Bild
Nästa artikel

Tänker vi rätt med laddhybriderna?

Biltestarbloggen
"Egentligen behöver bilarna ju aldrig laddas, de fungerar lika bra när de drivs med fossilt bränsle."
Två laddhybrider klara för start i testgaraget; VW Golf GTE och Toyota Prius. Saknas på bilden gör Hyundai Ioniq.

Har precis varit ute på test med tre hyperintressanta laddhybrider.
 
På startlinjen stod VW Golf GTE, Hyundai Ioniq och Toyota Prius - alla med en verklig el-räckvidd på runt fem mil vid lugn körning. Det borde vara tillräckligt för att de flesta tätortspendlare ska kunna göra sina jobbresor fossilfritt. Något som förstås är mumma för stadsluften.
 
Men vilken av de tre bilarna som vann testet tänker jag inte gå in på här. Det får du läsa om i Nisse Svärds (jag vara bara hjälpryttare) testrapport i nr 15 av papperstidningen, som kommer ut i slutet av oktober.
 
Däremot kan jag inte undgå att fundera lite över om det verkligen är rätt att – utan motkrav - ge laddhybriderna så stora statliga subventioner som de får.
 
Dels utgår en rejäl miljöbilspremie, för närvarande 20 000 kronor, i samband med köpet. Dessutom skattegynnas laddhybriderna som tjänstebilar, såväl förmånsvärden som arbetsgivaravgifter är mycket kraftigt nedsatta.
 
Jag förstår förstås syftet med de saftiga statliga ”rabatterna” - att skynda på omställningen till mer miljöacceptabla bilar. Och det är ju en bra ambition.
 
Problemet är att det inte ställs några krav på att förarna ser till att laddhybriderna verkligen körs på el i så stor utsträckning som möjligt. Egentligen behöver bilarna ju aldrig laddas, de fungerar lika bra när de drivs med fossilt bränsle. Fast då är givetvis stora delar av miljövinsten (som man får subventionerna för) borta.
 
I mina ögon finns en klar parallell till etanolbilarna, som även de för ett antal år gynnades skattemässigt. Men hur många ägare tankade alltid E85? Långtifrån alla, den saken är jag helt övertygad om. Dels kom larmrapporter om att motorerna kunde fara illa av E85-bränslet, dels blev räckvidden per tank betydligt längre om bilarna kördes på bensin.    
 
När det gäller de renodlade elbilarna, som ju är ännu mer subventionerade än laddhybriderna, behöver man däremot inte fundera över något eventuellt ”bränslefusk”.  I det fallet finns ju bara ett alternativ…

Kommentarer

#1
2017-10-05 14:34

Det här har jag också lyft på forumet som ett problem men blev då idiotförklarad. Det var minsann omöjligt att bilarna kommer köras utan att laddas fick jag höra. Intressant att VIB ser samma problem som jag! Klart att om man subventionerar laddhybrider stenhårt samtidigt som andrahandsvärdet blir högt, att många kommer köpa dom utan att ladda (helt eller delvis).

#2
2017-10-05 14:39

Nu finns det ju ett egenintresse i att ladda, det både spar pengar och gör körningen trevligare. Etanol sparade inte alltid pengar och det slet på motorn och krävde ökat underhåll. Viss skillnad.

#3
2017-10-05 14:42

Vad är vitsen med att köpa dessa bilarna om man inte tänker utnyttja eldriften?
Om jag skulle bytt bil idag till någon av ovanstående så skulle jag nästan klara dagspendlingen på enbart el och det hade inte varit dumt alls.

#4
2017-10-05 14:47

Mycket tänkvärt detta! Men att det är som det är...personligen ger jag inte ut extra 100 000 för en laddhybrid med blygsam prestanda på laddningen.
5 mil? Tror inte på det, jag drog ur en laddhybrids laddning på 2 mil i normalt tempo.

#5
2017-10-05 14:50

Hacken, redan nu har myndigheter och företag (som t.ex. Astra) börjat med en policy att dom anställda som får ta ut förmånsbil, bara får ta ut en laddhybrid eller ren elbil, inget annat! Vad tror du händer då?
Dessutom är förmånsvärdet mycket lågt på laddhybrider för den anställde, så det är lite win win.
Förmodligen kommer laddhybrider, i alla fall dom av bättre sort, vara attraktiva som begagnat, dvs högt restvärde.

#6
2017-10-05 15:07

Vad gäller kommentar #3 så är det naturligtvis så att om man betalar med egna pengar, så är man högst troligen intresserad av att ladda (eftersom bilen lär vara dyrare än motsvarande alternativ med bensin/diesel, även efter avdragen bonus).

Men, som påpekas i #5 så kan det bli så att många förmånsbilister plockar ut en laddhybrid enbart pga det låga förmånsvärdet, även om de egentligen inte är intressade av att ladda. Precis som jag misstänker att det har plockats ut många dieselbilar som aldrig hade köpts för privata pengar (då tänker jag inte på de som faktiskt kör långt i jobbet, utan på de som har bilen som en ren förmån, och inte kör så mycket).

Förhoppningsvis kommer bilarna i alla fall ut som bättre begagnade (åter #5) så småningom och kommer då att köpas av laddintresserade personer. Såvida de inte försvinner utomlands -- det vore inte bra.

#7
2017-10-05 15:09

Jag ser inte vinsten för den enskilde individen med att inte ladda sin laddhybrid. Den Optima jag kör är mycket trevligare att färdas i när batteriet är laddat. Bilen går mjukare och svarar bättre på gaspedalens rörelser när det finns ström att ta av. Att jag dessutom slipper tanka hela tiden är också ett plus. Som mest har jag kört lite över 300 mil mellan två tankningar. Det innebär att jag slipper stå och dra i mig cancerogena ångor lika ofta.
Nu har jag bara kört hybrid i ett halvår och kommit lite över 2000 mil så jag har begränsad erfarenhet av det.

Riktig elbil har jag kört 9000 mil.

#8
2017-10-05 15:34

Som jag förstår det har i alla fall Golfen ett system som kan ladda batteriet under körning med bränslet. Uttaget kanske sker vid tillfälle.
Som privatperson vet jag inte vad det skulle vara för vinst med en laddhybrid som inte laddas. Men jag håller med om att subventioneringen av laddhybrider är dålig. Ta bort bonusen på laddhybrid och höj den på rena elbilar, är mitt förslag.

#9
2017-10-05 15:53

Alla har vi väl olika förutsättningar men att köpa en laddhybrid och betala 100 tkr mer än motsvarande bensin eller diesel verkar ju fullständigt huvudlöst om man inte också laddar. Det är ju oerhört mycket billigare att köra på el än på bensin eller diesel.

Sen är en renodlad elbil otänkbart för min del. Jag skulle klara ca 80-85 % av körningen på el med en hybrid (utan särskild bra räckvidd). Men resten av körningen är långstyrningar i trakter där det knappast kryllar av laddstolpar. Räckviddsångesten skulle bli total om man inte har en åtminstone 60-70 mils batterikapacitet (i vinterförhållanden!).

#10
2017-10-05 16:01

Med risk att låta som ett eko av mig själv. Laddhybrider vädjar inte till förnuft och ansvar. Den här kategorin förare är inte intresserade att köra med sladd.

#11
2017-10-05 16:33

Att köra en laddhybrid är inte som att köra en vanlig fossilbil i 100 mil, och sedan komma med ett utlåtande. Nej, det är ytterligare en dimension. Beteende.
Hur använder jag bilen under året? För min egen del, har jag under största delen av året korta körningar. Kör då enbart på el. Laddar hemma, och det räcker.
Att köra på el, är helt fantastiskt. Inte bara miljövänligt i stadstrafik, tyst, inga kallstarter på vintern, inget stress att ligga och brumma i en bilkö. Finns bara fördelar. Jag ser inte en enda nackdel. Under tio månader av året har jag en bensinförbrukning på 0,08 l/mil.
Belackarna är de som inte vet, eller "surt sa räven".

#12
2017-10-05 16:53

Då är det en elbil ni egentligen suktar efter. Att ge en bil "två drivlinor" är nog mest dyrt i längden. Vad händer med sannolikhet att något går sönder? Den ökar nog.

#13
2017-10-05 17:03

Systemet gynnar mest de som bor i villaförorter och jobbpendlar. Var ska höghusboende ladda någonstans? Och på landsbygden blir räckvidden kort och på vintern vill man ju ha rejält med värme i bilen. Vad ska jag som bor i norrland och gör långresor köpa? Jag blir rådvill! Längtar efter vätgasbilen med lång räckvidd.

#14
2017-10-05 17:35

@jordnära, långa resor i norrland, då är det nog diesel med dieselvärme som gäller idag och troligen ett tag till.

#15
2017-10-05 17:35

Bor man där det inte går att ladda hemmavid så är batteribilen inte heller något allternativ och vätgasbilen får nog vänta med tills vi får lika tätt med vätgasstationer som i Danmark.
Men visst kan man njuta av att köra laddhybrid även på landsbygden där medelkörsträckan för bilister oftast är lägre än i Stockholm och där man ofta bor så att man kan ladda bilen hemma.

#16
2017-10-05 18:09

Egenintresset att ladda finns inte för den tjänstebilsförare som hemma får betala el ur egen ficka. Samtidigt som företaget betalar bil, bensin, service, tvätt, tillbehör, skatt, försäkring och reparationer. Så var det med min V70 tjänstebil oberoende av hur mycket jag körde privat i Sverige eller utomlands. Den enda kostnad jag hade för bilen var skatten på förmånsvärdet. Med en hybrid blir den skatten betydligt lägre. Så det är klart att jag då hade valt att ta ut en laddhybrid och knappast gjort mig besväret att laddat bilen. I varje fall inte hemma.

#17
2017-10-05 18:25

Styggavargen, visst är det så. Fast när jag beställde min bil för två år sedan, var körsträckan för kort och dragkrok saknades.
Nu är körsträckan betydligt längre på dagens el-bilar, dock saknas dragkrok. Men när det är dax att byta om 3-4 år, blir det absolut en ren el-bil.

#18
2017-10-05 18:35

För en tid sedan hade jag en dialog med en av Gröna Bilisters företrädare, som ansåg att Laddhybrider var helt fel. Men efter ett tag kom det fram att han faktiskt körde som en Laddhybrid, dock på sitt sätt.
Han hade två bilar, en el-bil och en fossil som han körde långsträckor och drog släp med.
Har man inte behov eller möjlighet att ha två bilar, då är Laddhybrid ett utmärkt förslag. Två bilar i en. Något att tänka på när man uttalar sig om miljöbilspremie.

#19
2017-10-05 19:09

Personligen kör jag prius idag och med pendling ca 6 mil dagligen är en laddhybrid ju för mig i princip en elbil om jag haft en. Priusen funkar just nu utmärkt då motsvarande plug in prius 2012 var 30000 dyrare då jag köpte min. Men visst nästa bil kanske

#20
2017-10-05 19:18

Det är märkligt att inte fler tillverkare har valt Range Extender-spåret istället. Dvs du har bara en drivlina (EL) men en ytterst liten fossildriven extramotor som kan ladda batteriet vid behov.

#21
2017-10-05 19:26

ToLo - kanske för att elbilar med Range Extender inte klassificeras som "rena" elbilar utan som laddhybrider - så tror jag i alla fall att det är. Vilket påverkar bl a statliga subventioner.

#22
2017-10-05 19:30

Många förmånsbilister betalar bränslet själv och får sedan milersättning för körning i tjänsten och med detta så är det en bra affär att tanka el men få ersättning mot bensin. Min kolega har en hybrid och gör på detta sättet, han söker alltid att ha den så laddad som möjligt, om det är hemma, på jobbet, på stora parkeringar, på hotell osv för att han gillar att köra på el och det är en bra affär. I hans bil är tanken mindre så det blir ett jäkla tankande om han bara skulle köra på bensin.

#23
2017-10-05 19:46

L. Mäkinen. Det egna personliga ägandet gagnar idag för miljön. Jag + andra borgar för detta!
I yrket på skattebetalarnas pengar...så finns en mängd "enpetare" dem är bra på sin sak men kan inte koka upp en kopp vatten.
Dem ser helt till den egna vinningen och kan man inte koka upp en kopp med vatten....så är det otroligt jobbigt att behöva koppla in en sladd...skit i det! Det är vinningen som gäller och snacket om en medvetenhet och detalj spec.

#24
2017-10-05 20:17

EnannanRobban: Jag håller med dig. På det kontor och företag jag jobbar så har ingen tjänstebil utan personalbil. Alla kostnader läggs på brukaren och tillbaka får man 50kr/mil när man kör i tjänsten. Att köra på el i det fallet (egen laddning) innebär en vinst med ca 10kr/mil, jämfört med bensin.

#25
2017-10-05 20:50

En del vill, en del inte...

#26
2017-10-05 21:13

Tvärnit,
Jag förstår inte ditt inlägg. Kan du utveckla?
Jag betalar bensin själv i min tjänstebil och får 9 kr per mil för det jag kör i tjänsten. Det kan vara 9,50....

#27
2017-10-06 07:55

Bra fråga av redaktören. Många kanske inte ens har ladduttag i garaget, men skaffar laddhybrid pga lågt förmånsvärde och kör på bensin (diesel?) hela tiden.

#28
2017-10-06 10:39

Skall det bli någon ordning på detta så borde tjänste/personalbils systemet skrotas.
Det enda som styr är företagens och individens kostnad baserat på rådande myndighetsbeslut
Det var först etanolbilar, subventionerat och lägre skatt på E85. Detta ledde till stor försäljning av etanolbilar till företag, få privatpersoner som köpte nya. Vad skedde lägre skatten på E85 slopades, ledde till att E85 försäljningen dök.
Nästa nyck var 120g co2, helt plötsligt var 105 hk dieselmotorer hett eftertraktat i Volvo V70
Sen blev dieseln jättefarlig och inte ett subventionerat alternativ
Nu är det laddhybrider och till viss del rena elbilar som gäller. Självklart blir det laddhybrid, går ju fint att bara köra på bensin och billigt blir det ju oxå för egna plånboken med lågt förmånsvärde.
Nä Norge är ett föregångsland med ett system som gagnar alla. Där är elbilar och laddhybrider det det snackas om när man skall byta bil.

#29
2017-10-06 10:44

En fråga som jag aldrig fått svar på rörande hybrider och i synnerhet laddhybrider är:
Hur mår fossilmotorn av att användas bara någon gång då och då?
Kör jag 1500 mil per år med en traditionell bil så går ju motorn i storleksordningen 250 - 300 tim under året. Men om jag har en laddhybrid och lyckas köra 75% på el så blir ju fossilmotorns gångtid bara ca 60 - 70 tim per år. Kanske bara korta stunder i taget, kanske motorn oftast inte hinner bli genomvarm etc. Högre slitage? Större risk för kondensbildning i motorn? Avlagringar bildas i bränsletanken? Andra serviceintervall? Och säkerligen andra problem också?

#30
2017-10-06 11:12

Man behöver inget särskilt ladduttag räcker med ett vanligt 220 uttag för hybridena. De flesta dom provar att köra på el upptäcker att det är otroligt mycket bekvämare än att köra på bensin. Inga vibrationer, tyst, bättre körbarhet och man blir därför motiverad därmed att köra på el. Jag har själv tidigare kört passat GTE i 1.5 år och det man önskar mest är att skicka ut bensinmotorn och i med mer batterier för ännu mer batteriräckvidd.
När bensinmotorn startar känns det som att åka 50 år bakåt i tiden.

#31
2017-10-06 12:18

Två enkla frågor till Jonire;
1. Hade du köpt bilen själv och betalat med egna, skattade pengar?
2. Var bodde du då? I Norrlands inland kanske( inte) ?

#32
2017-10-06 12:35

Uffeeh, jag tror att det är större problem med vanliga fossiler, som kör korta sträckor och ofta. Mycket kallstarter.
Det enda jag är tveksam över är Laddhybrid med en dieselmotor, som inte går speciellt ofta. Då är det inte motorn jag tänker på utan bränslet, som det börjar växa gegga i.

#33
2017-10-06 12:44

Ganska märklig fråga ifall man bor i Norrlands inland. Alla bilar passar inte alla, var och en får utvärdera vad som är bäst för en själv och den egna körcykeln. Sedan är kanske inte Norrlands inland den optimala platsen för el-bil/Laddhybrid, eller kanske det är det? Ont om bensinmackar, men gott om eluttag.
Själv har jag betalat min Laddhybrid kontant med skattade pengar.

#34
2017-10-06 13:11

Uffeeh,
Hur bensinmotorn slits borde bero på hur tillverkaren valt att göra. KIA har gjort så att den startar när det är kallt så att den är i "arbetstemperatur" ifall man behöver den kraften. Då kommer man ifrån en del av risken att plåga en kall motor, men det blir verkligen en kort stund som motorn går och för mig som förare känns det fel att behöva lyssna på den när det finns kräm kvar i batteriet. Andra fabrikat går att köra utan att motorn startar alls. Hur de motorerna mår om de slår igång under en omkörning vet jag inte.

En KIA ska servas var 1500:e mil så det blir inte jättemånga mil på oljan för förare som pendlar några mil per dag.

#35
2017-10-06 18:16

Löses enkelt med kilometerskatt. Då får du betala skatt två gånger när du kör med traditionellt drivmedel.

#36
2017-10-07 13:21

L. Mäkinen @ Att starta motorn kall varje sig det behövs eller inte låter idiotiskt. Då är ju den största fördelen med elmotorn borta. Att ev. varmköra på tomgång är det sämsta driftfallet både vad gäller miljö och motorns livslängd. Då är en bensinvärmare hundra ggr. bättre. Att starta motorn kall med högt varvtal och hög belastning (som i många industriapplikationer) bör undvikas och kan förhindras med hjälp av elektronik.

#37
2017-10-07 22:23

L-Mäkinen, jag kör en VW GTE, och så länge det finns kraft kvar i batteriet, så är det enbart el-motorn som går. Även om jag trycker pedalen i botten för en omkörning. Det är så en riktig Laddhybrid skall fungera. När jag läser det du skriver om KIA, så verkar det vara en hybrid som de har satt en sladd på. dvs. gammalt hybrid-tänk som de försöker måla läppstift på.
Nej, jag blir bara mer och mer skeptisk till dessa Asiatiska bilar. De är inte med i el-bilståget.

#38
2017-10-08 08:49

Det blir inte mycket till omkörning om du ska göra den på elmotorn. Jag hade för mig att det gick att få full kraft även på en VW laddhybrid med pedalen mot golvet.

Ditt påstående om att asiaterna inte är med på elbilståget är minst sagt löjeväckande. Världens mest sålda elbil är asiatisk, KIA och Hyundai har ett brett utbud av elbilar och hybrider där elbilarna är extremt energisnåla jämfört med konkurrenterna.

#39
2017-10-08 11:56

På en laddhybrid skall bensinmotorn aldrig startas förrän man kört så långt utan laddning att batteriet tagit slut. Omkörningar kan inte vara ett problem utan hjälp av bensinmotorn om elmotorn klarar 0 till 100 på 10-12 sekunder. Ovanstående gäller även hybrider med liknande elmotoreffekt.

#40
2017-10-08 14:33

Om en laddhybrid ska vara en miljöbil bestämmer föraren, liksom E 85-bilarna. Därför: Miljöbilspremie i efterhand mot dokumentation av att bilen har framförts på miljövänligaste vis! Ingen prisreduktion vid köp eller som tjänstebil. I så fall ska de som säger sig köra på Preems svanenmärkta diesel också ha miljörabatt?

#41
2017-10-08 15:33

Tusentals kineser som jobbar på bilbatteri fabriker skadar sin hälsa pga olyckor med giftiga kemikalier. Vi saknar infrastruktur att ladda elbilar samt återvinna 200kg tunga batterier. Elbilar är energi affektiva (km/kWh)! elbil/hybrid boom ska bromsas på samma sätt som etanol drivna bilar. Här det är bara värdelös prat bla bla bla...

#42
2017-10-08 20:31

0-100 på 12 sekunder är väl som en Volvo Amazon ungefär.

#43
2017-10-08 22:31

Är det inte ganska självklart att plugg-in hybriderna kommer möta samma öde som tex E85/Gasbil inom något års sikt? Jag menar idag så finns denna plugg-in produkt överhuvudtaget kvar pga att det inte idag finns batteribilar till vettiga priser, utan är en bryggprodukt tills batteribilarna har sjunkit i pris och har blivit vedertagen och accepterad fullt ut för alla användningsområden/kund kategorier. Sen har luften från mig gått ur lite, i och med att man tillsatt en utredning för kilometerskatt dvs statsmakten har insett att skattunderlaget kommer minska vartefter elbilen tar över helt. Så så fullt så billig kan man aldrig räkna att elbilen blir på längre sikt, man kommer på något vis uppfinna en ny skatt för att fortsättningsvis kunna håva in de miljarder som bilismen utgör till statskassan. Att miljön är orsaken till hög skatt är utopi.

#44
2017-10-09 05:57

Mikael Schultz har ställt sig vi "vinnarbilen" i testet på bilden.......som vanligt.....;o)

#45
2017-10-09 19:11

L. Mäkinen @ Det har alltid gått bra att göra omkörningar med Volvo Amazon och gör det fortfarande så jag förstår inte vad problemet skulle vara.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!