Bild
Nästa artikel

Tyst om Nissan

Biltestarbloggen
Dånande däcksbuller är både störande och tröttande – och tyvärr alldeles för vanligt på vår ofta skrovliga svenska asfalt. I många bilar är det nästan omöjligt att i landsvägstempo kommunicera med sina medpassagerare, speciellt om dessa sitter i baksätet.
Nissan Pulsar är en bil som ljudmätaren gillar, konstaterar en imponerad bloggförfattare.

Man får höja rösten rejält, nästan skrika för att få kontakt. Sedan gäller det att anstränga öronen till det yttersta för att ha minsta lilla chans att uppfatta vad som sägs tillbaka. Och att höra på pratradio, typ P1, eller lyssna på en god ljudbok brukar kräva ett rejält rattande uppåt på volymkontrollen.    
 
Vi Bilägare har genom åren pekat ut en rad modeller i Golf-klassen som mer eller mindre outhärdliga bullerlådor. Därför är det extra kul att äntligen kunna rapportera om en riktigt tyst bil, som smyger fram på de flesta underlag.
 
I nya Nissan Pulsar har chassiteknikerna jobbat hårt med att sänka de dundrande däcksljuden och lyckats över förväntan. Bilen har en ljudkomfort som ingen konkurrent i storleksklassen når upp till. Inte många större bilar heller för den delen.
 
Jag tillåter mig att utbrista; Bravo Nissan!
 
Men hur Pulsar karar sig i övriga avseenden avslöjar jag inte här. Det får du läsa om i vårt stora test, som kommer i nummer 17 av papperstidningen. Där ställs den nya Nissan-modellen mot Mazda3 och Skoda Rapid Sportback.

Kommentarer

#1
2014-11-17 15:12

Äntligen någon som gör något åt däckljudet. Men annars Nissan ja vi får se . Men jag ska absolut prova den, för jag gillar tysta bilar.

#3
2014-11-17 16:22

Bra gjort, Nissan. Smeta på ordentligt med rostskydd under också så kommer den där att pulsa på bra i Sverige på vintern.

#4
2014-11-17 16:33

Den har en genuint tråkig och gubbig form på samma sätt som Skoda Octavia exempelvis, men är säkert en bra bil och kommer alldeles hundraprocentigt säkert att sälja bra.

#5
2014-11-17 17:20

Låt mig gissa att den därför är "svampig", oexakt och med dålig körkänsla?

#6
2014-11-17 18:33

Det är säkert Renaults inslag i Nissan som har fått japanerna att bry sig om ljud. Minns att Renault Mégane II blev utsedd av Vi Bilägare till tystast i klassen. Och senaste generationen Peugeot 308 har ju fått mycket beröm för ljudkomforten.. När det gäller ljudliga konkurrenter som Skoda och Mazda, ingen av dem brukar ju precis få beröm för låga ljudnivåer i testerna, så torde det vara rätt enkelt att göra en bil som är tystare än dem... :)

#7
2014-11-17 18:43

Men varför görs alla bilar för så breda däck??? Ser det tuffare ut? Eller fyller detta någon vettig funktion annat än att göda däcktillverkare? Förutom att de bullrar mer så vattenplanar de också lättare. Enda fördelen är bättre grepp på torr asfalt, men då är greppet ändå tillräcklig bra om man kör som folk. Idag hör man knapp otorerna - det är däcken som bullrar. Framför smalare och tystare däck!!!

#8
2014-11-17 19:35

...och då får vi väl hoppas att Renault har fått lite av det japanska kvalitetstänkandet som ersättning för jobbet med ljudnivån...:) Sen håller jag med om det onödiga med breda och väldigt "lågprofilerade" däck - det är ju inget som behövs på dagens bilar och i dagens trafik.

#9
2014-11-17 22:35

Renault och Nissan har mycket gemensamt, de delar bottenplattor, motorer, mekaniska detaljer och mycket annat. Knappast någon större skillnad i produktkvalitet eftersom många delar är gemensamma , men Renault har längre nybilsgaranti (5 år) än Nissan (3 år) och Renault gör skönare bilar med mer bett i designen. Nissan Pulsar tycker jag bara ser tråkig ut.

#10
2014-11-18 12:45

Hej brut 33 Jag håller med dig! Därför har jag på eget bevåg efterisolerat mina bilar själv, så nu är Polon riktigt tyst, och Golfen ännu mycket tystare :) Men det är ju tråkigt att det inte är fixat från fabrik när dessa bilar är helt underbara i sina klasser. Och då speciellt Golfen, så pass att jag undrar va sjutton jag ska ha för bil när jag byter nästa gång. Brukar byta bil efter sisådär tre år drygt. Synd att inte bilfabrikanterna fattar att när en kund provkör en ny bil, så är kunden många gånger omedvetet eller medvetet upplevt en tyst bil som en kvalitetsbil. = mer lättsåld med andra ord!

#11
2014-11-18 13:46

Ska prova den garanterat, frugans Ceed är inte den tystaste bilen. Kanske frugan blir sugen på en Nissan. You can, with a Nissan!

Men inte är det något fel på utseendet på Pulsar, jag menar hur ser en Golf ut..........och folk köper den.........

#12
2014-11-18 18:34

..För att inte tala om hur en Auris ser ut......och folk köper den :-)

#13
2014-11-18 18:36

För att återgå till Pulsar. Bra med en tyst bil! Bytte till vinterdäck(odubbade) idag och då blev även min Golf tyst ;-)

#14
2014-11-23 22:21

Hurraa äntligen en förbättring och positiv utveckling i klassen som betyder något, jag struntar i det mesta när det gäller ny elektronik men att komma fram med ett dån i huvudet efter att ha suttit med hög ljudnivå en längre stund är mycket jobbigt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.