Bild
Nästa artikel

Vårkänslor och plåtkärlek

Biltestarbloggen
Vi Bilägares Mikael Schultz är drabbad av plåtkärlek…

Jag har blivit förälskad igen och det är en härlig känsla. Men det är inte så att jag tröttnat på min kära hustru Kerstin, som jag hållit ihop med ända sedan slutet av 70-talet.
 
Nej, den här gången handlar det om plåtkärlek och föremålet för mina känslor är en kvick, snitsigt formgiven och alldeles underbar liten bakhjulsdriven sportvagn som populärt går under beteckningen Miata.
 
Jag talar förstås om långteststallets Mazda MX-5, som jag nyligen tagit över efter kollega Calle Carlquist och nu ska leva med under knappt två månader.
 
Som praktiskt bruksfordon har Miatan givetvis inte så mycket att komma med, så på den punkten blir det tummen ned. Men som glädjespridare är bilen helt fenomenal. Man blir på gott humör varje gång man, med viss möda, lyckas krångla sig ned i sittbrunnen och kicka igång 1,5-litersmotorn på 131 hk.  
 
Det kanske inte låter som om 1,5 l/131 hk skulle kunna sätta särskilt mycket sprutt på bilen. Men, jag lovar, som förare har man roligare i MX-5:an än i de flesta betydligt mer effektstinna och prestigeladdade sportvagnar.
 
Heders åt Mazda som sätter körkänslan i högsätet och fortsätter att producerar enkla, hyfsat billiga och mycket kompetenta sportvagnar!
 
Men för att stå ut med bilen på snabba landsvägsetapper krävs öronproppar. Den bullrar alldeles infernaliskt. Ljudisoleringen glömdes uppenbarligen helt bort när MX-5:an konstruerades.
 
Fast det är i viss mån förlåtet  - billiga öronproppar finns ju på närmaste apotek…

Kommentarer

#1
2016-03-04 10:17

Stackars Calle. Hur ska han klara tillvaron utan den lilla röda? :)

#2
2016-03-04 11:24

Lyckos den som får bilen över sommaren. Nu bör den stå i garage.

#3
2016-03-04 11:25

Håller med dig milkylainen, hur ska det gå för Calle?

Är själv lite sugen på en Miata. Har en Porsche Cayman nu, men jag känner att jag blir en disharmonisk förare av den, det måste gå fort för att det ska vara kul. Hade en MGF förut, och med den var det skoj att köra lite aktivt på småvägar och ha roligt i måttliga hastigheter.

Tiden får utvisa vilken nöjesbil det blir framöver, tänkte köra på bana med Porsche mer nu, då kanske man ändrar uppfattning. Men som det stod i Automobil en gång i tiden: Ska man bara ha en sportbil i livet, då är det en Miata man ska ha!

#4
2016-03-04 12:49

" kicka igång 1,5-litersmotorn på 131 hk. "!
Går det inte att få den med startmotor?
Kickstart är ju sällsynt t.om. på MC numera.

#5
2016-03-04 12:58

Har ni redan somnar nere i söder? Ser ut så på bilden :)

#6
2016-03-04 15:11

Skickade dom inte med en startvev? ;-)

#8
2016-03-04 18:31

c k: varför inte?

#9
2016-03-04 18:54

c k
Visst är smaken som baken men när har en 9-3 cab varit tjusigt läcker?
Utan att egentligen veta tror jag att miatan slår samtliga dina förslag i körglädje.

#10
2016-03-04 19:34

Det är naturligtvis en smaksak Axa, men jag tycker nog att 9-3 cab är läcker, den har ju dessutom ett betydligt större bruksvärde än den här trampbilen och den är försedd med startmotor så den behöver inte kickas igång!

#11
2016-03-04 19:42

I Spanien får du inte köra med proppar i öronen, båda öronen skall vara fria att lyssna med. Men så långt skall kanske inte Calle.

#14
2016-03-05 09:44

Jo men man ska ju komma ihåg att Audi TT och Saab 9-3 är ju riktiga bilar med ett bra bruksvärde.
MX-3 är ju mer en leksak som för de flesta kräver tillgång till ännu en bil för att kunna använda till huvudsakliga körningar.

#15
2016-03-05 11:30

Har ni lagt på nåt extra rostskydd på den? Eller finns det så det räcker kanske? Känns som att den inte borde vara tänk att köra med på vintern alls.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.