Nästa artikel
Ta produktansvar, Volvo!
Biltestarbloggen

Ta produktansvar, Volvo!

Publicerad 11 december 2014
Transportstyrelsen har sagt ja, men Volvo Personvagnar tvekar. Ägarna av äldre fungerande gasbilar är oroliga över om de måste köra sina bilar direkt till skroten.
Jag vill gärna slå ett slag för alla bilentusiaster som vårdar sina klenoder med stor kärlek. En liten grupp entusiaster, det handlar kanske om 400, är bekymrade över om de nu måste skrota sina ”gamla”, men väl fungerande bilar.
 
Jag har tidigare bloggat om de äldre gasbilarna vars ägare i våras fick besked om att livslängden på tankarna, tillverkade i kompositmaterial, är på väg att gå ut. Datumstämpeln anger 15 eller 20 års livslängd. Här har Volvo tagit beslut på att komposittankarna inte ska ersättas. I stället pluggas tankarna igen och ägarna som från början trodde att de kunde köra miljövänligt under bilens livstid tvingas fortsättningsvis tanka bensin.
 
Däremot finns det
ingen instansad uppgift om livslängden med de ståltankar som bland annat just Volvo använde i sina gasbilar från början av 1990-talet. Här har gasbilsentusiasten Martin Gunnarsson i Uppsala stridit mot myndigheterna, läs Transportstyrelsen, för att få ett godkännande vid registreringsbesiktningen om ägaren kan visa upp en datumgräns efter färsk provtryckning av kärlet.  
 
Uppvaktningen gav resultat
och nyligen godkände Transportstyrelsen ett sådant upplägg, men nu är det i stället Volvo som trilskas. Ännu så länge har Volvo inte kunnat lämna ifrån sig de uppgifter som krävs för att provtryckning ska kunna ske.
 
Här tycker jag att Volvo borde ta sitt produktansvar. Produkten har ju faktiskt sålts med Volvos loggor, etiketter och broschyrer. Det borde inte vara alltför besvärligt att ta fram uppgifter om vilken typ av gastank som sitter i 850- och 900-serierna. I annat fall borde Volva kunna erbjuda byte av tankar – för de ägare som så önskar. I slutändan blir det ju ändå ägarna själva som måste bekosta både provtryckning och eventuellt tankbyte.
 
Tilläggas ska att Volvos ståltankar ligger väl skyddade inne i skuffen, till skillnad mot det utsatta läge under bilen som VW Passat har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-11 18:29
Lason1

Kanske är läge att utöka tillverkarens ansvar för avgasreningen från 5 år/8000 mil till 25 år och 50.000 mil på gasbilar, det har ju visat sig att dom håller så länge. Detta behöver ju inte gälla fullt ut mer än det är idag, men det ska gälla gastankarna och ev. utrustning som hör till för gasdriften. Att behålla en bil länge är miljö och privatekonomiskt bra, men vad är det för miljöansvar om själva det som gör bilen miljövänlig slutar fungera utan att kunna åtgärdas efter 10-20 år?

#2 • Uppdaterat: 2014-12-12 10:12
Mr.Wheeler

@Lason1: För gasbilar är det gasen som gör bilen mer miljövänlig än en bensinbil.
Även naturgas är bättre än bensin men ren biogas naturligtvis bäst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.