Bild
Nästa artikel

Varför är nya bilar så fula?

Biltestarbloggen

Vore jag bildesigner 2017 skulle jag inte skylta med det på middagsbjudningar.

Den tanken dök upp i huvudet när jag såg två nya modeller på bild häromdagen. Det var Subarus nya suv Ascent och Lincolns nya suv Nautilus som fick mig att fundera. Båda modellerna presenteras på Los Angeles-salongen i dagarna. På bild är de så lika varandra att de mer ser ut som en tanke än en händelse. Snygga är de verkligen inte.

Subaru Ascent.
Subaru Ascent.

Det finns fler stora suv-modeller som är stöpta i likadan form som Ascent och Nautilus, Kia Sorento till exempel. Och ett par dussin till.

Mönstret går igen även i mindre klasser, alltför många modeller är alltför lika, skiljer sig bara åt i vissa detaljer. Hur mycket har strålkastarna dragits upp på skärmarna på den här då? Hur delades baklampsglasen in den här gången? Hur markerad blev urgröpningen på karossidan? Vilken alldeles för stor grillöppning tryckte man dit?

Lincoln Nautilus.
Lincoln Nautilus.

Mercedes visar CLS generation tre i Los Angeles, en modell som i två generationer sett hyfsat spänstig ut. Den här gången tog formgivarna ett nytt grepp och lät vänster strålkastare ta plats på höger framskärm och den högra på vänster. Resultatet? En slokande uppsyn.

Böh, det måste vara urtrist att rita bilar i vår tid. Ingenting får sticka ut. Var är fantasin, konstnärligheten och – framför allt – modet?

Bilarna ser ut som om de ska dra ut i krig eller åtminstone mosa kärran framför. Jämför med den lätthet, flykt och elegans som fanns i nästan alla bilar under 1960-talet, europeiska, japanska och amerikanska. Somliga var förstås inte alls bildsköna då heller men de tydde på kreativitet och högt i tak.

Mercedes CLS.

Vad hände? Säkerhet är en förklaring. Säkerhetskraven bygger på karosshullet och minskar formglädjens svängrum. Virket i taket på sextiotalets bilar var marginellt grövre än strumpstickor, dörrtrösklarna var tunna som långfingrar och ingen smackade bilar i väggen hos Euro NCAP. Bilarna krävde otroligt många fler liv än de gör 2017.

Men ändå. Måste det bli så himla fult? Jag kan på rak arm bara räkna upp några få nya bilar som ser lockande ut. Audi A3 med femdörrars kaross, men den är på väg ut ur produktion. Audi A5 är också rätt bra. Nya Opel Grandland X är, lite till min förvåning, lyckad, besparad de klunsiga överdrifter som annars kännetecknar klassens modeller, syskonet Peugeot 3008 inte minst. Senaste generationernas Folkabussar har en funkisstil jag gillar skarpt. Och nuvarande Golfgenerationen, jodå. Men sedan var det nästan slut, oavsett prisklass.

Okej då, jag gillar Rolls-Royce Phantom. Den ser ut som en kyrka på hjul, kan någon stoppa i kollekten åt mig?
I övrigt, räddhågsenhet. Följa John. Ingen tillverkare vågar ta ut svängarna. Ingen.

Jo, nu hittade jag minsann en modig rackare. På bilsalongen i Los Angeles visar Lexus upp en ny suv som onekligen tillför något nytt på fronten för frontpartier. Bilen heter RX 350L and guess what? Den är alldeles obeskrivligt ful.

Lexus RX 350L.

Kommentarer

#1
2017-12-01 10:44

När man trodde att Lexus ful-fronter nått sitt klimax så kommer RX350L - ja, vad skall man säga... Är nån förvånad över att Lexus inte är nån dunder-succé i Europa ? Oavsett hur bra bilarna kan vara rent trekniskt.

#2
2017-12-01 10:48

Det är förmodligen unga dataspelare idag som är bildesigners. De försöker få nya bilar att likna de som är i dataspelen och det blir lite fult och töntigt.

#3
2017-12-01 10:54

Jag håller helt med, bilarna är fulare idag än för 30-50 år sedan, även om det fanns fula bilar även då.
När det gäller Lexus är de ändå konsekventa. Den ohyggligt fula grillen på senare modeller har de med RX 350 L lyckats slå ett rekord i smaklöshet!
Jag tycker det är synd, för tjugo år sedan var Lexus, diskret formgivna och gav ett elegant intryck, nu är det tydligen ett gäng pajaser som rymt och fått anställning som designers och de jobbar tydligen enbart för sina beundrare.

#4
2017-12-01 11:06

Det är klart att det blir likriktning när alla nu vill ha fula svullna SUV-ar. Varför ändra ett vinnande koncept? Toyota har ju försökt med sin C-HR med avskräckande resultat

#5
2017-12-01 11:09

Håller med saabnisse att Lexus tidigare var återhållsamt elegant formgivna - nåt som i mina ögon karaktäriserar ett s k premium-märke. Men idag är det "pajas-design" som drabbat detta märke.

#6
2017-12-01 11:12

Jag tycker nog att det blandas både högt och lågt idag som det har gjort i alla tider, dock tycker jag nog generellt att extrembilarna idag ser bättre ut än dom gjorde förr, och BMW, gamla BMWs ser ju riktigt jävliga ut, få bmw åldras med värdighet

#7
2017-12-01 11:14

Hackenbush : Nej så är det förmodligen inte. Har du spelat ett "dataspel"?

Om man betänker alla krocksäkerhetsregleringar som finns idag, så är det inte lätt att göra nåt linjeskönt. Sen är det de facto så att det ALLTID varit trendkänsligt. På den gamla goda tiden, när bilar var för män med hår på bröstet och inte innehöll ett gram plast ens - då såg bilar likadana ut med. Varenda jävla amerikanare från 50-60-talet är ju stöpta i samma form. 500 modeller som ser som en Bell Air i olika höjd/bredd/längd-konfigurationer. Och sen alla små europeiska saker som försökte härma dom.

Den avbildade Lexusen är inte vacker. Men överlag tycker jag bilar ser rätt bra ut idag. Sen finns det vissa modenycker, som fula fälgar etc som förstör. Men de är överlag inte fulare nu än innan. Första generationens Audi med stora grillen är tex i mina ögon minst lika ful som den groteskaste av Lexusar. Dock har Lexus rätt snitsig design i övrigt, där Audi mest var en blobb.

#8
2017-12-01 11:17

Ja, nästan alla nya bilar är fula och har en aggressiv framtoning. Dock tycker jag att nya Volvo XC60 ser förhållandevis bra, ut så jag hoppas att kommande S60 och V60 också kan bli hyfsade.

#9
2017-12-01 11:33

Hehe, ja det är lustigt att läsa om Lexus, historiebeskrivningen här är inte alls korrekt! Det var så tidigare också att man kritiserade designen. De var alltför mesiga i designen och tillbaka hållna, det var ett återkommande kritik man fick, från samma personer som kritiserar idag! De blir aldrig nöjda vad man än företar sig, de kommer ju från fel land........men de som äger en Lexus tillhör de som är mest nöjda med sin bil. Det är ett återkommande betyg man får höra från de som tagit steget och äger en Lexus, "detta är den bästa bil jag haft". Något jag kan skriva under på att det är........de andra som inte ägt en Lexus, vad vet de om Lexus? Det ser man i kommentarerna ;o)

#10
2017-12-01 11:38

Skönheten ligger i betraktarens ögon. Citroën har presenterat flera modeller som verkligen vågar sticka ut designmässigt, och de har fått mycket klagomål på det inte minst i detta forum. Frågan är om köparna är tillräckligt mogna för bilar med fokus på egen design.

På 60- och 70-talet fanns det också bilar med designmässiga likheter. Fiat 131, Ford Taunus, VW K70, Audi 80, Volvo 140-serien m fl var ju alla snarlika i sin design. Eller ta "tvålkoppsdesign" på 60-talet som många hade...

#11
2017-12-01 11:39

Jag vill inte bara ha en snygg bil eller en bra bil eller en kundnöjd bil. Jag vill ha en både snygg och bra bil. Därför har jag en Audi A5.

Denna Lexus var helt otroligt vidrig.

#12
2017-12-01 11:44

Shogun, nu var det ju utseendet det var åsikter om, inte hur bra bilen är i övrigt!
Och det är riktigt, Lexus var mesig, men det är ofta lyxbilar, det vackra folket vill sticka ut själva, alternativt vill de glida obemärkt förbi.

#13
2017-12-01 11:51

Nog finns det bilmärken som släpper bilar som inte ser ut som alla andra. Toyota har både Prius och C-HR som inte liknar nåt annat. Listan kan göras lång: Nissan Juke, DS hela modellprogram, Citroen Cactus, Aircross, Honda Civic, MB CLA...

#14
2017-12-01 11:54

Dagens bilar, flesta SUV ser överjästa ut... klumpiga och ingen elegans. Då blir det också fult och oharmoniskt. Sedan alla dessa "terräng attribut" med plast mm som förfular bilen. Jag skulle vilja se en bil utan sidospeglar, övertäckta hjulhus som "andas" effektivitet och med futuristisk design.

#15
2017-12-01 12:04

Ja Lexus RX 350L ser inte heller tuff ut utan enbart rå och hemsk som Alien.
Kan det vara så här att biltillverkarna ej längre håller sig med egna designers utan att de köper upp koncept av byrå?
Italdesign Giugiaro t ex står ju bakom ofantligt många bilmodeller och trender.
Jag tänker på handeln och där en aktör för sitt eget kök, det har fungerat i 30år bara det att de har inget kök!
Jag vet 100% att den inte finns, det skulle nämligen kosta alldeles för mycket att hålla ett kök i gång.
Över till bil igen, varför ha kostsamma och besvärliga designers i huset? Det räcker med att någon eller fler villig ungdom ibland ingenjörerna får gå loss med ritstiftet att man får sci-fi Lexus RX 350L. och så köps de stora dragen av designbyråer och att alla vänder sig till den som "alla" anlitar...
Lite så tänker jag kan vara grunden till bristen på mångfald.

#16
2017-12-01 12:23

Saabnisse.

Och det var designen/utseendet som jag beskrev hur de som var emot utseendet tidigare även är det idag, de kommer alldrig bli nöjda vad än Lexus företar sig. De kommer ju från fel land/tillverkare........det är problemet för många.

#17
2017-12-01 12:27

Jag är sugen på nästa Toyota Auris med nya hybridsystemet som nu finns i Prius och C-HR. Men med tanke på bilmodets utveckling, så undrar man vad som ska komma. Är den hiskligt överdesignade C-HR vad Toyota har tänkt sig för alla sina andra nya modeller? Jag är skeptisk till om det blir någon mer Toyota för min del...

#18
2017-12-01 12:33

Ja man kan undra om produktutvecklare generellt sett träffas i gemensamma diskussioner om framtida modeller, oavsett bilfabrikat, ett tydligt exempel är allahanda "småsuvar" som nu lanseras eller har lanserats! Något är skumt, eller tipsar underleverantörer, spioneri eller vad?

#19
2017-12-01 12:55

Och som vanligt tar Shogun all kritik mot Toyota och Lexus personligt. Jag sa t o m att bilarna säkert är bra rent tekniskt men detta utseende kan väl knappt ens en mor älska. Sen tycker jag och har alltid tyckt att utpräglade premium-bilar skall se tidlösa ut utan speciellt utstickande design, vilket kanske av vissa kan betraktas som utslätat, men jag har nog samma åsikter som saabnisse i det avseendet. Sen bör dom ju också ha en kontinuitet utseendemässigt mellan olika generationer och olika modeller.

#20
2017-12-01 13:09

Pi.

Och det bestämmer du om jag tar det personligt?! Jag beskrev hur det varit tidigare med Lexus design, att man tidigare varit för feg i designen, och då var inte det bra. Nu är man mer vågad för att man tidigare fick kritik under många år för man var för feg. Nu är man mer vågad, då får man kritik för det. Oavsett vad man gör så är det inte bra, enlig samma kritiker. Detta är den korrekta beskrivningen hur det varit för Lexus historiskt vad gäller design. När Lexus Ls kom var den en kopia av Mercedes, samma personer sa även att den såg ut som en förstorad Corolla sedan i nästa andetag, vilken bil är den nu lik/kopia av Corolla eller Mercedes? Man undrar hur ska/skulle man ha det? Problemet är att den kommer från fel land........

#21
2017-12-01 13:28

Jag gillade Lexus mer när de var fega i designen. Bilarna var mer eleganta och tidlösa och tilltalade mig ganska mycket.
Sedan de började med mastodontgrillarna har jag tappat intresset helt för Lexus men det finns ju andra som gillar dem så allt är frid och fröjd.

#22
2017-12-01 13:37

Jag gillade den tidigare formgivningen avsevärt bättre än denna så jag hoppas att du inte räknar in mig personligen i skaran som enligt dig kritiserade designen på deras tidigare modeller, Shogun. Och helt klart tar du detta personligt med tanke på hur frenetiskt du försvarar allt som Toyota och Lexus företar sig.

#23
2017-12-01 13:55

Ibland eller snarare betydligt oftare än ibland, blir jag less på allt snack om "allt var så mycket bättre förr". Jag tycker generellt att dagens bilar ser helt ok ut. Ny teknik möjliggör också nya designer som inte var möjliga förut. Smaken är som baken. 90-talet bjöd inte på direkt upphetsande bildesign om ni frågar mig liksom 70-talet. Iallafall bland mer storsäljande modeller. Många här tycks vilja ha en bil med analog teknik, noll utrustning etc etc, bygg er egna bil då? Tvärtom tycker jag att designen på dagens bilar skiljer sig hyfsat mycket åt mellan olika märken. Att sedan olika modellen inom samma märke ser lika ut bygger på märkesidentitet. Man ska känna igen sig helt enkelt. Jag ser inget större fel i detta faktiskt. Men samtidigt finns det väl inget som är så omdiskuterat som just bilars design och utseende...

#24
2017-12-01 14:13

Lexus har gjort bilar jag skulle kunna köra utan påse över huvudet, generation 2 av IS, dvs innan grillen växte och LFA.

#25
2017-12-01 14:33

Jo, Lexus IS 2006-12 ser riktigt bra ut enligt mig. För att återgå till ämnet (som inte var Lexus) så håller jag nog med om att bilar från 60 och 70-tal ofta var bra mycket finare än dagens. Med det finns ju fortfarande guldkorn, exempelvis Mazda 6 sedan. Sen upplever jag nog att många märken saknar personlighet, många märken försöker vara väldigt mycket business nuförtiden vilken bl.a. syns på det trista färgutbudet. Mest typiska exemplet på 100% business, 0% personlighet anser jag är Audi.

#26
2017-12-01 14:34

Du ser inte bilen du kör själv, så det gör inget att den är ful. När du står på uppfarten hemma kan du ha ett hologram som visar en sportbil. Problemet löst.

#27
2017-12-01 14:50

Mercan är inte ful punkt.

#28
2017-12-01 16:32

Om man nu tycker att Mercedes CLS ser trist och ful ut och sedan antyder att Golfen är snygg och sticker ut så behöver man väl ändå nya glasögon...

#29
2017-12-01 17:47

Hävdar å det bestämdaste att CH-R är betydligt snyggare i verkligheten än på bild. På bild gillar jag den inte alls - men i verkligheten - riktigt snygg!

#30
2017-12-01 18:19

Audi A3 i femdörrars... och så var det prat om att inte sticka ut... AHAHAHAHA.
Mer jädrans bland åsikt får man ju leta efter.

#31
2017-12-01 18:21

För att inte nämna Dacia, vilken skola gick deras designers.

#32
2017-12-01 18:48

Jo artikeln började bra men när Calle påstår att A3 ser lockande ut... Ridå, eller skämtar han? Har formgivaren verkligen använt fantasin, konstnärligheten eller modet när den designen kom till? Hysteriskt!

#33
2017-12-01 19:58

A3 är faktiskt riktigt snygg! Förfinad Golf.

#34
2017-12-01 20:09

Om någon tvingar mig att köra den bilen, klipper jag hellre mitt körkort.

#35
2017-12-01 20:25

Är A3 snygg? Villa krav har man på design då, nada.

#36
2017-12-01 20:43

Shogun
Snyggare än ovan Lexus RX...

#38
2017-12-01 21:49

Finns väl flera designexempel hur fult man kan designa en bil. En ljusgrön Volvo 244 1975, Brun SAAB 99 1977, Ssang young Musso de flesta modeller. I Volvo och Saabs fall skulle bilen se säker ut men de senaste exemplen som Lexus mfl vete katten vad designavdelningen vill förmedla. Uppenbarligen köper folk oavsett av någon outgrundlig anledning

#39
2017-12-02 00:31

Jag jag och jag. Man kan enkelt konstatera att folk tycker olika och därför finns det 1000 modeller. Dem bilar som har premium och håller utseendemässigt är Audi A3, Volvo xc60, tesla Model s. Ge mig en bil som är snyggare, happy to see it!

#40
2017-12-02 01:55

Håller med författaren. Det görs många hiskeligt fula bilar. Särskilt från massproducenter i Sydkorea och Japan. Klipp och klistra-design. Suvarna ska vi inte tala om. Imposanta, säkert, men vackra? Knappast. Volvo S/V-90 klarar sig dock bra. Klassisk design. Möjligtvis med undantag för bakljus-blaffan. Generellt tycker jag att bildesignen var som vackrast på 60- och 70-talet.

#41
2017-12-02 10:53

Hehe någon skrev klipper sitt körkort om man tvingas köra den....Jag kör då vilket j-vla fordon som helst oavsett utseende. Skiter i utseendet bara bilen går bra!! Det är bara plåt och sjafs utanför....

#42
2017-12-02 14:17

Jag var tvungen att bildgoogla på Lincoln Nautilus. Lincoln har ju en tradition av att tillverka bilar som skriker HÄR KOMMER JAG! Vissa tycker att Lincoln är eleganta medan andra tycker att de är vulgära men nya Nautilus är som sagt i artikeln bara en bil i mängden. Jag tror att Ford är på väg att slarva bort ett varumärke.

#43
2017-12-02 15:58

Smaken är som baken och subaru har alltid sett ful och tråking ut derimot ser cls's nya fyradörrar bra ut med tanke på hur svårt det är att bygga en 4 dörrars coupe.

#44
2017-12-02 17:52

Bildesignerna vill desperat skilja sig från mängden? För några år sedan klagade ju folk på att "alla bilar ser likadana ut". Sedan när det kommer bilar som sticker ut från mängden, är inte heller det bra...

#45
2017-12-02 20:17

Saabium, det var faktiskt en engelsk biltidning i början på åttiotalet som ställde upp Audi 100/Opel Rekord/Ford Granada m,m totalt 7-8 bilar där endast (hårddraget) emblemen skilde åt. Som huvudrubrik sattes ”EUROFACE!” och frågade vem som var skuld till detta.
Nu så överdesignas det å det grövsta och jag undrar om man helt slutat titta på helheten. Vissa modeller är så extrema så jag liknar det vid klädstilen på åttiotalet när det var som värst överdrivet.
Numera är det väldigt få modeller om ens någon som vinner mitt hjärta, ibland önskar man att man var som Ronneby-Benny ovan, men då hade man inte hängt här heller. Utan köpt en bil med samma entusiasm som en dammsugare.

#46
2017-12-03 10:58

Tycke och smak som sagt, men Pontiac Aztek har väl avhandlats tidigare. Tror den var utsedd till världens fulaste (produktions-) bil en gång i tiden.

#47
2017-12-03 13:39

Visst tusan byggdes det fula bilar även förr, och då tänker jag inte bara på Ford Edsel. Likriktningen i slutet av sextiotalet, då alla amerikanare var ritade med linjal var väl snarare värre än nu. Trender har alltid funnits.
Problemet nu är att det är så hiskligt många modeller. En tillverkare har ju ensam fler modeller än hela dess världsdels samlade utbud för femtio år sen.

Vad beträffar den där Lexus RX 350L, så är den inte alls ful. Den är vidrig!

#48
2017-12-03 22:03

Roy, men ändå så är/börjar 60-70 tals jänkare att bli heta. Jag har alltid gillat dom så kallade två-tunnlands-plåt bilarna. Men det är en slags vulgaritet i designen och de helfärgade inredningarna som tilltalar mig. Så jag lever med mardrömmar om att jag en gång i framtiden kommer att drömma om en Nissan Juke eller ännu värre, en Lexus!

#49
2017-12-04 11:00

Det finns en C-HR jag brukar passera på slingan för min hundpromenad. Nej, den är inte snyggare i verkligheten - tvärtom! I verkligheten ser den större ut än på bild, och linjerna går verkligen inte ihop. Jag förstår inte hur det kommer sig att folk köper den, men tycke och smak är personligt.

#50
2017-12-04 11:24

Man undrar om dom senaste årens vedervärdigheter i design från landet i öster är ett resultat av något slags nationellt trauma efter tsunami- kärnkraftskatastrofer och därav följande kaos. Tillverkare som Mazda och Suzuki verkar dock ha drabbats i mindre omfattning.

#51
2017-12-04 12:30

Håller med. Jag skulle aldrig köpa en ful bil. Extra tråkigt är att nästan alla ska ha samma designelement. Som t.ex. stora luftintag nertill på fronten på resp. sida. Som om bromsarna framtill skulle behöva kylluft för att förhindra en härdsmälta. Den som har störst luftintag är ballast och vinner. Ett annat inslag är fördjupningar på sidorna. Löjligt. Det fulaste är linjer som inte är i harmoni med varandra, det skär i ögonen. Även ful formgivning är bättre om den är harmoniskt och konsekvent genomförd över hela linjen.
Å andra sidan så har vissa bilmärken så starkt ställning att de kan sälja fula bilar, då kunderna köper dessa för dess status. Design enligt Chris Bangle hos BMW är ett exempel på det.
Lexus verkar resonera så att det är viktigare att det syns att det är en Lexus än att den är snygg. En grotesk front gör att den saken är klar.

#52
2017-12-04 12:37

Ännu värre är att en snygg bil måste genomgå "ansiktslyftning" efter 2-4 år. Stackars formgivare, det kan bara bli sämre när man blir tvungen att ändra något i perfekt harmonisk och snygg design bara för att det så att säga "måste" göras..

#53
2017-12-04 16:15

Grejen med bildesign är att man sade samma sak i slutet av 80-talet när jag var tonåring och blev intresserad av bilar: alla bilar såg likadana ut och var mer eller mindre fula. Jag misstänker att det där är en debatt man haft så länge bilen funnits.

#54
2017-12-04 23:22

Grillen på Lexusen är ful som stryk och ser ut som grillen på Darth Vader... säger jag med risk för att såra gamle Darth...

#55
2017-12-06 14:46

Är väl som vanligt, om man är lite äldre så gillar man äldre saker. Jag är nyfyllda 30 och min personliga åsikt är att bilar som är äldre än jag ser/såg riktigt hemska ut med noll tanke på effektiv design.

#56
2017-12-08 15:14

Golf? Ser ju ännu tråkigare ut än de blev 1992 även fast det mesta på dessa verkar oförändrat. Dacia? En Sandero utrustad med aluminiumfälgar och en snygg brun lack ser elegant tidlös ut. Vuxen men ändå rundade linjer. Lite charmigt även med enkla, icke överarbetade lösningar. Dokker är inte dum för att vara skåpbil. Duster med flera ser härligt brukiga ut. Renault är favoriten, en egen kramvänlig och fräsch stil. Lexusen du gnäller på är betydligt intressantare än dina gubbaudis. Det störst problemet idag är dock att bilarna, praktiskt taget alla blivit höga och fluffiga. Jämför med 1990-talets nätthet som även gav en skönare ett med väg/naturen-känsla.

#57
2017-12-08 18:37

Lexus RX 350 L är ju en "penisförlängare" och plats ska den ha, i färdriktningen?

#58
2017-12-09 08:01

Det sitter i betraktarens ögon om Lexus RX 350L. är full eller inte. Men om så många här tycker att den är ful, så är den förmodligen ful. Ja jag tycker också att den är ful. Hur många kunder har dom inte missat på det här utseendet. Synd för det är förmodligen en bra bil.

#59
2017-12-10 01:12

C-Hr. Design till hysteriskt vansinne och på det växellådan så den låter som remjohan på 70 talet när man kör med farthållaren.

Ful eller snygg det ligger i betraktarens ögon men när inte barnen kan öppna bakdörren pga vansinniga handtaget och ingen sido sikt för passageraren i baksätet och 0 bakåtsikt för föraren och en back kamera som alltid är dyngig.
Det måste vara riktigt design vansinne.

#60
2017-12-10 08:32

Mercan ser ut som en strykrädd hund!
Fy!

#61
2017-12-10 12:38

"Axel61 2017-12-02 20:17
Saabium, det var faktiskt en engelsk biltidning i början på åttiotalet som ställde upp Audi 100/Opel Rekord/Ford Granada m,m totalt 7-8 bilar där endast (hårddraget) emblemen skilde åt. Som huvudrubrik sattes ”EUROFACE!” och frågade vem som var skuld till detta."

Det måste ha varit 1980-82 då, för 83 fick Rekord ett utseende som skilde sig radikalt från övriga.

#62
2017-12-13 23:14

Bilar i dag designas inte för att vara praktiska.
Biltillverkarna verkar bara tro att vi har bilen, som ett konstföremål.
Inget man använder, utan bara tittar på.

Titta på lexusen på bilden ovan. (Lexus RX 350L)
Ingen klassisk lyxbils elegans där inte,
Lika vulgär som en hora.
Som visar brösten när man kör förbi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.