Bild
Nästa artikel

Fotgängare är miljöbovar

Biltestarbloggen

Vi bilister blir ju nästan dagligen beskyllda för att vara miljöbovar, men finns det några som verkligen förtjänar detta tillmäle så är det fotgängarna! Varje gång jag är ute och åker blir jag ilsken på hur gående hjälper till att förstöra luften och naturtillgångarna.

Här är scenen som ständigt upprepas på gatorna:

Jag ligger bakom eller framför en lastbil eller buss eller i en bilkö som närmar sig ett övergångsställe. En ensam fotgängare kommer på trottoaren – och kliver så ut i gatan och börjar gå över, ofta utan att ens titta på bilarna som kommer körande. Vi i bilarna tvingas bromsa hårt och stanna.

Flera ton plåt ska alltså hejdas och sen sättas igång igen. Deciliter diesel och bensin går åt och luften fylls med avgaser från accelererande motorer. Detta bara för att 75 kilo människa inte kan vänta några sekunder på att vi ska passera innan han/hon går över gatan.

Jag vet att fotgängare har företräde, men tydligen inte när det gäller att tänka på miljön.

Kommentarer

#1
2012-10-23 10:51

Det här kommer att ge många sura kommentarer, var så säker... Men det är ju rätt i grund och botten, många fotgängare håller styvnackat på sin "rätt" och hjälper inte till det minsta för att få trafiken att flyta. Hur svårt är det att sakta in lite och släppa fram/vinka förbi bussar och lastbilar som dels som Marianne skriver påverkar miljön hårdare samt även har svårare att bromsa in lite mjukt och snabbt? Så gör jag och tycker det funkar, inte heller kliver jag rakt ut framför bilar och litar på att de ska tvärnita utan ser till att ha ögonkontakt när jag går över. Då kommer man ju fram dit man ska, även om det tar några sekunder extra, istället för att ligga under ett framhjul.

#2
2012-10-23 11:05

Det här med miljön + att fler fotgängarae dödats på övergångsställen efter att "zebralagen" infördes, borde ge någon styrande en idé att riva upp lagen - fast jag tror att våra styrande är för fega för att våga lägga fram förslaget.

#3
2012-10-23 11:16

Det är det där vi har start-stopp system för!
Fotgängares företräde handlar om säkerhet.

#4
johan44
2012-10-23 11:27

maken till dum krönika... det var inte bättre på 70-talet då bilarna hade företräde:

ps: nä, företrädet handlar inte om säkerhet utan om tillgänglighet, enligt TrV alltså :ds

#6
2012-10-23 12:39

johan44, härlig film!

De som bara kliver rakt ut utan att se sig för det minsta är för bövlingen i majoritet. Det blir mycket för stenhuggerierna att skriva, saabnisse!

Annars har Marianne rätt, och jag har också gett uttryck för liknande åsikter. För allas hälsa kan det inte vara rätt att ett helt koppel med bilar ska behöva bromsa in all rörelseenergi för att sedan "gasa igång" densamma igen. Förutom bränsleåtgången slits det däck och bromsbelägg. Men nej då, låt en ensam gående stoppa upp allt i sin väg.

#7
2012-10-23 13:02

Ha ha! Jag var tvungen att läsa inlägget en gång extra, men jag läste visst rätt första gången.

Vi har tydligen ett miljöproblem i Sverige. Det beror inte på feta tjurskallar som som tar bilen för att förflytta sig 4 km till jobbet. Det beror inte på systematiskt feltänk i trafikplaneringen som flätar ihop gc-trafiken med bil-trafiken var 20:e meter. Det beror inte på infrastrukturella felsatsningar som inducerar onödig efterfrågan på biltransport.

NEJ, det beror ju på fotgängarna! :-) Ring FN:s klimatpanel. Marianne knäckte nöten.

#8
2012-10-23 13:29

Start - stopp systemet är en fis i rymden i detta fall. Ett stopp på 10 - 20 sek. för en fotgängare kostar ingenting. Ett stopp för en hel bilkö däremot..... använd förnuftet.

#9
2012-10-23 14:28

Självklart kollar man att det är klart innan man gör någon avvikande manöver!
Det gäller även på gång- och cykelvägar där gående plötsligt kan vika rätt ut i vägbanan utan att förvarna eller kolla om det kommer en cyklist.
Många fotgängare inser helt enkelt inte att de är trafikanter.

Ser jag att det kommer en ensam bil när jag gående närmar mig ett övergångsställe så drar jag ner på tempot och går inte ända fram förrän bilen passerat eller så vinkar jag fram den. Det förutsätter förstås att jag förvissat mig om att det inte finns andra gående som vill över.

Bra film, Johan44! :-)

#10
2012-10-23 14:41

@Raphael

Om fotgängare hade vett i skallen så skulle jag hålla med. Men nu är väldigt många aspiranter på The Darwin Award ( http://www.darwinawards.com/ ), och då är det helt åt skogen.

#11
2012-10-23 14:44

Det finns ett annat allvarligt problem med fotgängarna. När de kommer till ett bevakat övergångsställe så trycker de på knappen. Sedan så korsar de över innan det blir grönt för dem, och låter oss bilister stå där på tomgång och titta på ett tomt övergångsställe!

Nä, egoister är vad dessa fotgängare är!

#12
2012-10-23 14:47

@johan44

Det går inte idag, för alla är så j*a uptagna med att texta till varandra på sin yuppie...

#13
2012-10-23 14:49

Raphael, hur tänkte du nu?
På vilket sätt hjälper stopp-/start-system i den här situationen?
Ett stopp-/start-system fungerar som så, att det stänger av motorn vid tillfälliga stopp för att sedan åter starta den för vidare färd. Tanken bakom ett sådant system är att minska onödig tomgångskörning. I det här fallet rör det sej om så korta stopp att det är högst tveksamt om en sådan procedur skulle ha en effekt på miljöpåverkan, i alla fall en positiv sådan.
Här är det istället fråga om stora mängder rörelseenergi som ska bromsas bort och omvandlas till värme som kyls av till omgivande luft, för att sedan behöva ersättas och byggas upp på nytt från kemisk energi (bränslet) via mekanisk energi (motorn) - en process som inte ens i bästa fall har en verkningsgrad på mer än fyrtiofem procent.
Vad som skulle behövas vore ett system som kunde ta upp och lagra den kinetiska energin (rörelseenergin) för att sedan kunna återföra den till fordonet när man ska igång igen. Detta skulle kanske gå att göra med ett svänghjul eller en fjäder, som i leksaksbilar.
Eller var det kanske ett sådant system du tänkte på?

#14
2012-10-23 14:55

Ja du, sackese, jag vet bilister som gnäller över att fotgängare går över utan att trycka på knappen och därför lättar de minsann inte på gasen för här ska demonstreras! Man går minsann inte mot rött ostraffat!
Faktum är att vid de ytterst få tillfällen jag låter bli att trycka på knappen, så är det antingen för att det är mycket god sikt och inte en bil i sikte eller så är det för att den närmaste bilen är så långt borta att jag gott och väl hinner över utan att hindra någon.
Jag och andra låter alltså ofta bli att trycka på knappen av ren hänsyn till bilisterna.

Det finns en del övergångsställen som högprioriterar biltrafiken till den milda grad att när det äntligen blir grönt för fotgängare så har det varit bilfritt en bra stund.
Extremfallet fanns till för bara ett par dagar sen här i Tyresö. Man tryckte på knappen. Det fanns ingen bil i sikte. Väntade. Och väntade. Alltså trodde man att signalen var trasig och gick över. När man hunnit gå en bra bit på andra sidan, DÅ blev det grönt för gående. De bilar som då tvingades stanna kopplade inte ihop den gående med övergångsstället eftersom denne hade hunnit så långt.
Tack och lov är det nu åtgärdat.

#15
2012-10-23 15:23

Webbredaktör Fredrik!
Hur kommer det sig att 1storstarks kommentar är den som syns på förstasidan ("hem") trots att det skrivits sex kommentarer efteråt?
Det här händer kanske inte så ofta, men biland.

#16
2012-10-23 15:29

Roy, jag har noterat detta också - det har varit så nu i flera dagar att inlägg fylls på utan att synas, så att säga. Dessutom går det ibland oerhört trögt att komma in på sajten.

#17
2012-10-23 15:39

Ja, Kapten, håller med om att det emellanåt går förbannat segt att komma in på webbplatsen - och även att byta sidor.
Konstaterade att i och med din kommentar så "släppte" tydligen spärren... Så jag gissar att min nu kommer att vara synlig.

Men så var det inte...

#18
2012-10-23 15:45

Nä, så var det inte ... =)

#19
2012-10-23 16:01

Roy och Kapten:
Jag har också noterat det under de senaste dagarna. Jag pratar med våra webbutvecklare.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#20
2012-10-23 17:31

Tyvärr så har nog de regler och lagar vi har fått oss pådyvlatde i trafiken kommit till på grund av anledning. Om de fyra H:na, samt omdöme, fantasi, ödmjukhet, och ömsesidig respekt funnits så hade vi inte behövt en enda lag i trafiken. Jag upprepar; INTE EN ENDA LAG!
Vilka de fyra H.na är?
1. Hjälpsamhet
2. Hövlighet
3. Hänsyn
4. Humor

Puss o Kram
Harry

#22
2012-10-23 20:03

Roy! Om A gör ett inlägg i tråden och postar och sen B strax efter gör ett inlägg och postar så syns B;s inlägg på första sidan. Men om A då glömde att skriva något och redigerar sitt inlägg så kommer A:s inlägg att synas på förstasidan eftersom A skrev och sparade sist när han redigerade sitt inlägg. Det funkar så.

#23
2012-10-23 20:19

Hackenbush, du har helt missförstått problemet. Problemet är att A kan skriva ett inlägg först och A:s namn syns då på startsidan. Men problemet med sajten/programvaran nu är att om B, C, D och E skriver inlägg efter A (och ingen redigerar) så borde ju E:s inlägg synas på startsidan, alltså namnet på den som skrev sist - men likt förbaskat är det A:s namn som syns. Hänger du med? Sajten uppdateras inte, om du förstår vad jag menar.

Nu, klockan 20:17, syns fortfarande Harrys inlägg från 17.31 - ett inlägg som har följts av ytterligare tre nya inlägg ...

#21
2012-10-23 21:32

Bilister hjälper inte de gående när de försöker korsa gatan, när man dels inte håller hastighetsgränserna , och många bilister kör ikapp framförvarande bil så att det inte uppstår några luckor i den täta raden av bilar vilket gör det svårt både för gående och bilister som vill kunna få en lucka att ta sig över där inga trafiksignaler finns. Barn stannar många bilister inte alls för vilket man ofta ser här i Stockholmstrakten. Problemet med miljön blir naturligtvis mindre med hybridbilar där förbränningsmotorn stannar så fort man släpper gaspedalen om motorn då inte redan står still , sedan går en stor del av energin från inbromsningen till batteriet, den energi som senare används när bilen körs iväg igen vilket inte skapar några större problem för miljön trotts täta stopp i trafiken.

#25
2012-10-23 22:44

Det är ju de som planerar hur vägar och övergångsställen ska se ut som är de värsta miljöbovarna! Planskilda korsningar löser ju alla dåligt placerade övergångsställen om man tänker lite framåt. Att tänka framåt är inte många som gör idag, man bara pratar om framtiden, det gäller att tänka på den nu också, och ur alla aspekter, inte bara skylla på bilutsläpp och göra det enkelt för sig. Att använda elenergi från ett kolkraftverk till en elbil är inte heller miljövänligt.

#26
2012-10-23 23:37

Ska man argumentera på det viset så är rödljus lika stora miljöbovar. För att inte tala om rondeller, korsningar, poliskontroller, vägarbeten och andra temporära hastighetssänkande faktorer i trafiken.

Om personer som stoppar trafiken vid övergångsställen tagit bilen istället för att agera bromsklossar, så hade miljöpåverkan blivit ännu större.

#27
2012-10-23 23:48

Vänd på det hela Marianne. ska det verkligen behövas flera ton plåt för att förflytta 75kg människa!?

#28
2012-10-24 00:14

Har olycksstatistiken gått ner efter att vi lärt ungarna att det är bara att kliva ut framför bilarna så fort man ser ett övergångsställe?
Kanske inte har kunskapen eller begreppet att avgöra stoppsträckan på en bil som färdas på halt väglag, även om bilisten ligger inne med fullt ansvar så gör inte väghållningen det.
Cyklister har förmågan att likna sig som fotgängare vid övergångsställe då begreppen i trafiken och säkerheten skjuts över till minderåriga
Finns det skattepengar avsatta från bilismen, skapa jobb i dåliga tider, bygg tunlar och broövergångar ökad säkerhet och bättre miljö

#29
2012-10-24 00:53

Men om S gör ett inlägg då, S som i Stene...syns inlägget då ? Kanske blev lite off topic nu. Fotgängare är miljöbovar, heter Marianne Sterners inlägg.Nej fotgängarna kan ju inte vara särskilt stora miljöbovar...så vida dom inte ätit stora mängder ärtsoppa etc. Lagstiftarna som hittade på zebralagen borde buras in och själva ha randiga kläder på sig för maken till idiotisk lag finns nog inte.

#30
2012-10-24 00:57

Prestigelös @ skriver: "Om personer som stoppar trafiken vid övergångsställen tagit bilen istället för att agera bromsklossar, så hade miljöpåverkan blivit ännu större."

Då har de kört olagligt! Fotgängare som beter sig som flertalet gör vid övergångsställen har sannolikt inget körkort.

#31
2012-10-24 01:21

Harry_2 har naturligtvis rätt, men det är bara att läsa några av de senaste kommentarerna så inser man att tyvärr är inte den sista hjärndöda, egotrippade idioten fysiskt död än.

Crister_1, det är säkert flera av oss som ögnar igenom sidan för att se om det tillkommit någon kommentar - och då är det ju bra om man faktiskt kan se det. Eller var det svårt att förstå?

Ja, hej på dig, Hejpådig!
Planskilda korsningar är väl precis det både trafikforskare och politiker vill ha, så du är knappast först med den tanken. Men dels ska det vara praktiskt möjligt att bygga såna och dels ska det finnas pengar.
Med lite framförhållning och omtanke (läs Harry_2:s kommentar) så klarar vi lätt av att visa varandra ömsesidig hänsyn.

Rac, jag har ibland funderat i samma banor som du.
Om jag jobbar inne i stan (Stockholm), inte tar jag väl bilen till jobbet!
Min syster som bor lite tokigt till beträffande kommunala samfärdsmedel, tar bilen till pendeltåget, men aldrig in till stan.
Också lite lustigt att i de fall familjen har två bilar, så använder mannen den stora för att forsla sig själv till jobbet, medans den lilla, med sämre krockskydd, transporterar barnen, och som har mindre lastkapacitet, används till inköpen.

Eson00, lär du verkligen barn att det är fritt fram att springa rätt ut på övergångsställen utan att se sig för?

Stene, den s k "zebralagen" är bra!
Visst finns det idioter av alla de slag, gående såväl som bilister, som struntar i att se sig för respektive kör om på övergångsställen, men de flesta har faktiskt koll.
Sen handlar det naturligtvis om att lära ut att vi alla är trafikanter med allt vad det innebär.
Det finns ju fortfarande gott om bilister som inte ens har fattat hur blinkersanvändning i rondell fungerar!

#32
2012-10-24 01:30

Tack för omdömet "den sista hjärndöda, egotrippade idioten " Roy J
...men har du tänkt på att ditt eget inlägg också tillhör "några av de senaste kommentarerna" :-)

#33
2012-10-24 08:13

Rondellkörningen är ett bra exempel, Roy, där ser man en uppsjö av "lösningar" på ett enkelt problem. Blev själv utskälld av en gubbe trots att jag körde enligt gällande regler (vet dessutom mycket väl hur det ska vara då jag övningskör med min dotter...). Skulle åka 3/4-varv i en rondell (jag vet också att det heter cirkulationsplats...) och svänga ut "kl 9" blinkar då höger i höjd med kl 12. från motsatt håll kl 12 kommer en äldre herre ganska fort som ska "rakt fram" och får liksom jag tvärnita för att inte krocka. jag tutar till och kör vidare ur rondellen varvid mannen följer efter och stannar bakom när jag parkerar utanför affären: "nästa gång kan du ju blinka hela vägen i rondellen!" hojtar han, varvid jag replikerar att det är inte så regelverket ser ut och jag kör enligt instruktionerna (förklarar också lite kortfattat). han vägrar ta åt sig av fakta och kör mot enkelriktat därifrån...

#34
2012-10-24 08:14

Den här artikeln är nog bland det dummaste o mest ogenomtänkta jag någonsin läst.
Hoppas artikeln sprids utanför denna bilvänliga sida. Kommer nog locka många till ett gott skratt både åt innehållet i sig o den som lyckats få ihop en sådan artikel o publicerat den.

#35
2012-10-24 10:04

Den här artikeln är högst välkommen, då den tar upp ett ämne som det närmast är tabu för. Jag anser att det faktiskt finns anledning att diskutera ämnet seriöst. När jag är gångtrafikant släpper jag ALLTID bilarna före vid övergångsställen just av praktiska och hälsomässiga anledningar. Ris åt som som stenhårt håller på sin rätt att klampa rakt ut utan minsta känsla för situationen. Zebralagen har medfört att gångtrafikanter tror sig ha enbart rättigheter men inga skyldigheter.

#36
2012-10-24 10:35

Av hälsomässiga anledningar använder jag bilen ytterst sällan. Och hävdar faktiskt min rätt att gå över på ett övergångsställe på ett säkert sätt. tror att de som står o viftar fram bilar vid ett övergångsställe gör fel då de inte alltid kan vara säkra på att någon annan kommer bakom o går över. Naturligtvis ska man inte bara gå rakt ut men man ska inte heller sitta i bilen o låtsas titta rakt fram som om de gående inte fanns. Nej jag tänker inte ta ansvar för att så många anser sig vara tvungna ha två ton plåt för att förflytta sina 75kg trots att de vet om sin miljöpåverkan och alla de startstoppsituationer det medför.
Sen tror jag att alla kommuner borde göra en säkerhetsbesiktning på sina övergångsställen. Bygga bort farorna med förtydligande o kanske sänkt hastighet. bara i den lilla stad jag bor finns det många som skulle behöva förtydligas så att alla kan se dom tydligare! Många är nog lätta att missa för besökande billister.

#37
2012-10-24 10:38

rac, du beskriver ytterligheter. sanningen ligger nånstans mitt emellan, man ska alltid försöka få trafiken att flyta så smidigt som möjligt oavsett om man går, cyklar eller kör bil. Det är när alla ska hålla benhårt på "sin rätt" som det börjar krångla. om det kommer 4 bussar på rad håller i alla fall jag in steget lite istället för att traska rakt ut i gatan så de får bromsa med allt vad det innebär i form av olägenheter för passagerare och andra medtrafikanter. Om man har ögonkontakt åt båda hållen brukar allt fungera smidigt. Så många som står och vinkar fram trafik finns det inte och självklart gör man det ju inte om det finns andra som ska gå över, det är inte alla städer som har trafik som Stockholm så ibland är man faktiskt själv att gå över...

#38
2012-10-24 11:05

Som alltid i trafiken, både för fotgängare och bilister gäller det att planera. Ser man som bilist en fotgängare som kan tänkas gå över ett övergångsställe, ska man naturligtvis anpassa hastigheten, helst så att man inte behöver stanna alls.
Som fotgängare har man också skyldigheter, se åt båda hållen innan man går över. Tryck inte på knappen för röd gubbe om det inte behövs. Man ser ofta fotgängare som trycker röd gubbe först och sedan märker att "jag kan ju gå över ändå". Med påföljd att bilar stannar framför ett tomt övergångsställe, vilket ger ökade utsläpp.
Att gå i trafiken med musik i hörlurar är att avskärma sig från verkligheten och är förenat med livsfara. Var och en har ytterst ansvar för sin egen säkerhet.

#40
2012-10-24 15:27

Stene, har inte kollat vad du skrev, men tydligen anser du dig göra skäl för omdömet. Annars fanns det ju fler som skrev.
Jag inkluderade ju faktiskt inte alla och rimligen inte mig själv eftersom min kommentar inte fanns utan höll på att skrivas.

FLAC, det du beskriver är ett ständigt problem när man ska in i en rondell.
Från motsatta sidan kommer en bil utan blinkers. Föraren anser inte att blinkers behövs eftersom denne "bara" ska rakt fram (sett ur den ursprungliga färdriktningen - inne i rondellen finns ju knappast något rakt fram).
Själv vet jag inte om bilen ska fortsätta i rondellen (vilket borde vara det rimliga) eller svänga ut (utan blinkers) vilket är det vanliga.

Crister-1, läste igenom din kommentar ett par gånger till och inser att den kan tolkas på minst tre olika sätt. Jag uppfattade den som att problemet inte var något alls att skriva om - därav min kommentar. Tydligen ska jag tolka den som en släng åt Hackenbush.

#42
2012-10-24 20:53

Jagla: Det funkar inte att "inte stanna alls". Många är helt paranoida och börjar inte gå förrän bilen står till. Trots att man bromsa en bra bit innan och saktar ner står idioten kvar och stirrglor.

#43
2012-10-24 22:17

Roger Skagerström @ Inga problem, då är det bara att åka, för det är troligen en körkortsinnehavare som vill släppa bilen före. Börjar han inte gå direkt så lär han inte göra det när Du kommit nära heller.

#44
2012-10-24 23:36

Mjae är ofta tanter av olika slag. Har aldrig sett en tant i mitt liv som betett sig smidigt i trafiken.

#45
2012-10-25 09:17

Är det här enbart ett problem beroende på "de andra" d v s fotgängare? Eller beror det på bilisternas förmåga att köra fokuserat och hantera alla de intryck och signaler som finns i trafikmiljön?

Jag får följande bild av händelseförloppet i artikeln. En radda bilar i storstadstrafik. Avstånden för korta, hastigheten för hög, alla blir tagna på sängen av en fotgängare. Fotgängare händer 100 000 -tals ggr om DAGEN i storstadstrafik.

Korta avstånd, framförallt om du ligger bakom bussar och lastbilar, gör att du inte ser det som eventuellt kan hända framåt. För hög hastighet gör att du inte hinner bearbeta alla intryck som möter en bilist, framförallt i stora städer med sin intensiva trafikmiljö. Om du inte ser det som eventuellt kan hända, kan du inte anpassa din körning efter omständigheterna.

Den kloke strävar efter att anpassa sin körning efter omvärlden, idioten skyller sin egen oförmåga att hantera den på samma omvärld. Man drar sig inte ens för att rekommendera lagändringar.

Situationen ovan hade förmodligen kunnat lösas bättre om bilistena i kön förutsett, slagit av på farten, låtit fotgängaren "rinna över, mjukt fortsatt sin körning och glömt saken efter 3 sekunder. I de fall då dagisgrupper eller rullatorer behöver mer tid, är det då inte en välgärning att ge dem den tid de behöver? Vilken miljö är egentligen viktigast? En och annan förorening, eller den som råder mellan människor?

#46
2012-10-25 12:05

Men för fan, Roger!
Tillåter du bara människor med full syn- och rörelseförmåga att vistas utomhus?
Min 82-åriga mor är fullkomligt klar i knoppen, har inget större fel på rörelseförmågan men har kraftig makuladegeneration vilket gör att hon inte ser så värst mycket - i synnerhet inte rakt fram. Jag är imponerad av hur hon ändå tar sig fram överallt med bussar och annat.

För många år sen, när hon jobbade i stan, så var det framför allt ett övergångsställe där svängande bilister körde som dårar. (Innan zebralagen.) Jag var själv där och kollade.
Vid ett tillfälle saktade en bilist ner för att, lagom när min mor (som då såg alldeles utmärkt) insett att här kom en bilist som faktiskt just saktade ner och alltså klev ut i gatan, trycka gasen i botten. (På det sätt snabb95 beskriver, vilket jag hoppas var ironiskt menat.)
Alltså chansar hon inte.

Många äldre känner sig osäkra i trafiken - med all rätt.
Det är en hetsig, aggressiv atmosfär där egot är det enda som gäller.
Dock tycker jag att svängande bilister numer tar större hänsyn än tidigare.

Ska man tro somliga gnällspikar här i spalten, så finns det bara två typer av fotgängare vid övergångsställen. De som plötsligt springer rätt ut utan att se sig för och de som väntar tills bilen stannat helt och då med tvekan makligt tar sig över.
Somliga märker alltså endast irritationsmomenten Och till irritationsmomenten räknas tydligen allt som kräver lite förståelse och hänsyn.

#47
2012-10-25 15:07

JAG ska fram och då ska ingen annan påverka MIN framfart, och om någon ändå stoppar MIG så borde det stiftas en lag så att JAG kan köra obehindrat utan irritationsmoment.

Vi lever i ett egofixerat samhälle, trafiken är inget undantag...

#48
2012-10-25 17:55

Jag tycker att det fungerar mestadels bra vid övergångsställena i området där jag bor när det gäller fotgängare men vad jag retar mig på är alla cyklister som använder övergångsställen som en cykelbana och de tror att de har samma rättigheter som fotgängare vilket gör att de i full fart kör rätt ut över gatorna och eftersom många kommer ganska fort så är risken för olyckor överhängande. Vem fan hinner bromsa för en cyklist som i full fart plötsligt svänger ut på ett övergångsställe?

#49
2012-10-25 23:02

@rac
Du "Och hävdar faktiskt min rätt att gå över på ett övergångsställe på ett säkert sätt." men du glömmer att nämna att det är DIN SKYLDIGHET att se till att det kan ske på ett säkert sätt. Du glömmer att i trafiken så finns det inga rättigheter, bara skyldigheter.

@FLAC
De flesta cirkulationsplatser är av sådan kaliber att de kvalar in i gruppen "minimalistiska rondeller". Kommuner har helt enkelt på vanliga korsningar smällt upp en rondell på kanske fem meters diameter. Då är det mycket lämpligt att tala om för omgivande trafik att man skall runt den för att "svänga vänster" vilket i förlängningen ger ett bättre flyt då man inte behöver stå och vänta på en idiot som skall rakt fram och som inte behagade visa att han skall ut. Erkänn istället att det är lättjan, för jag kan inte tro att det är av egoism, som gör att du inte visar vart du vill ta vägen.

#50
2012-10-25 23:07

Ett beteende, som jag gärna vill ta åt mig äran för, är att jag som fotgängare tackar den bilist som stannar för mig och släpper fram mig. Detta beteende har medfört att de flesta av förarna ler tillbaka och vinkar glatt, och har gjort att beteendet spridit sig i vår stad. Folk tackar numera när förare stannar, och förare vinkar fram fotgängarna som i sin tur tackar. Hela scenariot åtföljs av ideliga leenden och respekt.

#51
2012-10-26 10:48

sackese, det är inte lättja... det är en vilja att vara konsekvent och följa reglerna så som de är formulerade. Eftersom jag handleder min dotter i övningskörning avstår jag också från att hitta på egna regler och mulle-mecklösningar. Föredrar att hålla mig till det material som finns angående de regler som nu gäller... blinkar heller inte i skarpa kurvor då jag utgår från att medtrafikanter förstår att jag ska följa vägen, vilket körning i en cirkulationsplats faktiskt är.
det finns många hemsnickrade varianter på detta, tex blinka vänster och sen svänga ut utan högerblink, köra "rakt fram" utan att blinka ut höger osv. Detta ser jag varje dag, det är dessutom så att många verkligen tror att de gör rätt på sitt sätt. Regeln om att lämna företräde när man svängande korsar ett övergångsställe känner många heller inte till.
Så länge man gör enligt de nuvarande reglerna gör man inte fel, och jag betackar mig för dina analyser ang lättja eller egoism. Du vet uppenbarligen inte vad du talar om.

#52
2012-10-26 14:15

@FLAC
Jag pratar nu inte om de CP som har 10 meter i diameter, där kan annalkande förare faktiskt se om de som befinner sig i CP skall svänga av eller fortsätta köra i den.

Om folk blinkade i de små CP så skulle trafiken flyta betydligt bättre, eftersom då kan de som närmar sig bättre anpassa körstilen efter omständigheterna.

Jag håller med om att det råder mängder med olika stilar, folk som totalt struntar i att blinka eller lämna företräde och andra avarter. Dock så finns det en lagparagraf som talar om att du skall tydligt visa dina intentioner, och däri anser jag att det ingår att visa på de små CP vart man skall ta vägen. Finns inget mer frustrerande än att stanna och märka sedan att den man stannat för kör ut innan.

Att hinna slå om från vänsterblink till högerblink är inte det heller så svårt, man bara låter bli att kröka fingret man använt för spaken, och när man rattar tillbaka så kommer nämnda finger att ovillkorligen slå om spaken till högerblink...

Ditt inlägg var hyfsad ok ända fram till sista stycket där du blir allmänt otrevlig. Och att du tog åt dig ang lättja och egoism bevisar bara att så är det. Punkt!

#53
2012-10-26 14:58

Nej sackese, nu drar du felaktiga slutsatser igen. Du anklagar mig för lättja och egoism när det inte alls finns några sådana intentioner, att jag reagerar mot det är inget bevis för att du har rätt. Det är så det funkar när man blir felaktigt anklagad för något av någon som drar förhastade slutsatser om ens person.
Ang regelverket så skrev jag ju att jag är mån om att köra "by the book" för att jag övningskör med min dotter och har många exempel på att folk blivit kuggade pga att de varit överförsiktiga vilket inte alltid gillas av kontrollanten. Transportstyrelsen har givit ut en broschyr som går att hämta hem här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/ klicka längst ner så kan du läsa PDF:en, sedan behöver du inte undra mer. Är det märkt med skylten CP så är det en sådan oavsett diameter. En CP är en 360 graders vänsterkurva med utfarter åt höger, vänstersväng existerar inte. Blinkar du i alla kurvor? Visst det kan man ju göra för att vara övertydlig, men man måste inte.
googlar man frågan hittar man väldigt många som har synpunkter på att just vänsterblink förvirrar onödigt mycket också så alla delar inte din övertygelse, och så länge inte reglerna ser ut så har jag och de som väljer att avstå från vänsterblink vår fulla rätt att göra så. Återigen, jag föredrar att lära ut på det sätt som vår körskola förordar för att inte förvirra. Dessutom, att vissa stollar inte ens blinkar höger för att de tror de ska "rakt fram" kan ju inte jag stå till svars för? Finns ingen mening med att fortsätta diskutera om det är rätt eller fel att köra enligt transportstyrelsens instruktioner, sen får du tycka vad du vill.

#54
2012-10-26 18:07

FLAC har fullständigt rätt i det han skriver.
Jag tänkte komplettera lite med att man inte använder blinkers så länge man fortsätter på samma väg, vilket ju en cirkulationsplats är, men det har FLAC redan bemött - och mer därtill.

Däremot skadar det knappast att vara extra tydlig, vilket sackese påpekar.
Om jag själv tänker fortsätta på vägen till vänster, så slår jag på vänsterblink innan jag kommit fram till rondellen, främst för att förvarna de bakomvarande. Jag behåller blinkersen påslagen tills jag är mitt för utfarten innan den jag ska av (den som somliga vill kalla rakt fram) och slår då på höger blinkers och kör ut.

Det vanligaste beteendet - om blinkers alls används - är att slå på vänsterblink först när man är inne i rondellen och slå av den precis innan man svänger ut - utan högerblink.
Är det för att pliktskyldigast visa att man ändå använt blinkers - fast fel?
Jag känner åtminstone en person som vägrar att lära om, utan betraktar fortfarande alla rondeller som vanliga korsningar. Han har minsann blinkat vänster och därmed nog!

Vad jag däremot inte gillar, är att det på flerfiliga vägar numer är tillåtet att ligga i höger körfält och och fortfarande ligga kvar i rondellen. Många bilar ligger ju i vänster körfält även när de ska rakt fram, sett från den ursprungliga färdriktningen. De tar då för givet att bilen till höger om dem ska samma väg, vilket alltså inte alls behöver vara fallet.

Det grundläggande felet är att många inte klarar av att se cirkulationsplatsen som en helt egen väg, där inget rakt fram, vänster eller höger existerar. Man kör helt enkelt på en oberoende väg som leder runt, runt. Vill man av från den, så slår man först på högerblinkers för att visa att man ska ut i nästa avfart.
Sen spelar det ingen roll om det gäller den första avfarten, den som fortsätter i den ursprungliga färdriktningen. Ingen annan vet ju vart du ska ta vägen om du inte visar det med din blinkers!

Utan blinkers i rondell blir allt bara lösa antaganden, vilka ofta stämmer - men varför nöja sig med ofta? De flesta som kör in i en rondell tänker fortsätta i samma riktning som de hade innan, "rakt fram", men vad är det för fel att visa det? Dessutom är det ju lag på det.

Fan vad somliga krånglar till de mest självklara saker!

#55
2012-10-27 12:08

Jag tycker att det är att visa hänsyn till sina medtrafikanter som kommer från andra hållet i en CP att när jag är på väg ut (även om jag skall rakt fram med utgångspunkt var jag kom ifrån) att blinka till så att de som skall in i rondellen inte behöver stå och vänta på att se hur jag tänker köra. Om jag blinkar för att köra av kan de som är på väg in i CP köra vidare utan att stanna och vänta på mig. Det kostar så lite att dutta till blinkersspaken att om man inte vill göra det så är det nog ren principsak och motvilja som får en att låta bli att göra det

#56
2012-10-27 22:20

Hackenbush, ja det är ju till och med så reglerna är skrivna. Blinka när du kör ut, enkelt och logiskt. Att inte göra det ger dig böter om polisen är på plats.

#57
2012-10-28 11:17

FLAC!
Jag tror inte polisen bryr sig speciellt mycket om detta, de kunde fått enorma intäkter till statskassan om de hade brytt sig att kolla vid de CP som finns i kommunen där jag bor. 1 av 10 blinkar vid utfart i CP här.
Förr när man skulle blinka vänster i CP så blinkade ju bilisterna mer konsekvent men nu när man bara skall blinka vid utfart från CP så struntar de flesta i att blinka alls.

#58
2012-10-28 15:50

Nej det ses nog mellan fingrarna allt som oftast, men det finns exempel på folk som bötfällts för det. Förmodligen pga att de ska titta extra på detta just då.

#59
2012-10-29 17:44

När jag själv är fotgängare brukar jag försöka släppa förbi enstaka bil innan jag går fram till övergångsstället. Det är ju enklare att stanna/starta 85 kg än 1800...
För övrigt har ingen fotgängare rätten att bara kliva ut, passage ska ske utan fara.

När det gäller blinkers och CP så säger en del körskolor att man bör blinka vänster (detta för att tala om för omgivningen att man tänker fortsätta i CP), men alla säger att man SKA blinka höger.
Alltså säger inte alla skolor som FLAC berättar.
Det där med blinkers i CP verkar vara väldigt komplicerat, för inte många bilister klarar av det...

Till och med polisen måste gå på kurs, det tar 4 timmar för dem att lära sig den komplicerade regeln: "Blinkers ska användas när man kör ut ur en cirkulationsplats"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2345&artikel=4315999

#61
2013-01-30 10:59

Ärligt talat var detta bland det dummaste jag har läst den senaste tiden. Hur ska en fotgängare egentligen bete sig när den står där och ser en oändlig bilkö passera? Det dyraste alternativet vore förstås att separera bilister och fotgängare helt men det är ju knappast rimligt. Det näst bästa alternativet blir då att ge fotgängarna företräde och det bästa vore att reducera biltrafiken med sisådär 80% (och lastbilstrafiken med sisådär 99%).

#62
2013-01-30 22:02

Moggel: kan hålla med dig om att arikeln inte är briljant men ditt påstående om att minska personbilstrafiken med 80% och lastbilstrafiken med 99% var nog två eller tre steg mer hjärndött.
Bil- och lastbilstrafiken är nödvändig för att få samhället att fungera öht idag. Alla har verkligen inte möjligheten att pendla med lokaltrafiken till jobbet och vi kan knappast sköta alla varuleveranser med tåg. Det som behövs är ett hållbart sätt att köra bil och lastbil på, och det verkar vara el och förnyelsebara bränslen.

#63
2013-01-30 22:49

@HerrAber: Jo, jag medger att siffrorna givetvis är gripna helt ur luften och var mest ett mått på vad jag tycker borde vara ett långsiktigt mål. Jag inser, precis som du säger, att vi inte kan växla om över en dag men, handen på hjärtat: Hur mycket görs det egentligen överhuvud taget för att ställa om till en mer miljövänlig trafik? Sannolikt måste vi både förändra sättet vi arbetar på (för att reducera det dagliga pendlandet) och försöka ersätta den ständigt växande tunga trafiken med alternativ som både är miljövänliga och som inte förstör våra vägar (vilket den tunga trafiken gör). När ska vi se en politker faktiskt arbeta för ett utbyggt järnvägsnät? Mycket snack och ingen som helst verkstad om man ser till de senaste tio åren!

#64
2013-01-31 12:10

Nu har ni nått botten, Vi bilägare.