Bild
Nästa artikel
Blogg

Testmil för din skull

12 januari 2015
En halv miljon kostade det här långteståret oss, huvudsakligen i bränsle och värdeminskning.
Förra årets långtest kostade oss en halv miljon kronor men vi är massor av erfarenheter rikare. Här är största utgifterna:

Ett nytt biltestår är till ända och på redaktionen är vi 500 389 kronor fattigare, men massor av erfarenheter rikare. Jag pratar om årskostnaden med vårt begteststall 2014. Jag har ägnat mig åt att räkna på bilkostnaderna i alla dess former. Totalt har vi kommit upp i 68 141 mil fördelade på åtta bilar. Det ger över tid en genomsnittlig milkostnad på 38,63 kronor. Totalt handlar det om drygt 2,5 miljoner.

Senaste teståret för dessa äldre långtestbilar kostade alltså dryga halvmiljonen. Värdeminskningen och bränsle tär hårdast på ekonomin, med undantag för plug in hybriden Opel Ampera där drygt 70 procent enbart ligger på värdeminskningen och vår sju år gamla Volvo V70 där bränsle och verkstad kostar mest.

Vi Bilägare är en av få tidningar i hela Europa som har ett eget teststall. I papperstidningen som kommer ut i morgon till våra prenumeranter redovisar vi alla kostnader samt alla fel och fadäser som våra begtestbilar råkade ut för under 2014.

Diskutera: Finns det något som du vill att vi börjar undersöka i vårt långtest, som vi inte gör i dag?
 
 
Boo Wennerberg