Bild
Nästa artikel

VW får sänkt rostbetyg

Biltestarbloggen
"Rosttesterna bygger på prognoser när bilarna är nya, men betygen är inte huggna i sten."
Kolla in den här bilden, det är en VW Passat från 2009 som endast rullat 12 000 mil. Limmet har släppt i motorhuvens skarvar och orsakat elakartad rost.
 
Det här är en av anledningarna till att vi sänkt rostbetyget på VW Passat 2005–2010. I Vi Bilägares papperstidning som kommer ut till allmän försäljning nästa vecka redovisar vi de sex senaste årens rostbetyg, en maffig lista på 230 bilar.
 
Rosttesterna bygger på prognoser när bilarna är nya, men betygen är inte huggna i sten för all framtid. Vid de första observationerna är det exempelvis omöjligt att förutspå framtida limsläpp. Därför kan betygen med tiden revideras. Det har historiskt skett med bland annat Mercedes och Ford, och nu senast med Volkswagen.
 
Vi får regelmässigt in rapporter om rostande Volkswagen som inte är mer än fyra-fem år gamla, framför allt Passat, och här kan det ske ytterligare betygstapp framöver. Inte ens Volkswagen, åtminstone när det gäller den danska privatimportören, tycks fullständigt lita på rostskyddet. I Danmark rekommenderar flera av VW:s återförsäljare sina kunder att kosta på extra rostskyddsbehandling.
 
Från de senaste sex årens rosttester kan vi övrigt meddela att Mercedes nu har fått sin första 5:a, alltså toppbetyg, och det gäller senaste C-klass.

Kommentarer

#1
2014-11-27 14:49

Är det inte dags att konstatera för er själva att era rostskyddstester inte håller måttet !

#2
2014-11-27 15:04

Och HUR ska man kunna förutsäga exakt hur en hel bilkonstruktion kommer att fungera på sikt när det gäller rost? Vad man kan göra är att bedöma och anta utifrån erfarenhet. Herr Simon kan ju beskriva hur man SKA göra.

#3
2014-11-27 15:38

Axelman jag utger mig inte för att vara rostskyddsexpert, men eftersom tidningen verkar vilja vara det så borde de ju ha upptäckt dessa brister innan, bilar de ger lågt betyg får de höja och bilar med högt får de sänka, för mig känns det oproffsigt!

Som det är nu luras ju köparna!

#4
2014-11-27 15:46

Det är mycket prestige i det här också. Bilmärken man kritiserat i 15-18år klarar rosten bra i verkligheten och tvärtom. Men dessa har inte fått höjt betyg.......prestige?

#5
2014-11-27 16:20

Simon:
Jag förstår inte hur du kan dra den slutsatsen att köpare blir lurade av ViB. ViB försöker göra en bedömning när man testar bilen. Det är ju ingen vetenskap eller ett löfte eller på något sätt en bindande föralltid bedömning.
...
Det proffsiga är att ändra sig när mer fakta kommer.

#8
2014-11-27 17:17

Toyota borde få höjt istället!

#9
2014-11-27 17:26

Känns helt rätt att man uppdaterar/reviderar eller kanske kompletterar test på de bilar där man har möjlighet att göra detta.
En del av rostskyddet handlar ju om hur ägare tagit hand om sina bilar och en del på konstruktion, i detta fallet är det ju det senare som ViB tittat på.
Att hävda att köpare luras är ju helt galet. En normalbegåvad köpare förstår att ViB testar en ny bil och inte kan garantera hur den ser ut om 10 år. Däremot kan köparen få en fingervisning om konstruktion och eventuella risker.

#10
2014-11-27 18:19

Vad exakt är det som är så svårt att förstå ? Om jag står i valet och kvalet att köpa en ny bil, jag kollar på två olika märken och söker upplysning om hur bra rostskydd de olika bilarna har, en får betyget 2 med allvarliga varningar för dåligt rostskydd, den andra får en 4 och beröm för sitt rostskydd, så av rädsla att köpa en bil som börjar rosta så väljer jag så klart att köpa bilen som enligt VIB rostskyddsexperter kommer att vara ett bättre val mot rost...

Men efter 5 år så upptäcker jag nu att min bil rostar lite här och var, när jag börjar söka efter information så visar det sig nu att bilen jag valde bort inte alls har rostat, där står jag med lång näsa och förlorar pengar på en rostig bil....

Lurad helt enkelt (trodde faktiskt inte att man skulle behöva förklara detta, man behöver ju inte precis vara raketforskare för att förstå detta) :)

#11
2014-11-27 18:26

Kul att Mercedes äntligen fått ett toppbetyg samtidigt som det är bra att VW's rostproblem belyses. Även Ford har ett dåligt rostskydd!

#12
2014-11-27 18:30

Oavsett om man gör felbedömningar ibland så uppskattar jag dessa rost-tester. Dom beskriver ju också hur behandlad eller obehandlad bilen är så man kan ju ha detta som underlag för sina egna slutsatser och inte blint stirra på den siffra ViB satt som betyg.
Det känns dock som att dessa tester är ett irritationsmoment för främst Toyota-ägare vilket är lite märkligt. Låt bli att läsa bedömningarna om ni inte vill ha dom - det är väl ett enkelt råd...

#13
2014-11-27 18:35

Simon
Ge gärna exempel på bilar du har köpt som rostat jmf med bil du valde bort.
...
Får jag gissa att om du köper ny bil så byter du efter tre år så det spelar ingen roll i alla fall. En tre år gammal bil kollar du noggrant innan du köper så det blir heller inget problem. Läser man biltidningar och är det minsta intresserad så vet man att alla bilar rostar och ser till att man får en i bra skick.

#14
2014-11-27 18:44

För att kunna göra en vetenskaplig bedömning av rostskyddets verkan måste man ta bitar från ett antal bilar av samma modell, sammanställa dessa och jämföra med andra bilmodeller. Man bör ha bitar från nya bilar och bilar som är typ 2, 4, 6 år för att kunna se långtidseffekter. Bland annat som måste vägas in är plåtens kvalitet, färgtjocklek, kemiska och mekaniska rostskyddsåtgärder, trafikmiljö osv. Det är ett jättejobb som kostar multum men ger rättvisande svar. Tills dess ViB badar i pengar får man vackert nog göra sannolika bedömningar och leva med att dessa inte är 100%-iga.

#15
2014-11-27 20:09

Bra att detta upplyses, min Passat från 2012 har klarat sig bra hittills från rosten. Det är helt befogat att rostskyddsbetyget sänks för denna modell av Passat. Men jag har en fråga till alla Toyota-ägare har ni kollat under instegslister efter rost och bromsskivorna, en kollega som har en Toyota Prius som förmånsbil fick en större chock när han plockade bort en instegslist när han städade ur bilen, under listen hade det börjat rosta rejält. Bromsskivorna på Toyota Auris är kända för att rosta i förtid så jag tycker inte att deras rostskyddsbetyg ska höjas.

Hittade ett intressant videoklipp
https://www.youtube.com/watch?v=ZtIYwld7OoI

#16
2014-11-27 19:39

På de passater jag ägt så har inte rost uppstått, däremot lacksläpp (dock ej den senaste). När jag ser bilderna på denna bil så undrar jag över två saker: 1) Är bilen omlackad? Kanske en dålig lagning?? Har varit med om det nämligen, där VW:s plåtverkstad (som är inkompetent på den ort där jag bor) utfört dåligt arbete. 2) I motorutrymmet på den senaste passaten som var en 2012:a, var lacken mycket tunn och apelsinskals bucklig. Om det påverkar plåtens rostskydd kan inte jag uttala mig om, men helt omöjligt kan det väl inte vara. Är det vanligt på modellen?

#17
2014-11-28 11:29

Som jag sagt tidigare många gånger. Var är alla ägare med sina upprostade Toyota bilar som står på kö till Vibilägare att vara med i reportage likt denna Passat? Efter ca 18år man kritiserat Toyota har knappast någon medverkat i ett reportage som bevisar att det är problem någonstans som är modellspecifikt för någon modell.

Och då har jag kontakter som jobbar med Toyota hela dagarna, och dessa ser inte några rostproblem på Toyota som är alarmerande, tvärtom anser man att de är riktigt bra. Något som också Toyota Sweden påpekat till VIB många ggr när detta förts på tal,att de vet att de har ett fullt fungerande rostskydd. Så fram nu med alla reportage som visar att många specifika rostfel visar sig på ett antal modeller av Toyota och att många kunder drabbas av rostfel på samma ställe, då kan vi prata om att ett fel är vanligt. Är det inte märkligt att man aldrig får läsa om detta på ett märke som konstant kritiserats i närmare 20år för bristande rostskydd och fått 2:or i betyg för att man inte ser något "klet" under bilarna.

Dessa bilar borde då heller inte gå igenom svenskbilprovning, men inte ens där ser vi några sådana alarmerande rapporter. Detta går det bara prestige i att erkänna.........att man gjort en felbedömning under ett antal år. Ingen av de Toyota/Lexus bilar vi har haft har haft rost av allvarlig art. Men det borde finnas många andra som drabbats, var är de.........? Det är nog dags att börja fundera på detta nu varför ni inte ser några reportage. Detta med rostskyddsmedel är också en miljöfråga med lösningsmedel och annat som tillverkarna måste ta hänsyn till, speciellt när man tillverkar 10 miljoner bilar om året, det blir mycket lösningsmedel till slut som hamnar i naturen, frågan är vad som är försvarbart och göra en avvägning vad man vinner på det. Troligtvis är nya moderna bilar av idag redan skrotade av andra anledningar innan de drabbats av nämnvärd rost,. Anser man att man vill ha en rostskyddsbehandling gjord så är det ju bara att betala det ca 7000-10000kr när man köper en ny bil så är ju det småpotatis i sammanhanget om du behåller din "nya" bil i 20år. Just my two cents.

#18
2014-11-28 12:30

Det finns tyvärr en hel del bilder på rostiga Priusar på nätet "Shogun" men då man inte vet dessa bilars öden så går jag inte vidare med saken. Dock har Vib uttryckt en del om saken nedan:

http://www.vibilagare.se/test/langtest/toyota-prius-ii-2004-slutrapport-...

Annars är ju utav någon anledning motortidningar glada att råda folk till att kosta på ett extra rostskydd. Månne de är partiska i branschen? ;)
Hur tusan skall man t.e.x skydda sig för de felen som nu b.l.a den gällande Passaten har råkat ut för?
Här hjälper heller inget extra rostskydd i världen.

#19
2014-11-28 14:00

Mistro.

Visst, det var en (1) Prius VIB egen långtest bil, men de andra kanske 10000 bilar som sålts drabbas de lika så vi kan se ett återkommande fel/rost på dessa också?! Det vet vi inget om, sedan borde det ju finnas fler kunder som drabbats även av andra modeller, som sagt det borde finnas kunder som står på kö för att medverka i reportage med sina bilar av olika modeller. För att kunna säga att något är modellspecifikt måste man få rapporter från bra många för att kunna konstatera att ett problem finns som är värt att publicera, och då måste man ha torrt på fötterna för att bevisa detta. Jag tycker bara det är anmärkningsvärt att man inte får se fler artiklar där kunder drabbats av rost på Toyota, som sagt de borde stå på kö.........

Som jag berättat förut var jag en av flera ägare som kontaktade Boo Wennerberg då det begav sig när Mercedes hade problem med E-klass, så det blev ett reportage av det. Där visade det sig att Mercedes hade verkliga problem och att många ägare drabbades. Något liknande borde vi få se om Toyota och deras otaliga modeller att de drabbas modellspecifikt av rost som Mercedes E-klass bla. Men det har vi inte fått se, men borde få göra det då bilarna generellt bara får en 2:a i rostbetyg av VIB, Mercedes fick en 4:a men ändå rostade bort totalt överallt. Vad är det man missat hos Toyota när de klarar rosten förhållandevis bra verkar det, stämmer de svar VIB fått av Toyota Sweden att de har ett fullgott rostskydd trots allt......? Som sagt prestige..........

#20
2014-11-28 22:13

Vag kallas inte för svag för en orsak. Korkade bristfälliga konstruktioner ser man varje dag på verkstaden. Dubbelmassehjul elhandbroms kabel fel m.m. Går knappt att byta lampa på dessa bilar.

Påtala om alla egr ventiler per bil så ä vag kassa bilar. Tyska bilar är enbart för märket inge annat.

Btw riktigt kassa långfärdsbilar

#21
2014-11-28 23:03

Vad hjälper en rostskyddsbehandling mot den typen av rost ??

Det ser ut att vara samma som drabbade bla MB. Limmet/tätnigen är lagt på ren plåt innan grund. Limmet är vattenbaserat och det börjar rosta under, och kryper sen fram under lacken.

På vår Swift kan man se under innerskärmar mm där det inte finns nån lack, att tätningsmassan är pålagd efter grundningen. Nu kommer Swiften rosta med tiden av andra anledingar, typ att den nära nog helt saknar vanligt rostskydd, men tätningarna är rätt utförda.

En kompis till mig köpte en ny Vito -04, sista av gamla modellen. Med vetskap om att dom rostade friskt fick bilen en behandling direkt när den var ny, men den rostade precis lika mycket som min -01a hade gjort (hål i bakdörrarna efter 3 år.

#22
2014-11-30 10:13

En kompis kommer få nya skärmar, baklucka och huv på en 07:a Audi A4 Avant.
Goodwill från Audi.

#23
2015-01-04 16:47

Axelman skrev "Tills dess ViB badar i pengar får man vackert nog göra sannolika bedömningar och leva med att dessa inte är 100%-iga".

Folk ute i stugorna och motorjournalister har lite svårt att nedvärdera vw. Lika underligt är det för mig som hängt med här i två år snart att alla japanare får en futtig tvåa i rostbetyg. Morsans Jazz -07 har tvättats kanske 3-4 gånger, säker statistik då hon är första ägaren. Står under bar himmel varje dag, körs på saltade, grusade vägar i södra Sverige på vintrarna. Aldrig rostskyddsbehandlad. Finns ju så klart lite rost undertill men inga större mängder (aldrig anmärkt vid besiktningen) annars är den rostfri. Att varje japansk bil skulle rosta som Mazda 6 generation I är mer ett undantag än regel. Det är inte ens så att varje sådan Mazda är en rosthög. Kollega på jobbet har en -04 2,3 och hjulhusen är lena och fina som en bebisrumpa. Är ingen vw fantast och intresset hålls konstant svalt ju mer krystade golf- och passat- tester man får läsa. Annan bidragande orsak är min svärfar. En rostande vw för honom är en krockad, lagad och omlackerad vw...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.