Bild
Nästa artikel

Uselt skydd för stenskott

Biltestarbloggen
Luftkonditioneringen krånglar på Vi Bilägares långtest-Qashqai.

När värmen till slut kom till Sverige försvann svalkan i långteststallets Nissan Qashqai. Luftkonditioneringen slutade plötsligt att fungera.

Verkstaden vågade sig på en diagnos över telefon:

– Det är troligtvis läckage på gasen. Troligen har du fått ett stenskott i kylaren.

Snart ska bilen in på felsökning för att se om det stämmer.

Kruxet är att AC-haveriet, enligt verkstaden, inte omfattas av garanti om det skulle vara ett stenskott. Att Nissan valt en så utsatt placering för kondensorn och inte bemödat sig att sätta dit något vettigt skydd får alltså bilägaren klä skott för.

Det känns sådär.

Fortsättning följer på långtestsidorna i tidningen.

Kommentarer

#1
2015-09-03 17:59

Sådant där är inget man kollar när man funderar på en ny bil. Det är tur att Vib. finns och skriver om bilars fel och förtjänster när de används i dagligt bruk. Inte bara en provkörning på släta sydeuropeiska vägar

#2
2015-09-03 19:13

Menar man möjligen kondensor; kondensatorn ingår i elsystemet, kondensorn i AC-systemet

#3
2015-09-03 19:28

Hehe, det är svårt det där med kondens....! Termodynamik eller elektronik.
Men egentligen spelar det ju ingen roll, alla förstår ju.
Kondensorn sitter ju väldigt utsatt på de flesta bilar och är det inte stenskott som knäcker den är det vägsaltet eftersom den oftast är tillverkad av en dåligt ytbehandlad aluminiumlegering.
Varken stenskott eller vägsalt är ju vanligt söderut, men det märkliga är att svensktillverkade bilar är lika känsliga!
Det är väl bara bussar och vissa arbetsfordon som har kondensorn där den bör sitta, på taket!

#4
2015-09-03 19:40

och verkstan talar sanning..?

#5
2015-09-03 19:51

Det vet man aldrig!
Därför bör man alltid kolla på fler ställen.

#6
2015-09-03 23:21

Men nu är det väl så att det kanske finns en kondensator för att hjälpa till med startströmmen till kompressorn och den sitter i grillen? Frågan är varför den skulle få en sten på sig...

#7
2015-09-04 00:16

Tack för påpekandet. Kondensor ska det så klart vara.

#8
2015-09-04 08:35

Err. ALLA bilar har kondensorn fram. Den enda skillnaden är bara om de är gjorda av PAPP eller av riktigt material, samt hur man kör. Normalt efter 10000 mil motorväg ser de flesta kondensatorer ut som skit. Dvs, typ ingenting kvar de fina filamenten i luftintaget. Tillslut blåser den ett av rören och sen är det bara byta.
Det finns ingen tillverkare som inte lider av detta problem. Det är bara olika grader i helvetet.
Vägsaltet och avfettningen (alkaliskt) + stenskott käkar upp kondensatorer som smör i solsken.
Alla bilar borde ha ett fint stålgallerfilter i intaget i fronten.. men det har det inte.

#9
2015-09-04 15:04

"Att Nissan valt en så utsatt placering för kondensorn och inte bemödat sig att sätta dit något vettigt skydd får alltså bilägaren klä skott för."
Och vilken typ av skydd har artikelförfattaren i åtanke? Meningen med att kondensorn sitter längst fram och utsatt för närapå fri luftström är nödvändigheten att få massvis med ´kalluft´. Visst kunde kondensorn (även kylaren) sitta på taket... men hur ska man motivera/lösa det ekonomiska, tekniska, och designmässiga?
Nej, stenskott slår normalt inte sönder en kondensor, om så var fallet hade man maximalt otur, och det har inte med tillverkaren att göra, därav avslaget.

#10
2015-09-04 17:28

Bortom, både kylare och kondensor hade kunnat sitta i häcken, det hade bara blivit lite längre rörledningar och det fungerade ju på några svansmotorbilar med motorn bak och kylaren fram.
Men det finns naturligtvis inget intresse för detta, det här är ju ett ganska "svenskt" problem. Inte många andra länder har just kombinationen av stenskott och saltspray!

#11
2015-09-04 22:34

På min Renault Trafic började hela kondensorn att "Hänga" efter bara ett år, hela den ser ut som munnen på en smilgubbe. Den saknar ram, mellan gavlarna finns bara dom platta rören och flänsarna, båda i obetydligt kraftigare material är alufolie. Jag påpekade detta på första service, men fick till svar att nån troligtvis kört in i en snövall el liknade, men "nån" har inte kört in i nån snövall eller nått annat. "Vi kan inte byta nått som fungerar"
Hade jag ägt bilen skulle jag krigat till sista blodsdroppen för att få en ny kondensor på garantin trots att det inte än är hål i den, och när jag fått den bytt skulle jag lagt en förstärkningsplåt under.
Men det är en leasad firmabil som ska bort i maj, så jag bryr mig inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.