Bild
Nästa artikel

"Vad har mögelhus och rostande bilunderreden gemensamt? Jo, fukt ."

Biltestarbloggen
Vad har mögelhus och rostande bilunderreden gemensamt? Jo, fukt tar sig in i konstruktionerna och har svårt att ta sig ut.
Avslöjat bakom plasten, elakartad rost på en sex och ett halvt år gammal Toyota Prius.
Mögel och rost kan på så sätt uppfattas som likartade problem. En effekt av instängd fukt blir att träet möglar och stålet rostar.  Vi tar upp den problematiken i det senaste numret av Vi Bilägare som nu lär finnas hos våra prenumeranter.
 
Villaägarnas Riksförbund har inlett ett projekt för att medvetandegöra konsumenterna om undermåliga produkter – typ småhus med enstegstätade fasader. Vi Bilägare visar på samma sätt riskerna med plastinklädda bilunderreden.
 
I senaste Vi Bilägare presenterar vi en färsk rapport som gjorts av en forskare i korrosionsvetenskap på Kungliga Tekniska Högskolan.  I rapporten varnas det speciellt för bilindustrins nya designtrender och materialval som i förlängningen drabbar den enskilda bilägaren – i form av kraftigt ökad rostrisk.  
 
Situationen förvärras också av att varken Bilprovningen eller serviceverkstäderna anses ha tid att demontera plastkåporna, göra kontroller, och åter sätta dem på plats.  Vi Bilägare har länge varnat för utvecklingen och snart kommer SVT Plus, som besökt Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström, att också sätta fokus på problematiken.

Diskutera: Tycker du biltillverkarna slarvar för mycket med rostskyddet?

Kommentarer

#1
2015-03-05 16:03

Mycket bra initiativ. Till skillnad från det ni motorjournalister gör med saker som vi konsumenter inte vill ha, till exempel autobroms, så kan ni verkligen här göra en insats.

Ty en massa extra elektroniska system (som kostar pengar och går sönder) behöver vi inte. Däremot behöver vi bilar fria från rost.

#2
2015-03-05 17:59

Det är väl snarare med konstruktion och materialval det slarvas?
Gör plastkåporna lättare att demontera eller slopa dom helt och ersätt med en underredsbehandling värd namnet. (spar vikt och material).
Helt riktigt Antifeministen, plocka bort en massa skit från bilarna och erbjud en "BASICUTRUSTAD" bruksmodell som inte är gjord för att ha med sig i sovrummet.

#3
2015-03-05 18:33

Varför inte själva plocka bort plastskydden och rostskydda??

#4
2015-03-05 19:25

Rost är ett otyg. Alla bilar rostar - dock inte Toyota (enligt somliga här på forumet) och i synnerhet inte en Prius;-)

F.ö. har jag spenderat ca 25.000:- på min nya bil för att få just autobroms (och andra säkerhetssystem) och det som (förhoppningsvis) får mig och andra i min omgivning att överleva.

Som någon här skrev: "Ty en massa extra elektroniska system (som kostar pengar och går sönder) behöver vi inte. Däremot behöver vi bilar fria från rost."

Darwins teorem är obarmhärtig mot bakåtsträvare. Tyvärr funkar teoremet.... och tyvärr blir det vi andra som få betala kostnaden för bakåtsträvarnas önskningar - i form av lidande och sjukvård.

#5
2015-03-05 20:04

Hej Ronneby-Benny Kan det bero på att alla inte har garage med "grav"?!

#6
2015-03-05 20:27

Det gäller ju att komma ihåg att det är få länder där bilarna utsätts för så extrema förhållanden när det gäller exponering för rost som just Skandinavien och speciellt då Sverige.
Det är få biltillverkare som lägger ner speciellt mycket extra för att erbjuda bilar som passar vårt klimat, det skulle kosta mer än det smakar. Många av de bilar som säljs i vårt land skulle ha importförbud om det vore just motstånd mot rost som vore det väsentliga.
Det märkliga är ju att våra svenska biltillverkare inte varit speciellt mycket bättre, de har förmodligen inte heller prioriterat rostskyddet.
Men det trevliga är ju att allt fler tillverkare förbättrar rostskyddet och hos en del är det riktigt bra.
Det spelar nog egentligen inte så stor roll längre, elektroniken är den nya "rosten" , t.ex. är de datorer som finns i bilarna idag väldigt svåra att ersätta om tio år eftersom det då finns kanske tre nya generationer.

#7
2015-03-05 21:24

Jag skrev för ett tag sedan, att de flesta bilar är utrustade med en massa bling-bling! Det skulle jag aldrig ha gjort, så mycket jag fick på skallen! Men jag hävdar fortfarande, sk-t i all bling-bling och rostskydda alla bilar, speciellt de som kommer från Mellan-europa och Asien!

#8
2015-03-05 21:33

Rent ut sagt skrämmande att det finns folk som är emot autobroms. Tala för er själva när ni säger att konsumenter i allmänhet inte vill ha denna olycksundvikande teknik. Vad är era argument?

#9
2015-03-05 23:05

Det måste vara en annan bil än Toyota som visas på bilden, för vi har ju fått lära oss att en Toyota aldrig rostar . ; )

#10
2015-03-05 23:26

Ronneby-Benny, bilar ska levereras färdiga att användas året runt eller - - - -?

#11
2015-03-06 06:29

saabnisse: som vanligt är den enda tillsammans med Raphael som brukar skriva vettiga kommentarer, de övriga orkar jag inte ens bry mig om ;-)

#12
2015-03-06 07:33

VW ägare skulle nog kolla under plasten på sina 6åringar så skulle de nog vara nöjda om de hade så här lite rost;-)

#13
2015-03-06 07:37

Klassiskt rostfälla på bilar tillverkade i japan Där dom har krav på bensintank o påfyllningsrör i plåt. Påfyllningsröret har plastskydd som stänger in all slask som hamnat i. Resultatet ser vi på bilden

#14
2015-03-06 08:37

Silvergranen: Tror du rostskyddsexperter medvetet ljuger när de ger vw rostskyddsbetyget 4 och Toyota 2?
Kanske innebär detta en återkallning av bilar hos Toyota? Man skall väl ändå erkänna att de är bra på det!

#15
2015-03-06 08:57

Det här med plastkåpor under bilen är det bästa som hänt. Titta en gång till på bilen, så ser ni att det är rent och fint under plaskkåpan, förutom rosten. Om röret och skruvarna haft tjockare galvanisering, eller tillverkats av ett mer rosttåligt material skulle det sett bättre ut. Det känns konstigt att behöva komplettera rostskyddet på en ny bil, men så länge biltillverkarna inte erbjuder utrustningspaketen Extra ljudisolering och Extra rostskydd, så får vi vara glada att det går att komplettera nya bilen med detta i efterhand.

#16
2015-03-07 18:21

Jag tror faktiskt ViB hittar på. Toyota rostar inte, särskilt inte en knappt inkörd Prius. Det har jag hört från säkra källor.

#17
2015-03-08 13:51

Jag gillar inte heller bling-bling.
Plast som försöker se ut som aluminium eller - värre - krom, skickar reflexer i alla möjliga riktningar och är ofta repkänsligt. Och så har vi motorjournalisternas kärlek för det taktila; det ska kännas mjukt och gulligt att ta på ytorna - precis som att vi inte har något annat för oss än att sitta och smeka handskfacksluckor och paneler. Gärna snygga material, men hellre tåliga material som förblir snygga.
Däremot är inte elektronisk utrustning detsamma som bling-bling. För övrigt så är bilarna bra mycket startvilligare idag än på 70-talet. Batterierna håller bättre, avgassystem behöver inte bytas lika ofta och så vidare.

Att det blir mer elektronik är väl inte så konstigt. Det är faktiskt enda möjligheten att bygga de säkerhetssystem som vi har idag.
Att det sen finns bakåtsträvande idioter (inga namn nämnda) som inte begriper att efter säkerhetsbältet och krockkuddarna (som väl också ska kallas för bling-bling av somliga fast de inte ens syns) så är ESP och i ännu högre grad autobroms det bästa som hänt för att förhindra skador - och då menar jag alla slags skador.
Idioter som inte inser våra sinnens begränsningar, utan tror att sig själva vara övermänniskor som minsann kan köra bil kommer väl alltid att finnas. (Minns dem som gnällde över att man måste ha lyse på dagtid när den lagen infördes.)

Men nu handlade det ju faktiskt om rostskydd.
På den punkten har det blivit bättre efter millennieskiftet, i synnerhet om man jämför med 70-talet - men de allra senaste åren verkar det ha blivit en allmän tillbakagång, Renault möjligen undantaget.
Om dessa plastsköldar tycker jag inte! Läser man artikeln i tidningen så förstår man varför.

#18
2015-03-10 23:32

Köp tidningen och kolla in bilden på en 3 år gammal MB GL, där är det rost på riktigt.

#19
2015-03-11 23:37

Grattis Volvo,roligt att en sådan liten aktör lyckas så väl.
Rätt imponerande,hoppas motorn håller ihop utan några större missar.

#20
2015-03-23 19:18

Den där bilden visar ett tankpåfyllningsrör från en Prius 2 som kom 2003 och slutade tillverkas 2008.
Prius 3 som kom 2009 har påfyllningsrör liksom bränsletank i plast vilket verkar som en god idé i Svenskt klimat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.