Bild
Nästa artikel

Vill du sticka ut ur mängden? Köp en Golf!

Biltestarbloggen
Har du precis lagt en beställning på en Audi Q8, en BMW 8-serie eller kanske en Ferrari och tycker att du är lite annorlunda, snudd på exklusiv? Tänk om! Det här är dussinbilar i jämförelse med vad mitt bilnördsöga har spanat in.

I vårt vardagliga testarbete läggs orimligt mycket tid på de olika biltillverkarnas bilbyggartjänster för att reda ut alla möjliga och omöjliga utrustningskombinationer, vad sidokrockkuddar i baksätet kostar eller om det är möjligt att kombinera panoramaglastak med läderklädsel. Ni skulle bara veta hur mycket tid, hur många svordomar, hur mycket kaffe och hur mycket ångest det kan ligga bakom ett ”ja” eller ”nej” i tillvalslistan på tabellsidorna.


Nå, tillbaka till saken. Den som har lekt med Volkswagens byggartjänst har förmodligen sett precis samma sak som jag. Ska du beställa en ny Volkswagen Golf från fabrik finns möjligheten att bocka i tillvalet ”2-dörrarsutförande” utan extra pristillägg. Va?! Går det fortfarande att köpa en Golf med tvådörrarskaross, tänker förstås vän av ordning. Ja, det går faktiskt. Lika märkligt är att det inte finns några begränsningar, tvådörrarskarossen tycks gå att kombinera med alla motorer.


Det är inte tal om någon Hemtjänst Edition med plåtfälgar och tygklädsel som kostar som en halv vanlig Golf. Det är bara att bocka i rutan och vips så försvinner bakdörrarna. Det går alldeles utmärkt att trycka sig fram till en alldeles oemotståndlig tvådörrars-Golf med 150-hästarsdiesel, fyrhjulsdrift, DSG-låda och läderklädsel. Du kommer inte att hitta någon annan likadan på stormarknadsparkeringen.


Jag blev förstås tvungen att fråga Volkswagen hur det ligger till, är tvådörrarsutförandet en kvarglömd detalj i listan som borde ha tagits bort? Nej, Volkswagen Sverige svarar att tvådörrarsgolfen finns, men det är på marginalen. Hittills i år har 99,8 procent av Golf-försäljningen i Sverige utgjorts av Golf med bakdörrar, det vill säga kombin och halvkombin. De 0,2 procent som återstår är tvådörrars-Golfen och det kan översättas till elva bilar.

Så här såg det inte ut förr. Under Golfens första levnadsdecennier var tvådörrarskarossen vanligast och nyttan med ett extra par dörrar ifrågasattes av betydligt fler än i dag. Det var ju till och med så att första generationen BMW 3-serie (E21) aldrig fick några bakdörrar. Nu ser tvådörrarskarossen däremot ut att vara framme vid ättestupan när antalet coupémodeller baserade på vanliga bilar (sportbilar borträknade) blir allt färre. Nu försvinner även ”coupéversionen” av Golf. I höst presenteras en ny generation Golf och från modellår 2020 kommer det inte att finnas något tvådörrarsalternativ, vilket förstås höjer exklusiviteten i en 2019 års tvådörrars-Golf än mer.

Till sist, hjälp mig att identifiera köparen av en Golf med två dörrar. Vilka är dessa elva Golfköpare?

Kommentarer

#1
2019-04-04 14:28

Diesel vill man nog inte ha.

#2
2019-04-04 14:30

Snygg ju med två dörrar!

#3
2019-04-04 15:16

Tvåpersonershushåll som aldrig utnyttjar baksätet? På köpet får de ju en snyggare bil också.

#4
2019-04-04 16:40

Kanske ett äldre par som sällan färdas fler än två och som vill ha en större öppning för att lättare ta sig in och ut ur bilen.

#5
2019-04-04 16:50

Att välja två dörrar om man beställer en GTI känns väl rätt självklart.

#6
2019-04-04 16:53

Arbetsbrist eller nyhetstorka?

#7
2019-04-04 16:54

Större dörrar, som är svårare att öppna på trånga p-platser...

#8
2019-04-04 17:14

en osvensk bil

#9
2019-04-04 17:50

" Lika märkligt är att det inte finns några begränsningar, "
Jo, morsning! Det går fortfarande inte att kombinera som man vill. Vill man ha t.ex. en röd metallic med grå klädsel går det inte om man inte väljer 18"-fälgar, men då utgår infällbart drag och DAB-radio, men om man väljer blå solid går det bra utom fälgarna som blir 17"!
Det går inte att bygga en VW på nätet!

#10
2019-04-04 18:58

Ännu ett bevis på att det finns ett samband mellan vib och vag. Hur kan man propagera för vag efter alla dessa fusk och skandaler!

#11
2019-04-04 20:30

Jag satt och konfigurerade en tvådörrars Golf för nån vecka sen, men bara på skoj. Det är inte många gånger jag fraktar folk i baksätet och jag hade egentligen klarat mig utan den bänkraden.

#12
2019-04-05 03:55

"Ni skulle bara veta hur mycket tid, hur många svordomar, hur mycket kaffe och hur mycket ångest det kan ligga bakom ett ”ja” eller ”nej” i tillvalslistan på tabellsidorna."

Jo tack, jag har själv märkt hur otroligt begränsade möjligheterna är hos t ex VAG att få exakt den bil man vill ha trots att det är år 2019. Vad är egentligen problemet för biltillverkaren om man t ex vill ha mörkt innertak OCH sportstolar samtidigt? Rent logistiskt borde detta inte längre vara ett problem, utan istället skulle ökad valfrihet för kunden också kunna ge ökad försäljning. Varför agerar vissa tillverkare fortfarande så fyrkantigt?

#13
2019-04-05 08:12

Frågan om andra tillverkare erbjuder obegränsade kombinationer?
Om man ska ha en Golf på ett speciellt sätt kan man gå in till en handlare och beställa? Det kanske snarare är begränsningar i mjukvaran på beställningsidan?

#14
2019-04-05 10:54

Rullator bil

#15
2019-04-05 13:20

Sticka ut med en Golf genom att välja 2 dörrar som ingen kommer att märka när du är ute å kör ändå, nä det går nog åt betydligt mer än så he, he…

#16
2019-04-05 15:52

Saabnisse : Vet inte om det blivit bättre nu - men förr var det inte svårt att få Mercedes bygga bil-verktyg att kracha för att kombinationsbegränsningarna var för många. Ett tillval krävde ett paket, som inte gick att kombinera med ett annat paket som ett annat val krävde...

Det där med färger och fälgar är extra löjligt. Tex tillåter BMW bara vissa färger med M-paketet. Och det går inte att bygga en M-paketsbil med andra fälgar än de i M-paketet. Men visst - det är så bra att tyska bilar går att kombinera sååå mycket. Blir bara förbannad när man försöker få till nåt bra tycker jag.

#17
2019-04-06 15:44

Vib alltid hyllar vag. Hade det varit USA då har man stämd skiten ur vib som påstår att vara en neutral tidning som sysslar med konsumentupplysning.

#18
2019-04-07 18:00

Kan verkligen hålla med #17 ovan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.