Bild
Nästa artikel

Tänk kundvård, Nissan!

Biltestarbloggen
"Nissans diffusa besked om att bilarna ska åtgärdas först när problemen uppstår håller inte. Informera mera, både till egna verkstäder och kunder."

Kom igen nu Nissan! Det är hög tid att ni informerar båda era verkstäder och era egna kunder. De temporära frysskydden ska väck, men merparten av bilägarna har inte hört ett knyst. Och vad värre är att verkstäderna inte heller tycks känna till vad som är på gång.

I senaste Vi Bilägare har vi på nytt tagit upp Nissans debacle med 1,2-litersmotorn som bland annat återfinns i Qashqai och Pulsar. Inför förra vintern slog Nissan larm om att det finns risker att isproppar kan bildas i intercoolerns slang eller i gasspjällets hölje. Den temporära lösningen var att ägarna skulle montera frysskydd över grill och övriga luftintag, ungefär som man gjorde på 1960-talet (!).

Det dröjde inte länge innan Nissan anmäldes och fälldes hos Allmänna Reklamtionsnämnden. ARN fastslog att kunden ska ha rätt att häva sitt köp, allra helst som åtgärden med frysskydden också skapade ett annat fel, med yttertemperatursensorn.

Vi skriver 2018 och fortfarande är det frysskydden som uppenbarligen gäller trots att en lösning fanns på plats i augusti. Nya Qashqai är således redan åtgärdad i fabrik. Uppdateringen för äldre årsmodeller går ut på att komponenter till intercoolern byts ut, ett verkstadsarbete som ska ta tre timmar att utföra och vara kostnadsfri. Men strax före jul var det endast 76 bilar som hade åtgärdats. Nissans förklaring är att uppdateringssatsen är begränsad och att akuta ärenden prioriteras.

Efter artikeln i ViB nr 1/2018 har jag blivit kontaktad av flera Nissanägare som mötts av oförstående serviceverkstäder. När Vi Bilägare strax före jul, helt anonymt, begärde uppdatering med vår långtestbil fick vi också nobben.

Nissans diffusa besked om att bilarna ska åtgärdas först när problemen uppstår håller inte. Informera mera, både till egna verkstäder och kunder.

Kommentarer

#1
2018-01-19 16:14

Såå klantigt skött Nissan, fy skäms.

#2
2018-01-19 17:20

Vad jag minns så var det inga kylgardiner på bilar på 60-talet. De var på 50-talet. Riktigt gammal teknik. För mig är Nissan ett andrahandsval. Därför funderade jag inte ens över Nissan Leaf när jag letade efter ny el-bil.

#3
2018-01-19 20:58

Elbilar är ju den äldsta tekniken inom bilar? ;)
Det är fiffigt med kylargardiner, inte det motsatta.

#4
2018-01-19 22:08

Kylgardiner kan får till dom flesta bilar sålda i nordliga kalda länder,även dammiga länder ,osv. och är vanligt på lastbilar ,bussar,vans etc.
Sen temporary betyder exakt vad det menas med det.
Sluta gny och gnälla,nissan är annars en utav problemfria och mest påliteliga fordon på jorden,en grei så gnälls det som faen.

#5
2018-01-19 23:05

"If it ain't broke, don't fix it"...

#6
2018-01-19 23:10

För kanske femton år sedan såg jag en vit Nissan med jättelika Nissan-märken lackade på sidorna, precis som på en demo-bil. Bilen var vid tidpunkten jag såg den kanske fem år gammal och full med bruna rostfläckar överallt. I rutorna hade bilens ägare monterat informationsblad om hur denne försökt få hjälp av Nissan med rostskadorna. Nissan hade vägrat och bilägaren hade gjort om sin bil till en anti-Nissan-kampanj. Det verkar som att Nissan aldrig varit särskilt alerta när det gäller kundvård. Någon som kommer ihåg denna rullande anti-reklampelare? Jag har för mig att jag läst om denna bil någonstans.

#7
2018-01-20 09:02

pinsamt Nissan.. ta hand om kunderna

#8
2018-01-21 21:53

Lennasrt J, visst fanns det kylargardiner in på 60-talet. Jag menar då som satt innanför grillen med lina(kedja in under instrumentpanelen.

#9
2018-01-23 19:51

Ganska tydligt att Nissan inte är att rekommendera för vårt klimat samt våra vägar som dränks med salt (Nissan får alltid 2:or i rosttesterna).

#10
2018-01-25 09:39

Roy J, det fanns säkert några modeller med kylgardin på 60-talet. Volga och liknande, har ingen koll på dessa. Däremot MGB -65 och Volvo Amazon -66 som jag har ägt, och Mercedes -61 som min far köpte ny. Ingen av dessa hade kylargardin. Däremot Standard Vanguard -50, hade det. T.o.m en vev om inte startmotorn fungerade.

#11
2018-01-25 18:41

Drabbades av problemet i november första gången samt två gånger till under december, återförsäljaren verkade känna till att man gjort åtgärder på en del Qashqaier, men föreslog ingen åtgärd för min bil (Pulsar) efter släckning av felkoder. Visste/sa heller inget om att täcka för grillen kunde leda till andra problem... Nej, det är första och sista Nissan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.