Bild
Nästa artikel
Blogg

Pang i rutan - ännu ett stenskott

9 januari 2015
Den sprillans nya långtestbilen (jag får ännu inte avslöja märke och modell) fick ett stenskott redan efter knappt hundra mil.
"Jag är en stenskottsmagnet. Vet inte hur många gånger jag under de senaste åren hört en smäll i rutan och strax därefter sett en liten förarglig spricka växa fram."

Jag är en stenskottsmagnet. Vet inte hur många gånger jag under de senaste åren hört en smäll i rutan och strax därefter sett en liten förarglig spricka växa fram.
 
Senast hände det med min spritt språngande nya långtestbil, som inte ens hunnit rulla 100 mil innan det var dags. På hemväg från en Norrlandsresa blev jag omkörd av en Hyundai ix35, som lyckades sprätta iväg en sten rakt mot min vindruta.
 
Tjong sa det, och ögonblicket
senare var sprickan ett faktum. Men som tur var slutade den att växa efter bara några centimeter och jag kunde så småningom svänga in på mitt stamställe när det gäller stenskottslagning; Fallqvists Glas i Karlskoga.
 
Där har jag varit många gånger på senare år och även den här gången blev jag väl omhändertagen. Rutan fixades snabbt, det tog ungefär 20 minuter. Och det bästa av allt, det kostade ingenting.
 
Hinner man bara in med bilen innan sprickan vuxit sig alltför stor ersätter många försäkringsbolag, bland annat det som vi har, hela reparationen. Det finns också bolag som tar en hundring eller två för lagningen, men det är ju ändå klart billigare för kunden än självrisken för en ny ruta. Den brukar ligga på ungefär 1 500 kronor.
 
Försäkringbolagen bjuder förstås inte på reparationerna för att vara hyggliga, utan för att även de sparar pengar. Istället för att bekosta bytet av en hel ruta, något som går på 5 000-10 000 kronor, klarar de sig undan med en reparation för någon tusenlapp. En win-win-situation för båda parter med andra ord. Så mitt råd är: skynda er till en bilglasfirma innan sprickan blir för stor!  
 
En annan fundering i sammanhanget
är varför man får så många stenskott nuförtiden. Vägen kan ju vara helt ren och fin när det plötsligt smäller till i rutan. Min teori är att eländet i grunden beror på de vassa och kantiga stenar man numera använder för halkbekämpningen. De är som gjorda för att kila in sig i vinterdäckens grova mönster och när de plötsligt släpper sprätter de iväg som projektiler mot bilarna bakom.
 
Ett återinförande av krav på stänkskydd skulle kanske kunna vara en lösning, Men tyvärr, jag tror inte att det skulle hjälpa särskilt mycket. Stenarna skulle nog fara omkring som ilskna projektiler i alla fall…
 
Diskutera: Borde vi ha krav på stänkskydd i Sverige?