Bild
Nästa artikel

Vinner italienaren kombikampen?

Blogg
Testet av nya Fiat Tipo, VW Golf och Opel Astra handlade mycket om törst. Men inte på vatten, utan på bränsle…

Fiat Tipo marknadsförs med en frestande prislapp som främsta vapen. Men har den nya italienaren vad som krävs för att på allvar kunna utmana etablerade konkurrenter som VW Golf och Opel Astra?
 
Vi har låtit Tipo gå en match mot Golf och Astra – alla tre i kombiutförande och med bensinmotorer. Det blev ett test som i mycket kom att handla om förbrukning, säkerhet, ekonomi och modernt biltänkande.
 
Den Turkiet-byggda Fiaten har det klart lägsta inköpriset. Men hur långt räcker det? Har den någon chans mot VW:n och Opeln när det gäller saker som krocksäkerhet, köregenskaper, komfort, bränsleeffektivitet, utrymmen och praktisk användbarhet? Och är den verkligen billigast att äga när alla kostnader räknas in?
 
Svar på frågorna får du om du läser vårt avslöjande trippeltest. Det finns i nummer 09/2017, som finns att köpa från och med tisdag den 13 juni.
 

Kommentarer

#1
2017-06-09 08:24

Så billig är den inte. Klart sämsta köp i klassen.

#2
2017-06-09 09:17

I ett VIB test vinner väl alltid en VAG produkt, eller? För att sedan när ägare säger sitt så är de inte alls så nöjda som ägare till andra märken enligt VIB egen undersökning Autoindex. Så något gör att testlaget går i otakt med ägarna erfarenheter. Man undra vad är det de funnit som är så negativt som inte testlaget funnit i ägandet.

#3
2017-06-09 09:17

Fiat är stendött i Sverige sedan många år. När Uno, Tipo och Punto såldes var Fiat en vanlig syn på våra vägar, men nu ser man inte många Fiat. Man schabblade bort märket, oavsett hur bra eller dåliga bilarna var/är. Sedan kan man ju alltid fundera på uttrycket "modernt biltänkande". Det är inte självklart att det är så bra, i många fall kan det snarare vara skönt med utprovade grejor, det är väl därför Dacia säljer bra.

#4
2017-06-09 09:48

Visst är Fiaten billigast, ca 187000:- med 110 hk automat, Astra 105 hk Easytronic ca 202000:- (- 15000:-) med 150 hk och riktig automat 225000 , Golf 110 DSG ca 215000:-. Men det är ju bara utgångspriserna.
Sedan skiljer det ju en hel del i utrustning och kostnaderna för det, en Golf kan ju lätt gå på närmare 400000:- när man plockar en massa prylar.

#5
2017-06-09 10:06

Och om vi som faktiskt äger en VW ändå är nöjda så är det uppenbarligen inget som räknas i Shoguns något inskränkta "undersöknings-värld". Så jag är inte förvånad att Golf vinner i den konkurrensen. Har provat de allra flesta bilar i det segmentet och Golf är helt klart svårslagen - precis som ViB skriver så kanske den inte är bäst i alla "grenar" men den gör bra ifrån sig i de allra flesta. Skulle tro att den svåraste konkurrenten är koncernsyskonet Octavia. Sen beror det som vanligt på vad man själv har för krav så nån "one size fits all" finns givetvis inte. Och alla är ju fria att ha sina egna krav och preferenser men att generellt tillskriva oss VW-ägare som missnöja ägare är lite väl magstarkt.

#6
2017-06-09 10:37

Allt sedan jag ägde en FIAT Bravo så har mitt hjärta klappat för Fiat. Där började också "the down fall" där Fiat trots ovationer i bilpress och sälj framgångar i tio år i rad hoppade jerka i mellan olika ÅF, rena buskhandlare då märket stod på pik!
Det finns en smak i det Italienska som biter sig fast så att jag förstår "Alfistos" och jag hör mitt eget hjärta men att förnuftet mitt kvarstår som starkare. Fiaten var underbar men samtidigt en massa tutti - frutti blandad konfekt i en salig röra som i sanningens namn spretade lite väl mycket för att bilen ska så här efterhand äras som Nr Uno men att suget sitter fortsatt kvar.
Tipon går i samma anda vet jag men fan vet om jag inte tycker att den är snyggast av dessa tre.

#7
2017-06-09 11:28

Saabnisse: jag hittar lite annorlunda priser, Fiat 176, Astra 210 (150hk) och Golf 223 för de billigaste. Nästan 50k i skillnad med Fiat och Golf. Fast efter ett år är nog skillnaden åt andra hållet...

#8
2017-06-09 11:52

Ja Golfen har väl den minst spännande designen av dessa tre, Fiaten är riktigt snygg och Opeln likaså.

Men tråkig, återhållsam, feg, försiktig eller fantasilös design brukar stå sig bättre med tiden.
Typ Audi och BMW...

Bilar med ett tidstypiskt formspråk som Volvo S/V60 och Hyundai i40 t.ex. åldras inte så väl designmässigt alla gånger, utan de ser lite bedagade ut ganska snart.

#9
2017-06-09 12:17

Inte svårt att räkna ut vem som vinner! Golfen så klart!

#10
2017-06-09 13:37

"tråkig, återhållsam, feg, försiktig eller fantasilös"
Det stämmer, de flesta människor är just så och då är det inte märkligt att de väljer en bil som speglar deras egen personlighet.

Just varit ute och åkt Golf kombin med multilänkaxeln är det bäst att understryka, på en grusväg med hålor och det var en katastrof, tveksamt om jag åkt i en så skumpig och dåligt fjädrad bil i hela mitt liv, det slog i karossen så man blev rädd att den skulle gå sönder och smällarna i ryggen var hemska.

Klassens bästa komfort, vem har myntat det uttrycket?
Någon som bara kör på motorväg får man förmoda.

Golf är oerhört bra på många punkter, men det innebär inte att man okritiskt ska svälja allt det den är dålig på och blunda för de flertalet punkter där den erbjuder sämre lösningar.

#11
2017-06-09 14:41

Fiaten har inte en chans mot dom andra storsäljarna.. Men dom förnuftiga som inte bryr sig.. Dom köper Fiat.

#12
2017-06-09 14:57

Stenhård konkurrens i denna bilklassen. Focus, astra, golf, leon, octavia, Tipo. Men överlag ganska själlösa bilar.

Mitt val föll på Seat Leon som jag nyss beställt eftersom jag tycker den har iaf lite attityd och karaktär. Stod i valet och kvalet mellan Astra och Leon. Golfen tycker jag är för tråkig. Gick på den bilen som tilltalade mitt hjärta mest dvs Leon. Fiaten är också trevlig men känns för pkastig inuti anser jag.

#13
2017-06-09 15:02

Största felet med Leon är den hemskt osnygga och enkelt designade instrumentpanelen, den sänder en väldigt dålig känsla för mig.
Lustigt att så många säger att den har mer känsla, svårt att förstå.

#14
2017-06-09 16:12

NIklas
Lite som att säga att du med förutfattade meningar har en ganska korkad personlighet?
Ingooo
Jag tror du kommer bli nöjd. Instrumentpanelen är tillräckligt bra för att fylla sin funktion och mer därtill. Du valde väl 150 hk motorn?

#15
2017-06-09 17:25

Fiaten är marginellt billigare i inköp. Ok , men absolut dyrast när man säljer.

#17
2017-06-09 17:41

Seat är ju bara en omsminkad Volkswagen. Fiat är ett förnuftigt och kompetent val, hög komfort, lämplig utrustningsnivå, väldigt rymlig, mjuk fjädring - som många Fiat var förr. Minns Ritmon, eller första Tipon, dugliga och förnuftiga rymliga bilar med hög komfort och roligare detaljer än Golf. Bästa motorerna är 1,6 diesel och 1,4 bensinturbon. 1,6 e-Torq motorn är duglig men de andra är både starkare och snålare.

#19
2017-06-10 09:22

Kamremsbyte var 6000:e mil på Fiaten känns inte speciellt modernt.

#20
2017-06-10 09:41

Går att hitta Tipo kombi diesel 120 hk i version Lounge alltså högsta utrustningsnivån, för 185 000 kr på Blocket. Det är en bra rabatt. Lite trista färger bara som lagerhålls - svart, mörkgrått och vitt. Bilen finns i berydligt fler färger än så, men då får man beställa hos fabriken.

#21
2017-06-10 15:01

En tysk kombi i svart, vitt eller silver det är grejer det gubbar! Sen är det bara att stampa gasen i botten mot närmsta rödljus och stå där och frusta med resten av radhus-maffian. Du ska F----N inte tro att du är nåt Svenne och strunta för Guds skull i blinkers. Riktiga män kör med en hand på växelspaken i 120 för man vet aldrig när man måste smälla i tvåan, och det där sportchassit med spoiler passar perfekt på Coops parkering. Nä nu kör vi!

#22
2017-06-10 21:19

Ja det bor nog en liten italienare i oss allihopa.
Snackade bil med två italienska jobbarkompisar och de mindes tillbaka till ungdomen och små fiats, inget chiptrimm och stuprör till avgassystem där inte, i med en större motor bara, vems? Någons...typ, någon här någon där svårt att veta kan ha varit ifrån en polisbil.. blink, blink, den ene ifrån syd den andre i ifrån nord men rörande eniga över hur det gick till förr i tiden i Italien och inte så jätte länge sedan..
Ehhhh.. kom jag med, besiktning? Polisen? Moaahahahaha! Du skämta aprillo? En sedel vikt så..polisen kom aldrig ikapp i sina bilar, nej de saknade motorer!

#23
2017-06-10 21:19

Tobo
Vansinnigt. Hade så på Peugeot 308sw -03. Vem fan pallar med så tajta kamremsbyten? Undrar vad det kostar?

#24
2017-06-14 00:03

Niklas: ja du tycke och smak är ju olika. Jag gillar Leons inredning ala 2017 betydligt mer än tråkiga Golf och urtrista Octavia. Dom är inye dåliga men i mitt tycke själlösa. Jag gillar å andra sidan lite kantiga linjer.
Axa: Nä inte 150hkr utan 125 hkr 1.4Tsi. Finns bara till Leon x-perience som jag föll för om jag förstått rätt.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!