Bild
Nästa artikel

Smuts ett riktigt mörker!

Biltestarbloggen
Bildtext: Skillnaden på ljuset blir avsevärt med ren kontra en nedsmutsad strålkastarlins.

Nu har jag rattat omkring med långtestbil 174, Volkswagen Polo, i en månad och irriterat mig över en utrustningsdetalj – som saknas!

Det har ju inte varit mycket till vinter i Stockholm, utan mest regn och smetigt väglag. Att då ha en bil med halogenlampor utan strålkastarrengöring är ingen höjdare.

Jag kör några mil på en väg genom ett område med gott om vilt. Och strålkastarna är smutsiga efter utfarten från Stockholm. Så jag måste ofta stanna innan den här sista sträckan och gå ut för att göra ren strålkastarna för hand – som man gjorde för förr i tiden – innan Saab introducerade lyktrengöring och de flesta andra följer efter.

Men nu känns det som om det går bakåt igen. Det verkar som om allt fler nya bilar inte har högtrycksspolning av lamporna. Det som vi i Sverige och Skandinavien anser vara nödvändigt ses förmodligen som en onödig lyx i övriga Europa.
 

Kommentarer

#1
2018-01-11 10:22

Visst är det bra med rengöring, och det behövs ännu mer med Xenon och LED som inte heller blir varma och smälter av snö och is.
Men, det är inte intressant med våra små marknader. Nån ekonom har satt stopp.

#2
2018-01-11 11:01

Bara att välja en bil med spolare helt enkelt, för att överbevisa ekonomerna. På Corollan fanns det en särskild knapp för strålkastarspolningen och det vart ett sånt jäkla tryck att man trodde huven skulle lätta! Rent och fint när man själv vill, det är lyx!

#3
2018-01-11 11:30

Ja, en separat knapp till strålkastarspolningen är en trevlig lyx, som tyvärr få har. Tydligen får man vara glad om spolning alls finns...

#4
2018-01-11 11:40

Visst borde det finnas men skall man vara ärlig så är inte nuvarande s k högtrycksspolning speciellt effektiv när man jämför med forna tiders strålkastar-torkare. Behöver man maximalt ljus så får man nog maka sig ur bilen och torka av strålkastarna även om man har spolning, tyvärr.

#5
2018-01-11 12:25

kan vara bra att ha en trasa tillhands om köper den bilen

#6
2018-01-11 13:46

Det är som Pi skriver, det blir inte rent av högtrycksspolning heller. Det räcker med en tunn hinna av smuts för att ljuset skall försämras avsevärt. Nej, trasa och en pumpflaska med lite rengöring i är det bästa. Så är det bra att stanna och sträcka på benen.

#7
2018-01-11 14:03

För att göra det hela ännu mera korkat så fick jag varken på min förra bil (Volvo) eller min nuvarande (Toyota) bestämma själv när jag behöver spruta utan det bestämmer bilen, typ var femte spolning av vindrutan.

#8
2018-01-11 14:19

Torkare kan vi glömma på dagens bilar.
Högtryck är bättre än inget, BMWns 2 stegstryck är skapligt effektiv.

#9
2018-01-11 14:37

Mycket intressant, att även VW som brukar slå knut på sig för att fjäska med utrustning gör det är häpnadsväckande.
Men efter detta lär i varje fall kritiken mot Opel mildras betydligt, om VW gör något negativt är ju aldrig en katastrof, bara lite tråkigt och ändå av mindre betydelse...

#10
2018-01-11 14:52

N-iklas, nu är det enbart Polo och kanske Up som saknar. Inte alla modeller.

#11
2018-01-11 14:52

Håller med LennartJ helt. Opel har ju glömt lykttvätten på väldigt många modeller om inte alla.
Det fråntar ju ju ändå inte att VW gör fel!

#12
2018-01-11 15:03

Jo men det är ju en ny modell, fler kommer förmodligen...
Och antalet har knappast betydelse i det enskilda fallet, Polo blir ju inte bättre för att en annan äldre VW har det.

#13
2018-01-11 15:10

Vad pratar du om N-iklas?? Har du fakta som styrker ditt påstående att modeller från 2018 saknar?

#14
2018-01-11 16:00

Sanslöst sjukt dåligt. Ett krav i min spec.
Bara idioter kan köpa denna besparing.

#15
2018-01-11 15:50

När jag gör mitt bilval är iaf strålkastartvätt med på "skall finnas listan".

#16
2018-01-11 16:03

VW t-roc har ingen spolning den häller

#17
2018-01-11 16:15

Med tanke på den ytterst begränsade effekten av strålkastarspolning så kommer den nog inte att vara ett absolut krav på nästa bil - eftersom jag ändå gör som LennartJ och torkar av strålkastarna om jag skall köra nån lite längre sväng när det är mörkt. Den får gärna finnas men jag tror faktiskt att det går att leva utan denna funktion också.. Det hade varit en annan sak om rengöringseffekten hade motsvarat forna tiders strålkastartorkare,

#18
2018-01-11 17:50

Det finns ett knep när smutsen torkar in på strålkastarglasen och spolningen inte biter.
Detta är inget jag rekommenderar men det fungerar (tyvärr). Kör bakom en tradare, oansvarigt nära, gå över på varselljus, glasen (plasten) kallnar och stänket från tradaren blöter upp smutsen. Ligg där en stund, slå på ljuset, kör om och spola efteråt. Metoden fungerar utmärkt, åtminstone när smutsstänket från vägen är någorlunda blött.

#19
2018-01-11 17:53

Att ha strålkastarspolning är bättre än att inte ha.

#20
2018-01-11 20:01

På VW har alla modeller med LED-ljus strålkastarspolning.

#21
2018-01-11 20:29

Inte Polo och T-Roc

#22
2018-01-11 21:52

Octavia har, och det är jag glad för kan jag säga.

#23
2018-01-11 21:54

Prova att sträck köra E4 norr i salt väder vilket det är 5 månader om året.
Sååå inihelsike sjukt att ta bort spolningen.
Stackars jobb pendlarna med 10 mil daglig körning.
Det blir fler än Opel att välja bort i framtiden.
Hellre 80% rent än 20% rent.

#24
2018-01-11 23:01

För ca 50 år sedan då spolning av vindrutan inte var helt vanligt var det däremot vanligt att händiga snubbar ordnade den saken själva med lite handpåläggning.
Det borde inte vara svårare att montera lyktspolning i efterhand på de flesta bilar idag, all utrustning finns ju redan.
Enda problemet är kanske att bilägarna är avsevärt mer tafatta och handlingsförlamade nu för tiden.

#25
2018-01-12 08:35

När nu allt fler modeller importeras trots att de inte är lämpliga för bruk i vårt land, kanske det inte vore så dumt om generalagenten såg till att färdigställa dem innan leverans till kund.
Det är märkligt att det som tidigare var lag på i Sverige inte fortfarande är det även om det finns andra bestämmelser i övriga EU.
Det är ju trots allt ganska stora variationer inom EU!

#26
2018-01-12 10:41

Strålkastarrengöring behövs bara i dubbdäckslandet ... och ett år utan snö och is på vägarna släpper det ännu mer skit, men ingen ifrågasätter detta vansinne med asfaltsavverkande dubbar!

#27
2018-01-12 12:42

Obegripligt att inte en ny bil har strålkastarspolning i detta landet! Det ger inte fullgott resultat men är mycket bättre än inget så man ser någonting medan man kör. Vem vill och får stanna på motorvägen för att torka lysen...? Någon tänker inte klart här.

#28
2018-01-12 15:14

Har inte tänkt på det med strålkastarspolning, har haft det på alla mina bilar sedan 70-talet. Min nya e-golf 2018 har det också.
Kollade lite på skoj om det saknades på andra än Polo, och det var rätt många. Hyundai, Toyota, Renault, Opel m.fl. Vilka modeller la jag inte på minnet, dock lite förvånad att en Prius saknade. En importbil?

#29
2018-01-12 18:27

Har kört ett par år nu med ny bil utan strålkastarspolning. Kan inte säga att jag saknar det. Märker ingen större skillnad på hur smutsiga glasen blir. En annan sak jag inte heller saknar är att fylla på spolarvätska stup i kvarten...

#30
2018-01-12 18:56

I trafiken snabbt bilens lyktor blir skitig,
nu manuellt förare måste rengöra och vara flitig,
hur skall man stå ut och orka,
det var bättre förr när maskinerna lyktorna torka.

#31
2018-01-12 19:22

Glöm nu inte att alla Mercedes också saknar.

#32
2018-01-12 20:06

Det finns de som kör med knapp ledsyn. Andra kör med med enbart positionsljus fram och släckta lampor bak. Några kör med lortiga lyktor, men de lyser bättre än positionsljus iaf. Jag vill ha bra ljus och sikt därför väljer jag bil med bra hel och halvljus + lykttvätt.

#33
2018-01-12 20:08

Det skulle vara intressant om ViB ljustestar Polons lortiga lyktor och jämför med rena.

#34
2018-01-13 00:06

Det fanns en tid då strålkastare var försedda med glas, och inte plast. En tid då Saab (1972 tror jag) introducerade strålkastartorkare. De höll rent med minimal vattenförbrukning. Nu, med LED-ljus, behövs torkare mer än någonsin.
Somliga torkare var av sämre kvalitet, vilket alla fick lida för när kravet slopades.
Vad spelar det för roll att man har världens bästa strålkastare när de ständigt är skitiga?

#35
2018-01-15 16:05

Nå Polo har ju inte världens bästa strålkastare och ingen bil är ständigt smutsig så mycket som på vintern, 7-8 månader om året är det väl ganska rent.

Ljustestet på Astra med smutsiga respektive rena glas visade att de smutsiga lyste lika bra som andra bilar med rena glas, vilket tyder på att speciellt starka stålkastare kan kompensera för smutts genom att ha en marginal att offra innan de blir trafikfarligt sämre än genomsnittet.

#36
2018-01-14 13:14

Med strålkastarspolare är inte 100% rent utan att ta torka med trasa istället.
Olika bilmärken med ny modell börjar på väg att skippa med strålkastarspolare därför spar pengar för material, spolarvätska förbrukning och undvik skadad huv kolvar hindrar isbildning!

#37
2018-01-16 07:55

Jag föredrar nog spolare när man kör långvägen.
Bättre 75%rent än 30%.
Det verkar som många inte använder bilen när det är saltslask före.

#38
2018-01-16 10:04

Visst försvinner det en del skit med strålkastarspolning men det tunna skiktet på ytan av "glaset" tar inte spolningen bort och tyvärr påverkar det ljusstyrkan och ljusbilden rätt avsevärt. Så även om våra bilar har strålkastarspolning så tror jag faktiskt inte att det vore nån katastrof att vara utan - givetvis en del beroende på ens eget körmönster och vilka vägar man kör på.
Och mso 1000 - här är det ständigt (nästan) mer eller mindre slaskigt under den mörka årstiden.

#39
2018-01-19 16:19

Så idiotiskt dåligt VW.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.