Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Fokus på ”Kia-målet”

5 oktober 2012

Vi presenterade i vår svenska AutoIndex-undesökning nyligen att svenska folket blivit allt mer nöjda med sina märkesverkstäder.  Den största bidragande orsaken till det är att konkurrensen skärpts. De obundna verkstadskedjorna flåsar märkesverkstäderna i nacken, vilket tvingat dem till att jobba ännu hårdare med kundservice och prispolitik.

Tänk er in i situationen om vi inte har någon konkurrens, alla vänder sig till sina respektive märkesverkstäder och ett slags märkesmonopol uppstår.

Det är vad Sveriges Bildelsgrossisters Förening - som också representerar de fria verkstadskedjorna - befarar. SBF har stämt Kia Motors Sweden AB för misstänkt brott mot EU:s konkurrensregler. SBF anser att Kia utestänger de fria verkstads- och reservdelskedjorna genom att binda fast sina kunder via en sjuårig garanti, där kunden är tvingad att låta all service ske hos auktoriserad Kia-verkstad från dag ett, för att garantin ska fortsätta att löpa hela vägen ut.

Rättegången i Marknadsdomstolen pågår 10-16 oktober och följs med största intresse av hela den europeiska bilbranschen och berörda EU-myndigheter. Om Kia vinner målet är det inte svårt att räkna ut att övriga tillverkare och generalagenter omedelbart kommer att gå ut med än mer villkorade garantier.

Garantier är förstås tryggt, men vi ska också ha klart för oss att det är vi konsumenter som i förlängningen betalar för dessa ”erbjudanden”. Enligt konsumentköplagen har vi en treårig reklamationsrätt och merparten av den svenska bilbranschen ligger inom den tidsperioden för nybilsgarantier.  Men vissa tillverkare går steget längre, och erbjuder fem, sju, ja till och med åtta års nybilsgaranti. Så här långt är det nästan bara Kia med sin villkorade garanti som har vågat trotsa EU:s gruppundantag om fri konkurrens.
 
BMW och Subaru tillämpar också en låsningseffekt med fri service under en specificerad tid, och det är också ett garantikrav som kan strida mot det europeiska gruppundantaget.  I dessa fall kan inte kunden välja bort servicepaketet mot ett reducerat nybilspris. Volvo har ett liknande paket med Volvo XC60, men här har kunden en möjlighet att avstå – och få ett lägre inköpspris.

Vi behöver fri konkurrens och mångfald på bilservicemarknaden liksom inom mediavärlden. Ju fler alternativ och ju fler röster desto bättre.