Bild
Nästa artikel

Vintertestet 2017 har startat!

Biltestarbloggen
Kort bilbytesuppehåll i Finnskogarna på väg mot Fredriksberg. Foto: Simon Hamelius.
Vid Sunnansjös fina järnaffär fick vi sällskap av några grabbar i trampbil. Foto: Simon Hamelius.
Nytvättat och fint måste det bli när testandet sätter i gång på riktigt. Foto: Simon Hamelius.

Långteststallet har just rest mot nordvästra Värmland för årets test av olika vinteregenskaper. Vi har Långbergets sporthotell någon mil ovanför Sysslebäck som basstation för testerna.

Testutrustning, fotograf Simon (i år med assistent Torkel som sidekick), de fem långtestbilarna Kia Niro, Peugeot 3008, Suzuki Ignis, Volkswagen Tiguan och Volvo V90 – allting är med.

Det är egentligen bara den värsta svinkylan som fattas men den uppges vara på väg mot slutet av veckan så vi är vid gott mod.

En nyhet i år är att Simon tagit med sig en speciell värmekamera så att vi – och framför allt ni läsare – ska kunna se hur stolsvärmen fungerar i respektive bil.

Hittills har vi haft ganska lömskt väglag, med bitvis underkylt regn och överraskande halka trots synbarligen ”torr” asfalt. På Hagfors flygfält hade vi tänkt köra ljudmätningar men där visade det sig för stunden vara så såphalt att vi avråddes från att ens köra ut på banan.

Intrycken av bilarna haglar in och det är tät radiotrafik mellan dem. En av bilarna går oväntat tyst, en annan är stabil som en klippa, en har svårt med imbildning, en känns lite ”jazzig” när underlaget är isbark …  

Bilarna med LED-strålkastare får dessutom vissa besvär med skenet i den fuktiga underkylan. Strålkastarnas ”glas” blir ju inte varma och det bildas snabbt ett täcke av isbark som drastiskt minskar ljusutbytet.

I dag på andra dagen sätter arbetet i gång på allvar, fler rapporter kommer!

Kommentarer

#1
2017-01-10 09:35

Exakt, LED är inte lysande;) i vinterväder, något jag själv märkt, man får ibland skrapa lyktglasen, långt ifrån optimalt.

#2
2017-01-10 10:25

Man borde kunna rikta motorvärmen mot glaset så isen smälter.

#3
2017-01-10 11:04

"En av bilarna går oväntat tyst"
Är det V90? Fast den borde väl gå tyst så inte oväntat.
Så kanske menar man Peggan.

#4
2017-01-10 11:44

Är det verkligen miljö riktigt... Många mil utan mål..? Volvon kommer att vara överlägset bäst i allt?

#5
2017-01-10 12:15

Att LED-ljus har problem i blött noll-före är ingen nyhet, det är lika som med bra Xenon-ljus, de blir inte heller varma.

#6
2017-01-10 12:50

Borde väl gå att lägga in värmeslingor av samma typ som i bakrutan i LED-lyktorna och som aktiveras antingen automatiskt på något sätt eller manuellt efter ett meddelande i kombinationsinstrumentet.

#7
2017-01-10 14:05

Det borde ju finnas ett "Nordic climate"-paket att lägga till på bilar med LED-strålkastare, dvs. värmetrådar i glasen.

#8
2017-01-10 15:33

Bil som är "oväntat tyst" borde vara Ignis då ingen väl räknar med att den ska vara tyst till skillnad från de andra. :)

#9
2017-01-10 20:47

ViB: Kan ni inte kolla hur mycket värme bilarna läcker också med er värmekamera? 22 grader genomvarm kupé, hur mycket läcker bilen på utsidan då? Det ger ett bra mått på hur mycket energi bilen förlorar till sin omgivning.

#10
2017-01-11 08:27

Tur man fortfarande kan köpa bilar med glödlampor

#11
2017-01-12 15:39

Upplever inte alls samma problem med xenolljusen på min andra bil, frostar av fint

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!