Bild
Nästa artikel

Vintertestare väntar på kylan

Biltestarbloggen
Vi har just lovat varandra att detta blir sista året vi använder de gamla röda testjackorna... Foto: Simon Hamelius.
Plötsligt måste vi stanna och fascinerat se hur en modern skogsmaskin arbetar – ruskigt effektivt! Foto: Simon Hamelius.
Blå timmen ger alltid ett speciellt fotograferinsljus. Foto: Simon Hamelius.
Uppackning av termometrar och sensorer. Vi har tre stycken i varje bil på kupévärmetestet, två i varje stol (sits och ryggstöd) när vi mäter stolsvärmen. Foto: Simon Hamelius.
Via app i mobilen kan statusen på vår V90 övervakas framför brasan. Foto: Simon Hamelius.

Första dagen i Vi Bilägares vintertest 2017 är avklarad. Rejält med snöfall fick vi men kallgraderna lyste tyvärr med sin frånvaro.

Ordet ”test” kan ge en bild av att vi enbart håller på med mätningar av olika slag, men för att hela expeditionen ska bli lyckad krävs så mycket mer – fotografering inte minst.

Det behövs alltid ett rejält lager av miljö- och detaljbilder samt ”snapshots”, dels till själva presentationen av vintertestet (som sker i Vi Bilägare nummer 3 2017), dels för kommande artiklar om långteststallet under resten av året. Det är trots allt ganska sällan vi kan samla alla fem bilar.

Så i väntan på att kvicksilvret ska krypa nedåt tillräckligt, vilket såväl SMHI som norska YR har lovat ska ske i morgon torsdag, har vi bunkrat upp med bilder av alla möjliga slag. Några av dem ser du här.

I detta nu är också några i testlaget i full färd med att mäta stolsvärmen i långtestbilarna, riktigt vad de kommit fram till vet jag inte ännu. Fotograf Simon kommer att använda sin speciella värmekamera för att vi ska kunna visa exakt hur värmeslingorna är utlagda i respektive stol. Vi fick ett tips från en läsare att visa hur värmen ”läcker” ur bilarna när kupén väl är uppvärmd. Jag kan inte lova att vi lyckas med det men vi ska göra ett försök. Kom gärna med fler tips!

På programmet i dag ingår bland annat körning på en klassisk sträcka i Svenska Rallyt i trakten av Likenäs. Den är krokig värre och kommer garanterat att avslöja det mesta om vägegenskaper och fjädring.

Kommentarer

#1
2017-01-11 10:32

Ni skulle varit uppåt förra torsdagen. -33 grader visade termometern när jag lämnade Arvidsjaur för färd mot Stockholm.
I en svacka i höjd med Abborrträsk slog den om till -39 !!

#2
2017-01-11 11:37

Eftersom ni snuddat vid ämnet, att LED-ljus inte är att föredra i snömodd, efterlyser jag ett nytt extraljustest, där ni kanske inte bara studerar ljuset i era mätningar, utan även testar just hur de hanterar kyla och snömodd. Ser många diskussioner i forum där för/emot ledramper förekommer men ingen verkar veta säkert. Jag undrar också om de bilar med Ledljus har fungerande strålkastarspolning som avhjälper problemen? Eller ska man som kund helt enkelt undvika LED om man vintertid kör på sådana vägar där snömodd inte är ovanligt?

#3
2017-01-11 13:06

Testjackorna ja, varför inte rejäla gulgröna reflekterande kläder, även nedtill? Det hade väl varit funktionellt, snygga blir ni nog ändå inte...

#4
2017-01-11 13:10

Är det verkligen miljö riktigt att leka i skogen..

#5
2017-01-11 13:24

De röda testjackorna kasseras - ett klädsamt beslut. Även om det var jag som beställde dom för...tio år sen. Till Micke Schultz: "Säg Recker, det räcker!".

#6
2017-01-11 13:37

Tack för att ni tog mitt tips i beaktning! Hoppas det blir intressant data med fina bilder.

#7
2017-01-11 14:52

http://www.di.se/bil/har-ar-de-fem-farligaste-bilarna/
FARLIGAST TOTALT:
5. Suzuki Ignis
SÄMST AKTIV SÄKERHET:
5. Peugeot 3008

#8
2017-01-11 16:46

adzam, var annars ska man vintertesta bilar, i Stockholms innerstad eller? Mycket märklig kommentar..

#9
2017-01-11 18:24

Vad är det för treåringar som sitter och klickar bromsa hela tiden på typ nästan allt?
Det här forumet är fyllt med massa människor med mental kapacitet som småbarn...

#10
2017-01-11 18:59

Johafor
Jag har satt dit en extra led-ramp. Funkar bra även i snömodd. Den lyser så pass starkt att lite skit gör glaset gör inget. Iallafall betydligt bättre än ord helljus med halogen som för övrigt har strålkastarspolning.

#11
2017-01-11 19:33

Är dom här testerna relevanta fortfarande ev fel på deras bilar kanske aldrig dyker upp dom bilar folk köper...?!

#12
2017-01-12 10:50

Jag tycker att det är jätteviktigt att ViB åker upp till Norrland och vintertestar bilarnas startförmåga, köregenskaper, kupévärme etc i riktigt låga temperaturer.

#13
2017-01-12 14:03

Att vag fuskar med mer än bara avgaser är uppenbart. Deras 4wd system verkar inte speciellt bra.

#14
2017-01-13 03:24

Att VAG fuskar det vet vi nu och vi får kvitto på det hela tiden, Däri emot så fattar jag inte varför folk köper detta junket !
Har jobbat med VAG i 15 år och så många topplock som jag sett verkstadskillarna bytte pga trasig kamkedja, det kommer jag väl
aldrig få se mer, och likaledes deras otroligt dåliga DSG växellåda ca3000 mil gick den! helras, min kompis bil gick lådan sönder
4500 mil ! vilken skitkvalitet! Dessa problem stöttes o blöttes stort sett varje vecka på jobbet! No more VAG

#15
2017-01-13 19:42

Joker
Jag antecknar i mitt rosa anteckningsblock....

#16
2017-01-14 06:25

Hederlig gammal Kockums stamlunnare på en av bilderna.

#17
2017-01-14 21:48

Samt en hederlig ny Ponsse Scorpion.