Bild
Nästa artikel

Varför så färgdeppiga?

Biltestarbloggen

Temperaturen i huvudstaden har klättrat väl in på tvåsiffrigt och vipps har stockholmarnas klädkod blivit lättare och avsevärt mer färgstark än vinterns murriga paltor.

Glammiga linnen och tröjor blandas med sneakers i alla möjliga och omöjliga kulörer medan byxor och kjolar fladdrar mellan regnbågens allra spektra. Trottoarernas färgprunkande trafikflöde får den gråvita smältdegeln på vägarna att framstå som tagna från en dystopisk Hollywood-produktion, deppigt är bara förnamnet.

Men varför är vi så konservativa när vi väljer färg på våra bilar? Jag menar; det finns de som inte tvekar på att måla sina hus redigt röda, glatt gula eller beundransvärt blå, varför vågar vi inte vara lika öppensinnade när vi väljer färg på bil?

För enligt Transportstyrelsen är någon nyans från färgskalans monokroma avdelning något av en ”no brainer” för svenska bilköpare. Den i särklass vanligaste kulören på svenska personbilar är någon nyans av grå (ljusgrå, mörkgrå, gråsilver etc), följt av svart och vit. 

Det ska sägas att Vi Bilägare inte är några föredömen vad gäller att sätta färg på landets vagnpark – att gå genom redaktionsgaraget är som att vandra genom elektronikladornas vitvaruavdelningar – men vi kan i alla fall vifta med enhetlighetens urskuldande flagg då vitt ger oslagbar kontrast till långteststallets dekalparad.

Enligt en undersökning från 2017 av kemiföretaget BASF kommer trenden att gå mot mer färgglada bilar, i Europa förväntas bilar i gulgröna nyanser bli trendigt. Exempelvis är en gulguldig kulör med ett lätt grönt anslag lanseringsfärg för BMW X2.

När det var dags för XC40 att möta världen gjordes det i den skönt pastelliga ”Amazonblå”. Suzuki går längre än så. Om du vill ha din Suzuki Swift Sport i någon annan färg än ”Champinship Yellow” kostar det extra. Lite som en form av en tråkighets avgift. Mer färg på vägarna – rätt tänkt Suzuki!

Kommentarer

#1
2018-05-10 12:13

Det har gjorts många försök att lansera färgglada färger... Min Citroën Xsara var grön metallic (Bora Bora), en färg som också fanns på flera andra Citroën som första Berlingo Family serien och Xsara Picasso. Men jag erkänner att när jag köpte min C3 Picasso så fegade jag ur... Picasson fanns i en härlig gulgrön nyans, men jag tänkte att risken fanns att jag skulle tröttnat på den... Silver är ju alltid klassiskt, min far hade silver Alfa GTV och Alfa 33 QV Ti. Men det finns ju en annan trend nu som verkar gå hem bättre än glada färger och det är accentuerande detaljer - tak, backspeglar och olika detaljer på bilen i avvikande / kontrasterande färg. Då är visserligen inte hela bilen i en gladfärg, men flera detaljer är det... Nissan Juke, Renault Captur, Citroën C3 Aircross, Mini med flera med flera...

#2
2018-05-10 12:15

"Dem som inte tvekar..." Ja det gör dem nog.

#3
2018-05-10 14:46

Dem är nog lite rädda för starka färger för dem vill inte sticka ut, däremot så vill dem skriva dem för att de vill sticka ut, för då vill dem visa att de skiter i att det heter de eller dom.

#4
2018-05-10 15:16

Lika lite som att jag skulle klä mig i vita byxor och en rosa tröja så följer bilen därefter.
Det handlar inte om feghet utan om preferens.

#5
2018-05-10 15:32

Den som väljer fel färg på nybilen kan sortera bort 50-96% av potensiella andrahandsköpare när bilen skall säljas om 3-5år.
Faktum att det kan vara 20-30 tusen ner i pris för helt fel färg.

#6
2018-05-10 18:31

Gult, brunt och grått går helt bort för mig.
Och jag gillar inte svart, vitt går an, men kul är det inte.
Jag vill ha klara färger, rött, grönt och blått, gärna metallic.
Men det ska vara rena färger, Saab och Volvo har haft många otäcka kulörer, en av de värsta är nog den mossgröna Saab hade på 1970-talet.

#7
2018-05-10 20:06

Saabnisse, en mossgrön SAAB 99 automat hade min pappa som tjänstebil. Håller med, den var redan då ruskigt ful. SAAB hade den dåliga smaken att även sätta samma färg på inredningen.

#8
2018-05-10 23:03

Annorlunda färg behöver inte alls vara "starka" pastellfärger, det finns åtskilliga dämpade diskreta färger som man praktiskt taget aldrig ser, de skulle fungera helt i linje med den vanliga stilen men visa på mer klass och finess, men de förekommer inte eftersom människor är för intellektuellt torftiga och känslomässigt outvecklade för att ens kläcka tanken att välja en annan färg än den vanligaste.

Sedan detta ofog med att se bilen som en simpel plåtlåda för transporter som dessutom är en kortsiktig förbrukningsvara, främjar knappast intresset för design och stil.

Bilen visar verkligen vem man är.

Mest sålda bilmärket är ju känt för att sakna utseende helt och hållet vilket ju säger en hel del.

#9
2018-05-11 00:30

Det finns ju foliering (alltså med plastfolie) man kan använda sig av på en del av bilen eller hela om man vill. Googla "3M 1080" så finns mycket att välja på.

#10
2018-05-11 06:32

Jag bryr mig inte om andrahandsvärdet när jag väljer vilken färg min bil skall ha. Jag väljer den färg som jag tycker passar mig och bilen.

#11
2018-05-11 08:28

Köpte en ny röd bil. Skulle valt en grå så här i efterhand.

#12
2018-05-11 09:11

Damm och smuts syns fort på svart. Det som är bra är att asfaltstänk inte syns så bra vilket det gör på vita och andra ljusa lacker. Gråa och silverfärgade bilar är bättre ur smutshänseende. Personligen tycker jag blått är mycket snyggt på bilar, men jag har aldrig ägt en blå bil då jag känner mig hänvisad till begagnatmarknaden och då blir färgvalet sekundärt.

#13
2018-05-11 09:36

Jag har ofta tänkt att folk är tråkigt konservativa betr. bilfärger. I vårt område är säkert 80 - 90 procent av bilarna så som det står i texten ovan, någon nyans av grå (ljusgrå, mörkgrå, gråsilver etc), följt av svart och vit. Själv har jag, förutom ett par svarta, haft röda, gröna, gula och blå bilar och har aldrig noterat att de skulle varit mindre värda vid utbyte. F.n. har jag en röd bil så vi får väl se vid nästa byte.

#14
2018-05-11 18:12

Ja grå bilar är verkligen det bästa, smutsen syns ju inte så lätt och det medför att man slipper tvätta så ofta, det hjälper ju ändå inte, bilen ser ju lika otäck ut ändå!
Men det är tydligen en färg som passar många färglösa svenskar.
Jag tycker det är kul med många franska bilar som dels har trevliga färger och dessutom vågar återgå till den förr så vanliga tvåfärgslackeringen!

#15
2018-05-11 22:12

Den snyggaste färg haft var på en Saab 9000 CC, 1992 års officiella EM-bil (fotboll), gräsgrön metallic!
Fanns bara det året, nästa år var det en betydligt mer dämpad grön färg.
Just grönt verkar det som att svenskar är väldigt rädda för.

#16
2018-05-12 10:41

Häromhalvåret lyssnade jag på ett program från Vetenskapsradion som gick ut på att man ska välja så ljusa / silvriga färger som möjligt för att öka bilarnas ljusreflektioner tillbaka från jordytan. Därmed blir jordklotet lite svalare. Kan man återspegla det solljus som når Europas yta skulle man kunna minska växthuseffekten med upp till 85%. Alltså köp en så ljus billack som möjligt.

#17
2018-05-12 19:00

#2 #3
Ja, hanteringen av svenska språket är tydligen en gåta, även för dom/de som har betalt för att skriva.
DEM!
"no brainer" har ett antal svenska alternativ.

#18
2018-05-12 22:42

Jag har haft alla färger i regnbågen på mina bilar, tror jag. Men är det någon färg jag ogillar starkt så är det grönt på en bil. Hade en Rekord -78 i metallic grön. Jag avskydde bilen, för färgens skull. Annars var bilen okej.
Sedan är väl inte vit den smartaste färgen som jag hade på min första bil och nu den sista. Finns inte en chans i helvetet att fuska när man tvättar. Alla misstag syns och "rinningar" från kromlister efter tvätten, lyser som utropstecken.
Tacka vet jag färgen på min Opel Insignia, technical grey. Ser ren ut när den är våt, men skitig när den torkat.
För övrigt anser jag att de som konsekvent felaktigt använder dem, när de borde använda de eller dom, skulle behöva en kurs i SFI, typ.

#19
2018-05-13 09:44

Det finns ett enkelt sätt att kontrollera om det ska heta de eller dem som stämmer i 99% av fallen. Om man i en mening kan byta ut ”de” mot ”vi” ska det stå ”de” på samma sätt är ”dem” utbytbart mot ”oss”. Svårare än så är det inte förutom att man ökar solljusets återreflektion tillbaka mot världsrymden genom att välja en så ljus lack som möjligt gärna en vit, silver eller guld.

#20
2018-05-13 10:44

Stoor
Jag tänker inte helt avfärda dina referenser till Vetenskapsradions inslag. Har bara inte uppmärksammat detta. Däremot besitter jag en "fläckvis" något kritisk inställning till nämnt medias saklighet.
Frågor som väcks: Hur stor är den sammanlagda reflekterande ytan av Europas samlade bilpark jämfört med all mörkare absorberande yta i form av land-vatten-byggnader-stadsbildningar? Med snö- och istäcke, borde rimligtvis återreflektionen öka. Presenterade "genierna" på Vetenskapsradion möjligtvis någon teori om hur många fler "ljusa" fordon vi behöver på vägarna för att kompensera minskad naturlig återreflektion från dom snabbt avsmältande polarisarna?

#21
2018-05-13 11:14

Lasse:
De konstaterade bara att ju ljusare färger på bilar, byggnader, hustak etc man har desto mer solljus återreflekteras tillbaka ut i rymden. Vidare är det självklart så att den påverkan kanske inte är alltför betydande men ändock många bäckar små osv.

#22
2018-05-13 12:20

Jag tror faktiskt att människor på grund av det stora urvalet väljer fritt och då blir resultatet dem färger som de flesta trivs med.

#23
2018-05-13 12:57

Stoor.
Var närmast intresserad av att få kännedom om vilken typ av "irrläror" delar av Vetenskapsradion behagar sprida. Uppmärksammade en studie för en tid sedan där författaren hävdade att kunskapsinhämtande hos svenska journalistkåren för närvarande ligger på en nivå, där få har kapacitet att tillgodogöra sig vetenskaplig text. Man kompenserar enligt skribenten med "saftiga rubriker". För att ta några exempel: "Elbilar skitar ner mer än dieselbilar". "Etanolen orsakar världssvält". Samtidigt tiger man helt vad gäller palmoljan. "Nyttiga idioter" brukar dom benämnas.

#24
2018-05-13 16:28

Världens samlade bilpark uppgår till drygt
1 300 000 000 bilar plus att den samlade bilproduktionen uppgår till drygt 80 000 000 fordon per år. Betänk att dessa bilar vore helt vita, silvriga eller i övrigt ha en ljus ”tråkig” kulör nog borde de rent teoretiskt kunna reflektera bort en hel del oönskat solljus? För övrigt vet jag inte hur pålästa dagens vetenskapsjournalister är men de borde ha en utbildningsnivå som ligger i nivå med det arbete de utför. Programmet borde finnas att lyssna på i P1’s webbradio.

#25
2018-05-13 16:43

En av svagheterna i resonemanget är att återreflektion kräver solljus. Kan bara ske soliga klara dagar. Bilarnas utsläpp sker oavsett mulet väder eller mörker.

#26
2018-05-14 09:07

Jag har en blå bil i ganska stark kulör, köpte en f.d. demobil så jag valde inte färg själv. Men jag tror mycket av orsaken är rädslan för andrahandsvärdet och att majoriteten av nya bilar är tjänstebilar. Företagen vill ha bilar i enhetlig färg som de ofta vill sätta dekaler på. Mitt förra jobb fick jag välja vilken färg jag ville, bara den var mörkgrå...

#27
2018-05-14 11:47

Såna här artiklar gör ju inte bilointresserade köpare mer benägna att välja "roliga färger": https://www.aftonbladet.se/bil/a/Kv7njy/fel-farg-pa-bilen-avskracker

#28
2018-05-15 10:25

Sen har vi ju hyfsat stora bilar i Sverige. De gör sig inte i grälla färger. Minns 90-talet när det var poppis en kort stund med pastellfärger. Funkade på Lupo. Funkade sämre på C-klass. Hemskaste var nästan de pastellsmurfblå V40'sarna som än idag cirkulerar. Redan de var för stora.

Sen tror jag själv att man blir trött på "konstiga" färger efter ett tag. Man vill ha nåt elegant som matchar bilen. Magenta och pippigul uppfyller sällan nåt av kraven :P

#29
2018-08-23 11:13

Kör nu silvergrå metallic, blää!
Men, det var standardfärgen och jag betalar ju inte 6000kr extra för att få en vit, svart eller annan silvergrå nyans.
Några "riktiga" färger fanns knappt.En mörkröd och en mörkblå nyans, också tillägg.
Hade det funnits orange, gul, klarröd, ljusgrön, ljusblå etc så hade jag valt det direkt, men icke.
Biltillverkarna är så extremt fega, så det är nog inte köparna som inte vågar, utan det finns helt enkelt inga val.

#30
2018-09-01 21:22

Det har troligen inget med tråkiga köpare eller rädsla av andrahandsvärdet att göra. Utbudet av färger är för snävt, ibland är nyansen helt fel eller prispåslaget är skrämmande. Man kan säga att tillverkarna är för lata, bekväma, inkompetenta eller för giriga. Där det passar och priset är rimlig ser jag inget feghet eller tråkighet. Å andra sida, de flesta beställer inte bilen utan köper det som finns med ”stora rabatter”. Att bestämma färgen innebär oftast att betala fullt pris för resten också, då blir det dubblet förlust. Sista bilen beställde jag med pärl blå metallic. Några bilar med limegrön, bränt orange, skrikigt blå har funnits i önskelistan, eller varför inte en candy root beer brutalt kompakt sedan.

#30
2018-09-01 21:19

:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.