Bild
Nästa artikel

TSI ingen garanti

Biltestarbloggen
Volkswagens TSI-motorer orsakar återigen problem.
Volkswagens TSI-motor med högrisk för överkuggade kamkedjor måste vara en av det senaste decenniets känsligaste konstruktioner. Tyvärr drabbas ägarna om och om igen, trots ”fixad” kedja.
 
Vi skrev om de första fallen redan 2009. Då försökte Volkswagen skjuta över skadefallen på kundernas maskinskadeförsäkring med hög självrisk som följd. När frekvensen av skador ökade med rappade kedjor, flera redan efter 5 000 mil, fick så småningom Volkswagen i många fall ta hela skadebiten själv, men med stränga förhållningsregler för drabbade kunder. ”Fel” verkstad eller missad service med några futtiga mil var tillräckligt för avslagen goodwill.
 
Jag har tipsat otaliga läsare
att stå på sig gentemot Volkswagen-verkstäderna, och det gäller naturligtvis också för motsvarande motorer som sitter i Audi, Seat eller Skoda. Nu hör jag att de första ägarna som drabbades – och de som fick sina bilar ”fixade” – på nytt sitter i samma båt. Och nu gäller inte längre någon goodwill.
 
En läsare som jag nyligen pratat med fick kamkedjan utbytt i sin Golf 1,4 TSI efter 10 000 mil, då med modifieringar och med ”löften” om att konstruktionen var förstärkt. Ägaren följde också rådet att byta olja efter 1 500 mil i stället för Longlife-service varje 3 000:e mil. Det höll fram till 20 000 mil, då kuggade kedjan över på nytt.
 
Hos Lagersteds Bil – som tog hand om förra skadan – var det kalla handen. ”Bilen har ju gått  20 000 mil utan fel” var kommentaren som mötte ägaren, och då inkluderades inte förra bytet som något fel, eftersom det togs på goodwill. Nu ville Lagerstedt ha 20 000 för reparationen, samma prisnivåer låg övriga VW-verkstäder också på. Ägaren fick bita i det sura äpplet och lät slutligen Mekonomen ta hand om kamkedjan, den lägsta offerten, strax under 15 000 kronor.
 
TSI-motorerna har uppenbarligen en begränsad livslängd, oavsett påstådda modifieringar. Och det finns ju ett skäl som gott som något till att Volkswagen återgick till kamrem från och med 2014.

Kommentarer

#1
2016-04-11 08:47

Trots att jag är VW-ägare så måste jag ju säga att det måste vara en grovt undermålig konstruktion eftersom många andra märken med kamkedjor klarar avsevärt längre drifttider innan det uppstår problem. Sen säger ju detta inlägg i sig inget om hur vanligt problemet är men det faktum att samma bil drabbats 2 gånger är ju trots allt alarmerande. Vi får hoppas att den nya kontruktionen med kamrem är grundligare konstruerad.

#2
2016-04-11 09:41

"Alarmerande",
"då med modifieringar och med ”löften” om att konstruktionen var förstärkt."

Om påståendet att felet är åtgärdat är osant... det skulle bli en liten version av "dieselskandal"...
Å andra sidan eftersom man gav upp kedjan som teknik för att man inte fick det att fungera kan man ju fundera på i vilken dager detta ställer de "förbättrade" kedjorna?
Att de skulle kunna ha samma fel är kanske inte helt omöjligt med tanke på det.

#3
2016-04-11 09:55

Jag tycker det är extremt märkligt att de här problemen inte återspeglas i priserna för begagnade VW.

Tar vi exemplet VW Passat med 1.4 ecofuel och DSG så är ju riskbilden helt enorm. Här finns ju 3 potentiella "bomber" av högriskkaraktär och bilens beg.pris, särskilt när man är utanför VW's goodwillgräns på 7 år / 15.000 mil och utanför försäkringens motorskadeersättning, borde ju återspegla detta -men icke.

Jag tänker lite som att i beg.priset bör finnas någon form av utrymme för att ekonomiskt hantera ett motorhaveri, en växellåda som måste åtgärdas, eller byte av gastanken. Kan ju vara något i stil med "halva vägen var", dvs om ett motorbyte kostar 100 tkr så skall just den här varianten av VW vara 50tkr billigare än jämförbar modell som inte har de här defekterna/riskerna. Dvs om den mest pålitliga varianten av VW passat ligger på 120 tkr begagnad, så hittar man ecofuel-modellen för 50 tkr (tar då hänsyn och "höjd" till riskerna i alla 3 fallen, kamkedjan, DSG'n, gasdriften).

#4
2016-04-11 10:17

Det här är väl som det brukar se ut när något är fel på en VW, har flera vänner inklusive syster och min arbetsgivare som bråkat med VW tidigare med framvagnen, först var det garantin som gällde men när felet återkom så var det upp till verkstaden att bestämma, en del fick betala, en del hela kostnaden, en del halva och några som bråkade länge fick reparerat kostnadsfritt

Det känns som att deras verkstäder är rena lotteriet även när man har garanti på bilen, jag har en gång ägt en Golf GTI men det är också den bil som reparerats mest på och som kostade mig en förmögenhet att äga, dessutom var man alltid tvungen att ha chassinummer när man skulle köpa reservdelar, det visade sig vara ett hopplock av delar och saker som strålkastare och bromsbelägg visade sig finnas flera olika till samma årsmodell?

Jag behöver nog inte nämna att det var sista gången jag köpt en VW, så mitt förtroende har inte förändrats efter det, det har alltid varit lågt :)

#5
2016-04-11 10:46

LeifV:
Håller helt och hållet med dig, men tyvärr glömmer folk fort och dessutom verkar VW av någon outgrundlig anledning ha ett rykte om att ha god kvalitet.

Men det är jäkligt löjligt att man tydligen inte kan förvänta sig att en Golf rullar mer än 20 000 mil. Tysk ingenjörskonst, jo tjena...

#6
2016-04-11 10:53

Bra att Vi bilägare lyfter detta ordentligt, få mig att återfå lite av förtroendet för tidningen. Måste gå att kritisera det märke som man annars hyllar mest. Vore även bra om man kan ta upp detta med att motorerna också ha en tendens att dra mycket motorolja.

#8
2016-04-11 11:02

Dagens bilkonstruktörer, i stort sett oberoende av bilmärke, dimensioner/konstruerar personbilar för en förväntad nollfelsgräns på 4000 tim. En större skada på en bil som har använts cirka 4000 timmar är ett utfall som helt ligger inom tillverkarens förväntan!

#9
2016-04-11 11:13

Det verkar vara mycket av "en läsare har hört av sig" eller "jag känner en granne" i den här frågan. Ja, jag känner inga drabbade vänner och ingen läsare har hört av sig till mig vilket betyder "jämt skägg" gällande problemet.

#10
2016-04-11 11:43

VW ägare måste vara ett tåligt släckte då man anser VW Golf vara bilvärldens bästa begagnade bil, inga skygglappar där inte!
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160406/volkswagen-golf-a...
Men kvalité betyder bara att varan uppfyller de förväntningar kunden har, så VW köparna har kanske lågt ställda krav på sin bil och då framstår den som en kavalitetsbil trotts alla brister man läser om.

#11
2016-04-11 11:54

Man kan ju tro av vissa skribenter att alla VW drabbas av mängder av fel men min egen erfarenhet är inte riktigt så. Visst kan det bli fel men det blir det även på t ex Toyotor - som vissa uppenbarligen anser stå höjda över allt annat. Men när övriga egenskaper överstiger de problem man råkat ut för själv så kan man säkert tänka sig en VW även i framtiden - så skygglappar är det nog knappast. Har man haft stora problem, oavsett märke, så lär man knappast bli märket troget fortsättningsvis. Och jag tror inte på Previas tes att VW-ägare har lägre förväntade krav på sin bil - kanske kan det vara precis tvärtom och att man kräver egenskaper som inte råkar finnas på en del andra bilar som emellanåt lyfts till skyarna.

#12
2016-04-11 12:00

Ja, det är ju konstigt att VW fortsätter sälja så bra ifall problemen är så stora och spridda.

#13
2016-04-11 12:12

Nja inte så konstigt om det finns en stor kundgrupp som inte bryr sig om sådant - som andra bryr sig om.

#14
2016-04-11 12:43

Pi, att säga att Toyota är höjd över allt annat är att ta i men den tillverkaren har helt klart ett annat fokus på kvalitet, i bemärkelsen problemfrihet. Jag brukar lyfta deras HSD-teknik som extra så. Där har du f.ö. en kamkedja som verkligen håller. Sen tycker jag att en tidning som Vi bilägare som har sånt enormt fokus på at grejor ska hålla och att bilägare inte ska åka på kallduscher, borde kunna lyfta detta mera. Ändå vinner VW alla tester, Vi bilägare skiter helt enkelt i långsigt kvalitet vilket jag tycker är oehört tråkigt och var huvudskälet att jag avslutade min prenumeration på tidningen. Att man sen ger Toyota underkänt när det gäller rostskydd gör inte saken bättre. Det handlar då totalt sett om dålig konsumentupplysning, nåt som ju Vi bilägare indirekt säger sig vara bäst på av alla svenska biltidningar.

#15
2016-04-11 13:32

Vidstige..
Å andra sidan kan du ju inte väga in kvalitetshistorik i ett nybilstest, eller?! Det tycker jag vore otroligt korkat och ett rejält slag mot tillverkarna. Då skulle KIA och Hyundai bli tvärsist i alla tester som görs pga. gamla kvalitetsbrister. Just KIA och Hyundai arbetar sig uppåt just nu och skall inte lastas för gammal groll. Samma gäller såklart VW. Alla nya bilar är just det, nya bilar. De skall också testas som nya bilar.
Att VW har/haft kvalitetsbrister betyder inte automatiskt att varje ny bil som kommer har det också?

Skulle jag läsa följande i en biltidning så skulle jag tappa all respekt för den tidningens tester:
-Det blir en trea.. egentligen en stark fyra men i och med att kamkedjeproblemem fanns för några år sedan så drar vi ner betyget.. även om man kör med kamrem nu..

Du hör hur korkat det låter va?

#16
2016-04-11 13:52

Japanska bilar på 80-90-talet rostade enormt, skall detta vägas in i nybilstester?

#17
2016-04-11 14:01

Jag har inte lågt ställda krav på min bil! Golf var den bil som bäst - just nu - klarade de krav jag ställer på säkerhet, lastutrymme och komfort - i förhållande till prislappen så klart. Hade nya modellen av Astra kommit så kanske den hade "vunnit", men i övrigt var allt vi provkörde underkänt på en eller flera punkter. Den enda som på allvar konkurrerade var Skoda Octavia. På de första 500 har den inte heller dragit mer än ngn deciliter olja (uppskattat på stickan) så det känns som senaste generationens TSI 1,2 är en bättre konstruktion.

#18
2016-04-11 14:25

Att skriva att en kundgrupp inte bryr sig är det dummaste jag läst på länge. ALLA kunder bryr sig om man skall slänga upp 250.000:- till 500.000:- av egna intjänade pengar på en ny bil.
Vad man väljer för bil är närmast vad som faller en i smaken och vad man trivs med. Det är därför det finns bilmärken för alla kunder. Vad man trivs med har inget med fusk att göra. Fusket är uppdagat, man får böta för detta på många sätt men deras bilar är fortfarande bra bilar och de tilltalar många på samma sätt som en Opel-köpare som varje gång det skall bytas bil köper ytterligare en Opel.
Att en del är skitsura över VW fusk och tycker alla skulle sluta köpa VW-bilar är ofta de som inte har eller har ägt någon VW och då är det ju lätt att sitta och klaga.

Vilket bilmärke man köper är upp till var och att bestämma och inte något man låter andra tyckare besluta om. De som inte gillar VW köper inga sådana och de som gillar dem kommer att fortsätta köpa dem, så enkelt är det.

#19
2016-04-11 14:54

Deeds, fast om du menar att man inte kan testa kvalitet på nybil så faller ju även rosttestet igenom. Antingen eller... Problemet är ju att VW framstår som ännu bättre med rosttestet då dom alltid får mycket bra betyg för rost. För läsaren framstår då VW som det bästa valet kvalitetsmässigt vid nybilstester. Samtidigt som Toyota framstår som det sämre kvalitetsmässiga valet. Kan ju inte bli mycket tydligare än så här att det blir riktigt fel då.

Sen var väl ditt exempel lite väl extremt? Snarare kan det ge plus vid igenkänning om nåt bra och då kan man väl anta att om det är ungefär samma drivlina att det kommer fortsätta utmärka sig positivt. Exempelvis då Toyotas HSD-teknik. Kan ju vara bra konsumentupplysning att man får läsa då att den tekniken inte bara är snål, utan även driftsäker och hållbar. Som exempel då. Och kamkedja är f.ö. normalt en fördel, vad VWs nya kamremmar kommer betyda för driftsäkerhet vet ingen, jag skulle inte utan vidare se det som ett plus i alla fall. Nån gång kan man behöva få byta den och den kan också gå av i förtid, det är ju bara en gummirem, ingen kedja. Det är en billigare konstruktion.

#20
2016-04-11 15:10

Hacken, man kan väl gå tillbaka en 10-års period i såna fall, inte överdriva. Självklart måste man ge alla tillverkare chans att visa att man kan bättra sig, så även VW. Dom nya kamremsmotorerna (TSI) är dock fortfarande ett oskrivet blad. Kamrem är en billigare konstruktion och håller normalt sämre än kedja. Det är ju sen när maskinskada på försäkringen slutat gälla som bilarna sett på prov och då drabbar det dom som har dåligt med pengar. Dom som ständigt har rätt nya bilar bryr sig inte, annat än andrahandsvärdet ska gå ner möjligen.

#21
2016-04-11 15:17

Mycket kan hända på 10 år i bilutveckling Vidstige och vad som hände för 10 år sedan eller under tiden fram till idag är inte aktuellt att ta upp på en nybilstest. En ny bil skall testas som en ny bil oavsett hur märkets bilar har varit förut är i alla fall min åsikt.
Vill jag veta hur bilarna var för 10 år sedan så finns det en uppsjö av forum man kan gå in och läsa på om detta, och det kan vara intressant om man vill köpa en begagnad bil.
Skall jag köpa en helt ny bil så vill jag läsa nybilstester och då gärna från flera oberoende testare. Detta ger mig bäst info om den nya bilen.
Men det händer ibland att man vid en nybilstest kommenterar något man kanske har sett under tester av föregående modeller och då säger om det blivit bättre eller inte, ofta handlar detta då om rostskydd.

#22
2016-04-11 15:33

Har genom åren kört Audi 100: 1.8, 2.0, 2.3 och Passat och det lärde mig en sak och det är att man ska undvika VAG. Vi leasade bilarna inkl. fullservice och det var tur, för inte var det kvalitet inte. Synd om dom som köpte bilarna i andra hand, för det var dom som fick ta smällarna. Jag förstår inte varför man köper VAG begagnat.

#23
2016-04-11 16:40

Vilken viskositet på oljan har använts på dom motorer som havererat ?

#24
2016-04-11 16:55

Folk bryr sej såklart om sådant här, när det inträffar problem för dem själva. Varför vissa bilmärke, eller egentligen vilken produkt som helst, säljer trots nedslående artiklar om kvalitet eller andra problem är väl att majoriteten inte är tillräckligt intresserade av bilar eller vad det nu handlar om. Hur många orkar sitta och läsa sådana här artiklar i biltidningar man inte är intresserad av. Jag har själv en nära släkting som nyligen köpte en VW CC, jätte snygg och VW har ju alltid varit bra så... Jag sa inte emot såklart, jag hoppas bara att den går som den ska, för hennes skull. Men, för VW´s del känns det väl snart som de nått botten, eller är den passerad? De har en hel del att bevisa för framtiden.

#25
2016-04-11 17:35

Är det verkligen ingen som tänkt på Volvo 940 i snacket ovan om hållbarhet??

Visserligen kamrem men ändå.... Och på 940 har remmen varit b i l l i g att byta!

Vi har / harhaft fem i familjen. Den som gick längst var uppe på 52000 mil när automatlådan tröttnade. Efter 19 år....

Och min nuvarande -98 ligger ännu bara på 29000 mil. Utan problem.

Det är inte allt som löser sig bra med kamkedja istf -rem. Mycket beror på vad det kostar att byta remmen. Volvo 940 några 1000-lappar, Renault Laguna och Soda Octavia exempelvis 10000 kronor....

Tänk om tillverkarna brydde sig mer om praktisk teknik och det som kallas life-time cost i stället för att peta in en massa onödiga bling-blingar i de nyare bilarna....

#26
2016-04-11 18:06

Fast frågan är ju fortfarande varför VW säljer många bilar trots påstådda problem? Är det för att alla som köper VW är ointresserade, glömska, idioter, fanatiker eller lågbgåvade? Troligen inte. Då blir väl en trolig slutsats att problemen inte är så utspridda?

#27
2016-04-11 18:13

I samband med generation 7 av Golf gick man över till en ny motor (EA211) med kamrem och detta var 2012 (när produktionen av nya generationen startade) inte 2014 som Boo felaktigt skriver. Däremot fanns EA111 (med kedja) i produktion fram till 2014 men det är en annan sak.

#28
2016-04-11 18:17

Pensionär940
Hade en Peugeot 308 tidig 00-talet dom var billig att byta kamrem på. Dock var det djävulusiskt korta intervall, tror det var var tredje år/6000 mil, så kostnaden jämfört med andra på 20000 mil blev högre.

#29
2016-04-11 18:19

Axa, du har nog rätt, det skrivs inte om alla kedjor som håller. Dessutom består inte en bil av enbart kamkedja som värdemätare.

#30
2016-04-11 18:32

Om motorn skadas vid kamkedjeproblem så tar märkesverkstan nära 100,000 kr för att reparera en 1,4 TSI helt vad jag läst tidigare. Har bilen några år på nacken så är det ju skroten direkt.

Man vet aldrig säkert vad som händer när kedjan kuggar över, har man tur så skadas inte motorn och ventilerna. Så kostar det "bara" 15,000 kr så ska man vara glad.

#31
2016-04-11 23:35

Jag förstår inte bla vidstige, som hela tiden framhåller den fantastiska kamkedjan....som här, att nya tsi med rem är ett oskrivet blad....
Då har man inte förstått problemet.
Problemet hos vw heter, precis som hos saab oilsludge, försämrad smörjning pga koksning av oljan.
Detta uppträder främst på turbomotorer, orsakerna är flera samverkande faktorer:
Longlifeservice, helt ok på bilar som går långa sträckor och alltid varmkörs.
Inte alls ok på bilar som går i stan till dagis, jobbet, dagis, affären och hem.....
Blir aldrig varma, får vevhusventilationen igensatt, och viktigast, sumpen full av sörja som sätter igen sil, pump och smörjkanaler....
Okunniga förare som kör sin turbobil på fullt från kall, stannar och sliter ut nyckeln innan den magiska minuten då oljan cirkulerar och svalnar, och turbon får svalna, gått....
Detta får oljerören till/från turbon att korkas igen av koks, då är frågan vad rasar först?turbon eller kedjan?
Bägge är nämligen lika känsliga för dåligt smörj.
Samma problem, oilsludge alltså, har 1,8t i bla passat, men inte fan smäller remmen av för det.....den behöver nämligen inte olja(om inte den hydrauliska spännaren på vissa årsmodeller tappar tryck)....
Turbon rasar om man har otur, nu är det så vist ordnat på den att oljetrycksvarningen kommer först, tar man den på allvar, klarar det sig nog....
Faktum är att rasslande kamkedjor är vanligt, så det är ingen bättre konstruktion än rem....
Servicefri om man har tur, dyrare än rem om man har otur....
På bilar utan turbo är kedjan dock sällan ett problem, inte heller longlifeservice.....

#32
2016-04-11 23:41

Jobb-Caddyn gick de 10 000 mil vi hade den med just den behandlingen utan problem dock. Nu vet jag ärligt talat inte om de "reglerna" gäller även för turbodiesel.

Men överlag så brukar dock kamkedja vara det mer ekonomiska alternativet. Risken att den havererar är mycket liten och man slipper dyra, inte sällan rätt täta, rembyten. Finns många bilar som går både 20 och 30 000 mil med samma kedja. Troligen skrotas bilen innan kedjan havererar :P Medans en rembil kräver en service för i runda slängar 8-10 000 kr med typ 7-8000-milsintervaller. Hamnar inte sällan just runt där den ska byta ägare första gången och sänker effektivt andrahandsvärdet då det antingen kräver åtgärd eller ger prutmån.

Men duccedriver, du har ju rätt i sak.

Det jag dock undrar - varför är spännarsystemet så beroende av oljetryck? Borde man inte kunna utrustad det med någon form av backspärr som inte låter kedjan slacka? Då skulle man ju iallafall ha en chans att höra slamret. Eller en mekanisk fjäder som backup som iallafall hindrar kedjan från att rappa över?

#33
2016-04-12 00:45

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
VW har även problem på den punkten, det sitter samma typ av kedja i motorn på vår Suzuki med antalet länkar 6-7-6-7-....... VW har 3-4-3-4-..........
Den som var med för länge sen vet att MB gick från dubbel till enkel kedja (samma storlek som på en cykel) och från att varit nått som hållit en evighet höll den plötsligt bara 10.000 mil. Kedjan på MBn började dock skramla tydligt innan den gick av, så man han oftast byta den utan haveri.

Alla normala spännare har en backspärr, ett kuggsegment som klickar i vartefter kedjan slits, men vad jag läst saknar VWs motor en sån.

#34
2016-04-12 00:49

Det lär ju vara en besparing de ångrar så här i efterhand...

#35
2016-04-12 07:39

Nog är det väl så att det går att köra sönder vilken motor som helst om man medvetet eller omedvetet missköter den. Oljan är och förblir det viktigaste i en motor.

#36
2016-04-12 09:38

ducce
"jag förstår inte bla vidstige, som hela tiden framhåller den fantastiska kamkedjan....som här, att nya tsi med rem är ett oskrivet blad....
Då har man inte förstått problemet."

Jo jag förstår rätt mycket faktiskt och problemet här är i första hand en dålig konstruktion av kamkedjan som VW haft. VW erkänner själva detta och menar bl.a. att det varit dåliga leveranser av kedjor i vissa fall. I andra hand kan man tala om oil sludge, långa bytesintervaller av oljan, problem med motorer som drar olja m.m. Men grunden är ändå en bra kamkedje-konstruktion.

Kamremmar som sägs hålla länge vet vi ju inget om. VW säger sig ha det nu. Även Volvo. Vad vi vet att historiskt är kamkedja hållbarare än kamrem överlag. Det är en dyrare men säkrare lösning helt enkelt. Om dom nya kammremmarna kommer hålla ihop bra i långa loppet återstår alltså att bevisa och bevisbördan måste ligga på VW som läget är nu. Har redan hört signaler från Hanzzon om att det kan vara problem med dom nya kamremmarna också.

#37
2016-04-12 10:02

Bara som ett exempel om än gammalt så körde jag min Jetta -82 med 1,6 l kamremsmotor ca: 25.000 mil i min ägo utan byte av kamrem - så att dom regelmässigt måste bytas efter 7000--8000 mil är nog inte riktigt rätt liksom att dom inte kan hålla länge. Det har nog med konstruktionen att göra. Vill minnas att både Ford och Opel kortade sina bytesintervaller på kamremmen på deras 1,6 l-motor under 80-talet till typ 6000 mil medan VW-motorn som sagt höll länge - och det var riskfritt enligt min VW-verkstad och det var orsaken till att jag inte bytte. Allt kan gå sönder om man har otur - även en till synes välkonstruerad kamkedjedrift.

#38
2016-04-12 12:02

Opel kortade inte sin bytesintervall (egentligen) man hade aldrig mer än 6000 mil från början med den motorn som kom 1981, det var under mitten av 90-talet man inbillade sig att man hade en rem som höll 10 -12 000 någonting, men det visade sig att det var fel så man gick tillbaka till 8000 en kort tid och sedan det ursprungliga 6000.
Så det var höjningen av miltalet som var avvikelsen och inte återgången

#39
2016-04-12 13:42

Höjning/sänkning eller inte för för Opel - dålig konstruktion måste det varit i alla fall.

#40
2016-04-13 09:33

Artikeln handlar om överkuggade kamkedjor. Medan de flesta pratar om kedjor som gått av. Är det inte två olika saker??
En kedja kan knappast kugga över. Har någon sett en cykel kugga över, oavsett hur löst kedjan satt? Nehej, inte jag heller.
Däremot, om kamkedjan blir alldeles för slak, ändras kamläget och ventilerna kan slå i kolvarna. Koksning? knappast. Tätare oljebyten? knappast. För klen kedja som sträcks? Visst. Snålhet som bedrar visheten. Övergång till kamrem? Varför? Det är inte utan anledning man använder kedja, den ska hålla bilens livslängd ut medan få kamrem gör det. Inte p.g.a. slitaget, en kamrem slits inte... men dess material åldras snabbare än stålet i kedjan... därför bör kamrem bytas då och då. Dessutom är en kamremskonstruktion enklare, därmed kostar den mindre.

#41
2016-04-13 16:20

Har man en gång upplevt känslan av att pungen möter cykelramen vet man att kedjor kan kugga över. Som all mekanik slits kedjor och för bara 25 år sen bytte jag kamkedja på en BMW 2002 för att den förde ett sanslöst oväsen så jag inte ens kunde höra att ett vevstakslager var slut.

Jag vill påstå att kamrem är en bättre konstruktion än en kedja då det är billigare och tystare även om alla konstruktioner inte är optimala ur servicehänseende.

#42
2016-04-13 16:30

Att kamremmarna blivit dyrt nuförtiden, har ju med motorernas konstruktion att göra.
Den ska dra 2 kamaxlar numera, dessutom en vattenpump som förr var direkt, eller drevs av kilrem....
Det ger fler löphjul-drivhjul med fler krökar i dragningen, såklart påfrestar det mer.

#43
2016-04-13 16:47

L. Mäkinen, jag diskar inte en bra kamremskonstruktion som lösning och även Volvo har den ju i sina nya VEA motorer, dom motorerna är ju verkligen påkostade så det kan inte ha varit direkt av kostnadskäl man valde rem där. Kamremmen kan ha fördelen av att den är tystare, att motorn blir mindre känslig för dålig motorolja, att friktionen minskar något (lägre förbrukning). Den nya generationens kamremmslösnignar sägs ju också hålla riktigt bra numera. Sen kan det ju vara en fördel om man gjort om så att remmen inte längre driver vattenpump t.ex. Så tror jag det är numera på VW t.ex.

Vad man dock vill veta nu är ju hur länge remmen håller i längden. Kanske handlar det först om bilar som passerat 10 år och 20,000 mil innan det kan bli problem men även då vill ju många veta hur det ligger till. Och med rem får man mindre varningssignaler än kedja, då ju kedjan kan föra oväsen innan den går av. Samtidigt ska ju en bra kamkedjekonstruktion inkl att oljebyten sköts, hålla hela bilens livslängd normalt, det är ju optimalt ur servicesynpunkt. När remmar byts händer det ju också då och då att man missar något, så då är man aldrig helt säker att allt är bra. En del vet jag vill inte vara med om detta och säljer då bilen innan det är dags för rembyte.

#44
2016-04-13 18:48

Har för mig att VW räknar med 18000 mil på remmarna i de nyare tsi-motorerna. Eller var det mer? Det var iallafall inga korta intervall.

Sedan finns det ju naturligtvis risk för rembrott långt tidigare eller att verkstaden vid service upptäcker och byter tidigare.

Kan jag köra 15000 mil innan byte så är det väl inte så farligt om kostnaden ligger mellan 5-10 tusen kr för ett byte.

#45
2016-04-13 22:09

@Bortom , ja VAG har ju gått ut med detta på VW forum att de köpt in en batch undermåliga kamkedjor, problemet är kamkedjorna hann spridas ut över produktionen och de vet inte vilka bilar som blev drabbade. Skoda verkar att ha drabbats i mindre grad o SEAT knappt alls.

Nu finns det dock gällande att falerande kedjor har mätts och man har funnit en sträckning på endast 1% och det är helt ok, över 3% är inte bra så det finns ytterligare något mer men som du skriver rätt konstruerat så är kedja överlägsen rem.

#46
2016-04-14 12:03

Angående upprepade detaljen om att rem går tystare så är det inte självklart att det måste vara så.

Normalt ser en kedja i dag ut nästan precis som den gjorde till cyklar redan på 1800-talet.
Men till sin nya motorserie 1.0-1.5 DI tog Opel fram en helt ny typ av kedja som inte på något sätt liknar den traditionella och ett av syftena med detta var att sänka ljudnivån.

Någon mätning av ljud mellan denna och rem i siffror har inte presenterats, (det skulle kanske vara svårt eftersom hela motorn är konstruerad för lång ljudnivå så att skilja ut just kedjans påverkan är kanske inte möjligt) men den samlade åsikten från alla som kört dem är att de går tyst och vibrationsfritt.

Så kanske är detta med ljud inte nödvändigtvis beroende av kedja eller inte utan av hur modern eller ålderdomlig kedjan är?

#47
2016-04-14 15:14

VW har även haft problem med felhärdade kugghjul vilket gör att kedjan rappar över även om kedjan i sig är bra. Rem har fördelen med att ha högre precision än kamkedja .
Kamkedja kan vara att föredra när motorn sitter så att det är besvärligt att byta en rem vilket kan vara dyrt.'
Har man någon av dessa VW motor från 2008-2015 som här nämns så bör man kolla om man har den nyare bättre kedjespännaren , har man inte det bör man byta ut den i förebyggande syfte då motorn kan rasa redan innan bilen gått 5000 mil vilket blir mycket dyrt skriver man här.
http://shopdap.com/2-0t-vw-and-audi-tsi-timing-chain-tensioner-problems/

#48
2016-04-15 15:20

Jag kommer ihåg bredden och grovleken på kamkedjan på min VW K70LS och har sett hur den ser ut på en 1,4 tsi motor. Det är ju löjligt! Det sitter ju en cykelkedja i den moderna motorn. Jag skulle uppskatta att den är ungefär en tredjedel så bred som det var in K70n från 1973. Det finns säkert ett helt batteri med ingenjörer som räknat på det här, men uppenbarligen är deras hållfasthetskalkyler inte motsvarande vad slutkunderna förväntar sig.

#49
2016-04-15 16:54

Grovleken på kedjan behöver nog inte vara avgörande för hållbarheten på kamdrivningen. Ser man på Prius rätt tunna kedja som verkar hålla förvånansvärt bra så talar inget för att kraftigare kedja skulle vara avgörande för hållbarheten utan snarare kedjespännarens konstruktion och kugghjulens material och härdning som avgör hållbarheten.
http://www.ebay.com/itm/Toyota-Echo-Prius-Yaris-Scion-xA-xB-1-5L-DOHC-1N...

#50
2016-04-15 17:16

Kamremmarnas skiftande bytesintervall gör mig också lite nyfiken: Jag hade en Astra -99 med fyra år/6000 mil som bytesintervall och har nu en V70 -05 med tio år/18000 mil som intervall. Vad jag vet brukar remmarna i dessa båda fall hålla utsatt tid, men vet någon vad som gör att det skiftar så mycket?

#51
2016-04-16 16:17

Det är inte så konstigt att remmar har olika bytesintervall. De har fysiskt olika dimensioner och hjulen de löper mellan är olika utformade. Olika mekaniska påfrestningar ger inte samma brytningar i materialet.

#52
2016-04-18 13:37

Bytesintervall för en tillverkares kamremmamar i miles.
https://www.gates.com/~/media/files/gates/automotive/catalogs/automotive...

#53
2016-04-21 09:14

Mercedes hade länge sen enkelkedjor som man fick byte vid ung.10000 mil på grund av rassel,sen kom dubbelkjedjorna som höll motorns livslängd ut på vissa taxi 100000 mil men på 2000 talet hade någon räknenisse även där kommit på att tjäna några kronor och införde enkelkedjor igen med omkuggning som följd . Så är det väl på dom flesta märken nya generationer tekniker kommer till som tror att dom vet bäst.Nästa fråga hur länge skall vi ha Otto-motorn,men oljeindustrin har mycket kapital att hindra utvecklingen med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.