir då att ge fotgängarna företräde och det bästa vore att reducera biltrafiken med sisådär 80% (och lastbilstrafiken med sisådär 99%).

#59
2012-10-29 17:44

När jag själv är fotgängare brukar jag försöka släppa förbi enstaka bil innan jag går fram till övergångsstället. Det är ju enklare att stanna/starta 85 kg än 1800...
För övrigt har ingen fotgängare rätten att bara kliva ut, passage ska ske utan fara.

När det gäller blinkers och CP så säger en del körskolor att man bör blinka vänster (detta för att tala om för omgivningen att man tänker fortsätta i CP), men alla säger att man SKA blinka höger.
Alltså säger inte alla skolor som FLAC berättar.
Det där med blinkers i CP verkar vara väldigt komplicerat, för inte många bilister klarar av det...

Till och med polisen måste gå på kurs, det tar 4 timmar för dem att lära sig den komplicerade regeln: "Blinkers ska användas när man kör ut ur en cirkulationsplats"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2345&artikel=4315999

#58
2012-10-28 15:50

Nej det ses nog mellan fingrarna allt som oftast, men det finns exempel på folk som bötfällts för det. Förmodligen pga att de ska titta extra på detta just då.

#57
2012-10-28 11:17

FLAC!
Jag tror inte polisen bryr sig speciellt mycket om detta, de kunde fått enorma intäkter till statskassan om de hade brytt sig att kolla vid de CP som finns i kommunen där jag bor. 1 av 10 blinkar vid utfart i CP här.
Förr när man skulle blinka vänster i CP så blinkade ju bilisterna mer konsekvent men nu när man bara skall blinka vid utfart från CP så struntar de flesta i att blinka alls.

#56
2012-10-27 22:20

Hackenbush, ja det är ju till och med så reglerna är skrivna. Blinka när du kör ut, enkelt och logiskt. Att inte göra det ger dig böter om polisen är på plats.

#55
2012-10-27 12:08

Jag tycker att det är att visa hänsyn till sina medtrafikanter som kommer från andra hållet i en CP att när jag är på väg ut (även om jag skall rakt fram med utgångspunkt var jag kom ifrån) att blinka till så att de som skall in i rondellen inte behöver stå och vänta på att se hur jag tänker köra. Om jag blinkar för att köra av kan de som är på väg in i CP köra vidare utan att stanna och vänta på mig. Det kostar så lite att dutta till blinkersspaken att om man inte vill göra det så är det nog ren principsak och motvilja som får en att låta bli att göra det

#54
2012-10-26 18:07

FLAC har fullständigt rätt i det han skriver.
Jag tänkte komplettera lite med att man inte använder blinkers så länge man fortsätter på samma väg, vilket ju en cirkulationsplats är, men det har FLAC redan bemött - och mer därtill.

Däremot skadar det knappast att vara extra tydlig, vilket sackese påpekar.
Om jag själv tänker fortsätta på vägen till vänster, så slår jag på vänsterblink innan jag kommit fram till rondellen, främst för att förvarna de bakomvarande. Jag behåller blinkersen påslagen tills jag är mitt för utfarten innan den jag ska av (den som somliga vill kalla rakt fram) och slår då på höger blinkers och kör ut.

Det vanligaste beteendet - om blinkers alls används - är att slå på vänsterblink först när man är inne i rondellen och slå av den precis innan man svänger ut - utan högerblink.
Är det för att pliktskyldigast visa att man ändå använt blinkers - fast fel?
Jag känner åtminstone en person som vägrar att lära om, utan betraktar fortfarande alla rondeller som vanliga korsningar. Han har minsann blinkat vänster och därmed nog!

Vad jag däremot inte gillar, är att det på flerfiliga vägar numer är tillåtet att ligga i höger körfält och och fortfarande ligga kvar i rondellen. Många bilar ligger ju i vänster körfält även när de ska rakt fram, sett från den ursprungliga färdriktningen. De tar då för givet att bilen till höger om dem ska samma väg, vilket alltså inte alls behöver vara fallet.

Det grundläggande felet är att många inte klarar av att se cirkulationsplatsen som en helt egen väg, där inget rakt fram, vänster eller höger existerar. Man kör helt enkelt på en oberoende väg som leder runt, runt. Vill man av från den, så slår man först på högerblinkers för att visa att man ska ut i nästa avfart.
Sen spelar det ingen roll om det gäller den första avfarten, den som fortsätter i den ursprungliga färdriktningen. Ingen annan vet ju vart du ska ta vägen om du inte visar det med din blinkers!

Utan blinkers i rondell blir allt bara lösa antaganden, vilka ofta stämmer - men varför nöja sig med ofta? De flesta som kör in i en rondell tänker fortsätta i samma riktning som de hade innan, "rakt fram", men vad är det för fel att visa det? Dessutom är det ju lag på det.

Fan vad somliga krånglar till de mest självklara saker!

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera