Bild
Nästa artikel

Upp till bevis, Mercedes!

Biltestarbloggen

Mercedes har inte längre några återförsäljare i Sverige. Märket har ”agenter”.

Numera beställer man visst sin nya Merca via en sådan där agent. Det kan man bland annat läsa i en annons i onsdagens Svenska Dagbladet.

Undra om någon förstår vad dessa agenter är för något?

Detta är alltså ett påhitt som går ut på att Mercedes ska få mer makt över nybilsförsäljningen.

Mercedes ska äga alla lagerbilar, priserna ska bestämmas centralt, det ska inte gå att pruta, och återförsäl… ursäkta mig agenterna ska bara agera mellanhand.

Sverige är försöksmarknad och om upplägget funkar ska det kopieras och spridas till andra länder.

Frågan är vad detta betyder i praktiken.

Ska trogna kunder inte längre få någon rabatt?

Och vad händer med priserna? Om det tidigare funnits en prutmån på kanske tio procent borde väl priserna sänkas med motsvarande storlek?

Annars låter agentverksamheten som ett klart nedköp för bilköparna.

Kommentarer

#1
2019-04-24 14:57

Benz har väl samma kvalité som vag idag. Vem bryr sig.

#2
2019-04-24 16:19

Pruta på bilköp sitter i ryggmärgen på oss. Fasta icke prutbara bilpriser kommer aldrig att gå här.

#3
2019-04-24 16:21

Privatköparna är så få att "de kvettar". Vi ska gå över till att bli ett tjänstesamhälle enligt ledande politiker.
På köpet torde konsumentköplagen inte vara tillämplig.

#4
2019-04-24 16:52

Är väl inte så stor skillnad mot Teslas upplägg?

#5
2019-04-24 18:05

Det är rätt stor skillnad på MB och Tesla när det gäller antalet ÅF och Tesla har ju redan från början haft sitt upplägg. Nån som vet hur de hanterar inbyten ? MBs nät är ju i grunden ett konventionellt ÅF-nät så detta grepp känns lite konstlat och antagligen bara ett sätt för generalagenten att försöka öka sina marginaler. Vi har ju sett lite liknande tankar tidigare hos lokala ÅF med "fasta priser" med de initiativen har ju runnit ut i sanden så vi får väl se hur det går denna gång.

#6
2019-04-24 18:59

Pi, det är väl ändå inte generalagenten som ligger bakom detta. Som jag förstått det är det Mercedes Benz som valt ut Sverige som testpilot för denna ”nya modell” att sälja sina bilar. En anpassning till det digitala samhället, du bygger och beställer din bil på nätet och priset är ”prutat och klart”
Inbyten lär väl handlarna hantera som vanligt, egentligen en helt fristående affär som inte är kopplad till nybilsförsäljningen.

#7
2019-04-24 19:40

Guran - i o f s inte men Mercedes lär väl gärna se att sina dotterbolag (?) i form av generalagenter gärna ökar sina marginaler. Genom att slippa att ge rabatter i olika form. Skall jag sen sälja min inbytesbil (till "agenten") som i princip en fristående affär så lär jag väl knappast få mera för den än idag utan snarare tvärtom. Vinst för Mercedes - förlust för kunden är mitt grundtips.

#8
2019-04-24 20:26

Inbyten kommer skötas lika av alla, ÅF ska kontakta en tredje part som ger ett pris på inbytesbilen. Så det är denne tredje part som avgör vad inbytesbilen är värd så det ska bli lika för alla. Vill ÅF betala mer för bilen än vad denna tredje part erbjudit måste ÅF ta bilen själva för försäljning.

#9
2019-04-24 20:50

Verkar bara rörigt tycker jag. Ser en risk i att om ”agenter” jobbar för en agentur och inte för sin egen firma så kan en del drivkraft försvinna.

#10
2019-04-24 22:29

Ja, detta ska onekligen bli intressant att följa. Själv beställde jag en MB i slutet av Februari och då var det ÅF-läge som gällde med förhandling kring priser.

Sen vet jag att Hedin Bil fortfarande säljer MB Fleet Edition från "eget lager" där man kallar bilarna för "Demobil" och anger 1 mil som körsträcka. Hur det priset står sig mot det som gäller nu är svårt att sia om, eftersom man bl.a. bytt motortyp på en radda modeller - möjligen även utrustningsnivåer. Hedins bilar är tillverkade slutet 2018, men hur man lyckats runda MB:s nya avtal är en gåta (MB köpte tillbaka alla svenska lagerbilar inför att det nya avtalet trädde i kraft). Vidare är offerterna från Hedin helt skilda från de som numera är standard från MB:s agenter. En "kvalificerad" "gissning" från mig är att Hedin inte är så värst nöjd med det nya avtalet;-)

Jag har f.ö. precis som Pi en aning om att kunden blir förlorare. Men jag har haft fel förut.

#11
2019-04-24 23:34

Totalt värdelöst. Som privatkund har man oftast inbytesbil och förhandlar om mellanskillnaden. Om man istället för inbytesbil kan erlägga rejäl handpenning så brukar man förhandla fram ytterligare rabatt.
Tror MB kommer tappa en hel del privatkunder på det här upplägget. Men privatkunderna skiter man numera i, det har man ju märkt av hos storbankerna...

#12
2019-04-25 07:44

Hustrun vill köpa en A-klass. Var igår kväll in på Mercedes hemsida. Försökte se om det gick att beställa, men det var endast leasing alternativ som fanns tillgängliga i erbjudanden. Hon vill betala kontant men det verkar inte gå. Hela upplägget verkar konstigt och ogenomtänkt. Vad hon skall göra nu vet jag inte. Hon gillar inte BMW eller Audi. Köper hon VW skiljer vi oss. Har tittat på Volvo men de har ingen bil i vettig storlek. SUV är helt uteslutet utan det skall vara en mindre bil i halvkombi/kombi. Hon har kört elbil, men blir illamående och jag vet inte varför, så hon vill ha en bensinbil.

#13
2019-04-25 08:59

Kanske - men om en A-klass fungerar storleksmässigt så borde ju en Volvo V40 också fungera om du nu är öppen för Volvo som märke.

#14
2019-04-25 09:03

Pi: V40 är stängd för nybeställning. Bara lagerbilar kvar, de kanske vill kunna speca den efter egna önskemål.

Kanske: Bara åk förbi närmsta Mercedeshandlare, Självklart kan du köpa en Mercedes "kontant". Min sista Mercedes köpte jag med Visa-kortet. Var med en A-klass, var en helt underbar andrabil.

#15
2019-04-25 09:10

Henrik - OK, hade i o f s en misstanke om att modellen var på utgående. Sen finns ju alltid nästan nya bilar på marknaden om man absolut vill ha t ex en A-klass och inte har som krav att den skall vara fabriksny.

#16
2019-04-25 09:12

V40 finns inte längre som nybil hos Volvo. Minsta bilen verkar vara en V60. Den är för stor för hustrun.

#17
2019-04-25 09:13

För övrigt är Volvos hemsida korkad. Det verkar som det sista de vill är att sälja bilar. Allt annat har prioritet.

#18
2019-04-25 09:15

@Axa (#11): Vad är logiken bakom "Om man istället för inbytesbil kan erlägga rejäl handpenning så brukar man förhandla fram ytterligare rabatt." ? Visst, inget inbyte är bra (ett bekymmer mindre för handlaren), men vad gäller handpenning trodde jag att handlarna gillar att man tar finansiering (lån) via dem (helst mycket), och att det är en källa till rabatt?

#19
2019-04-25 10:46

Tory
Nja, vad jag menar och är min erfarenhet är att om man istället för inbytesbil har handpenning så kan man pruta ytterligare då handlaren slipper inbytesbilen.
Med rejäl handpenning menar jag väl att man i betalar bilen kontant vilket enligt min erfarenhet ger ännu bättre rabatt. Varför det blivit så vet jag inte. Kanske mindre omständigt än kreditköp.

#20
2019-04-25 10:59

Kanske
Konceptet är väl att du bygger i hop din bil i datorn om du så vill. Får fram ett nettopris ocv åket/ringer/mejlar till Agent och beställer din bil. Verkar inget krångligt alls att bygga sig en A-klasse och få fram ett pris, även finansieringsalternativ med billån redovisas som alternativ till kontantpris. Funkar i alla fall i min mobiltelefon

#21
2019-04-25 15:55

Kanske - "V40 finns inte längre som nybil hos Volvo. Minsta bilen verkar vara en V60. Den är för stor för hustrun."
Det kommer en helt ny V40 någon gång i år.

Men vill hon köpa en MB A-klass kontant så borde det väl funka, tycker jag. Besök en återförsäljare. Dom kanske rent av har lagerbilar stående för snabb leverans.

#22
2019-04-25 17:30

Rutger, inte så lätt att besöka alla Mercahandlare. Var inne i stan förra veckan och skulle passa på att titta på A-klass då jag ändå passerar Mercedeshandlaren i Danderyd. Men det var totalt fullsmockat med bilar överallt. Inte en mm att parkera en besöksbil mer än hos den närbelägna Audihandlarn, så det blev inget. Det nya konceptet kanske är att man konfigar en bil på nätet och provkör virtuellt då man tydligen inte vill ha besök IRL.

#23
2019-04-25 17:43

107Carlsson - Har dom inga P-platser ska man nog undvika att köpa en Mercedes över huvud taget, för då lär det ju bli svårt att parkera den vid service och garantiärenden också, om man har det på samma adress. Eller ska även det lösas via nätet? ;)

#24
2019-04-25 19:35

Kanske: XC40 är mindre till yttermåtten än V60, bara lite högre. Vad var det med Volvos hemsida som var dåligt? Jag tycker de t.ex. har en av de bästa "bygg din bil"-sidorna, och efter den så ser man ju smidigt och lätt de olika priserna och finanieringsalternativet, samt kontantpriset.

#25
2019-04-28 08:55

107 Carlsson: om du åker 40 min till norr ut till Norrtälje så finns Höglunds bil. Dom har bilar i lager, många A klass och där är det inga problem med parkering kan jag lova.

#26
2019-05-09 14:22

Axa, det är snarare tvärtom, handlarna lever ju på att sälja bilar, de vill gärna ha inbytesbil, de kan ju ta ut vinst två gånger då. Senaste gångerna har jag inte haft inbytesbil och handlarna har sagt att det hade vart lättare för dem att pruta mer med inbytesbil vilket ju e g inte alls är konstigt.

#27
2019-05-09 14:24

Pi - Tesla tar emot inbyten via ett antal externa bilhandlare som köper inbytesbilen.

#28
2019-05-12 16:11

Jag använder sällan dator, mest blir det surfplatta och jag har aldrig lyckats konfigurera någon tysk bil i deras hemsida. Värst var Mercedes och det har blivit värre efter årsskiftet. Det går inte ens att börja och konfigurera, så jag måste avstå från att köpa MB. Obligatorisk nöje!!! Oavsett hur mycket jag vill ha nånting och hur mycket pengar jag har, avstår jag köpet om nånting skaver och MB är inte direkt ett billigt fynd. Låt bli i 5-6 månader eller varför inte längre. Ju längre du väntar desto bättre och en vacker dag kommer reklambladet, köp två betala för en :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.