Bild
Nästa artikel

Vad är dyrast – fredagsbiffen eller en ny bil?

Biltestarbloggen
Billigt eller prisvärt? Kostnaden för en produkt är alltid relativ. Jag anser mig vara en hyfsat prismedveten person som gillar att jämföra priser, leta upp generösa kampanjer och utnyttja rabattkuponger så fort möjligheten ges. Förmodligen som många andra konsumenter i Sverige.

Senast jag handlade och jämförde kilopriset på två varor fick jag en tanke – vad är jämförpriset på en ny bil? Självklart är milkostnaden i våra tester det enda rimliga sättet att jämföra den totala ägarkostnaden på men som kuriosa blev jag nyfiken på vad en ny bil kostar per kilo och vilken bil är billigast att köpa om man skulle tillämpa matvaruhandelns kr/kg.

Lyckligtvis antecknar jag all relevant statistik från våra nybilstestet i ett stort Exceldokument som ger ett digitalt arkiv på vår testdata. Där finns bland annat grundpriset för de testade bilarna samt exemplarets tjänstevikt.

Svaret är att en ny bil är billigare per kilo än en bättre bit kött.

Bland årets testade bilar är jämförpriset följande:
Bensinbilar – 174:39 kr/kg
Dieselbilar – 209:39 kr/kg
Elbilar – 226:12 kr/kg
Jämför vi med för 10 år sedan var snittpriset 146,62 kr/kg (då testade vi bara 3 dieselbilar och inga elbilar).

För den som är ute och jagar lägsta möjliga jämförpris hittar vi dessa modeller i fyndlådan:

Billigaste bensinbilar
Dacia Duster 1,2 Tce 4x4 – 120,46 kr/kg
Toyota Aygo 1,0 – 132,53 kr/kg
Kia Picanto 1,0 T-GDI – 134,45 kr/kg 


Billigaste dieselbilar
VW Tiguan Allspace 2,0 TDI 190 4M DSG – 146,38 kr/kg
Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI 210 4x4 – 174,37 kr/kg
BMW 116d – 179,44 kr/kg

Om vi bortser från testbilarna över halvmiljonen – som naturligtvis är dyrast hur man än räknar – och håller oss till mer vardagliga bilar så ska man se upp för följande produkter:

Dyraste bensinbilar
Subaru XV 2,0i – 214,64 kr/kg
VW T-Roq 2,0 TSI 190 4M – 180,51 kr/kg
Hyundai i30 Kombi 1,4T 140 – 175,79 kr/kg 

Dyraste dieselbilar
Audi A4 2,0 TDI 190 q – 236,66 kr/kg
Audi A4 Allroad 2,0 TDI 190 q – 224,09 kr/kg
Volvo XC40 D4 AWD – 216,79 kr/kg

Detta blogginlägg skall tas med glimten i ögat, men kan ändå var intressant att ha i åtanke när ni jämför priset på matvarorna under helghandlingen.
 

Kommentarer

#1
2018-10-19 16:38

Årsmodell 2019 en Skoda Fabia Combi 1.0 TSI man, Tillval utrustning: Candy White, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Förlängd garanti för 5 år upp till 150 000 km, Sommardäck/aluminum 185/60 R15 Super - rullmotståndsoptimerat, Auto Light Assist - dynamisk helljus, innerbackspegel automatiskt avbländbar, regnsensor, Dragkrok - avtagbar och låsbar, Komfortpaket, DAB radio, Hjulförvaringsset, Stänkskydd fram/bak och Dubbdäck/aluminum 185/60 R15 med Hakkapeliitta 9.
Allt är 134,03 kr/kg. Tjänstevikt: 1246 kg.
Utan tillval utrustning då är det 113,08 kr/kg.

#2
2018-10-20 00:07

Vad är då kilopriset på bomull....

#3
2018-10-20 00:07

Vad är då kilopriset på bomull....

#4
2018-10-20 00:07

Vad är då kilopriset på bomull....

#5
2018-10-20 15:00

Kul sätt att räkna faktiskt. En bil är faktiskt inte speciellt dyr per kilo !

#6
2018-10-20 21:53

Vilket trams att lägga tid på sådant här svammel !

#7
2018-10-21 05:10

ViBilägare eller En ding ding värld? Verkar som att det är för många anställda på redaktionen.

#8
2018-10-21 13:15

Glöm inte att räkna bort chauffören från tjänstevikten, iom att man inte betalar för sig själv. Kul jämförelse, man behöver fundera en stund på innebörden bara :)

#9
2018-10-21 21:37

Nyligen köpte en granne två nya ventilerade bromsskivor och ett par bromskloss på nätet för runt 500 kr. Ungefär som en laddslad Plus en mobilskal av plast. Jag undrar hur det är möjligt att tillverka bilar så billigt. På jobbet har vi en enkel data med pekskärm kopplad till en digitalkamera, kostar närmare 400k nästan som en MB C klass. Bara bilens växellådan är mer komplicerad än vår apparat. Förstås är det antal tillverkade enhet som påverkar priset men ändå!

#10
2018-10-22 09:21

Vad som är lika idag är grillning. Man grillar ju både kött och bilar idag..

#11
2018-10-24 10:59

Hannah : Antar att det inte är någon simpel kamera ni har. Saker som är till för professionellt bruk ska ofta certifieras och ställer andra krav på kontroll. Dessutom är optik sjukt dyrt. Bilar består dock mest av pressad plåt. Det som kostar är interiör och drivlina. Och det tillverkas i gigantiska volymer.

Sen får man inte glömma att företag som tillverkar prylar för andra företag generellt sett saltar rätt bra. De vet att företagen är beroende av deras utrustning och tar betalt därefter. Kolla bara på kameratillverkaren RED som kan ta 2000 spänn för ett bärhandtag som troligen kostade en hundralapp att göra.

#12
2018-10-31 10:53

Som sagt kul jämförelse, men som regel är det lätt vikt man betalar för, dvs lätta men dyra och mer bearbetade material är eftersökta. Vilket kan tolkas som att ju högre kilopris desto bättre bil, eller omvänt de med lågt kilopris är de sämsta

#13
2018-11-05 19:07

En ingenjör på Asea lär av en slump ha upptäckt att kilopriset på lokomotiv följde priset på smör. Ingen kunde förstå hur han kunde räkna fram priset så snabbt på nya lok....(obs , kan vara en skröna)

#14
2018-11-05 19:07

En ingenjör på Asea lär av en slump ha upptäckt att kilopriset på lokomotiv följde priset på smör. Ingen kunde förstå hur han kunde räkna fram priset så snabbt på nya lok....(obs , kan vara en skröna)

#15
2018-11-05 19:07

En ingenjör på Asea lär av en slump ha upptäckt att kilopriset på lokomotiv följde priset på smör. Ingen kunde förstå hur han kunde räkna fram priset så snabbt på nya lok....(obs , kan vara en skröna)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.