Bild
Nästa artikel

Törstig avgasrening

Biltestarbloggen
AdBlue-tanken tömdes nästan helt under vintertestet.

Ett meddelande dök upp i displayen på Vi Bilägares Audi A4 redan på hemväg från vintertestet. Då hade vi haft bilen i en vecka!
 
”Fyll på minst 6 liter AdBlue – återstående körsträcka 2500 km”
 
Jo, nog hade vi sett det där lilla blå locket i tankluckan, med texten AdBlue på. Men vi anande inte att avgasreningen gjorde av med så pass mycket av vätskan att man måste fylla på mellan servicetillfällena.
 
I instruktionsboken uppges en förbrukning av 1-2,5 % av bränsleförbrukningen. Drar bilen en halvliter milen och man kör i 1000 mil borde det då gå åt mellan 5 och 12,5 liter – antar jag. Skulle vår Audi ha slukat hela tanken, som rymmer 12 liter, på 450 mil. Nej, den var troligen inte fylld till max när bilen levererades.
 
När det bara återstod 100 mil körsträcka, dök ett nytt meddelande upp.  Då informerades vi om att det gäller att fylla på minst 6 l AdBlue - när vätskan tar slut går det inte att starta motorn (utan att först fylla på AdBlue). Dessutom började en gul  varningslampa att lysa konstant i bilens display.

20160102102900.jpg?itok=iV4d9rte
 
I instruktionsboken står också att AdBlue kan fyllas på av verkstad, eller av bilägaren själv. Jag bestämde mig för att inte vänta längre utan köpte två dunkar AdBlue  a 4,7 liter och för 119 kronor per styck. Bilens totala körsträcka var då 3770 km. AdBluetanken svalde hungrigt bägge dunkarnas innehåll och gula lampan slocknade. För att ta reda på hur mycket AdBlue bilen förbrukar, inhandlades ytterligare en dunk och tanken, som rymmer 12 liter, fylldes till brädden.
 
Vätskans fryspunkt är minus 11 grader. Men tanken och ledningarna är eluppvärmda för att avgasreningen ska fungera även i sträng kyla. Däremot kan man fråga sig om det är lämpligt att åka omkring med reservvätska i bilen. På förpackningen står att den ska förvaras i 0-25 plusgrader. 

Kommentarer

#1
2016-02-01 10:55

Diesel de grejer det :)

#2
2016-02-01 11:26

Diesel känns ju lika vettigt som etanol.

#3
2016-02-01 12:20

Erik: Det troliga är att den slukat bra mycket mer än angivet. Det är som vanligt med biltillverkare (kanske mest notoriskt ökända VW.) förbrukningssiffror stämmer aldrig.
Dina AdBlue-värden är säkert mätta under "ideala" förhållanden.
Finns ingen som helst anledning till att din bil inte skulle levererats med full tank.
Jag tror jag räknade efter någon gång och kom fram till att man skulle behöva förbruka uppåt 5 gånger mer än vad tillverkarna angav för att få en vettig NOx-funktion. Minns inte om jag skrev den uträkningen i det här forumet eller något annat.

AdBlue är ett elände. Valde med flit en miljöklassad 2-liters dieselbil utan AdBlue.

#4
2016-02-01 12:36

Erik: De flesta dieselmotortillverkare för tyngre fordon anger en användning runt 5%.
Det finns ingen som anger en förbrukning under 2%.
När jag räknade baklänges på mängden urea till katalytisk konvertering så fick jag det till 5-6% förutsatt att det är optimal spridning för urea-ämnet så man fångar upp i princip allt.

Så antingen gör inte Audin sitt jobb med att rena NOx (för liten förbrukning Adblue). Eller så ljuger de om mängden förbrukning för att ägaren inte ska tycka det är orimligt vid köp (Eller både och).

1000 mil borde motsvara ca 25 liter AdBlue om den ska göra sitt jobb. I praktiken innebär det en såndär 4,7 liters dunk varannan gång man tankar.. om man tankar 50 liter åt gången ca och bilen drar en halvliter milen.

#5
2016-02-01 12:47

Japsen: Diesel är rätt vettigt. I teknikensvärlds tester (tror jag) så fick bensinarna spö på nästan allt i utsläppsväg. CO, CO2, oförbrända kolväten och partiklar. Allt var sämre än dieselbilarna förutom NOx. Men det gick att fixa uppenbarligen. Fords diesel hade NOx som bensinarna när den var varmkörd. Så den bilen var i snitt den renaste bilen i drift.

Lägg till att diesel drar upp till 30% mindre och kan bestå av högre andel förnybart så tycker jag att det är en klar vinnare.
Kör man t.ex. Preems biodiesel så åker man runt på 50% förnybart av svenska lokala skogsråvaror bland annat. Förbrukningen på fossilt bränsle är nästan en tredjedel med jämförbar bensinare. Lätt under hälften iaf.

Jag håller med om att NOx är ett problem. Men det är klart "fixbart".
Personligen tror jag inte på att kasta skit på varken bensin eller diesel. Man borde fokusera på det mest energieffektiva förbränningen och göra den "ren". Om det innebär bensin HCCI-motorer eller diesel om 10 år.. det skiter jag i.

Om några år till så kanske vi alla åker elbilar. Vem vet?

#6
2016-02-01 13:33

Det är så de spar pengar. Vi köpte en ny bil en gång och tankade direkt på OK och fick i 47 av 48 liter bensin. Jag läste någonstans att det skulle räcka ett par år. När jag jobbade i Kista på 80-talet hade jag högre spolarvätskaförbrukning än bensin.

#7
2016-02-01 14:10

Några verkar fått för sig att Adblue skall vara en kassako... att betala 20 kr litern verkar rätt dumt. En snabbkoll visar att Swedol tar 9,50 /litern och troligen kan man hitta billigare än så om man letar.

Med tanke på volymerna som det handlar om vid påfyllning är det inte så dumt att köpa på sig 10-20 litersdunk istället för att småfjutta med 1-5 l -förpackningar.

#8
2016-02-01 14:15

LeifV: Det går säkert att köpa snorbilligt om man rotar lite. Som mycket annat. Jag bara ogillar iden med att hålla reda på att hålla reda på ytterligare en pryl för att bilen ska funka. Du vet att bilfan vägrar starta ifall det inte finns adblue? Så har jag förstått det iaf.

I vissa lägen känns ju geländewagen eller en defender mer tilltalande. I med soppa och bara funka biljäkel.

#9
2016-02-01 14:20

Hmmm. Bra synpunkter från er! Och intressanta erfarenheter. Vi får se var vår A4 hamnar. Och visst finns det anledning att kolla priser på AdBlue. Uppfyller den bara rätt krav så är ju priset viktigt, eftersom AdBlue-åtgången ökar bränslekostnaden en aning. Och även om det är en mindre slant än exempelvis värdeminskningen, så tenderar pengar man verkligen måste ut med väga tungt. Vi får väl återrapportera AdBlue-törsten.

#10
2016-02-01 14:29

Erik: Tror AdBlue kan sörplas rätt hårt i korta kallstartsförhållanden om man vill behålla låga NOx.
Problemet med kallstart och dieslar är att man måste få upp värmen. Man behöver ställa bilen för högtempratursförbränning eller få upp lasten tillräckligt. Högtempratursförbränning = mycket NOx = mycket AdBlue för att hålla bilen inom rätt avgasvärden. Sommarmånader med långkörningar är det säkert mycket bättre förbrukningssiffror.

Fast tekniken kan nog variera. Är inte säker på att man kan ens använda AdBlue direkt från -25 grader utan att motorn, avgassystemet eller scr-katten fått upp temp överhuvudtaget. Det är absolut värt att testa.

#11
2016-02-01 14:38

Erik: Sen en annan grej. Det är dumt att tvärfylla tanken med AdBlue. Men det är inget tillverkaren säger nått om tror jag. AdBlue fryser som du säger och expanderar med ca 7% enligt databladet. Systemet tinar tillräckligt med adblue vid drift.. men en full tank kan inte expandera någonstans vid frysning.
Det finns faktiskt risk att man knäcker något om man fyller grejjorna ända upp till brädden.
Tanken är att expansionen ska ske uppåt i kärlet och inte i ledningarna när det fryser.. men om tankjäkeln är full och fryser vid toppen först.. finns nog en liten risk iaf.

Det är lite som att fylla spolarvätskebehållaren med rent vatten... :) Saker brukar kunna gå sönder då.

#12
2016-02-02 02:22

Helt riktigt, toppfyll inte AdBlue tanken! Det måste finnas utrymme för expansion då medlet fryser då bilen t.ex står oanvänd i kyla. Personligen skulle jag nog fundera mer än en gång om jag var på väg att köpa en diesel med AdBlue. Finns det inget annat som stoppar NOx så kommer inte nästa bil bli en diesel om man inte kommer på något annat. Synd, för jag gillar den grymma körbarheten med diesel och den låga bränsleförbrukningen . Min 508 SW med 2 liters HDI motor har jag fått ner som lägst till 0,45 på landsväg och det tycker jag är väldigt bra för en så pass stor bil. Kör man helt efter skyltarna så kan man köra riktigt billigt! För övrigt en toppenbil, är så otroligt nöjd med den!

#13
2016-02-01 17:24

Usch.
Frysrisken är ju klart stor när bilen står parkerad, då är väl knappast eluppvärmningen på?
Så hur blir det om man startar med ett isblock?

Och förbrukningskostnaden ökar ju, som det är nu redovisas inte denna kostnad.

Sedan ska man inte påstå att dieselmotor som princip är överlägsen bensin, det är den inte alls.
Däremot att NYA bensinmotorer - kan vara - (alla tycks inte vara det) mycket sämre än gamla och därmed ger dieseln en chans, men det beror ju på att man totalsabbat bensinmotorn med idiotisk teknik och inte att det är fel på bensinmotorn som princip.

Opels gamla 1.4T som kritiserats så massivt för att vara för tråkig, var och är en av de renaste och effektivaste bensinmotorer som funnits, i varje fall den nya 3-cyl. SIDI direktinsprutade på 90 hk är medioker på vartenda avgasvärde och i effektivitet.

Man går från ett fantastiskt resultat till ett värdelöst resultat därför att man gjort en motor som marknaden vill ha istället för att göra en bra motor som man gjorde förr.
Det är inte motorns fel utan dumma människor som inte begriper att uppskatta det som är bra.

#14
2016-02-01 17:47

Jag har en A6 med 3,0 TDI. Där tändes varningen efter 1.200 mil. Jag fyllde på 10 liter (Statoil för 177:-) och kom 1.000 mil på den påfyllningen. Eftersom tanken rymmer 17 liter, så betvivlar jag att man levererar bilen med full tank.

Efter service vid 3.000 mil har den nu gått 1.100 ytterligare mil i vintertemperaturer. Ännu inget larm, så man har sannolikt fyllt upp tanken till "max" vid servicen. Så jag gissar på en förbrukning på ca 0,01 liter per mil och en kostnad på i runda svängar 18 öre/mil - vilket i sammanhanget är försumbart.

Jag gissar att tanken var endast var fylld till 50% - vilket kan stämma in på det jag upplevt. (Grovt summerat.)

Här finns f.ö. det hela beskrivet: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/hamtat...

#15
2016-02-01 18:16

Senaste gången jag tankade på Adblue själv i Passaten betalade jag 59 kr för 8,5 l på Preem, hade kört då 790 mil innan senaste tankningen.

#16
2016-02-01 18:26

Milkylainen visst kan Adblue frysa men det finns faktiskt en värmare i tanken.

https://m.youtube.com/watch?v=wUHY8p_sRUk

#17
2016-02-01 18:34

AdBlue-tanken är väl i plast eller hur?
7% expansion vid frysning kommer inte att orsaka att tanken skadas, är det däremot en plåttank kan det gå illa och är den av glas spricker den!

#18
2016-02-01 18:48

Frågan är hur ren dieselmotorn kommer att vara efter några tusen mil, när partikelfiltret har åldrats och övrig reningssystem har gjort sitt.
Bensinmotorn behöver ingen komplicerad avgasrening och kommer därför hålla sig inom gränsvärdena längre.

#19
2016-02-01 21:07

Audi A5 SB:
Din bil har då en förbrukning på strax under 2% om jag räknat rätt.
Det är väl bara gratulera till den relativt orimligt låga förbrukningen. :)

#20
2016-02-01 21:18

Diesel:
Har du förstått hur värmaren fungerar? Den är till för att tina adblue när bilen är igång så bilen kan använda den. Stänger du av bilen med en flytande AdBlue och parkerar den i -25 grader så är det ingen värme på. Det skulle köra slut på batteriet omedelbums. Är tanken sprängfull eller du fyller den så finns det risk att eventuell expansion kan skada något. Nu är tanken i plast, så den tål viss mängd av expansion och det är säkert en del av designen, men inte helt riskfritt.
Ureapumparna brukar pumpa tillbaka vätska (när du slår av bilen) från ledningarna tillbaka in i tanken, speciellt i kalla väderleksförhållanden just för att ledningar och packningar inte ska skadas.

Nåja. Det finns en viss poäng att inte toppfylla den mitt i kallaste Januari.

#21
2016-02-01 21:30

ASK: Att dieslar sotar igen med ålder är ett välkänt fenomen. Trött åldersstigen diesel är mer regel än undantag. Alla högtrycks-EGR (titta på bilder på diesel egr så får du se) system på dieslar sotar ofta igen på insugssidan också, eftersom man recirkulerar sotiga avgaser för att sänka förbränningstemperatur. Dieslar har en tendens att sabba VNT-turbos med en massa sot med... osv.
Så problemfritt? Absolut inte. Men vettig modern design av personbilsdieslar brukar kunna hålla runt 30.000 mil utan renovering av avgas/turbo och insugssida.
Egentligen är det inte värre än bensinbilar som dricker olja och sotar igen hela utblåset med klet som inte kan förbrännas ordentligt.

#22
2016-02-02 02:01

milkylainen @ De bensinbilar jag haft under 50 år har aldrig dragit olja eller sotat. Inte ens EGR-ventilen har varit något problem på de bensinmotorer som hade EGR-ventil. Sedan trevägskatalysatorn infördes för några decennier sedan finns inte EGR-ventilen längre på bensinmotorer.

Numera sitter det EGR-ventiler på dieselmotorerna som sotar liksom partikelfiltret som också fylls av sot. Även den (för att minimera sot) flitigt använda dieselvärmaren sotar mer än en bensinvärmare.

Nog är det bra mycket bättre med en bensinmotor som blir varm på en fjärdedel av tiden/sträckan och som inte producerar NOx som måste efterbehandlas, eller?
Se länken som Diesel hänvisar till.

#23
2016-02-02 02:42

Dom märken som inte har eolys som bl.a PSA använder för förbränning av partiklar, har ofta problem med igensatta partikelfilter när man kör många kortkörningar. Jag har erfarenhet av detta från en auktoriserad verkstad där vi servade Citroën, Subaru och Nissan där både Subaru och Nissan hade stora problem med detta. Deras system fungerade inte alls vid kortare körningar och där det kostade en rejäl slant att bränna ur dom om det inte var för sent och ett nytt filter var tvunget att införskaffas. Sedan är ju Subarus dieslar rent skräp, det var en handfull som rasade. Hyfsat nya Outbacks och även en XV med lite drygt 2000 mil på mätaren, men det är ju en annan sak. Vevlagren skar.

#24
2016-02-02 06:34

Här i det miljövänliga Australien så är det endast tunga lastbilar som använder AdBlue. Har aldrig rikrigt fattat vad det är men vet jag.

#25
2016-02-02 06:35

snabb95: Mmm. EGR-problem är ovanliga med bensinare. Men likförbannat händer det att bensinare förstör sina katalysatorer osv genom att plugga igen dem med sot och olja.
Vad gäller diesel och bensin. Tja.. ja NOx måste ju efterbehandlas alternativt måste motorn programmeras vettigt. Men det är också det enda mätpunkten (avgas) en bensin är bättre på. I princip allt annat är en bensinare sämre på.
En bensinare har normalt sett högre partikelutsläpp, högre co2, högre co och högre oförbrända kolväten än en diesel.
Diesel har högre andel förnybart vilket gör att vår fossilförbrukning minskar.
Jag tankade 100% förnybar diesel häromdan bara för skojs skull. Lite dyrare än vanligt, men inte helt orimligt prissatt. Kul grej. Som standard kan jag tanka 50% förnybart. Med en bensinbil kan du inte göra det. Jämfört med en bensinare i samma bil så är min fossila miljölast nästan en tredjedel av bensinbilens.

Jag har bara dieselbilar men jag är rätt less på trötta dieselmotorer pga avgaskraven. Så jag har funderat på att köpa bensinare ganska mycket. Inte för att jag tror att det är bättre för miljön eller för min plånbok, utan för att de är roligare. Men det är också den enda anledningen för mig.

#26
2016-02-02 06:41

snabb95: Jag glömde säga. Partikelfiltret på en diesel sotar inte igen under normala förhållanden. Om man kör väldigt korta sträckor utan att regenerera filtret kan det hända.
Det som däremot händer och som folk inte förstår är att alla partikelfilter har begränsad livslängd. När man förbränner sot bildas lite aska. Viss mängd aska åker ut i bakändan, men mycket fastnar. Och det är den som sätter igen filtret med tiden. Så även om filtret är "underhållsfritt" så kan man inte räkna med att det håller flödet igenom burken i mer än kanske 30000 mil. Sedan måste det bytas/blåsas ur i maskin i vilket fall för att inte korka igen avgasflödet. På lastbilar är partikelfiltret lätt avtagbart och blåses ur i speciella maskiner för billig peng. På personbilar byter man oftast hela kittet, eftersom den inte allt för sällan är integrerad med katten också.

Men det är inte sot, utan aska som sätter igen partikelfiltret med tiden.

#27
2016-02-02 07:41

Jo då Milkylainen. jag fattar det. Men i Stockholm är det snarare vår än vinter och vi kör så mycket att förbrukningen snabbt sjunker under någon slags kritisk nivå i det avseenden

#28
2016-02-02 18:12

@ milkylainen
Det finns även förnybar bensin....
Problemet ligger mer på politisk nivå, ingen vill satsa en krona om det inte planeras långsiktigt. Mål och riktlinjer måste vara glasklara.
https://preem.se/om-preem/hallbarhet/evolution-drivmedel/evolution-bensin/

#29
2016-02-02 21:37

ASK: Så är det. Men det var inte det jag menade. Du kan inte köpa bensin med 50% förnybart i sig idag.
Preems diesel har just det (firman du länkade till).
Att hävda politiska spelregler osv är relativt irrelevant. Med sånt kan man resonera att politikerna borde satsa på el och vätgasbilar istället.

Frågan är vad du kan göra som bilist NU. Inte imorrn eller om hundra år eller om någon annan gjorde på något annat sätt istället.

#30
2016-02-02 21:39

Erik: Absolut. Så är det. Men det är ju precis som du påpekade om dunken i bilen (och expansionen), relevant att ha i bakhuvudet. Jag tror inte folk vet att AdBlue expanderar.. eller tänker på det.

#31
2016-02-03 18:12

Då kan man fråga sig varför det säljs förnybar diesel?
Jo anledningen är naturligtvis för att dieseln har gynnats de senaste åren med skattestimulans.
Miljöbilsdefinitionen är ett skämt som har gjort att vi har fått ännu skitigare stadsmiljöer.
Styrmedlen har bidragit till att bilföretagen har fått ökade inkomster (eftersom dom gynnas till att sälja större och vräkigare bilar) och skattebetalare och miljön har fått stå för notan.

Vad vi ska gör NU är att sluta köpa diesel! Det finns betydligt bättre alternativ. Till och med bensin är bättre.

#32
2016-02-05 10:35

milkylainen skriver" Partikelfiltret på en diesel sotar inte igen under normala förhållanden. Om man kör väldigt korta sträckor utan att regenerera filtret kan det hända." Ja vilken körning av våra bilar är den vanligaste? Kvinnor är de som köper flest bilar i dag enligt statistiken och medelsnittet i mil per dag för kvinnor i Sverige är 1 mil , över nittio procent av oss bor i tätort och ännu fler jobbar i tätort vilket gör att medelbilistens kör numera under 1200 mil per år idag 3,3 mil i snitt per dag eller ännu färre mil om man räknar bort taxi budbilar och försäljares bilar. Då vill det till att hinna bränna bort sotet i katalysatorer vilket i vårt klimat där det inte så ofta är 22 grader varmt i luften vilket enligt Mercedes premiumdieselbil krävs för att dieselbilens avgasrening skall fungera något så när.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160204/darfor-ar-utslapp...
En avgasrening som Mercedes hoppas ha en livslängd på minst 16 000 mil, och sen har väl garantierna gått ut och bilägaren får stå för kostnaderna.
Blue-Tec står nog för att slå blå dunster i köparnas ögon som tror på dieselbilars förträfflighet vad gäller utsläpp.

#33
2016-03-02 18:34

När jag hämtade ut VW:n förklarade säljaren att ad-blue i normalfallet inte behövdes fyllas på mellan servicearna. Efter ca 1250mil varnades det för låg nivå inte 4000mil som intervallen är.
Och vad ytterligare är att första gången texten kom upp skulle det räcka till 2500km jag körde hem 800 km och då indikerade det att det skulle bara räcka till 1250km. Tysk matematik?
Jag undrar om inte den berömda omprogrammeringen innebär att ad-bluepumen trimmats.
Funktionen som hindrar motorstart vid för låg nivå går att programmera bort.
Ambulanser har av självklara motiv funktionen för hindrande av motorstart bortkopplad.
Gissa om det kommer sprida sig när reparationsnotorna blir höga..

#34
2016-03-17 22:55

På lastbilsmackar kostar den knappt 10 kr/liter.
Både på såifa/preem och statoil går det att tanka med respektive kedjas kort och vanliga bankkort.....

#35
2016-03-25 14:54

Kissa i tanken så är det gratis :p

#36
2016-04-01 13:27

Extra vätskor tillsammans med bränslet får mig att tänka på tvåtaktssaabar och Trabant.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.