Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Slutspurt och reservdelsfiasko

29 november 2019

Långteståret börjar lida mot sitt slut. För min del blev årets sista vagn Dacia Duster, alias #ViBil183. Steget från #ViBil182, Audi A6 Avant, var i alla avseenden en resa bakåt i tiden. Samtidigt är det svårt att inte charmas av Dusters kavata uppsyn och ”Nej tack!” inställning till finess och flärd. Under mina tre månader som fodervärd har jag serverat en varierande mix av uppdrag och Duster har tuggat i sig. Inte alltid med förtjusning (kökörning på E4:an är inte Dusters grej) men oklanderligt.

När det blev dags för 4 000 milaservicen tänkte jag därför belöna rumänen med det täcklock som mystiskt försvann under sommaren. Locket sitter i nederkant av stötfångaren och skyddar bogseröglans infästning. Plastbiten är halvmjuk med sträv struktur, att medvetet lirka loss den kräver övertalning och tålamod eller en spårmejsel. Det finns inget som tyder på att plastplätten skulle avlägsnats med våld. När bilen under senvåren var inne för packningsbyte mellan motor och växellåda monterades stora delar av framvagnen ned. Kan locket glömts kvar på verkstadsgolvet? Tja, vem vet.
 
Hur som helst; vad kostar då en uppskattningsvis 15x15 centimeter stor silverfärgad plastbit signerad Dacia? 50 kronor? Njae det är väl optimistiskt till och med när det handlar om ett lågprismärke, vi pratar ju trots allt om bilindustrin. Är 350 kronor mer rimligt? Borde vara, men nej. Den plastbit som nu markerar sin frånvaro med ett trist gapande hål i stötfångaren går inte att beställa som reservdel.

Jo du läste rätt.

Den ”karossdel” som – med tanke på sin utsatta position och uppgift lär försvinna med viss frekvens från Dustrar runt om i världen – går INTE att beställa som reservdel. För att få ett nytt plastlock måste man därför beställa ”List stötfångare silver (RE 620724861R)” eller för att tala klarspråk: Hela stötfångarens silverfärgade plastlist. Kostnad: 2 279 kronor och 45 öre. Det är så genombedrövligt uselt att till och med Carlos Ghosn skulle rodna om kinderna. Vill man skruva till det hela går det att räkna på kilopris. Luckan kostar cirka 91 000 kr/kg.

En komplett Duster 1,5 dCi 4x4 Prestige cirka 127 kr/kg. Varför har Dacia valt att inte ha plastbiten som fristående reservdel? Det vet bara den rumänska ekonomiavdelningen, men kanske har man sådan tilltro till produkten att A) bilen aldrig kommer att behöva bogsering? Eller B) ägaren kommer aldrig att tappa bort eller ha sönder luckan i samband med bärgning/bogsering? Kanske Dacia är så säkra på att plastbiten inte kan trilla av att om så sker behöver man ändå byta hela listen? Skulle det senare vara fallet stärker det onekligen den tidigare nämnda verkstadstesen.
 
Nå väl! Bil in på service, men innan vi lämnade över nycklarna slog tanken oss. Tänk om verkstaden i stället för att trycka dit den nya plastluckan faktiskt byter hela listen? Eller värre: Debiterar tid för byte men bara trycker dit plastluckan. Ett par diskreta markeringar på den befintliga listen skulle ge svar.

Tidningens sakkunnige på eftermarknad, Klas Skarin var säker på sin sak. ”De kommer att ringa, påtala det absurda i att byta hela delen och fråga om det är okej att bara trycka dit den nya plastkåpan.” Klas fick förstås rätt. När bilen hämtades upp efter service låg den nya stötfångarlisten minus plastlock prydligt inplastad i bagageutrymmet. Så vad gör vi nu med överblivna delen? Det bär emot att åka direkt till plaståtervinningen men kanske Tradera? Eller Blocket? Eller en kontaktannons?
 
Dusterägare! Om det finns någon där ute som saknar stötfångarens silverfärgade list men har kvar plastkåporna – hör av er! Och Dacia – för bövelen – FIXA RESERVDELEN!