Bild
Nästa artikel

Vilken vagn vinner vintertestet?

Biltestarbloggen
"Vi har fått smaka på ymniga snöfall, pinhård blåst och avlägsna vägar"

Vad är det här?!

Jo, en förarstol i en av Vi Bilägares långtestbilar 2018, sedd ur vår fotograf Simon Hamelius kameraöga. I sin rikhaltiga utrustning har Simon bland annat en värmekamera, perfekt för att avbilda hur värme på olika platser tecknar sig i bild för att ge betraktaren en större förståelse, helt enligt devisen att en bild säger mer än tusen ord.

Vilken av långtestbilarna är det då på bilden? Det får du gissa dig till, vilken tror du? Hela vintertestet kommer i Vi Bilägare nummer 3 (i butik 20 februari). Där finns bilder på värmen i stolarna och alla andra vintertestresultat i långtestbilarna Kia Optima Wagon PHEV, Opel Insignia Sports Tourer, Skoda Karoq, VW Polo och Volvo XC40 T5.

Vi har varit i Funäsdalen med omgivningar hela veckan. Givetvis har vi tagit en sväng upp till Flatruet där naturens krafter fått oss att inse hur små på jorden vi faktiskt är, om än i aldrig så nya och fina bilar.
Nytt för i år är att vi mätt hur rattvärmen fungerar. Sådan finns i fyra av våra fem bilar och givetvis har Simon bilder på detta också.

Det har varit hektiska dagar. Upp i ottan och efter snabb frukost olika mätningar av bilarnas värmekapacitet. I år har vi gjort två värmemätningar under två olika morgnar eftersom temperaturen (äntligen!) sjönk kraftigt mot slutet av veckan.

Mycket bilkörning har det också blivit, förstås. Vi har haft rejält vinterföre som vaskat fram bra och dåliga köregenskaper och mängder av allmänna vinterintryck. Vi har fått smaka på ymniga snöfall, pinhård blåst och avlägsna vägar som drivit igen så kraftigt att plogbilarna fått köra skytteltrafik för att hålla dem någorlunda rena.

På kvällarna har vi gått igenom intrycken, bil för bil. Snart är hela vintertestet 2018 klart – det ska bara skrivas först och en vinnare ska utses. Vilken tror du att det blir?

Kommentarer

#1
2018-01-18 12:36

För egen del nyttjar jag stolsvärme under 1-3 min en kall dag så det är ingen stor puck. Rattvärme likaså. Kanske ökar på några min m stigande ålder.....

#2
2018-01-18 13:18

Jag kör med rattvärmen på lägsta värmenivån hela tiden när jag kör så här års, riktigt skönt och en uppfinning jag inte vill vara utan på kommande bilar.

#3
2018-01-18 13:21

Rattvärmen i min bil stängs av efter 35 minuter. Urdumt!
Jag blir förvånad om inte Skodan vinner vintertestet.

#4
2018-01-18 15:06

Rattvärme och stolvärme i min bil kontinuerligt i flera timmar. När det stänger av tändningsnyckel och starta igen då är det automatisk slocknar kontrollampan strömbrytare på rattvärme och stolvärme hindrar glömd att stänga av. Bara elbakrutan och backspegel stängs av efter 20 minuter.

#5
2018-01-18 15:05

Jag har stolsvärmen på i max två minuter, det räcker. Frugan har värmen på, tills den stänger av sig själv.

#6
2018-01-18 18:28

Jag har saknat stolsvärmen på gamla Saab 99 som var automatisk från 1972!
På 900 tog man bort automatiken och ersatte den med konventionella reglage som alla bilar fått så småningom.
Ok, automatiken på 99 var inte av högsta klass, den bestod bara av en enkel bimetalltermostat i sittdynan som ständigt skulle hålla ca +35 grader, men den hängde sig ibland och slog aldrig till och en del motorjournalister som inte läste specen hade för sig att det inte fanns stolvärme eftersom det inte fanns någon knapp!

#7
2018-01-18 21:27

Rattvärme är skönt, jag har det tyvärr inte in någon av mina bilar.Stolvärme använder jag gärna, fast jag föredrar att välja effekten själv. På de jag har nu är det tyvärr bara ett läge.

#8
2018-01-18 21:50

På Saab 99 1979 tog man bort den eluppvärmda stolen helt och hållet på de som tillverkades hösten 78 för att spara pengar, det ändrades sedan och sålda bilar fick elvärmda stolar i efterhand.
Samtidigt tog man också bort H4 strålkastarna ändrade sig och eftermonterade dem igen.

Automatiskt eluppvärmda stolar har man på "nya" Astra om man vill, det liksom flera andra automatiska funktioner kan förprogrammeras.

#9
2018-01-21 02:15

På skoda slår rattvärmen på när man slår på elvärme på stolen och när rumpan är varm stänger man den och fortsätter med skön rattvärme.
Och håller med om att det är skönt med rattvärmen på steg 1hela tiden och lite mys ljumen.
Upptäckte att på Mazda är det bara varmt på halva ratten, hela övre halvan var -14 och greppet +38 .
Hur i helsike tänkte man där då man i stan använder hels ratten.
Volvo eller skodan vinner.

#10
2018-01-19 06:19

Min Fruga har varma rattar jämt, jättemysigt!

#12
2018-01-19 08:08

Jag tycker det är obekvämt att köra bil med handskar. De tar bort känslan i styrningen.

#14
2018-01-19 10:46

Handskar fungerar bra. Tar man alltså av dem om man har rattvärme?

#15
2018-01-19 10:56

Saabnisse, på min 900 - 91a är de automatisk stolsvärme, inga separata reglage.

#16
2018-01-19 13:19

Rattvärme som inte kan regleras separat är onödigt snålt.
Det finns väl situationer då man vill värma händerna men inte har lust att ha på värme i stolen.

#17
2018-01-19 16:51

Stolvärmen har väl termostat?
Själv kör jag gärna med den på hela tiden, vintertid.
Men en god vän till mig (från Karlskrona) klagar efter en halv minut:
-"Faaan vad det bränner i aareselet"
Så upplevelsen av vad som är bra, är nog väldigt individuell.

#18
2018-01-19 16:51

Stolvärmen har väl termostat?
Själv kör jag gärna med den på hela tiden, vintertid.
Men en god vän till mig (från Karlskrona) klagar efter en halv minut:
-"Faaan vad det bränner i aareselet"
Så upplevelsen av vad som är bra, är nog väldigt individuell.

#19
2018-01-19 16:51

Stolvärmen har väl termostat?
Själv kör jag gärna med den på hela tiden, vintertid.
Men en god vän till mig (från Karlskrona) klagar efter en halv minut:
-"Faaan vad det bränner i aareselet"
Så upplevelsen av vad som är bra, är nog väldigt individuell.

#20
2018-01-19 16:55

Tror nog att alla läsare fattat min kommentar, tre gånger??

#21
2018-01-21 22:19

Minns när jag hade någon bredvid mig i Saab 99:an, årsmodell 1972, som satt och skruvade på sig. Jag förstod vad det gällde och informerade om att bilen hade uppvärmda stolar. Känslan var så ovanlig för många, att de först inte förstod vad det var för obehagligt krypande känsla i baken. När man sen fick vetskapen, ändrades attityden omedelbart till det positiva. Lite kul detta med hur ovana kan yttra sig.
Men saabnisse, stolarna var mer uttänkta än vad du beskriver. I samråd med läkare hade man lagt tillslag på 14 grader och frånslag på 32 eller 28, om jag minns rätt. Hur som helst var intervallet valt för att skona ryggen.
Ergonomiskt utformad automatik är bättre än folks godtycke.

#22
2018-01-21 22:21

Jag kan tänka mig att Opeln ligger bra till, tillsammans med Volvon, men jag tror inte att någon i det här gänget direkt gör bort sig.

#23
2018-01-22 10:28

Hur varmt man vill ha det avgör man bäst själv - faktiskt...
Värmestolar som inte går att stänga av....

#24
2018-01-23 13:55

Har aldrig kört med handskar. Varför ska man göra det? En kall ratt gör mig ingenting, känns bara lite uppfräschande. Och snart är bilen varm och go ändå.

#25
2018-01-23 13:57

Vi bilägare i "butik" den 20 februari. Vilken butik säljer Vi bilägare? Har ibland letat efter den, men allt som finns är de konkurrerande biltidningarna. Inte ens mitt lokala bibliotek har Vi bilägare.

#26
2018-01-23 14:20

Saabium: tror den finns på Pressbyrån.

Tidigare fanns den på biblioteket, men nu fanns där bara en flera månader gammal tidning. Förmodligen har de sparat in, det är ju "bara en biltidning"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.