Bild
Nästa artikel

Varför detta evinnerliga tjutande?

Biltestarbloggen
"Knappt hinner jag lägga i backen innan parkeringsvarnaren börjar tjuta."
Skoda Octavia är en vettig bil, inget snack om saken, men varje morgon jag ska parkera den tjeckiska långtestbilen i Vi Bilägares garage retar jag mig på en sak.
 
I morse var inget undantag.
 
Många av parkeringsrutorna var upptagna av testbilar, men bredvid systertidningen Klassikers projektbil, en urläcker Lotus, fanns en lucka för Skodan.
 
Knappt hinner jag lägga i backen innan parkeringsvarnaren börjar tjuta. Avståndet till Lotusen är flera decimeter, kanske en armlängd, ändå skränar bilen för full hals.
 
Backsensorn har ingen som helst känsla för vad som är rimliga säkerhetsmarginaler. Om jag skulle lyssna på bilen och stanna när varningssignalerna blir som mest högljudda och intensiva skulle det helt enkelt vara stört omöjligt att parkera Octaviakombin.
 
Parkeringsvarnare är egentligen en vettig utrustningsdetalj, i synnerhet om bilen är så pass stor som Skoda Octavia, men i det här fallet driver den föraren till vansinne.
 
Tur att funktionen kan stängas av. Men det ska väl inte vara nödvändigt?

Diskutera: Tycker du att parkeringsvarnarna är för känsliga?

Kommentarer

#1
2014-12-10 15:20

Jag har aldrig kommit i kontakt med p-sensorer på någon bil, men jag trodde att användaren kunde ställa in det avstånd som sensorerna skall reagera på, är det olika system på olika bilar?

#2
2014-12-10 15:41

På min Toyota Auris TS börjar varnaren pipa när man är 30 cm från närmaste hinder. Ganska värdelöst, men har faktiskt "räddat" mig en gång då jag backade ur en trång innergård och helt glömde bort att jag hade en bil till vänster om mig. Pipet fick mig att reagera och stanna, annars hade jag skrapat den andra bilens bakre stötfångare.

När det gäller sensorer bak tycker jag att de är totalt onödiga om man har backkamera.

#3
2014-12-10 16:01

Backkamera är grejen...:) Har inga P-sensorer men väl en kamera och den är guld värd - hoppas verkligen att dessa blir vanligare som standardutrustning nu när snart sagt varje bil med självaktning har en hyfsat stor färgdisplay. Det borde inte kosta många kronor att hänga dit en kamera i aktern bara fabrikanterna vill... Förmodligen krävs lagstiftning - nåt liknande som jag vill minnas att USA var på G att införa redan till 2014 (?) men som av nån anledning blivit uppskjuten några år.

#4
2014-12-10 16:03

Eftersom det på Octavian markeras på displayen hur långt ifrån man är är det väl bättre att den börjar tjuta i god tid än inte alls, det kan ju finnas något som man inte ser, en hög kantsten t ex, som den faktiskt reagerar för.

#5
2014-12-10 16:23

Klart att backkamera är et snäpp bättre. Om inte is, skit och imma har fastnat på linsen.
På min bil ger sensorsystemet till att börja med korta ljudstötar som blir längre ju närmare hindret jag kommer. För att till sist ge en fast signal. Dessutom visas avståndet i fyra steg (grönt, gult, orange, rött) på displayen.
Funkar klockrent.

#6
2014-12-10 16:40

Men snälla Fredrik, har du körkort? Om det är en generation III av Skoda Octavia du pratar om så tycker jag den har väldigt bra känsla för vilket avstånd den skall varna på. På min Octavia (gen III) så ser du i radiodisplayen också hur när du är föremålet och när man går ut för att kontrollera avståndet så tycker jag det är rimliga avstånd. Du parkerade kanske i ett garage där du har en vägg bakom som inte direkt vill ta sig därifrån.. och i vanlig fall vill man ha lite utrymme bakom så att bilen bakom har en chans att ta sig därifrån.

#7
2014-12-10 17:04

Parkeringssensorerna är perfekta i mitt trånga garage. De börjar reagera med ljussignaler någon meter från hindret och slutar med ett ihållande tjutande då det är tio centimeter kvar. Sedan backar jag fem centimeter till. Helt perfekt!

#8
2014-12-10 17:13

Nu spårade det väl ur som vanligt?

Detta blev plötsligt en fråga om ifall backsensorer är bra eller dåliga istället för vad det ursprungligen handlar om – dålig funktion på Skoda.
Fords är också värdelöst, åker ofta i en Fiesta, de piper om man backar på en fotbollsplan…

Kritik mot produkter från en viss "populär" bilkoncern resulterar alltid i massivt missnöje - det kan man inte undgå att notera…
Man tycks inte vilja att sådant skall uppmärksammas…

#9
2014-12-10 17:44

Har en Superb årsmodell 2010. Back-varnaren fungerar utmärkt i alla lägen, även i trånga garage. Octavias varnare är troligen av samma konstruktion. Slutsats: Backvarnare på Din bil är felaktig. Lämna in på verkstad för åtgärd.

#10
2014-12-10 18:18

Min piper i olika frekvens rätt länge. Ihållande ton blir det inte förrän den är typ 30-40 cm från hindret.

Det var roligt när jag hade Mazdan, som hade backvarnare både fram och bak. I mitt garage har jag ett element på passagerarsidan (backar in). Först tog bakre varnarna dörrkarmen, sen elementet. Sen kom främre varnaren förbi dörrposten med. Och så kunde bältesvarnaren gå igång med. Tre frenetiskt pipande toner sammtidigt :D Alla i olika tempo. Kändes som ett flygplan där precis allt gått sönder eller nåt :P Men gillade det. Kändes high tech ;)

#12
2014-12-10 19:57

Vet inte hur det är på Skodan, men då alla VAG har ungerfär samma infotainment system så kolla under "advanced/avancerat" menyn. Vet att det går att ställa ner volymen på pipet, det verkar iallafall gå på Seat Leon.

#13
2014-12-10 20:17

Javisst, ställ ned ljudnivån på varningen.
Eller låt Skodan parkera själv.

#14
2014-12-11 07:58

Efter bytet från Skoda till Mercedes är det så skönt att slippa allt pipande. Först ett pip när man lägger i backen sen en massa pip så fort något uppfattas av sensorerna. Numera har jag diskreta dioder i olika färg som syns i backspegeln och när jag är riktigt nära piper det.

#15
2014-12-11 14:35

Har hört många liknande berättelser om just Skodor så problemet är nog inte helt ovanligt. Synd om folk väljer att stänga av ett hjälpmedel när det troligtvis går att justera ljudet men inte så sällan så är detta en krånglig process.
Min bil har backsensorer som jag tycker fungerar bra och är inte störande men däremot så finns det andra irriterande detaljer som hur man ställer in Färddatorn t.e.x ........VARFÖR skall finesser som att justera ljuset i paneler m.m vara så förbannat onödigt krångligt i så många bilar?
Häromdagen försökte vi avaktivera ESP i en V60 ...... Att montera en knapp med texten ESP vore ju för enkelt!?

#16
2014-12-12 10:57

Tjuter ganska bra när jag backar in i garaget, men tack för tipset om inställningarna i avancerat, jag skall kolla detta och skruva ner pipet lite.

#17
2015-01-12 18:34

Körde senast en XC70. När tonen ljöd konstant uppfattade i alla fall jag att avståndet var rimligt litet, dock utan att gå ut och mäta.
Men det är väl med parkeringssensorer som med andra utrustningsdetaljer som t ex ACC. Bara för att de finns så innebär det inte alltid att de fungerar bra.
Backkameror har jag faktiskt inte testat, men de kan nog vara bra - om de är lika skyddade som på VW.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.