Bild
Nästa artikel

Världens mest onödiga finess?

Biltestarbloggen
"Det gäller en av de mest onödiga finesser jag sett på någon testbil någonsin."

Titta på de båda hyfsat oskarpa bilderna här – ser du någon skillnad mellan dem?

Mot slutet av denna text ska jag avslöja svaret men en ledtråd kan jag bjuda på. Det gäller en av de mest onödiga finesser jag sett på någon testbil någonsin.

Bilen det gäller är Vi Bilägares långtest-Peugeot 3008, i vilken jag kört ungefär 300 mil på ett par veckor. Jag har lika långt kvar till målet, 4 000 mil ska bilen ha avverkat innan den går i mål och nyss slog mätaren om till 3 700 mil..

Överlag tycker jag att det är en trivsam bil. Särskilt nu i halloweenkylan uppskattar jag den mycket kvicka stolsvärmen och att det går fort att blåsa vindrutan ren. Liksom i vårt vintertest tidigt 2017 vill jag klaga på att golvvärmen tar för lång tid att sprida sig, men på det hela taget är det som sagt en behaglig Årets Bil, detta.

Svaret på den inledande frågan gäller alltså en finess. Sådana finns det åtskilliga på minsta lilla ekonomibil numera. De där riktiga snikversionerna av olika bilmodeller finns knappt att få tag i längre – många har blivit allt bekvämare av sig och vill ha så mycket utrustning det bara går. Inget fel i det. Det handlar ju dessutom ofta om säkerhetsdetaljer.

Som biltestare är det förstås min uppgift att försöka värdera allt i en bil, beskriva hur de olika grejerna fungerar och till vilken nytta. Men det finns somliga saker jag personligen nästan aldrig använder. Farthållaren till exempel. I testbilarna kollar jag förstås hur den arbetar och hur lätt/svår den är att sköta, men den är nästan alltid avslagen när jag kör. I synnerhet adaptiva farthållare har jag svårt att känna helhjärtat förtroende för.

Jag manövrerar hellre allting i bilen själv, kanske är jag gammaldags.

I Peugeot finns också ”paddlar vid ratten” för att skifta växellägen i automatlådan manuellt. Jag har ännu inte rört dem, att en måttligt temperamentsfull diesel-Pega som denna alls kan eller ska köras ”sportigt” faller på sin egen orimlighet. Dumt och fördyrande, ingenting annat.

Bildernas finess kommer jag garanterat inte heller att använda.

Det handlar om belysningen av instrumenthuset.

På den första bilden är finessen inte aktiverad, på den andra är den påslagen. Det handlar om en tunn blå ljusbård under själva instrumentlådan, en särdeles diskret liten ljuslist som ska … ja, vadå? Jag har ingen aning om vad den är till för.
Denna uppenbarligen helt överflödiga finess har sin egen aktiveringsknapp till vänster om instrumenthuset, en liten pillig sak man kan trycka på för att bli upplyst.

Makalöst dumt, men samtidigt harmlöst förstås. Dessutom räddade den mig från uppdraget att få ihop en testbilsblogg i elfte fredagstimmen.

Har du några finesser du aldrig använder i din bil?
 

Kommentarer

#1
2017-11-10 15:13

Jag använder alltid farthållare när jag anser att det är lämpligt-på landsväg och motorväg när väglaget är bra och inte för mycket trafik-har inte adaptiv farthållare. Är numera beroende av farthållare vid långresor och skulle inte göra en längre resa utan, att på t ex E4:an avverka många mil utan farthållare och nästan krampaktigt hålla foten på gaspedalen är inte längre ett alternativ för mig.
Jag tycker elektriska öppn/stängning av bakluckan är en onödig finess-kunde inte välja bort den. Som fullt frisk har jag inga problem att öppna och stänga själv-hoppas att den fortsätter att fungera nu när bilens garanti snart upphör.

#2
2017-11-10 15:28

Minns från min ungdom att ratten vreds enbart med armstyrka. Fönstren vevades manuellt vilket var nödvändigt för att få kylning på somrarna. Dagens bilar är något helt annat och snart kan vi sitta i baksätet och njuta av landskapet utan stress över trafikmiljön. Peugeots ljusbård kanske inte är optimal men visar på riktningen mot bilkupéer där interiören är viktigare än vad som händer exteriört.

#3
2017-11-10 15:41

Subarus EyeSight är helt underbar för avslappnad bilkörning och auto-farthållare. Provat många andra, men detta är den enda jag riktigt tycker fungerar som jag vill och är tillräckligt stabil. Självklart får man vara lika uppmärksam med den inkopplad som annars, men den hjälper verkligen.
Det enda jag känner mig orolig för är nästa års uppgradering då den även ska "korrigera" kursen om man kommer utanför linjerna osv. Det är tveksamt efter att jag inte alls tyckte om Volvos variant av detta på deras nya bilar.

#4
2017-11-10 16:03

Det är kinesernas fel! Den blåa ljusbården.
Det gäller att hänga med och att Peugeot vill här förekomma och mota Olle i grind.
Kineserna har pinkat in sig på bilprylar som är nonsens och man kan via dom köpa sig en ljusbård precis överallt i bilen och passande till respektive märke och modell.
Förvånar mig inte om de har en till även gylfen.

#5
2017-11-10 16:45

Trivselbelysning, ser egentligen inget konstigt med detta...

Dagens bilar, och speciellt då de lite dyrare ska ju om natten lysa invändigt som vilken bordell som helst... :-)

Saknar däremot en tvärtomfunktion ala Saabs Night panel.

#6
2017-11-10 16:57

Jag hade en Peugeot som hyrbil i somras och den hade den stora finessen att när jag slog på halvljus för att det regnade, så sänktes instrumentbelysningen så mycket att jag inte kunde se hastighetsmätaren.
Hur tänkte man här?

#7
2017-11-10 17:04

Tänk vad olika man kan värdera finesser. Låt vara att jag är prylgalen så det är inte många av mina finesser jag inte använder, kan bara komma på barnsäkringen av bakdörrarna (lås och fönsterhissar - har aldrig barn i bilen). Men någon blå ljusbåge skulle jag absolut aldrig vilja ha, ska vara ett minimum av störande ljuspunkter i en bil.
Den adaptiva farthållare däremot använder jag oerhört mycket. Kör ofta på vanlig landsväg typ "1+1" med usla omkörningsmöjligheter och hamnar nästan alltid bakom någon som inte har farthållare och därmed inte klarar att hålla jämn fart utan ideligen pendlar upp och ner, 80 - 85 - 90 - 95 - 90 - 85 - 90 osv. Perfekt att låta adaptiva farthållaren "hänga på" den framförvarande så länge jag tvingas ligga bakom. Har hittills aldrig stött på någon som manuellt klarar att hålla jämn fart. Ett annat exempel, skulle för en tid sedan köra med släp en 15-milatur på motorväg en dag med lugn trafik. Perfekt att låta farthållaren "hänga på" en långtradare som körde exemplariskt bra, hade sällskap i över åtta mil.

#8
2017-11-10 17:06

Har oxå testat Volvo självkorrigeringsfunktion. Otroligt irriterande. Onödig för mig men jag vet inte om jag skulle säga att det gäller generellt.

#9
2017-11-10 17:18

Ja, det ser för stark blå/vit bård för 60 km/h och lite stark blå/vit bård för 80 km/h är för onödiga finess.
Tycker bäst syns är 0 - 40, 100 - 160, 220 och 240 km/h.

#10
1
2017-11-10 17:39

Varvräknare! Helt värdelöst på en bruksbil, men nästan alla har det. Extra dumt på nya trecylindriga och dieslar (samma motorgång) som är allt annat än sportiga och varvvilliga. Nuförtiden finns väl ingen bil som ens är möjlig att övervarva. Min bil har tack och lov ingen varvräknare, äntligen har jag en sådan bil igen.

#11
2017-11-10 17:40

Fransmän, har dem någonsin fått till bilar bra?

#12
2017-11-10 18:07

Jag har alltid gillat farthållare, och nu när jag fått adaptiv så är jag ännu nöjdare. Skönt i Stockholms bilköer.

Bäst är alla nya säkerhetssystem. Autobroms kan rädda en från onödiga plåtskador eller något värre.

Mest onödigt på min Passat GTE är kanske att man kan byta färg på dekorations-LED-listerna. Det är bra med små LED-lampor i mugghållaren (så man ser vad man tappat där), men det hade varit ännu bättre med mer belysning i bagageutrymmet. En mörk kväll ser man inte något när man rotar runt under golvluckan i bagageutrymmet.

"De där riktiga snikversionerna av olika bilmodeller finns knappt att få tag i längre"

Inte i Sverige kanske, men det är bara att åka över Öresundsbron. Danskarna säljer extrema snikversioner eftersom staten lägger på en massa skatt på bilarna. Då behöver grundpriset pressas ner. Tror man slipper undan skatten om bilen registreras i Sverige.

#13
2017-11-10 18:30

Min Skoda octavia har vettiga finesser. Både paraplyt och den löstagbara laddbara kombi ficklampan har fått användas flera gånger och den lyser även upp bagaget tillsammans med två fasts lampor i bagaget.
Is skrapan i tankluckan används ibland också.
Adaptiva farthållaren är så kung som nämns tidigare och en körkorts räddare.
Det skulle vara led ramperna som är onödiga med alla färger på dörrsidorna men det är iofs lite fint.
220v uttaget i baksätet för laptoppen som jag inte har men har faktiskt använd det till pjäxvärmarna ett par gånger.
Har kört en del franskt som iofs är bra men maken till vansinniga påhitt i dessa bilar är ibland häpnadsväckande.
Som i sista Citroën som har en extra stor handbroms spak som tar upp hela mitt panelen så att det inte ryms mugghållare.
Makalöst och det är lite av det franska i ett nötskal.

#14
2017-11-10 19:19

Mja,onödiga finesser vet jag inte. Det är ju bara att låta bli att använda dem om de är så jobbiga...
Vad jag uppskattar i finessväg på min bruksbil är p-varnare fram och bak, regnsensor, backspeglar som viker in sig när bilen låses, backspegel som viker ner sig när man lägger i backen, förvaringsfack under framstolarna, ställbara armstöd, fartberoende stereo, 2-zons klima,listan är lång, och det roliga är att detta var standardutrustning 2005!
Onödig finess? Inget som stör mig i vart fall, kanske har jag inte någon större glädje av kylt handsfack. Night panel använder jag väldigt sällan, så den kan kvitta för min del.
Jo! Det hade varit bra om även de yttre speglarna tonar ner sig själva, nu är det bara den inre, och den är ju lätt "vickbar" manuellt. Inget större poäng med den finessen.

Däremot finns det en del konstiga trender i bilvärlden, som t.ex. minimala backljus, där tror jag BMW "leder" just nu.
En annan sak är "gömda dörrhandtag", då rutorna blir allt mindre, hamnar handtaget på bakdörren allt längre upp, där tror jag Toyota C-HR "leder" nu. Totalt vansinnig design! Hur ska ett barn räcka det?

#15
2017-11-10 19:29

Tänkte inte på också nya Renault Megane med ECO-läge grön på mätartavlor mitten högst upp är också stark grön/vit bård och komfort-läge blå är så svårt för läsning är inte så bra.
Jag har bestämt att det blir inte framtid att köpa en franskbil.

#16
2017-11-10 20:29

Peugeot Fin på utsidan. Skit och ogenomtänkt på insidan

#18
2017-11-10 23:19

Som vanligt en idiotisk jämnförelse då det utvändiga ljuset framför bilen inte är det samma.Med olika forutsättningar får man inte ett riktigt resultat.Kan det vara så svårt att gjöra en rättvis test??

#19
2017-11-11 00:57

Flera Peugeot har belysningsslinga runt instrumentrundlar, men går att stänga av. Tycker det ser lite coolt ut, är design. Störs man så stäng av det. Ingen sak att bråka om tycker jag.

#20
2017-11-11 05:33

Mr.Wheele, ljusstyrkan är inställbart (som I alla bilar?) så problemet är det att det var en hyrbil och som just du inte är van med.

#22
2017-11-11 07:50

Vi behöver inte reta oss på informationen i framtiden.
Instrumenten kommer snart att finnas på en tryckkänslig skärm framför föraren, där just de indikeringar man själv vill ha kommer att visas.
Vill man inte ha varvtalsmätare är det bara att ta bort den, nästa förare vill ha den och då är det bara att ta fram den, vill ma ha lila mätare på gul botten eller gula på grön så kommer det att gå. En mängd appar kommer att gå att ladda ner, förmodligen även reklam!
Och det här är egentligen mest för att öka lönsamheten vid produktionen, en programmerbar skärm blir avsevärt billigare (och till en viss del sämre) än fysiska knappar och mekaniska visarinstrument.

#23
2017-11-11 08:50

Odysläcktisk - på vilket sätt skiljer sig de nya trecylindringa turbomotorerna ifrån andra motorer i ungefär samma effektklass ? Det är snarare tvärtom tycker jag eftersom effekten finns tidigare i varvtalsregistret jämfört med tidigare generationers sugmotorer. Och vid normal landsvägsfart snurrar de moderna små turbomotorerna (bensinare) betydligt långsammare än tidigare sugmotorer. Känns som att din erfarenhet av små bensin-turbomotorer, 3 eller 4-cylindriuga har nog ingen större betydelse, kanske inte är så stor...

#24
2017-11-11 11:15

Inte så smart faktiskt, designmässigt..
Kan ju ge intrycket av att bilen är dåligt ihopsatt. Att instrumenthuset har en glipa i nederkant där det läcker ut ljus.

#25
2017-11-11 14:22

Avd. onödiga finesser på min Auris HSD är parkeringsassistansen. Aldrig vågat prova den, fickparkerar helst själv. Regnsensor och farthållare tycker jag är bra, men helljusautomatiken lite tveksam. "De där riktiga snikversionerna av olika bilmodeller finns knappt att få tag i längre" ja inte i Sverige, men hyrde bil på GC i jan och fick en Skoda Rapid helt i avsaknad av extrautrustning men det fungerade hur bra som helst.

#26
2017-11-11 17:44

En varvräknare som går åt fel håll. Hur tänkte de där..?

#27
2017-11-11 18:46

SKF, ännu en anledning till att skrota denna fullkomligt onödiga mätare som ju är en kvarleva från äldre sportbilar med "clutch-stop" och osynkroniserat växellåda.
Nu finns den på automatväxlade bilar, varför?

#28
2017-11-11 22:46

SKF. Fransk tänkt , ofta bakvänt men inland bra.
Nisse Saab.
Varvräknare. Tempmätare. Voltmeter.
Fast man har dsg eller för man har det så vill man ha lite koll, mekaniker noja.
Sen måste jag bara säga spolningen av back kamera linsen.
Sååå jäkla bra. Alltid 100% glasklar bild oavsett grisig grusväg eller 40 mil saltad E4. Simply clever liksom.
Inget shafs bara vettigt.

#29
2017-11-12 01:57

Hultarn, vari ligger finessen med bakspeglar som viker sig när man låser bilen? Vid vilken situation är det bra?

#30
2017-11-12 07:57

Axel61: Med infällda backspeglar är det lättare att gå mellan bilar på en parkering. Dessutom är det mindre risk för både skadegörelse (ja, det finns unga män som har svårt att motstå att ta ut sin frustration över livets orättvisor på oskyldiga backspeglar som sticker ut) men främst förstås skador pga att folk är klantiga när de ska passera med en kundvagn till exempel.

#31
2017-11-12 08:41

Jag tycker att däcktrycks varningen-TPS är onödig. Vid hjulskifte mellan sommar/vinterdäck måste jag gå in i menyn och ändra.
Det är dessutom det enda som har krånglat på min bil-har haft den inlämnad 1gång för felaktig varning. Som körkortsinnehavare skall man själv kunna ansvara för att det finns luft i däcken.

#32
2017-11-12 12:17

På tal om fransk bakvändhet, så har även Volvo bakvänd varvräknare i sina lastmaskiner.
Oljetempmätare och voltmätare har jag i bilen, känns överflödiga.

#33
2017-11-12 12:39

TPS så korkat onödigt.

#34
2017-11-12 13:23

TPS "Throttle Position Sensor" = Spjäll lägesgivare
TPMS "Tire Pressure Monitoring System" = Däcktryck övervaknings system.

#35
2017-11-12 15:52

regnsensor! Herregud vilket mög! Och fastfrusna torkarblad

#36
2017-11-12 19:25

Instrumenten ska ha vita siffror på svart botten, utan extra streck och ringar. Visarna ska vara lite avvikande, men i en färg som ligger i ögats känsligaste område, alltså gult, gulorange, gulgrönt. Belysningen vit eller ljust grön, möjligen mycket ljust blå. Omgivningen mörk i övrigt. Rött ska vara bannlyst som informationsfärg.
Däremot kan det en bit ifrån få finnas en svag ljusdekor för att ta ner den hårda kontrasten utan att försämra läsbarheten. Det kan dessutom vara trivsamt.

Jag håller med om att varvräknare är totalt onödigt i en modern vardagsbil.

#37
2017-11-12 20:38

Varvräknare skulle det kännas tomt att inte ha. Nyttan är väl begränsad men man ser om bilen har förhöjd tomgång, och det är väl rätt smidigt om man ska försöka köra ekonomiskt.

Regnsensor kan jag absolut inte se problemet med. Till att börja med måste man ju aktivera den - så lyckas man förstöra torkarna pga frysta blad så hade man väl gjort det annars med? Dessutom har väl torkarmotorerna överbelastningsskydd. När det regnar regnar det - men när det är sådär som det är nu är det skitskönt att slippa dra på torkarna manuellt vid varje möte tex.

#38
2017-11-12 20:39

Vad det gäller den blåa randen så är det väl uppenbart att det är en mysfunktion som går att stänga av för gamla gubbar som inte förstår sig på saker utöver det mest basala. ;)

#39
2017-11-12 20:54

"SKF 2017-11-11 17:44
En varvräknare som går åt fel håll. Hur tänkte de där?"

Intressant galenskap, hade själv aldrig upptäckt det eftersom instrumenten är så fula att jag inte stått ut med att se närmare på dem.

Den som inte vill ha varvräknare är en typisk nybilsköpare, på en äldre begagnad bil är den absolut nödvändig.
Liksom alla andra instrument och tekniska informationer nybilsköpare också avskyr.

#40
2017-11-12 22:37

Det släppte en talgdank nu i däckbytestid.
Däcktrycksövervakningssystem det är ett nonsens.

#41
2017-11-13 06:04

Jag har haft en bil med nästan lika onödig finess. En blomstervas.

#42
2017-11-13 10:21

Allt man själv inte använder eller ser nytta med är onödigt, alltså smaken är som baken som med allt annat. Jag skulle personligen inte orka bry mig om just detta, det säger det mesta om en sådan skitsak som detta.

#43
2017-11-13 13:48

Naturligtvis varvräknare till automatlåda, totalt onödigt. Varför vågar man inte ta bort detta numera helt meningslösa instrument? Ingen saknar väl oljetrycksmätaren och handgasen? Växlingspaddlar till CVT-låda, är väl också bara en eftergift till de gnällspikar som fattat vitsen med denna suveräna automatlåda.

#44
2017-11-14 10:34

Blomvas och G-kraftmätare borde man kunna förvänta sig.

#45
2017-11-14 11:49

Sedan finns det finesser som har försvunnit på de flesta bilarna, askkopp t ex.

#46
2017-11-15 10:55

Jo men Leif, vem vill sitta i en bil där rökare blossar på? Inte jag i alla fall.
I min bil är det totalt rökförbud.

#47
2017-11-16 09:30

Jag fäller aldrig baksätet delvis, utan antingen helt eller inte alls. För på min gamla Saab 9-3 finns genomlastningslucka, perfekt för mig som gillar att åka skidor (världens bästa finess!)

#48
2017-11-16 17:55

Det finns säkert många som man inte är medveten om och aldrig behövs?

#49
2017-11-16 21:54

Jag hörde för ett tag sen av en dam som åker mycket i sitt företags tjänstebil med privat chaufför ( Daimler ) att under långa resor när hon avverkat all E-Post konversation och ringt Maken om saknaden m.m. så skulle hon vilja att en liten byrålåda med diverse attribut t.ex. en man i byrålådan skulle kunna knappas fram och sedan ett varmt fotbad innan nästa företagsbesök om 4 timmar. Önskemålen till Fabriken kanske inte tas på allvar men kanske Volvo nappar på detta. Då har Volvo en köpare till sin förlängda lyx limo.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!