Bild
Nästa artikel

Sladdlöst

Blogg
Webbredaktionens projekt att lägga 3 000 km på eldrivna långtestaren BMW i3 på bara tolv dagar närmar sig sitt slut. I morgon summerar vi upplevelsen.


Efter att ha kört ytterligare en långkörning med elbil så kan jag smått irriterat konstatera att elbolagens antisladdsystem fungerar bättre än bilarnas. Det är glest mellan snabbladdningsmöjligheterna och det gör att elbilen blir svåranvänd. Att laddstolparna dessutom inte blir reparerade när det uppstår fel gör inte saken bättre.
 
Snabbladdstolpen i Jönköping har nu varit ur funktion de tre senaste gångerna jag varit där. Det innebär att mellan Borås och Linköping finns ingen möjlighet att fylla batteriet, om man inte vill spendera en natt på hotell som erbjuder laddström förstås. Till och med med räckviddsförlängaren blev det väldigt tajt. Mätarna visade att jag hade noll kilometer kvar att köra när jag svängde in till laddstolpen i Linköping för sista gången.
 
Om vädret varit bättre så hade jag haft bättre marginal,
men det hjälper inte mycket när man väl är ute på vägarna. Elbilen förblir nog ett stadsfenomen några år till.
 
Förhoppningsvis infrias vallöftena om nya laddstolpar för nu börjar det bli trångt runt de få som faktiskt fungerar. Flera gånger under helgen har jag fått vänta, eller letat reda på en annan laddstolpe då det varit upptaget. Står det två bilar före mig kan det ju innebära en väntan på upp till en och en halv timme innan jag kan börja ladda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.