Bild
Nästa artikel

Varför så dyra testbilar i ViB?

Biltestarbloggen
Generalagenter vill inte gärna släppa ifrån sig "snikutrustade" bilar vilket kan vara svårt när Vi Bilägare vill testa de versioner som förväntas att bli vanligast i trafiken.

Jag håller just nu på att sammanställa mängder av uppgifter till ett kommande test av tre småbilar. Det gäller nya Citroën C3, Renault Clio och Skoda Fabia. Alla tre har bensinmotor på ca 100 hk, alla tre är ganska enkelt utrustade och har klart ”folklig” framtoning. Som så många andra småbilar har de varit riktigt kul att köra under testperioden och de går – framför allt – att köpa för rimliga priser. Det är bilar i versioner som vanligt folk har råd med.

Så är det inte alltid med testbilarna i Vi Bilägare.

Ibland, för att inte säga ofta, kör vi riktigt dyra versioner av bilar som finns i klart billigare utföranden. Då låter många av våra kunniga och vetgiriga läsare höra av sig. Varför är det så? Varför kör ni så dyra bilar i Vi Bilägare?
Om vi bara själva kunde bestämma så… brukar jag tänka när den frågan kommer på tapeten. Det har den ofta gjort under mina drygt 30 år i branschen.

Oftast kan vi inte påverka saken särskilt mycket eftersom generalagenterna är väldigt måna om att de bilar som syns i medierna ska vara topputrustade. Alla de nya finesserna i nya bilen, vare sig de är gimmickartade eller nödvändiga, ska kunna visas upp och kommenteras av dem som provkör eller testar bilarna.

För somliga märken, särskilt sådana som Audi, BMW och Mercedes-Benz, kan skillnaderna i pris på en hyfsat normalt ”tjänstebilsutrustad” version och på pressbilen därför uppgå till flera hundra tusen kronor. Dyraste läderklädseln, största navigatorn, allt ”bling-bling” man kan tänka sig – så ser ofta de bilar som ställs till pressens förfogande ut. Men det är väldigt sällan man ser sådana exemplar på gatorna.

Många generalagenter nästan skäms när de tillhandahåller en ”snikutrustad” bil. ”Ja, visst kan ni låna den men den har alltså bara tygklädsel, minsta dieseln och lilla multimediasystemet”, eller, som jag fick höra om en av de tre småbilar jag nu skriver om: ”Ska ni verkligen ha den bilen, den har ju manuellt halvljus?”. Jodå, vi kan vrida på en spak.

Tillverkare och generalagenter kan förstås inte tillhandahålla hur många bilar som helst för pressen att skriva om. Samtidigt kan vi från vår horisont bara försöka bli bättre och mer regelmässigt tjata om de versioner som ligger närmare folks vardag, närmare det som är en realitet för kunderna, för er läsare.

Det får bli ett nyårslöfte 2017 från oss i Vi Bilägares testlag. Hoppas att vi kan uppfylla det.

Kommentarer

#1
2017-01-03 10:59

Utrustningen i demobilarna är lätt att förstå att de är kryddade av importörerna, men i ert 4000-milatest har ni väl fått speca själva? Där är det bilar som har en hög prislapp i grunden i de flesta fall och kanske inte det medelsvensson köper.

#2
2017-01-03 11:04

Bra kommentar från ViB eftersom detta med förhållandevis dyra/mycket välutrustade testbilar diskuteras rätt ofta i dessa spalter. Generellt borde ni insistera hårdare på att testa de utföranden som säljs mest i volym för aktuell bilmodell - eller gissningsvis kommer att sälja mest när det gäller helt nya modeller. Likaså att i högre utsträckning välja bensin-utföranden inte minst eftersom dieselandelen numera minskar bland nyförsäljningen - och de dieslar som säljs mest är förmodligen de som sitter i nån form av förmånsbilar. Om ni biltidningar ställer krav på enklare utrustade testbilar så lär bilindustrin få anpassa sig till detta. Speciellt bör ViB tänka mycket på privatköparna och dessa håller nog i sina pengar lite mera än de som skaffar sina bilar som förmånsbilar. Såg senast idag en artikel som nämnde att förmånsbilar är alldeles för billiga idag - och det kom ifrån en person som jobbade inom det området. Så jag personligen skulle uppskatta en större inriktning mot privatköpare när ViB testar bilar även om det givetvis inte utesluter fordon som är mera troliga som förmånsbilar. Och speciellt i era långtidstester där problem med åtföljande kostnader är mera påtagliga för privatköpare än för de som har förmånsbilar.

#3
2017-01-03 12:14

PI, där är nog C3:an som jag såg med ViB-klibba.

#4
2017-01-03 12:46

Tyckte jag inte att jag läste någonstans att ni nu hade "köpt" bilar till långtestet? Det får mig som läsare att tro att ViB har skaffat bilar utan insyn och möjlig påverkan från generalagenten. Hur ser ViB på den aspekten? Kan generalagenten nu ah dragit åt muttrarna lite extra så att säga? Jag trodde att ni lite i lönndom gick och köpte bilarna för att undvika sånt.

#5
2017-01-03 12:58

Till långteststallet har ViB alltid köpt sina bilar och det torde göras på lokal ÅF, eftersom importören inte säljer bilar. Det som Calle tar upp här är testbilar som används för reportage, dessa är p lån av importören.
Vad de skall ha i långteststallet specar ViB med största säkerhet vid redaktionsmötet när modeller och utförande bestäms, sedan kan det säkert bli någon liten justering utifrån att det skall lösa sig med leverans i december.

#6
2017-01-03 13:08

Ja, eller hur är det så. Skönt att höra.

#7
2017-01-03 15:02

Jag har, allt sedan jag själv började plugga och därmed fick tag på en lämplig lösning har jag funderat på varför motortidningarna, framförallt inte t.ex. Vi Bilägare som ju ska vara lite mer vardaglig och jordnära, helt enkelt gör så att man inte sätter ut grundpriset på bilen utan priset som just den bilen skulle kosta att köpa. Den vägen skulle också test mellan säg en skapligt välutrustad Ford Mondeo (vilket är en affär på 300 till 350 tusen kronor) tokvinna över en Audi som kostar 650... Jämför då gärna enligt principen som ofta gäller för tjänstebilsförare att de får bekosta tillvalsutrustningen själva. Å ena sidan en bil där du själv måste bidra med säg 40 tusen och en där du måste betala 300 ur egen ficka...

Jag är rätt säker på att bilarna från generalagenterna inte minst för de tyska "premiummärkena" då skulle se väldigt annorlunda ut efter ett tag.

#8
2017-01-03 15:10

Varför inte till nästa år sätta en maxbudget på säg 200.000:- per bil och se vad man får för de slantarna.

T.ex. en välutrustad bil i Poloklassen, en snikutrustad bil i Golfklassen och kanske en begagnad stor premiummodell typ E-klass, vore intressant att se hur de ställer sig till varandra i vardagslivet, inte minst kostnadsmässigt.

#9
2017-01-03 15:12

Jo men samtidigt är ju realiteten idag den att allt fler väljer extra allt och framförallt så vill man ha, om vi tänker herrtidning hur skulle de gå om bilderna var på random fru osminkad och med de urtrampade favvo kanintofflorna som enda krydda,
i jisses det är ju vardagsmaten iofs inte illa det heller men ändå.

#10
2017-01-03 15:22

De som väljer "extra allt" är nog främst de som har s k förmånsbilar och inte i första hand privatköpare - vilket borde vara den kategori som ViB borde måna mest om. Många privatköpare köper säkert lagerbilar - alltså de som annonseras och oftast går att få till hyggligt nedsatta priser och med relativt snabb leverans. Men de har sällan "extra allt".

#11
2017-01-03 15:34

Håller med PI, när jag köper bil privat letar jag upp någon som finns på lager med "rätt" utrustning som jag vill ha och då ganska rask leverans, men när jag tar ut en förmånsbil så specar jag den som jag vill ha den och få då stå ut med leveranstid på mellan 2-6 månader.

#12
2017-01-03 15:46

Jag köpte min senaste bil privat och specade den med allt lull lull jag ville ha. Jag tycker aldrig att lagerbilar har rätt utrustning.

#13
2017-01-03 16:14

Köpte nya bilen i somras och valde då en basutrustad lagerbil för omedelbar leverans, första gången jag inte "specade" ett nybilsköp.

Saknar faktiskt inte allt lull-lull som man vant sig med genom åren, behöver liksom inte elstolar och luftfjädring för att åka till affären.

Men visst, jag förstår de som använder sin bil som arbetsplats att man då vill ha allehanda bekvämligheter.
Men om man som jag tillbringar i snitt ca: 25 minuter om dagen i bilen så räcker det med en basmodell för mig, känns som att lägga ett antal tiotusen på extrautrustning för nån enstaka långresa är overkill.

Men jag vet att det är lätt att ryckas med när man sitter hos handlaren och börjar kryssa i rutorna för extrautrustning, sen är ju "bräcka grannen-faktorn" inte något att leka med... :-)

#14
2017-01-03 16:46

Fortfarande inget klargörande hur Vi bilägare gör sitt urval och hur man ser på sånt som bränsleförbrukning eller automatlåda. Vad ska man göra för att få ett svar? Har skrivit dessa frågor flera gånger nu.

#15
2017-01-03 18:36

Pi, som vanligt ser du på saken i svart vitt och förstår inte mekanismerna som vi alla styrs av, ja merparten...
Vill ha skrev jag också, titta dig runt och se vad som går även beg, basutrustad det är för oggskåpen som jublade när Lada/VAZ introducerades i Sverige, det lämnade hjärnan därhän med Melitta bryggarens intåg 1974 (höjden av teknik) och de kör med året runt däck.
Ingen kan leva på den kategorin.
Vad är problemet? Jag har också alldeles nyligen köpt en snikutrustad småbil, saknas till och med stolvärme.
År det något att läsa om?
Vad ska den ställas emot? Rena östblocks racet, Polonez mot VAZ och den Rumänska Renaulten, det finns ratt o pedaler.
Man kan se på detta som så, att man får vad man betalar för och att de flesta vill ha mer, kan man inte nå dit så går det ju att drömma eller köpa sig en enklare version, det blir inte helt detsamma men att grunden finns där.

#16
2017-01-03 18:45

Den förnuftige köper vid nybilsköp en enklare utrustad bil, den slösaktige köper en överdrivet utrustad, huvudsaken är att man kommer från punkt A till punkt B !

#17
2017-01-03 19:08

Tvärnit - tycker att du är mycket nedvärderande och oförskämd mot mig i ditt inlägg - inget som hör hemma här. Det jag säger är att bilar med den utrustning som säljs mest bör testas samt med ett fokus när det gäller långtestbilarna på de som är mest intressanta för privatköpare. Personligen har jag köpt många nya bilar genom åren och inte speciellt snikutrustade men nu talar vi inte om mina bilinköp utan om vad ViB rimligen borde testa.

#18
2017-01-03 19:48

Det finns en marknad för snikutrustadd men det brukar vara de bättre utrustade som säljer bäst, och där snikmodellerna floppar. Det är tydligt för de franska tillverkarna där enkelt utrustade basversioner med små motorer aldrig sålt i större antal trots lågpris, så de har fått ladda bilarna med mer utrustning och större motorer för att skapa mer köplust. Eller se på Dacia, där basversionen bara finns på papperet och dem dyrare Laurete är mer efterfrågad.

Elhissar, servo, stolsvärme och elektriskt manövrerade sidospeglar samt luftkonditionering är ju lägsta säljbara nivå idag..

#19
2017-01-03 20:16

Hej, ny här! I ViB:s bullertest räknade jag 20 bilar av totalt 50, som hade andra däck än standard (tillval). Inte ens standarddäck kan ViB kräva till sina testbilar, vilket ju förrycker åtminstone denna bullertest. Eller är lagerbilarna regelmässigt utrustade med feta och bullriga svålar för att kunderna oftast efterfrågar detta?

#20
2017-01-03 20:19

Pi. Vad som hör hemma är inte upp till dig och om du tar åt dig så är det upp till dig själv. Jag anser att du har inte tänkt igenom denna sak mer än efter dina egna preferenser, alltså enligt vad just du tycker.
Det är premium/prestanda modellerna som står i spets i utvecklingen och höjer ribban för vad som anses som ett måste i insteget, så vi har att tacka för även om att jag, du o många andra av olika anledningar inte äger premium/prestanda bilar.
Jag nyttjar givetvis VIB:s tester som baskunskap och jag ser inte att det fattas något utan hela spannet ifrån Dacia och uppåt finns med och det är ganska enkelt när man tänker efter... att om man tar testets Dacia Sandero och tänker bort extraljus, lackad stötfångare, AC, uppdaterade säten, metalliclack o extra ljudisolering, innerskärmar + fälgar, infotainment system med skärm och tänker sig en svag o törstig sugmotor av äldre typ ja då har vi vad som är, det blir inte bättre än så hur man än vänder o vrider på det! Men det är en Dacia Sandero och vad man ska ha i sinnet är om man tror på modellen och märket eller helt enkelt att ekonomin måste styra över valet.
Tycker inte att sådant är något att skriva om även om det finns anor i VIB. Den tiden är borta då män i yviga skägg o stickade koftor skröt över sin genialt simpla Lada och försökte svinga den upp till skyarna, det var inte sant då heller utan man får vad man betalar för och det borde man ha bakhuvudet utan några ingående utlägg.

#21
2017-01-03 20:37

40-talisten, som det står i ovanstående blogg får biltidningarna de testbilar som generalagenterna tillhandahåller. Därför blir inte förutsättningarna alltid helt korrekt. Alternativet är ju att det inte görs några biltester överhuvudtaget. Jag tyckte att bullertestet var bra, jag är ingen märkesfanatiker och blev därför inte besviken över att favoritmärket fick dåligt resultat.

#22
2017-01-03 21:07

Det går att uttrycka andra åsikter utan att vara oförskämd, Tvärnit.

#23
2017-01-03 21:55

Går ifrån ämnet lite, enda nya bilen jag haft var en tävlingsbil, Amazon 123 GT, men det var ett tag sedan. Nåväl det jag tycker var ett slag mot bilkunder var när bilprovningen blev privatiserad. Statens Bilprovning gav ut en bok som innehöll en massa data på bilar som de samlat på sej, bra saker och bristfälligheter. Utmärkt information, men tyvärr så tyckte ett antal politiker att privatisering var bättre än kundnöjdhet. Nåväl, ett litet avsteg.

#24
2017-01-03 22:01

Testet som är på gång(de tre "snikbilarna") verkar intressant.
Hoppas nu inte bara Skodan vinner för då får väl nån här på forumet högt blodtryck...

#25
2017-01-03 22:03

Det är lugnt Peter, Yarisen kommer att vinna...

#26
2017-01-03 22:07

Peter E, lugnt för min del numera, snarare tvärtom.
Vinner nåt annat än VAG sätter jag kaffet i vrångstrupen.
Fabia kommer vinna lätt och argumenten för det kommer vara typ "faller inte igenom på nån punkt", "jämnast", "högst lägstanivå", "mest prisvärd" etc. Rostbetyget blir en stabil fyra även om några små brister kan noteras.

#27
2017-01-03 22:17

Jomen Fabian(kombi) vann ju faktiskt långtestet 2015 så en viss "kompetens" finns det ju innanför plåten där.

#28
2017-01-04 10:20

Om Skodan vinner så beror det på att man för små pengar får en väldigt kompetent bil.
Skoda har till skillnad mot andra småbilstillverkare satt ett mycket humant pris på Fabian som få andra kan matcha.

#29
2017-01-04 12:11

När kommer denna intressanta test i tidningen ?

#30
2017-01-04 17:03

Fabia är lite större än konkurrenternaså den vinner på utrymmen. Men franskorna kommer säkert vinna på komfort och smarta finesser samt charm. Mycket trevlig interiör i nya C3, känns ombonat.

#31
2017-01-04 17:21

Citroen: L: 3996mm B: 1749mm H: 1474mm
Skoda: L: 3992mm B: 1732mm H: 1467mm
Renault: L: 4062mm B: 1732mm H: 1448mm

#32
2017-01-04 18:20

"lika stora då" kan man säga. Tycker att nya C3 verkar spännande, synd att den inte fick en plats i långtestlaget.

#33
2017-01-05 10:50

Skodan är högre, C3 ser lila hög ut men det är en optisk illusion. Den är faktiskt lägre än den utgående modellen, däremot har den lite högre markfrigång. Samma trick som C4 Cactus.

#34
2017-01-05 18:21

Jag tog siffrorna från respektive hemsida, var får du dina siffror ifrån Raphael?

I min värld är 1474mm mer än 1467mm..... :-)

#35
2017-01-05 22:56

Hacken
"Skoda har till skillnad mot andra småbilstillverkare satt ett mycket humant pris på Fabian som få andra kan matcha."
Det där stämmer inte riktigt längre och det finns många småbilar som kostar ungefär samma som Fabia idag. Överhuvudtaget är det problemet med Skoda idag, ett lågprismärke som inte är särskilt billig och då går ju poäng med märket rätt mycket förlorad.

#36
2017-01-06 09:18

Annars kan ju ViB köpa in begagnade bilar och testa. Då slipper vi diskussionen om nya dyra testbilar med allsköns "lullull".

#37
2017-01-06 09:34

16199 personer såg inte "problemet med Skoda idag" under 2016.
Så många registrerades i Sverige 2016.

#38
2017-01-06 10:42

Peter E, och du tror inte det sålts ännu fler med ett lägre pris som ju då hade varit mer i linje med det lågprismärke som Skoda ska vara?

#39
2017-01-06 11:12

Det är du som säger att Skoda ska vara ett lågprismärke, men det är du nog ganska ensam om

#40
2017-01-06 11:26

Peter E, inte jag som säger att Skoda är ett lågprismärke, det är ju vad VAG signalerat hela tiden. Jag synar bluffen nu, Skoda är inte alls så billig längre och det är många fler än jag som reagerat på det. Priset på Fabia kontra konkurrenter visa på det. Exempelvis är Mazda 2 inte dyrare och den har betydligt bättre långsiktig kvalitet. Så vill man ha en bil som bara går och går så är den ett bättre köp. Kan man läsa det i VIB? Knappast.

#41
2017-01-06 11:54

Vilken bluff? Jag är en av de som köpt Skoda i år. En Superb med årsmodell 2017. Priset var väldigt klart för mig när jag köpte den. Jag jämförde såklart med syskonet Passat men med den utrustningen jag önskade blev Passaten dyrare. Så var är bluffen? Det är väl ingen som säger att Skoda ska vara billig. Jag gissar att den ska vara prisvärd vilket jag tycker den är.

#43
2017-01-06 13:06

Niklas Hall, prisvärd är nåt annat, det kan likväl nån som köper en premiumbil för 400,000 kr tycka.

#44
2017-01-06 14:03

Det är det jag skriver. Det är ju du som skriver att du synat någon bluff. Var hittar du att Skoda ska vara ett lågprismärke? Var signalerar de det? De ligger väl prismässigt mellan Seat och VW vilket torde vara enligt plan.

#45
2017-01-06 15:10

Ja av någon anledning så verkar vidstige tro att alla som köper bilar från VAG är utsatta för en bluff.
Konstig inställning helt klart.
Undrar vad/vem som är en bluff egentligen :-)

#46
2017-01-06 17:22

Niklas Hall, Skoda ÄR ett budgetmärke, det är inte VW. Det är så man säljer, det är så det signalerats. Fråga vem som helst (utom här tydligen). Hackenbush skrev här att Fabia är billigare än konkurrenterna, även han hade fel där. Som jag ser det så har Skoda smugit sig upp i pris under åren, från början var man verkligen billig, inte så numera. Folk tror alltså att märket är billigare än vad det i praktiken är och även om man jämför med dom som inte är budgetmärken.

#47
2017-01-06 17:27

Ojoj, nu tror folk som köper Skoda att de är billigare än de är, haha.
Den var nästan kul Vidstige

"Simply clever" Det är så det signaleras , var budget eller för den delen lågprismärke kommer in där kan jag inte förstå.

#48
2017-01-06 17:35

Peter E, resonemanget om bluff handlar om att Skoda säljs som ett budgetmärke men i praktiken inte är särskilt billig. Ägarna kan säkert vara nöjda än då även om en del av den nöjdheten säkert bygger på tron om att man ekonomiskt gjort en extra bra affär (dvs det handlar om pris). Och om prisjämförelsen endast sker mot VW så stämmer det säkert en del om än marginellt idag. Skoda får aldrig vara dyrare än motsvarande VW, det är tydligen gränsen.

#49
2017-01-06 20:25

Du måste nog förklara hur det säljs som ett budgetmärke? Du vet tydligen mer om både mig och den Skoda jag kör. Hur är jag lurad??

#50
2017-01-06 20:25

Du måste nog förklara hur det säljs som ett budgetmärke? Du vet tydligen mer om både mig och den Skoda jag kör. Hur är jag lurad??

#51
2017-01-06 22:21

Det är utmärkt att vibilägare testkör helst maxade bilar med dess utrustning så vi som är sugna på den modellen har lite i bagaget. Om du inte är intresserad av autobroms, elspeglar och massage i förarsätet så kan du bara skrolla förbi det då du ändå inte verkar vilja ha detta. Sammanfattar man texten sedan därefter så ser man plötsligt att texten riktar sig till en bil utan något extra. Då kan man fundera på om det är värt ett köp utan det roliga eller om det är värt ett köp med.

#52
2017-01-08 14:02

Skoda har sålts som ett budgetmärke, längst ner i VW-hiearkin och under Seat. Men idag har VW blivit premium och Skoda en folkbil där VW var förut samtidigt som Audi nu är lyxbil istället för en VW med några extra träpaneler. Strategin har tydligen fungerat för VW.

#53
2017-01-08 18:39

Instämmer med Raphael.
Skoda introducerades som budgetbil men är numera en folkbil. Sedan är väl Superben Skodas premium vilket motsvarar väl VW.
Populära Dacia är det budgetmärke som är mest aktuellt idag.

#54
2017-01-14 09:54

Audi 4 0-or i grillen och många gånger den femte bakom ratten brukar jag tänka när jag ser dom grillarna i backspegeln på 30m lucka i 110 km